Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 7:19 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 21, 2006 10:04 am
Berichten: 578
Woonplaats: Utrecht
Resonantie schade?
Wat opviel was dat na restauratie in 1995 van mijn vijfenzestiger Eitank de benzinetank nogal resoneerde. Toen enkele Kreidler bezitters zeiden daar ook last van hebben liet ik het er verder bij en nam het op de koop toe. Jaren later ontstond er een lekje in de lasnaad boven op de tank nabij het balhoofd. Met als gevolg een grote verfbblaas van 5 bij 10 cm op de strak gespoten ivoor kleurige tank en dat was flink schrikken. De benzine en gasdampen had de verf doen loslaten. Het gaatje in de lasnaad werd gelast en de tank opnieuw gespoten. Het is bekent dat resonantie grote schade kan veroorzaken. Zou dat ook bij mijn tank het geval geweest kunnen zijn. Of zoek ik het te ver en is het gewoon de leeftijd (50 jaar) van mijn Eitank. Eerder las ik op de site over lekkende benzine tanken die door roest, leeftijd of een andere oorzaak zijn gaan lekken. Nooit eerder las ik resonantie als oorzaak. Zijn er techneuten, ervaring deskundigen die daar meer van weten of anderen die een gelijk soortgelijke ervaring of idee over hebben.
Nicolaas.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 7:35 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45323
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Kan de krukas zelfs zijn.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 7:43 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Nicolaas er zijn er zelfs geweest die meerdere tanken lek gereden hebben in korte tijd door het bekende resoneren, ik zelf had ook een tank lek na (maar dat zal Henk beter weten) iets van 75.000km en bijna 40jaar, nu heb ik ook al lange tijd een bigbore setup maar die trilt/resoneert voor mijn gevoel minder dan de standaard 50cc die ik had, daar kreeg ik na lange ritten tintelende vingers van... het resoneren kan er zelfs voor zorgen dat lampjes eerder stukgaan en ook spatborden schijnen te kunnen scheuren hierdoor, ik heb zelf geschreven dat dit eigenlijk een knullig maar vooral goedkope manier van bouwen is, als het Kreidlerblok en je tank gewoon (net als bij normale motorfietsen) in rubbers had gehangen had je helemaal geen last meer gehad van resoneren...dat er dus iets na 40jaar stuk gaat door dat getril is eigenlijk nog een wonder dat het zo lang is goed gegaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 7:47 pm 
Offline

Geregistreerd: zo jan 08, 2006 7:53 pm
Berichten: 478
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Door resonantie/trillingen is bij mijn RS m'n kentekenplaathouder uit het spatbord gescheurd en moet ik vaak mijn achterlichtlampjes vervangen.
Volgens mij komt dat bij mij ,net als Tjerry zegt,door de krukas.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 7:53 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Je kan hierop de krukas, de voornaamste boosdoener (ik ga ervan uit dat je met een originele Bosch ontsteking rijdt, want anders kan je ook met het vliegwiel aan de gang) laten balanceren, maar dan zal hij onherroepelijk bij een andere toerental weer gaan resoneren, je houdt dus altijd een toerengebeid over waarin dat voorkomt..vooral omdat het en een cilinder motor is..tel daarbij de directe verbinding van het blok aan het frame evenals de tank die direct op het frame zit gemonteerd op en je hebt een grote klankkast van jewelste! Daarom is het ook vaak nog niet aanwezig bij een volle tank, maar zodra die halfvol is begint het gegons..daarbij zit er ook iets verschil in frame's en tanken onderling, sommigen hebben er nauwelijks last van en anderen overstemmen je brommer als ze naast je rijden..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 8:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 25, 2003 3:40 pm
Berichten: 594
Woonplaats: Zuid-Limburg
resoneren is een van de meest voorkomende reden bij motoren auto's bromfietsen dat lampen stuk gaan
vooral goedkopere lampen herken je dan direct
de lampen gaan ook stuk lang voordat de uiterste branduren zijn gehaald

Conrad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 10:55 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8502
Woonplaats: kreidler eiland
Bij mijn oude RS heb ik 2 prachtige blok tanken in korte tijd lek getrilt, bij de derde heb ik wat schuim tussen gepropt (tank/frame)

Bij mij flour RS zit er 2 scheuren in de tunnel van zo'n 3cm. lang bij de versterkings vouwen bovenin.

Probeer zoveel mogelijk met halve volle tanks te rijden, dat scheelt trillen.

Als de ontsteking niet goed staat trilt het frame en rest ook meer.

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 2:37 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 10, 2011 11:16 am
Berichten: 2081
Ik heb geen last van merkbare resonantie,als je daar last van heb kan dat diverse oorzaken hebben,zoals versleten krukaslagers,onbalans
van de krukas of vliegwiel,baklagers die niet zo goed meer zijn,niet goed vast gezette tank of motorblok,niet goed afgestelde ontsteking
of carburatie tot zelfs een versleten of niet goed op spanning staande ketting aan toe.En ja dat kan tot diverse vervolgschades lljden,motorschade,kapotte benzine tanks en gescheurd frame of spatborden.Kortom zorg dat alles in orde is,
een Kreidler hoort van huis uit niet overmatig te resoneren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 9:27 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Wat is overmatig resoneren Mach? Mijn oude trouwe atandaard RS had daar ook last van, regelmatig een lampje (achterlicht) stuk getrild en ook mn kentekenplaat ging dwars doormidden, en geloof me dat RSje was in bloedvorm, er was geen gelijkwaardige standaard RS die zo belachelijk goed reed.. en dan toch resoneren omdat er iets niet goed zou zijn?? Sorry maar van die opmerking maak ik brandhout.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 9:29 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Resonantie is een natuurkundig verschijnsel bij trillingen.
En is altijd aanwezig, hoorbaar en niet hoorbaar.

Je moet behoorlijk natuurkundig opgeleid zijn om hier ook maar ene bal van te begrijpen.

En aangezien ik met mijn opleiding (één zwemdiploma en twee danslessen) heb ik voor Nico de oplossing.

Pas de juiste uitlaat toe, een originele die op jou 4.2 hoort.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 9:48 am 
Offline

Geregistreerd: ma feb 09, 2015 9:50 pm
Berichten: 1081
Iets van het blok afslijpen daar waar hij in het frame hangt en die ruime opvullen met rubbertjes?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 10:43 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Menno dat lijkt me geen goede oplossing, je kan beter het frame verbreden, en het blok inclusief de blokbouten in rubbers te hangen, zo is er geen metaal op metaal contact meer en worden trillingen slechter door gegeven.... maar begin er maar aan, voor mijn special wilde ik ook zoiets toepassen, maar als je niet zelf de middelen hebt wordt het een langdraadige klus.

Daarbij is juist dat gonzen (binnen bepaalde perken) juist zo kenmerkend voor Kreidler.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 11:16 am 
Offline

Geregistreerd: ma feb 09, 2015 9:50 pm
Berichten: 1081
Ik heb een oude fietsbinnenband tussen mijn tank en het frame. Verder valt het wel mee. Misschien inderdaad het Kokusan vliegwiel laten balanceren alhoewel ik niet heel veel toeren maak.

Wel heb ik overal van die kraanleertjes bij de bevestiging van sportbeugel, kentekenplaathouder etc. geen last meer van kapot trillen gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 11:42 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4306
Woonplaats: opende
Resonantie in een Kreidler blok kan allerlei oorzaken hebben, meestal ligt het aan de balans van de krukas in combinatie met de drijfstang en de zuiger maar ook de koppeling kan resonantie veroorzaken. Kapotte of inferieure krukas lagers kunnen een oorzaak zijn maar ook het niet uitgelijnd zijn van de cilinder t.o.v. de krukas. Bovenste ophangpunt in rubbers zetten helpt niet veel omdat Kreidler een liggende cilinder heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 12:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Waarom zou je alleen het bovenste ophangpunt in de rubbers hangen, daar is nergens over gesproken. Maar als je het Kreidlerblok volledig in trilrubbers hangt vang je toch nagenoeg de meeste trillingen af? Of zie ik dat verkeerd Wietse?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 2:15 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4306
Woonplaats: opende
nozems schreef:
Waarom zou je alleen het bovenste ophangpunt in de rubbers hangen, daar is nergens over gesproken. Maar als je het Kreidlerblok volledig in trilrubbers hangt vang je toch nagenoeg de meeste trillingen af? Of zie ik dat verkeerd Wietse?

Wel de trillingen die uit je blok naar het frame gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 3:01 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 03, 2005 9:18 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Waregem (België)
Enige tijd geleden monteerde ik op mijn TM een cilinder met nieuwe wand en zuiger. De zuiger was van Meteor en voorzien van een L-zuigerveer.
Dacht eens het setje te testen want het setje was lichtjes getuned naar 6.25pk, misschien was het fijn wat extra kracht te hebben.
Maar bleek dat deze set opmerkelijk meer trillingen met zich meebracht dan de originele set van 5.3 pk en een Mahle zuiger met 2 zuigerveren.
Het was zelfs niet fijn om mee te rijden zodat ik na het setje ingereden te hebben terug het originele setje monteerde, wat terug het heerlijke trillings-loos rijden bracht.

Ben vergeten hoeveel gewichtsverschil er was tussen de twee zuigers, maar veel was het niet.
AL bij al was het originele setje toch lekker iets krachtiger onderin en was het nieuwe setje wel op top een 5km sneller.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 3:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8739
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Trilling=killing.
Oorzaak van veel ellende in de machinebouw.

Bij Kreidler een samenspel van zuiger , krukas en vliegwiel.
Je begrijpt dat een 5 gram lichtere zuiger al een verschil in balans oplevert.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 3:40 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
We wijken af.

Gonzen van de tank zonder dat de trillingen voelbaar zijn.

Gonzen!!! !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 4:56 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4306
Woonplaats: opende
Het gonzen komt door trilling Henk. Doordat je tank mee trilt op de frekwentie van het blok gaat het resoneren. Resoneren betekend dat de trillingen zich vermenigvuldigen en uiteindelijk kan dit tot erge schade leiden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 4:58 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4306
Woonplaats: opende
Zoek maar eens op youtube op tacoma bridge


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 5:55 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8739
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
de oorzaak van het gonzen (resoneren) is idd een trilling , die trilling komt voort uit een onbalans.
Onbalans in een 1 cilinder 2 takt is goed te verklaren.
Is ook helemaal niet zo erg , als het maar binnen de perken blijft.
Maar als een tank , spatbord of nummerplaat begint te scheuren , dan is het wel interessant om de oorzaak aan te pakken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 6:08 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Citaat:
Frequentie


Daar werkt je uitlaat op, toch? en als die niet optimaal functioneert op je set-up, dan gaat in veel gevallen je tank gonzen.

Toegegeven, zodra je blokbouten er uit trillen, en de scheuren in je spatbord vliegen (doe mij ook zo een kreidler :mrgreen: ) dan spreken we over een technisch wrak.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 6:18 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4306
Woonplaats: opende
Henk 3bakvoet schreef:
Citaat:
Frequentie


Daar werkt je uitlaat op, toch? en als die niet optimaal functioneert op je set-up, dan gaat in veel gevallen je tank gonzen.

Toegegeven, zodra je blokbouten er uit trillen, en de scheuren in je spatbord vliegen (doe mij ook zo een kreidler :mrgreen: ) dan spreken we over een technisch wrak.


Ik snap de gedachte Henk maar die vlieger gaat niet op, de resonantie in de uitlaat is van geluids- of eigenlijk luchtgolven en niet van trillingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2016 7:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Henk dacht even dat alleen de opgevoerde jongens hier 'last' van hebben, het is mij wel opgevallen wat Andy zei, dat als je ontsteking verkeerd staat hij wel degelijk meer trillingen doorgeeft. Maar zoals ik schreef mijn standaard RS was zoals ie bedoeld was en kwa afstelling was hij wel degelijk 100% en liep boterzacht..en dan gonzen door een verkeerde uitlaat? Dacht het niet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!