Op Zoek Naar Vermogen (1979 & 1980)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Op Zoek Naar Vermogen (1979 & 1980)
KERSTSPECIAL 2005 KREIDLER.NL
OP ZOEK NAAR VERMOGEN
Bron: Tijdschrift Motor, 1979 & 1980
Auteurs: Rob van Ginneken & Piet Plompen
Met medewerking van Henk van Kessel
Gescand door: Joost
Gedigitaliseerd door: Maarten, Kerst 2005
Dit artikel lezen en printen als pdf document (1,13 MB).
OP ZOEK NAAR VERMOGEN
Bron: Tijdschrift Motor, 1979 & 1980
Auteurs: Rob van Ginneken & Piet Plompen
Met medewerking van Henk van Kessel
Gescand door: Joost
Gedigitaliseerd door: Maarten, Kerst 2005
Dit artikel lezen en printen als pdf document (1,13 MB).
Laatst gewijzigd door Maarten op 26 dec 2005, 07:58, 3 keer totaal gewijzigd.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Op Zoek Naar Vermogen (1)
OP ZOEK NAAR VERMOGEN (1)
Vanaf deze week zult u de eerstkomende tijd in Motor algemene verhalen aantreffen over tuning. We hebben daarbij in principe niet de bedoeling gegevens voor bepaalde merken race- of wegmotoren te geven, maar meer algemene informatie. Voorlopig zal daarbij de vijl en de lasvlam niet aan de beurt komen. Eerst zullen we systematisch allerlei kanten en mogelijkheden belichten van het sleutelen aan een blok. Daarna kunnen we eens kijken welke eigenschappen hoe te bereiken zijn en welke symptomen waardoor veroorzaakt worden en hoe die dan op te lossen zijn. We twijfelen er niet aan dat menig wegrace, cross, sprint en ook gewone straat-rijder aan de verschillende hoofdstukken zijn voordeel kan hebben en in ieder geval meer inzicht in zijn motor kan krijgen. Als raadgever hebben we de tuner van de snelste 50 cc-motor ter wereld, Piet Plompen, bereid gevonden ons terzijde te staan. Hij zal veel, misschien wel té veel voor een tuner, prijs geven over zijn 29-jarige ervaring met tuning van motoren in verschillende klassen. Daarnaast zullen we natuurlijk wanneer nodig ook andere specialisten te hulp roepen.
De bedoeling is algemene informatie te geven, dus zeker niet alleen op een bepaalde klasse gericht, die met zo simpel mogelijke spullen uit te voeren moet zijn. Vandaar dat u hier en daar wat amateuristisch aandoende spullen zult zien. Niet iedereen heeft nu eenmaal fijnmeetgereedschap.
Tenslotte nog een opmerking, die ook Piet Plompen met nadruk vermeld wilde zien: „Niemand weet helemaal te berekenen hoe een motor precies getuned moet worden. Als dat zo was waren we snel uitgetuned. Wat een paar mensen wél weten is hoe je bepaalde dingen aan moet pakken en waar op gelet moet worden. Dat is een kwestie die vaak met veel vallen en opstaan geleerd is. Misschien kunnen deze artikelen bijdragen aan het wat minder vaak vallen en wat belangrijker is, aan het vinden van de reden daarvan".
(wordt vervolgd)
ROB VAN GINNEKEN
Vanaf deze week zult u de eerstkomende tijd in Motor algemene verhalen aantreffen over tuning. We hebben daarbij in principe niet de bedoeling gegevens voor bepaalde merken race- of wegmotoren te geven, maar meer algemene informatie. Voorlopig zal daarbij de vijl en de lasvlam niet aan de beurt komen. Eerst zullen we systematisch allerlei kanten en mogelijkheden belichten van het sleutelen aan een blok. Daarna kunnen we eens kijken welke eigenschappen hoe te bereiken zijn en welke symptomen waardoor veroorzaakt worden en hoe die dan op te lossen zijn. We twijfelen er niet aan dat menig wegrace, cross, sprint en ook gewone straat-rijder aan de verschillende hoofdstukken zijn voordeel kan hebben en in ieder geval meer inzicht in zijn motor kan krijgen. Als raadgever hebben we de tuner van de snelste 50 cc-motor ter wereld, Piet Plompen, bereid gevonden ons terzijde te staan. Hij zal veel, misschien wel té veel voor een tuner, prijs geven over zijn 29-jarige ervaring met tuning van motoren in verschillende klassen. Daarnaast zullen we natuurlijk wanneer nodig ook andere specialisten te hulp roepen.
De bedoeling is algemene informatie te geven, dus zeker niet alleen op een bepaalde klasse gericht, die met zo simpel mogelijke spullen uit te voeren moet zijn. Vandaar dat u hier en daar wat amateuristisch aandoende spullen zult zien. Niet iedereen heeft nu eenmaal fijnmeetgereedschap.
Tenslotte nog een opmerking, die ook Piet Plompen met nadruk vermeld wilde zien: „Niemand weet helemaal te berekenen hoe een motor precies getuned moet worden. Als dat zo was waren we snel uitgetuned. Wat een paar mensen wél weten is hoe je bepaalde dingen aan moet pakken en waar op gelet moet worden. Dat is een kwestie die vaak met veel vallen en opstaan geleerd is. Misschien kunnen deze artikelen bijdragen aan het wat minder vaak vallen en wat belangrijker is, aan het vinden van de reden daarvan".
(wordt vervolgd)
ROB VAN GINNEKEN
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Op Zoek Naar Vermogen (2)
OP ZOEK NAAR VERMOGEN (2)
Letten op de details
Het heeft wat langer geduurd dan de bedoeling was, maar hier is dan toch het vervolg van ons enkele weken terug geplaatste eerste deel van een serie over „zoeken naar meer vermogen", een bezigheid waar menig motorman sterk in geïnteresseerd is. In ieder geval zijn we er weer met het tweede deel waarin tuner Piet Plompen (welbekend van de wereldsnelheidsrecords van het NGK-team) verder vertelt over zijn ervaringen op sleutel en tuning-gebied. Vorige keer hebben we het blok uit elkaar gehaald, deze maal gaan we verder met het bekijken van de daarbij „blootgekomen" onderdelen. Het is weer net 1 april geweest, de datum dat menigeen geheimzinnig over zijn „vermogen" mag vertellen aan de belastingdienst.
Over déze „vermogensopgave" moet op het MOTOR-belastingformulier met grote letters ingevuld worden dat het goed en netjes met begrip van zaken in elkaar zetten van een blok veel makkelijker en veel betrouwbaarder vermogen oplevert dan het brute vijl- dan wel laswerk. Ook een standaardblok verdient deze aandacht!
PIET PLOMPEN
ROB VAN GINNEKEN
(wordt vervolgd)
Letten op de details
Het heeft wat langer geduurd dan de bedoeling was, maar hier is dan toch het vervolg van ons enkele weken terug geplaatste eerste deel van een serie over „zoeken naar meer vermogen", een bezigheid waar menig motorman sterk in geïnteresseerd is. In ieder geval zijn we er weer met het tweede deel waarin tuner Piet Plompen (welbekend van de wereldsnelheidsrecords van het NGK-team) verder vertelt over zijn ervaringen op sleutel en tuning-gebied. Vorige keer hebben we het blok uit elkaar gehaald, deze maal gaan we verder met het bekijken van de daarbij „blootgekomen" onderdelen. Het is weer net 1 april geweest, de datum dat menigeen geheimzinnig over zijn „vermogen" mag vertellen aan de belastingdienst.
Over déze „vermogensopgave" moet op het MOTOR-belastingformulier met grote letters ingevuld worden dat het goed en netjes met begrip van zaken in elkaar zetten van een blok veel makkelijker en veel betrouwbaarder vermogen oplevert dan het brute vijl- dan wel laswerk. Ook een standaardblok verdient deze aandacht!
PIET PLOMPEN
ROB VAN GINNEKEN
(wordt vervolgd)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Op Zoek Naar Vermogen (3)
OP ZOEK NAAR VERMOGEN (3)
Met de TT voor de deur valt het derde deel in onze zoektocht naar vermogen (die in verband met het „zoek zijn" van een pk of wat en de daarmee samenhangende weken testwerk weer wat op zich heeft laten wachten, sorry) wel héél gelegen. Het onderwerp dat we ditmaal behandelen, de krukas, zal namelijk ongetwijfeld veel van de uitvallers op zijn naam zetten. „Op zoek naar vermogen" is men voor de TT meestal en ook de straatrijder is er niet wars van. In het eerste geval de coureur, kost het trouwens meestal een vermogen dat rommelen met krukassen, want de krukas en daarvan in het bijzonder het big-end is zonder enige twijfel momenteel dé beperkende schakel in een raceblok dat dan ook steevast zover belast wordt dat de scherven er letterlijk vanaf vliegen.
Dat kon bijvoorbeeld Jack Middelburg in Raalte weer zien. Als door een mirakel reed Jack de race uit. Toen het blok door Adrie van de Broeke opengetrokken werd, stonden er drie (en da's ietwat merkwaardig bij een viercilinder) zuigers bovenin. Een drijfstang was compleet als een schot hagel de motor rond gejakkerd. Pijnlijk hoor... en niet goedkoop, want de schade kon niet erger zijn: carters, krukas en alle dingsigheidjes op in en om die ene pit.
Nu willen we bepaald niet zeggen dat wij het beter weten en dit kunnen voorkomen, maar wat wél kan is wat praktische tips geven, gestoeld op eenvoudige principes en met minimaal materiaal uit te voeren. Adrie hoeft het niet te lezen. Hij weet maar al te goed hoe het moet...
ROB VAN GINNEKEN
PIET PLOMPEN
(wordt vervolgd)
Met de TT voor de deur valt het derde deel in onze zoektocht naar vermogen (die in verband met het „zoek zijn" van een pk of wat en de daarmee samenhangende weken testwerk weer wat op zich heeft laten wachten, sorry) wel héél gelegen. Het onderwerp dat we ditmaal behandelen, de krukas, zal namelijk ongetwijfeld veel van de uitvallers op zijn naam zetten. „Op zoek naar vermogen" is men voor de TT meestal en ook de straatrijder is er niet wars van. In het eerste geval de coureur, kost het trouwens meestal een vermogen dat rommelen met krukassen, want de krukas en daarvan in het bijzonder het big-end is zonder enige twijfel momenteel dé beperkende schakel in een raceblok dat dan ook steevast zover belast wordt dat de scherven er letterlijk vanaf vliegen.
Dat kon bijvoorbeeld Jack Middelburg in Raalte weer zien. Als door een mirakel reed Jack de race uit. Toen het blok door Adrie van de Broeke opengetrokken werd, stonden er drie (en da's ietwat merkwaardig bij een viercilinder) zuigers bovenin. Een drijfstang was compleet als een schot hagel de motor rond gejakkerd. Pijnlijk hoor... en niet goedkoop, want de schade kon niet erger zijn: carters, krukas en alle dingsigheidjes op in en om die ene pit.
Nu willen we bepaald niet zeggen dat wij het beter weten en dit kunnen voorkomen, maar wat wél kan is wat praktische tips geven, gestoeld op eenvoudige principes en met minimaal materiaal uit te voeren. Adrie hoeft het niet te lezen. Hij weet maar al te goed hoe het moet...
ROB VAN GINNEKEN
PIET PLOMPEN
(wordt vervolgd)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Op Zoek Naar Vermogen (4)
OP ZOEK NAAR VERMOGEN (4)
Het is vanwege de vakantie al weer even geleden dat we op zoek waren naar pk's ofte wel weer een excursie maakten door een bepaald deel van de motor dat om aandacht vraagt wanneer men wat sneller wil gaan dan doorgaans. Het onderdeel dat we ditmaal zullen bekijken is de cilinderkop (in zijn algemeenheid en die van een 50 cc racer in het bijzonder, want het zou toch zonde zijn de daarin opgedane kennis van onze tuning-raadgever Piet Plompen aan de Nederlandse rijders te onthouden). Een tweetal zaken moeten vooraf nog eens benadrukt worden: ten eerste moet het belang van een zorgvuldig uitgevoerde modificatie aan de kop niet onderschat worden; het is weer een van die details die op een veilige wijze winst kunnen geven en voor optimaliseren in aanmerking komen én bovendien is een veranderde kop snel weer in oude staat terug te bouwen.
Ten tweede moet nog even gezegd worden dat de gegeven mogelijkheden op ervaring gebaseerde suggesties zijn. Op tuninggebied is het nu eenmaal onmogelijk pasklare formules te geven. Als het zó simpel was hoefde niemand meer op zoek naar vermogen. Proberen blijft geboden.
(wordt vervolgd)
PIET PLOMPEN
ROB VAN GINNEKEN
Het is vanwege de vakantie al weer even geleden dat we op zoek waren naar pk's ofte wel weer een excursie maakten door een bepaald deel van de motor dat om aandacht vraagt wanneer men wat sneller wil gaan dan doorgaans. Het onderdeel dat we ditmaal zullen bekijken is de cilinderkop (in zijn algemeenheid en die van een 50 cc racer in het bijzonder, want het zou toch zonde zijn de daarin opgedane kennis van onze tuning-raadgever Piet Plompen aan de Nederlandse rijders te onthouden). Een tweetal zaken moeten vooraf nog eens benadrukt worden: ten eerste moet het belang van een zorgvuldig uitgevoerde modificatie aan de kop niet onderschat worden; het is weer een van die details die op een veilige wijze winst kunnen geven en voor optimaliseren in aanmerking komen én bovendien is een veranderde kop snel weer in oude staat terug te bouwen.
Ten tweede moet nog even gezegd worden dat de gegeven mogelijkheden op ervaring gebaseerde suggesties zijn. Op tuninggebied is het nu eenmaal onmogelijk pasklare formules te geven. Als het zó simpel was hoefde niemand meer op zoek naar vermogen. Proberen blijft geboden.
(wordt vervolgd)
PIET PLOMPEN
ROB VAN GINNEKEN
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Op Zoek Naar Vermogen (6)
OP ZOEK NAAR VERMOGEN (6)
Vorige week hebben we het, na een lange rust vanwege het vele, vele werk dat voor een zinnig artikel over uitlaten gedaan moest worden, gehad over de diverse reeds bestaande methodes om uitlaten te bepalen. Toen reeds stelden we vast dat enkelen een beetje, maar niemand de hele waarheid heeft kunnen presenteren. Ook wij kunnen dat natuurlijk niet, maar we hebben in ieder geval enkele praktische feiten vastgesteld die waarschijnlijk nog nooit ergens anders aan de publiciteit zijn vrijgegeven.
Dat een simpel rekensommetje de oplossing toch ook niet brengt konden we deze week weer vaststellen via hetzelfde simpele sommetje: een 125-racer zou bij narekenen van de maten 17.500 toeren moeten draaien. De materie is moeilijk, heel moeilijk en we geven dan ook geen pasklare maten. Maar wél spijkerharde en beproefde feiten over constructiedetails en hun gevolgen op het vermogen ...
Vorige week hebben we het, na een lange rust vanwege het vele, vele werk dat voor een zinnig artikel over uitlaten gedaan moest worden, gehad over de diverse reeds bestaande methodes om uitlaten te bepalen. Toen reeds stelden we vast dat enkelen een beetje, maar niemand de hele waarheid heeft kunnen presenteren. Ook wij kunnen dat natuurlijk niet, maar we hebben in ieder geval enkele praktische feiten vastgesteld die waarschijnlijk nog nooit ergens anders aan de publiciteit zijn vrijgegeven.
Dat een simpel rekensommetje de oplossing toch ook niet brengt konden we deze week weer vaststellen via hetzelfde simpele sommetje: een 125-racer zou bij narekenen van de maten 17.500 toeren moeten draaien. De materie is moeilijk, heel moeilijk en we geven dan ook geen pasklare maten. Maar wél spijkerharde en beproefde feiten over constructiedetails en hun gevolgen op het vermogen ...
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Namens Kreidler.nl wens ik iedereen Prettige Kerstdagen
en een Gelukkig en Gezond Nieuw Jaar toe!
Om de Kerstdagen door te komen dit interessante artikel voor de tuners en de techneuten onder ons.
Veel plezier er mee!
Dit artikel lezen en printen als pdf document. (1,13 mb - 33 kantjes A4)
en een Gelukkig en Gezond Nieuw Jaar toe!
Om de Kerstdagen door te komen dit interessante artikel voor de tuners en de techneuten onder ons.
Veel plezier er mee!
Dit artikel lezen en printen als pdf document. (1,13 mb - 33 kantjes A4)
-
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
- Locatie: LIESHOUT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
He Maarten we hadden het er al over gehad bij piet, dat dit artikel zou komen, ik vind het een super artikel. nu kan ook iedereen lezen dat de pktjes niet in de cill. alleen zitten zoals ik al zei in 17pk topic , en meteen een hoop cometaar kreeg. dus probeer eerst 14pk uit een 4poorter tekrijgen voor dat je met 8 of zelfs 10 poorten begint tegooien.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Het artikel is niet bedoeld voor jou Rion, jij weet alles al!rion schreef:He Maarten we hadden het er al over gehad bij piet, dat dit artikel zou komen, ik vind het een super artikel. nu kan ook iedereen lezen dat de pktjes niet in de cill. alleen zitten zoals ik al zei in 17pk topic , en meteen een hoop cometaar kreeg. dus probeer eerst 14pk uit een 4poorter tekrijgen voor dat je met 8 of zelfs 10 poorten begint tegooien.
Of je hebt straks nog meer vermogen zelfs
- rm-mer
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Leuk artikel!
Maar hoe maak je zo'n "conus hulpapparaat" ?
Wat ik al snap, is dat de 2 T-stukken zijn om de hoogte in te stellen (diameter conus als hij af is), dat er beneden 2 rollen zijn om hem te buigen, dat het handvat is om hem te draaien (de conus te trekken/rollen),...
Maar waar zit de conus rond?
Hoe is de plaat vastgemaakt?
Maar hoe maak je zo'n "conus hulpapparaat" ?
Wat ik al snap, is dat de 2 T-stukken zijn om de hoogte in te stellen (diameter conus als hij af is), dat er beneden 2 rollen zijn om hem te buigen, dat het handvat is om hem te draaien (de conus te trekken/rollen),...
Maar waar zit de conus rond?
Hoe is de plaat vastgemaakt?
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Toen ik vroeger expansieuitlaten maakte, deed ik dat met houten conussen.Gps schreef:Ik heb een keer een walsje gemaakt met drie rechte buizen, werk ook redelijk.
Het lastigste stukje vind in de conus naar de tail pijp.
Een kennis had een houtdraaibank en draaide de gewenste conus.
Dan de plaatuitslag om de conus kloppen.
HansJ