80cc zundapp

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

80cc zundapp

#1 Bericht door Andy » 21 dec 2004, 11:42

Ik wil proberen een 80cc. zundapp waterkoeling cilinder op een kreidlerblok te proppen.
Wie weet welke aanpassingen ik moet maken???

Tapeinden zijn bijna zelfde afstand, zuigerpen is ook 14mm.
Cilinder afdraaien, krukas veranderen??? Wie weet het???

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 dec 2004, 11:57

Er staat het één en ander op de site over waterkoeling.
zie ook viewtopic.php?t=5969&start=0&postdays=0 ... terkoeling

Enzo

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

k

#3 Bericht door Andy » 21 dec 2004, 12:09

Die had ik al gevonden, maar er staan geen technische aanpassingen erin.

Wie weet wat voor een kickstarter dat is, ik heb er ook een liggen.

Andy,
Bijlagen
kreidler water001.JPG
kreidler water001.JPG (45.34 KiB) 16179 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Sander » 21 dec 2004, 12:47

das de kreidler van hans :) die kickstart zit ook op onze van veen crosser (misschien dat je daar wat aan hebt)

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Rommats » 24 dec 2004, 10:15

De slag van zundapp is groter.
Om een goed resultaat te krijgen zou je toch ongeveer dezelfde maten erin moeten krijgen als wat bij kreidler gebruikelijk is
Dus voor uitlaat tussen de 21 en 24 mm van af bdp
spoelers tussen 31 en 32 van af bdp.
Als dat al niet lukt kan je denk ik wel stoppen.

LVS heeft voor zn 47cc kreidler met zundapp wc cilinder ook een drijfstang van zundapp gemonteerd

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#6 Bericht door Ries » 24 dec 2004, 10:27

Rommats schreef:De slag van zundapp is groter.
Om een goed resultaat te krijgen zou je toch ongeveer dezelfde maten erin moeten krijgen als wat bij kreidler gebruikelijk is
Dus voor uitlaat tussen de 21 en 24 mm van af bdp
spoelers tussen 31 en 32 van af bdp.
Als dat al niet lukt kan je denk ik wel stoppen.

LVS heeft voor zn 47cc kreidler met zundapp wc cilinder ook een drijfstang van zundapp gemonteerd
ja, maar met alleen een drijfstang verander je de slag niet!

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Rommats » 24 dec 2004, 11:15

ja, dat snap ik ook wel :roll:
Je zuiger komt er wel hoger of lager mee en dat kan je soms net nodig hebben

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#8 Bericht door Ries » 24 dec 2004, 12:04

dat klopt Ron,

misschien wil Sander eens aan hans vragen wat hij allemaal veranderd heeft... :roll:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Sander » 24 dec 2004, 13:51

dinsdag avond is hans weer hier als t goed is dan kan ik t wel aan em vragen :)

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Joris » 24 dec 2004, 18:10

Hans heeft binnekort zelf internet
dan ga ik em een beetje wijs maken met het forum
kan hij het in geuren en klereun zelf vertelle

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: 80cc zundapp

#11 Bericht door LVS » 24 dec 2004, 18:13

Andy Martin Hidalgo schreef:Ik wil proberen een 80cc. zundapp waterkoeling cilinder op een kreidlerblok te proppen.
Wie weet welke aanpassingen ik moet maken???

Tapeinden zijn bijna zelfde afstand, zuigerpen is ook 14mm.
Cilinder afdraaien, krukas veranderen??? Wie weet het???

Andy,
-------------------------------------------------------

heb dat 10 jaar geleden gedaan voor iemand.

gewoon met een standaard kreidler krukas er in.


dus boring 46mm met slag 39.7 = 66cc.


het is wel veel meten en draaiwerk, om het voor elkaar te krijgen :oops:



:wink:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

h

#12 Bericht door Andy » 28 dec 2004, 18:19

Ik heb een zuiger gevonden die waarschijnlijk toegepast kan worden.
Het is van een honda cr80, pendia=14 dia zuiger 46mm. Moet alleen kijken of de hoogte een beetje overeen komt.
Als iemand zo'n zuiger heeft, laat het ff weten.

Andy,

Han
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 sep 2002, 08:14
Locatie: Rijen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Han » 28 dec 2004, 19:57

Andy, ik zal je proberen een beetje te helpen Hans is een goede Kreidlerkennis van mijn. Die foto van zijn Kreidler is met Zeta Waterkoeling 70cc de drijfstang is van een Zundapp die in een Kreidler krukas geperst zit wel met Zundapp zuiger carter moet wel pas gemaakt worden ivm zuigerhemd. Voor de porttiming moet er ook een aluplaatje van 2mm als passtuk onder de cilindervoet geplaast worden. Het zelfde als je vroeger een Suzuki T500 wat meer pep wilde geven dat moet jouw bekend in de oren klinken. Ik denk met Zundapp 80 cc weinig uitmaat want deze cilinder zijn genepen. Overigs de Kreidler van Hans loopt zeer rustig en is erg stil.

Anders kom met het Moerse Treffen voor 2005 een keer deze kant op dan kunnnen we een keer bijpraten zijn ook meer forumleden.




Mvgr,

Han

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Sander » 28 dec 2004, 20:06

loopt als een zonnetje dat ding :D

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

k

#15 Bericht door Andy » 28 dec 2004, 20:56

Daar had ik ook al aan gedacht, maar 70cc wc voor zundapp is niet meer te koop. Laatst stond er een gebruikte voor 450€ en was zo verkocht.

Ik heb toch nog 2 70cc eurocilindro's 8 poorter's liggen, denk dat ik daarmee eerst ga experimenteren.
Met deze cilinder's hoef je minder aan te passen, dan met een 80cc.
Ik reed met deze cilinder op mijn zundapp met gemak 95km. Ben benieuwd wat die op een kreidler blok doet.

Han, wanneer is Roermond.

Andy,

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#16 Bericht door Joris » 29 dec 2004, 13:49

Sander Smulders schreef:loopt als een zonnetje dat ding :D
nee de jouwe dan :?

De moer dat is bij dongen zie evenementen (pinksterdagen)
ik zal er ook zijn

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

k

#17 Bericht door Andy » 14 jan 2005, 14:01

Ik heb een nieuwe gilardoni 80cc gekocht. Alle maten zijn bijna hetzelfde alleen de zuiger is 3mm. korter.Lijkt mij beter om de onderkant van de cilinder 3mm. af te laten draaien.
Cilinder voet is 51 mm. dus past bijna op een RS blok.

Andy,
Bijlagen
gilardoni o1.JPG
gilardoni o1.JPG (42.55 KiB) 15717 keer bekeken

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Burning Tyre » 14 jan 2005, 14:11

Tis geen 80 maar 74cc toch?? :oops: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

k

#19 Bericht door Andy » 14 jan 2005, 14:15

Het is een 74cc. maar in de volksmond 80cc. 47mm. zuiger.

Andy,

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#20 Bericht door Ries » 14 jan 2005, 14:17

dat ligt er maar net aan wat voor boring de cilinder heeft

bij boring 46 heb je 66cc
bij boring 47 heb je 69 cc
bij boring 48 heb je 72 cc
bij boring 49 heb je 75 cc
bij boring 50 heb je 78 cc

deze maten zijn een beetje afgerond

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#21 Bericht door Burning Tyre » 14 jan 2005, 14:19

Als men deze cilinder op puch maxi bouwt, dan zit het hart van het big end, nooit helemaal recht onder het hart van de piston.
Ik weet niet of dit ook voor kreidler geld, zie onderstaand stukje..



Het probleem bij een 75cc is dat hij eigenlijk op een Puch Cobra hoort. Als je de 75cc dan op een Maxi-blok monteert kan dit een probleem opleveren. Het probleem kan alleen optreden als pistonpengat in de zuiger gedesaxeerd is. Dit betekent dat de zuigerpen niet exact in het midden van de zuiger zit.

Afbeelding
rechts een gedesaxeerde zuiger

Deze zuigerpendesaxatie is geen probleem als de krukas maar linksom gaat (dit hoort zo bij cobra blokken). Een Maxi-krukas draait echter rechtsom, wat er dus voor zorgt dat de zuiger op een verkeerd moment kantelt en zo erg veel druk op de cilinderwand zet. Dit kan bij te weinig smering resulteren in een warmloper.

Veel mensen zien de zogenaamde L-veer nog als een extra risico, omdat deze veer sneller zou happen. Wees daarom erg voorzichtig met een 75cc. Ze lopen een stuk sneller vast dan een originele cilinder. Zorg er in elk geval voor dat hij voldoende smering krijgt en ga dus NOOIT rijden met een te arm mengsel.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#22 Bericht door Ries » 14 jan 2005, 14:21

ja, bij rechtsdraaiende zijn de leibaankrachten meer de andere kant op gericht, en moet de zuigerpen meer aan de andere kant van het hart zitten

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door Martijn Koert » 14 jan 2005, 14:55

voor deze cilinders pakken ze vaak een andere zuiger op puch. enetje van een airsal. maar bij linksdraaiend zou dat evrder toch geen probleem mogen geven die zuiger? gaat dat membraan een beteje uitkomen onder een kreidler frame?

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Bolle Aad » 14 jan 2005, 15:37

moi,set je toch
Betere cil. kop dan kreid, zo te zien ,
kzou wel hardere tapeinden nemen dan van Puch,

M8_verloop m7 ofzo


OOK ,n stukkie goedkoper dan Dijk en zijn maten :mrgreen: en +membraan
Laatst gewijzigd door Bolle Aad op 14 jan 2005, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1634
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 102 keren

#25 Bericht door Richard B » 14 jan 2005, 15:56

he wat leuk,andy gaat het dan toch eindelijk proberen zo'n puch cilinder:D
dat moet erg lekker gaan lopen,vooral veel koppel vergeleken met de 50cc cilinders van kreidler denk ik

Plaats reactie