Cilinder info verzameling opmerkingen + napraat-topic

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

kreidler

#26 Bericht door Andy » 07 jul 2004, 19:09

Waarom hebben ze deze cilinders de nummers 71/64 gegeven en niet gewoon 71 aangehouden.
Zijn poot-timing anders of andere maten?

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2004, 19:28

Beste Andy,

Ik weet niet de exacte rede. In de Maloud cilinderlijst kom je alleen tot een overgang van jaartal en framenummer.
Of het moet met of zonder dempingsrubbers zijn.
Ditzelfde verhaal gaat ook bij de SB cilinderkop op.
Daar staan ook 2 nummers in nl.
15.43.26 zonder dempingsrubbers
15.33.83 met dempingsrubbers

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#28 Bericht door dijk » 07 jul 2004, 20:17

de poorttiming van een 15-43-71/64 is iets groter dan een van 71.
ongeveer 4,2pk. een maat van me heeft er een,de neef van rommats. er is ook nog iets aan gevijld aan de cilinder,hij zal nu zo,n 5pk.hebben. het loopt nu ongeveer 85.kilometer.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Cilinder 15.43.71

#29 Bericht door maloud » 07 jul 2004, 20:32

Kreidler nummers dempingsrubbers:
2 x 15.33.13
1 x 15.33.05
4 x 15.33.09
2 x 15.33.04
1 x 15.33.07
2 x 15.33.13
Bijlagen
Kreidler Cilinders.pdf
(29.14 KiB) 552 keer gedownload

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

k

#30 Bericht door Andy » 07 jul 2004, 20:51

En wat betekent de aanduiding W1,W2,W3 etc.
Ik heb begrepen hoe hoger het nummer hoe sneller de cilinder is.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#31 Bericht door nozems » 07 jul 2004, 21:02

idd zoiets is mij al eens verteld ,als je goed kijkt naar dezelfde cilinders met alleen de w als verschil kun je verschil in poortvorm zien.
maar wie weet hier nou het naadje van de kous?

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#32 Bericht door Dimage » 13 aug 2004, 17:11

Schop. :)

Bij toeval liep ik tegen het antwoord op over de W nummers.
Kort gezegd staat een W nummer voor het gietnummer.
Wanneer er een nieuwe cilinder was ontwikkeld, dan stond er in de eerste gietserie van deze cilinder de benaming W1.
Wanneer er dan na verloop van tijd bleek dat de cilinder geoptimaliseerd kon worden dan werden de poorten hierop aangepast, wanneer er dan voor hetzelfde cilindernummer een aangepaste versie werd uitgebracht, dan gebeurde dit weer onder W2 (tweede gietserie) W3 enz.
Des te hoger dus het W nummer in de cilinder, een des te meer geoptimaliseerde cilinder je hebt.

Ik heb de info uit de navolgende topic van onze oosterburen;

http://1389.rapidforum.com/topic=100381667320
Das mit den W-Nummern ist ganz einfach, es sind die Guss-Nummern, also erster Guss = W1 usw...
Jedesmal, wenn der Zylinder überarbeitet wurde, kam eine neue Guss Nummer, also ist der W6 der technisch ausgereifteste Zylinder und solle am besten laufen (Ausnahmen bestätigen die...)

Ich hab mir mal die Mühe gemacht und hab mehrere 15.43.99 serienmässige RS-Zylinder die kanäle vermessen; Fazit Auslass: AOk differierte um 0,2, AUk um 0,65mm, die Breite um 1,1 und die Gesamt-Auslasshöhe um 0,55mm (AOK= Auslassoberkonte...usw.)
Beim Einlass:
EOk=0,4mm, EUk=0,3, E-Breite=0,7 Gesamteinlasshöhe=0,8mm
Bei den Ãœberströmern siehts ähnlich aus.

Aber das diese Streuung mehr als 1PS ausmacht kann ich mir nicht vorstellen, zumindest nicht wenn sonst die serienmässigen Teile verbaut sind.
Allerdings wäre es interessant diesbezüglich mal tatsächlich auf einen Leistungsprüfstand zu fahren und zu testen...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#33 Bericht door nozems » 14 aug 2004, 20:06

dus dan slaat dit toch op de poorttiming en vorm!
weer een onduidelijkheid opgelost. 8)

Gebruikersavatar
greenwikinger
Berichten: 1183
Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#34 Bericht door greenwikinger » 14 aug 2004, 20:54

bij mij staat er W5,maar even een vraagje,

er staat 15,43,97 maar volgens de vorige eigenaar is eht toch een 6,3 er staat geen plusje achter,en ik vind hem voor een 5,3 erg hard gaan met 16 mm bing en zkr geen 100 wat hij wel rijd

dus er staat op 15,43,97 W5 maar is dit gewoon dan een 5,3?ik denk het eigenlijk niet

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#35 Bericht door Melvin » 14 aug 2004, 21:02

had je dat niet al 3 keer gevraagd :roll:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#36 Bericht door Melvin » 14 aug 2004, 21:07

het is een 6.3
sorry dat ik eerst zei dat et een 5.3 was, maar ik had dat w5 er niet bij zien staan. De w5 is idd al 6.3 pk. en het plusje staat er niet bij op de cilinder

Gebruikersavatar
greenwikinger
Berichten: 1183
Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#37 Bericht door greenwikinger » 14 aug 2004, 21:39

ja maar melvin iedereen zei wat anders dus vandaan

en mel ik heb al spatbord uhr!

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#38 Bericht door Ries » 23 aug 2004, 19:27

heb weer wat vreemds gezien :P
op een 71 rs volgens mij van rene, zat de originele cilinder nog(zwitserse), daar zat dus een 154399 op, met het nummer niet op de onderste ribben maar op de BOVENSTE ribben, dus als je bij die kreidler staat kun je het lezen, is de originele cilinder, nog nooit gezien, maar zo zie je maar je kunt altijd bij leren...

edit: de dempingsrubbers werden volgens een kenner pas met de directe schakeling in de sb's gemonteerd, hij heeft ze uit zijn sb gehaald voor een mooier geluid(jankend geluid, echt kreidler) van het blok...

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#39 Bericht door joost » 23 aug 2004, 20:05

Ries RMC schreef:heb weer wat vreemds gezien :P
op een 71 rs volgens mij van rene, zat de originele cilinder nog(zwitserse), daar zat dus een 154399 op, met het nummer niet op de onderste ribben maar op de BOVENSTE ribben, dus als je bij die kreidler staat kun je het lezen, is de originele cilinder, nog nooit gezien, maar zo zie je maar je kunt altijd bij leren...

edit: de dempingsrubbers werden volgens een kenner pas met de directe schakeling in de sb's gemonteerd, hij heeft ze uit zijn sb gehaald voor een mooier geluid(jankend geluid, echt kreidler) van het blok...
zo'n cilinder heb ik ook, ook de nummers rechts bovenop de cilinder. Bij mij is het echter een blanke cilinder.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#40 Bericht door Ries » 23 aug 2004, 21:33

ja, dat is dus ook een blanke

Gebruikersavatar
jaspervdhoek
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 jul 2004, 16:09
Locatie: maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#41 Bericht door jaspervdhoek » 23 aug 2004, 22:34

zijn er trouwens nog mensen geintresseerd in foto's en de gegevens van een mahle cilinder met het nummer 15.73.81?

erik van der vliet
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 nov 2003, 13:55
Locatie: turnhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door erik van der vliet » 24 aug 2004, 10:57

ik heb nu 2000 km gedaan met mijn 5.2 mahle op mijn 3bak en ben er heel tevreden van , alleen heb ik het soms als ik heel hoog in toeren ga , en dan het ges loslaat dat hij soms wat van die knalletjes geeft , normaal of niet?

p.s.: een 5.2pk op een 3-bak gaat wel degelijk alleen moet je je koppelingsplaten zeer hard aandraaien

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#43 Bericht door Arjen » 24 aug 2004, 16:27

p.s.: een 5.2pk op een 3-bak gaat wel degelijk alleen moet je je koppelingsplaten zeer hard aandraaien
Of een keer goede koppelingsplaatjes kopen ;)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#44 Bericht door Maarten » 11 okt 2004, 13:46

Verplaatst vanuit het topic waar alleen de foto's verzameld worden.
-Johnny- schreef:markde2e,

Jij hebt net als Arjen (met weggeslepen nummers van de 5.2) volgens mij een superzeta cylinder met schuine inlaat. Dit is een immitatie RS cylinder 6.25 (dan wel smalle tap/voet). Alleen halen ze dat niet. Te weinig vermogen onderin. Meestal komen ze tot 70, met licht persoon en zwaardere vertranding moet de 75 net te halen zijn...Met wind tegen kun je het dan wel vergeten uiteraard. Op deze cylinders staan inderdaad geen mahle aanduidingen (cylindernr en gietnr). Je kunt ze herkennen aan de schuine inlaat en een wat ronder (in zijn geheel) gevormd cylinder. Ook de koelribben waren of leken (is alweer tijdje geleden...) dikker dan origineel.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#45 Bericht door Joris » 11 okt 2004, 17:28

erik van der vliet schreef:ik heb nu 2000 km gedaan met mijn 5.2 mahle op mijn 3bak en ben er heel tevreden van , alleen heb ik het soms als ik heel hoog in toeren ga , en dan het ges loslaat dat hij soms wat van die knalletjes geeft , normaal of niet?
normaal dan staat je onsteking perfect (dus een beetje vroeg)
die knallen vind ik Zelf wel gaaf (je kan het ook horen als TAK TAK TAK)
niks aan de hand

bijna de 60 000 km met me kreidler :D

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#46 Bericht door Kreidler4Life » 11 okt 2004, 18:02

o van die knalle heb ik ook als ik me gasloslaat :D helemaal goud vooral als der iemand naasty je rijdt die je dan zo ziet kijke :shock:

Gebruikersavatar
poennie
Berichten: 182
Lid geworden op: 20 mei 2003, 16:53
Locatie: Maasdyk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#47 Bericht door poennie » 11 okt 2004, 18:09

werkt dit echt goed?? -> download.php?id=9624

nog nooit gezien op een kreidler zo die poorten, meestal wel bij scooter.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#48 Bericht door Joris » 11 okt 2004, 18:11

mario heeft ook zo'n soort cilinder
het loopt goed naar het schijnt

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#49 Bericht door Melvin » 11 okt 2004, 18:55

mario kan niet anders omdat het een gefordeerd gekoelde cilinder is. ruimte om 2 normale boosters te maken is er dus niet

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#50 Bericht door joost » 11 okt 2004, 19:47

mario kan niet anders omdat het een gefordeerd gekoelde cilinder is. ruimte om 2 normale boosters te maken is er dus niet
Mario's cilinder werkt toch met blinde spoelpoorten (sleuven) & 2 gaatjes in de piston?

Plaats reactie