Cilinder info verzameling opmerkingen + napraat-topic
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Beste Andy,
Ik weet niet de exacte rede. In de Maloud cilinderlijst kom je alleen tot een overgang van jaartal en framenummer.
Of het moet met of zonder dempingsrubbers zijn.
Ditzelfde verhaal gaat ook bij de SB cilinderkop op.
Daar staan ook 2 nummers in nl.
15.43.26 zonder dempingsrubbers
15.33.83 met dempingsrubbers
Enzo
Ik weet niet de exacte rede. In de Maloud cilinderlijst kom je alleen tot een overgang van jaartal en framenummer.
Of het moet met of zonder dempingsrubbers zijn.
Ditzelfde verhaal gaat ook bij de SB cilinderkop op.
Daar staan ook 2 nummers in nl.
15.43.26 zonder dempingsrubbers
15.33.83 met dempingsrubbers
Enzo
- maloud
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Contacteer:
Cilinder 15.43.71
Kreidler nummers dempingsrubbers:
2 x 15.33.13
1 x 15.33.05
4 x 15.33.09
2 x 15.33.04
1 x 15.33.07
2 x 15.33.13
- Bijlagen
-
- Kreidler Cilinders.pdf
- (29.14 KiB) 552 keer gedownload
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Schop.
Bij toeval liep ik tegen het antwoord op over de W nummers.
Kort gezegd staat een W nummer voor het gietnummer.
Wanneer er een nieuwe cilinder was ontwikkeld, dan stond er in de eerste gietserie van deze cilinder de benaming W1.
Wanneer er dan na verloop van tijd bleek dat de cilinder geoptimaliseerd kon worden dan werden de poorten hierop aangepast, wanneer er dan voor hetzelfde cilindernummer een aangepaste versie werd uitgebracht, dan gebeurde dit weer onder W2 (tweede gietserie) W3 enz.
Des te hoger dus het W nummer in de cilinder, een des te meer geoptimaliseerde cilinder je hebt.
Ik heb de info uit de navolgende topic van onze oosterburen;
http://1389.rapidforum.com/topic=100381667320
Bij toeval liep ik tegen het antwoord op over de W nummers.
Kort gezegd staat een W nummer voor het gietnummer.
Wanneer er een nieuwe cilinder was ontwikkeld, dan stond er in de eerste gietserie van deze cilinder de benaming W1.
Wanneer er dan na verloop van tijd bleek dat de cilinder geoptimaliseerd kon worden dan werden de poorten hierop aangepast, wanneer er dan voor hetzelfde cilindernummer een aangepaste versie werd uitgebracht, dan gebeurde dit weer onder W2 (tweede gietserie) W3 enz.
Des te hoger dus het W nummer in de cilinder, een des te meer geoptimaliseerde cilinder je hebt.
Ik heb de info uit de navolgende topic van onze oosterburen;
http://1389.rapidforum.com/topic=100381667320
Das mit den W-Nummern ist ganz einfach, es sind die Guss-Nummern, also erster Guss = W1 usw...
Jedesmal, wenn der Zylinder überarbeitet wurde, kam eine neue Guss Nummer, also ist der W6 der technisch ausgereifteste Zylinder und solle am besten laufen (Ausnahmen bestätigen die...)
Ich hab mir mal die Mühe gemacht und hab mehrere 15.43.99 serienmässige RS-Zylinder die kanäle vermessen; Fazit Auslass: AOk differierte um 0,2, AUk um 0,65mm, die Breite um 1,1 und die Gesamt-Auslasshöhe um 0,55mm (AOK= Auslassoberkonte...usw.)
Beim Einlass:
EOk=0,4mm, EUk=0,3, E-Breite=0,7 Gesamteinlasshöhe=0,8mm
Bei den Ãœberströmern siehts ähnlich aus.
Aber das diese Streuung mehr als 1PS ausmacht kann ich mir nicht vorstellen, zumindest nicht wenn sonst die serienmässigen Teile verbaut sind.
Allerdings wäre es interessant diesbezüglich mal tatsächlich auf einen Leistungsprüfstand zu fahren und zu testen...
- greenwikinger
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
- Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
bij mij staat er W5,maar even een vraagje,
er staat 15,43,97 maar volgens de vorige eigenaar is eht toch een 6,3 er staat geen plusje achter,en ik vind hem voor een 5,3 erg hard gaan met 16 mm bing en zkr geen 100 wat hij wel rijd
dus er staat op 15,43,97 W5 maar is dit gewoon dan een 5,3?ik denk het eigenlijk niet
er staat 15,43,97 maar volgens de vorige eigenaar is eht toch een 6,3 er staat geen plusje achter,en ik vind hem voor een 5,3 erg hard gaan met 16 mm bing en zkr geen 100 wat hij wel rijd
dus er staat op 15,43,97 W5 maar is dit gewoon dan een 5,3?ik denk het eigenlijk niet
- greenwikinger
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
- Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
heb weer wat vreemds gezien
op een 71 rs volgens mij van rene, zat de originele cilinder nog(zwitserse), daar zat dus een 154399 op, met het nummer niet op de onderste ribben maar op de BOVENSTE ribben, dus als je bij die kreidler staat kun je het lezen, is de originele cilinder, nog nooit gezien, maar zo zie je maar je kunt altijd bij leren...
edit: de dempingsrubbers werden volgens een kenner pas met de directe schakeling in de sb's gemonteerd, hij heeft ze uit zijn sb gehaald voor een mooier geluid(jankend geluid, echt kreidler) van het blok...
op een 71 rs volgens mij van rene, zat de originele cilinder nog(zwitserse), daar zat dus een 154399 op, met het nummer niet op de onderste ribben maar op de BOVENSTE ribben, dus als je bij die kreidler staat kun je het lezen, is de originele cilinder, nog nooit gezien, maar zo zie je maar je kunt altijd bij leren...
edit: de dempingsrubbers werden volgens een kenner pas met de directe schakeling in de sb's gemonteerd, hij heeft ze uit zijn sb gehaald voor een mooier geluid(jankend geluid, echt kreidler) van het blok...
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
zo'n cilinder heb ik ook, ook de nummers rechts bovenop de cilinder. Bij mij is het echter een blanke cilinder.Ries RMC schreef:heb weer wat vreemds gezien
op een 71 rs volgens mij van rene, zat de originele cilinder nog(zwitserse), daar zat dus een 154399 op, met het nummer niet op de onderste ribben maar op de BOVENSTE ribben, dus als je bij die kreidler staat kun je het lezen, is de originele cilinder, nog nooit gezien, maar zo zie je maar je kunt altijd bij leren...
edit: de dempingsrubbers werden volgens een kenner pas met de directe schakeling in de sb's gemonteerd, hij heeft ze uit zijn sb gehaald voor een mooier geluid(jankend geluid, echt kreidler) van het blok...
- jaspervdhoek
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 04 jul 2004, 16:09
- Locatie: maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 19 nov 2003, 13:55
- Locatie: turnhout
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ik heb nu 2000 km gedaan met mijn 5.2 mahle op mijn 3bak en ben er heel tevreden van , alleen heb ik het soms als ik heel hoog in toeren ga , en dan het ges loslaat dat hij soms wat van die knalletjes geeft , normaal of niet?
p.s.: een 5.2pk op een 3-bak gaat wel degelijk alleen moet je je koppelingsplaten zeer hard aandraaien
p.s.: een 5.2pk op een 3-bak gaat wel degelijk alleen moet je je koppelingsplaten zeer hard aandraaien
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Verplaatst vanuit het topic waar alleen de foto's verzameld worden.
-Johnny- schreef:markde2e,
Jij hebt net als Arjen (met weggeslepen nummers van de 5.2) volgens mij een superzeta cylinder met schuine inlaat. Dit is een immitatie RS cylinder 6.25 (dan wel smalle tap/voet). Alleen halen ze dat niet. Te weinig vermogen onderin. Meestal komen ze tot 70, met licht persoon en zwaardere vertranding moet de 75 net te halen zijn...Met wind tegen kun je het dan wel vergeten uiteraard. Op deze cylinders staan inderdaad geen mahle aanduidingen (cylindernr en gietnr). Je kunt ze herkennen aan de schuine inlaat en een wat ronder (in zijn geheel) gevormd cylinder. Ook de koelribben waren of leken (is alweer tijdje geleden...) dikker dan origineel.
- Joris
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 3764
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
- Locatie: Breda
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
normaal dan staat je onsteking perfect (dus een beetje vroeg)erik van der vliet schreef:ik heb nu 2000 km gedaan met mijn 5.2 mahle op mijn 3bak en ben er heel tevreden van , alleen heb ik het soms als ik heel hoog in toeren ga , en dan het ges loslaat dat hij soms wat van die knalletjes geeft , normaal of niet?
die knallen vind ik Zelf wel gaaf (je kan het ook horen als TAK TAK TAK)
niks aan de hand
bijna de 60 000 km met me kreidler
- Kreidler4Life
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren