http://www.omroepbrabant.nl/?news/24736 ... igert.aspx'Ik werd weggezet als crimineel', Angelo Damen wil kenteken voor klassieke brommer maar RDW weigert
NULAND - Het is een opvallend gezicht. Een oude pick-up met een klassieke brommer die maandag van Nuland naar Den Haag rijdt. Angelo Damen doet dit omdat hij een kenteken wil voor die 51 jaar oude brommer. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) weigert dit te geven. Dinsdag dient de zaak.
"Ik heb de Kreidler Florett al dik 36 jaar", vertelt Damen. "Ik kreeg hem van een bevriende slagerszoon uit Monster, waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Die had hem de eerste vijftien jaar."
'Er is mee gerotzooid'
Een brommergek wil hij zichzelf niet noemen. "Maar ik heb mooie herinneringen aan deze brommer. Ik ben nogal nostalgisch, sentimenteel ingesteld." Daarom koos hij er jaren geleden voor de Kreidler in originele staat te restaureren in plaats van een andere te kopen op internet.
Maar juist door die restauratie ontstonden de problemen. "Dat had ik helemaal niet voorzien", geeft Damen toe. "Ik kwam 7 augustus 2013 aan bij de RDW, de brommer prachtig gepoetst. Iedereen stond hem te bewonderen, toen de keurmeester zei dat er 'iets niet klopte met het framenummer'. "Daar is mee gerotzooid. Het is niet origineel. Het is er zelf ingeslagen."
'Wat krijgen we nou?'
Volgens Damen was tijdens de restauratie verf in het framenummer gelopen. "Dat heeft degene die de brommer voor mij opknapte er eigenhandig uitgekrabd om het weer goed leesbaar te maken. Daardoor ziet het er niet meer zo strak uit. Maar het is wel degelijk het originele nummer."
De keurmeesters vertrouwden het niet. Daarbij kwam dat het typeplaatje was losgeraakt. "Een keurmeester opperde dat de brommer misschien omgekat was. Toen dacht ik: wat krijgen we nou? Kom ik met mijn 51 jaar oude brommer, word ik weggezet als een crimineel..."
Principezaak
Een herkeuring bij een ander RDW-station leverde geen ander oordeel op en de bestuursrechter stelde de Rijksdienst ook in het gelijk. "Die zei dat ik er vanuit mocht gaan dat de RDW zijn werk goed doet." Daarom kaart Damen de zaak nu aan bij de Raad van State. Hij spreekt van een 'principezaak'.
"Mijn grote hoop is een document dat drie weken geleden opdook, via de laatste manager van de Kreidlerfabriek in Duitsland. Die heeft voor mij het 'geboorteregister' van de Kreidler opgestuurd. Daarin zie je dat het motornummer en framenummer - die vormen een onlosmakelijke combinatie - de juiste zijn. Daarmee is voor mij het bewijs geleverd. Maar gelijk hebben, is iets anders dan gelijk kríjgen."
Wie zou die laatste manager zijn....?