Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kreidler best wel oke
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2016 10:12 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1746
Mannen,
Ik heb in 1998 een Kreidler model buffeltank bjr 1972 voor een verre kennis opgeknapt.
Gewoon een Hollandse brommer met 3 bak voet en geforceerde koeling
De man wist van mijn hobby af en kwam op een gegeven monent bij mij thuis met de vraag of ik een brommer voor hem wist en of ik die voor hem wilde opknappen.
In 1998 was dit nog redelijk snel te bewerkstelligen, al moest dit nog via het advertentie krantje met de naam ViaVia.
Prachtige schuurvondst gedaan en de brommer voor hem in orde gemaakt.
Veel nieuwe onderdelen gemonteerd, dwz contactpunten, bougie, kabels, ketting, tandwielen, binnen en buitenbanden, remsegmenten, wiellagers, motorolie en diverse rubbers.
Niet overgespoten, want het was nog een fraai exemplaar en hij wilde dat hij zo bleef.
De voorbije jaren sprak ik hem wel eens en soms kwam dan ook de Kreidler ter sprake.
Dan vroeg ik: heb je hem nog en rij je er nog wel eens mee?
Natuurlijk heb ik hem nog zei hij dan en hij staat netjes onder een kleedje in mijn garage.
Op de vraag of hij er veel mee reed zei hij, niet veel, maar gemiddeld zo'n 500 km per jaar.
Vanavond belde hij me op met de vraag of ik zijn Kreidler een onderhoudsbeurtje wilde geven.
Natuurlijk wil ik dat was mijn antwoord, kom hem maar brengen en zeg maar wanneer.
Op mijn vraag wat er zoal aan moest gebeuren zei hij, kijk zelf maar wat er nodig is.
Heb je in de afgelopen jaren sinds 1998 onderhoud gepleegd vroeg ik, waarop hij antwoorde nee helemaal niks.
Helemaal niks herhaalde ik, nee helemaal niks zei hij dus ik denk dat er wel schone olie in mag en misschien een nieuwe bougie, kijk zelf maar zei hij.
Hij heeft nooit pech gehad, 1 trapje en lopen en gewoon goed rijden en remmen.
Wat is nu de moraal van dit verhaal, Kreidler is best wel oke.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2016 10:34 pm 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 726
Eigenlijk wil je natuurlijk gewoon zeggen dat je hem zelf indertijd best wel OK opgeknapt heb :mrgreen: (en dat is blijkbaar ook zo :thumbleft )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2016 10:43 pm 
Online

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4736
Woonplaats: alhier
Misschien wil je ook wel zeggen dat het niet nodig is om iedere 100 kilometer de bougie te bekijken, of ieder jaar de Kreidler compleet te demonteren en weer opbouwen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2016 10:58 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1746
Herman heeft gelijk, dat is wat ik ermee wil zeggen.
Een brommer is geen High Tech dus vraagt niet om applaus. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2016 11:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 20, 2008 12:47 am
Berichten: 2452
Woonplaats: Beverwijk
Zo is dat! Zelfs als 16-jarige kreeg ik hem niet stuk (zo lang ik er af bleef)

Eric


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jun 10, 2016 8:58 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Dus 18jaar zonder onderhoud? Dat is 9000km in totaal(er zijn mensen die meer rijden in een jaar tijd), een peuleschil dus, maar dus ook jaar na jaar geen olie ververst..hij zal spinnen van plezier straks! Natuurlijk is Kreidler oke, en als bromfiets heb je er ook echt bijna geen omkijken naar :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 12:01 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 08, 2005 12:26 pm
Berichten: 4969
Woonplaats: Metropool Haarlem
Olie verversen? Wat is dat dan? Zijn de meningen ook over verdeeld. Ik doe het eigenlijk nooit maar word wel weer eens tijd denk ik zo. Zeker een jaartje of 5 geleden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 12:15 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45324
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Zatopek schreef:
Olie verversen? Wat is dat dan? Zijn de meningen ook over verdeeld. Ik doe het eigenlijk nooit maar word wel weer eens tijd denk ik zo. Zeker een jaartje of 5 geleden.
Termijn is 6.000 km maar 5 jaar is natuurlijk veel te lang. Het geeft gewoon extra slijtage als je het lang uitsteld. Maar goed de meesten rijden gewoon weing km's in vergelijking waar hij voor gemaakt is als alledaags brommer.
Bij hobby zullen de ritten langer zijn wat positief gunstig is tov gebruiksbrommer met veel korte ritjes.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 2:59 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Olie verversen is zeker geen overbodige luxe, zeker bij korte ritjes of uitvoeringen met geforceerde koeling, daar blijft de olie vaak te koud bij en gaat vervuilen en sneller verzuren waardoor het zijn smerende werking verliest en er meer slijtage optreedt. Ook kan er meer condens in de motor achterblijven met roest als gevolg, zeker als zoiets 6maanden per jaar stilstaat..de maanden oktober tm april


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 11:35 am 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 726
Het gaat natuurlijk wel om versnellingsbakolie, niet om motorolie. De olie in een versnellingsbak van een auto wordt ook zelden of nooit vervangen. Motorolie (van een viertakt) wordt vervuild door de gassen die voorbij de zuigerveren lekken (vocht, zuur, onverbrande benzine enz.), maar daar is bij een versnellingsbak geen spraken van. Bij een Kreidler heb je natuurlijk wel de natte koppeling, welke slijt en de olietemperatuur (plaatselijk) op doet lopen, wat de olie vervuilt en veroudert.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 12:42 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45324
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Metaal slijtage, koppeling voering materiaal en vocht zorgt zeker voor veroudering van de bakolie.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 1:09 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Ook mijn idee Tjerry, daarbij is de temperatuur die de olie bereikt ook nooit constant en ik denk regelmatig nog aan de lage kant.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!