Kreidler RMC - Zo goed als nieuw (2006)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Kreidler RMC - Zo goed als nieuw (2006)

#1 Bericht door Maarten » 05 nov 2006, 08:21

Kreidler RMC

Zo goed als nieuw


Bron: Auto Motor Klassiek, februari 2006
Auteur: mr. Remi H.F. Viellevoye (op deze site Devielle)

Soms lees je dat iemand een klassieke auto, motor of bromfiets in prachtige, bijna nieuwstaat heeft ontdekt. Je verwacht niet dat het je zelf kan overkomen.

Afbeelding

Soms lees je dat iemand een klassieke auto, motor of bromfiets in prachtige, bijna nieuwstaat heeft ontdekt. Je verwacht niet dat het je zelf kan overkomen. Maar geluk zit in een klein hoekje. In dit geval in het zuiden van Limburg. Al enige tijd ben ik een fervente liefhebber van Kreidler brommers en motorfietsen. In AMK van september 2004 staat een verhaal van mijn hand over Kreidler en mijn bromfietsen.

Afbeelding
De Kreidler stond er nog net zo bij als dat hij twintig jaar geleden werd weggezet.

Enkele maanden na verschijnen van dit artikel liet ik mijn zwager de betreffende AMK lezen. Ik wist van mijn echtgenote dat hij vroeger ook een Kreidler heeft gehad en daar erg zuinig op was.

Afbeelding
Maar net iets meer dan 6000 kilometer op de teller is niet veel, zelfs niet voor een bromfiets.

De eerste weken na aankoop van de Kreidler had hij de brommer gestald in zijn slaapkamer. En als het regende bleef de bromfiets in de garage staan en ging hij op de fiets naar school. Na het lezen van de AMK reageerde hij laconiek, dat hij zijn Kreidler nog ergens had staan. Maar waar precies wist hij niet meer. Hij vertelde dat hij een groene Kreidler RMC super star in 1978 nieuw had gekocht in Kerkrade. In 1981 kocht hij een auto en heeft hij de Kreidler opgeslagen bij het garagebedrijf waar hij zijn auto kocht.

Afbeelding
Ford Galaxy, de ideale auto voor de bromfietsliefhebber.
Hij kende de verkoper namelijk goed en had zelf geen plek om de Kreidler te stallen. Na 1981 heeft hij nog enkele jaren contact gehad met de verkoper. Maar mijn zwager verhuisde een aantal keer en kwam uiteindelijk in het mooie Maastricht terecht. De vriend/verkoper en zijn Kreidler was hij helaas uit het oog verloren. Als ik belangstelling in de brommer had, moest ik hem maar gaan opsporen...

Zoektocht
Het garagebedrijf waar de Kreidler in 1981 was neergezet was inmiddels van eigenaar gewisseld en ook nog eens van naam veranderd. Na enkele telefoontjes kwam ik erachter dat de vriend van mijn zwager niet meer bij het nieuwe autobedrijf werkzaam was en met pensioen was gegaan.

Afbeelding
Ford Galaxy, de ideale auto voor de bromfietsliefhebber.

Ik kreeg gelukkig zijn privé nummer in Kerkrade. Ik belde het telefoonnummer en kreeg zijn vrouw aan de fijn. Ik vertelde haar waar ik over belde. Ze kan zich nog een groene motor herinneren, maar haar echtgenoot was niet thuis en zou mij terugbellen. Dat gebeurde na een uurtje. De man vertelde mij dat de Kreidler nog op dezelfde plek stond als waar begin 1981 was neergezet. Met een deken erover, in de kelder van het garagebedrijf. Als mijn zwager hem even belde dat het goed was dat ik de bromfiets meenam, kon er een afspraak gemaakt worden om de brommer op te halen. Dit gebeurde en samen met mijn broer ben ik enkele weken later naar Kerkrade vertrokken om het 'kunstwerkje' naar het oosten van het land te halen, Ik was erg benieuwd hoe de Kreidler na 24 jaar rust er uit zou zien. Een vochtige kelder bijvoorbeeld zal de brommer geen goed gedaan hebben.

Ophalen van de Kreidler uit Limburg
Een ritje naar het zuiden is geen straf maar in mijn geval wel 180 kilometer rijden, enkele reis!

Afbeelding
Het chroom is nog helemaal perfect.

Mijn broer ging mee en dat maakte de reis een stuk aangenamer. Het garagebedrijf lag precies op de grens met Duitsland. Gespannen parkeerde ik mijn Ford Galaxy, waar een brommer goed inpast, op het terrein van de garage. De vriend van mijn zwager was zoals afgesproken aanwezig en ontving ons hartelijk. We liepen naar de achterkant van het bedrijf en daar stond ie! De groene Kreidler RMC super star. En hij was goed bewaard gebleven. Geen roest te bekennen! Geen deukjes in de tank, de buddysit helemaal heel en het chroom mooi. De kreidler is als nieuw. Op de teller staan iets meer dan 6000 kilometer genoteerd. Wat mij meteen opvalt, is dat er 7 spaaks gegoten sterwielen onder zitten.

Afbeelding
Super-star.

In de wielen is het woord "Kreidler" gegoten. Die zijn maar heel kort verkocht. Meestal zitten er 6 spaken in die in de velgen zijn geschroefd. De brommer hebben we snel ingeladen en we zijn weer richting Arnhem vertrokken.

Weer tot leven brengen
Thuisgekomen is de Kreidler onderworpen aan een flinke poetsbeurt. En hij kwam er nog mooier onderuit. Zelfs de banden waren nog goed bruikbaar,

Afbeelding
Vier versnellingen en voetschakeling, aantrappen deed je met de trapper.

Ik had verwacht dat het rubber poreus of uitgedroogd was, maar dat viel reuze mee. samen met een kennis, Jan Willem Sanders, werd de brommer verder onder handen genomen Er zat nog wat rommel, wat vroeger benzine is geweest, in de tank. De carburateur was erg vuil en de sproeier was verstopt. Met wat zoutzuur maakte Jan Willem de geheel rood aangeslagen carburateur schoon. Even een nieuwe bougie in de cilinder gedraaid en dan proberen de Kreidler te starten. Jan Willem had olie op de zuiger in de cilinder gedaan toen hij de Kreidler wegzette. De motor sloeg niet meteen aan. Maar na een paar trappen begon de bromfiets aan te geven dat hij wel wilde draaien. Nog een keer de bougie schoongemaakt en ja hoor, de motor begon te lopen! En hoe. Een prachtig geluid. En ook een hoop rook. Ik maakte een ritje en dat was genieten. Al snel bleek wel dat de pakkingen en andere onderdelen uitgedroogd waren. Zo lekte het benzinekraantje al snel. Daarnaast is het verstandig om olie te vervangen van de versnellingsbak en het remsysteem. Daarna heb ik snel de Kreidler laten schouwen en onlangs ontving ik het kenteken van de groene Kreidler RMC Super Star.

Rijden
Rijden op een Kreidler is een genot. Het is een stevige bromfiets met een goede wegligging.

Afbeelding
Drie verschillende versies, let vooral op de voorwielen.

Als de brommer niet opgevoerd is rijdt hij iets harder dan 40 kilometer per uur. Deze rijdt iets harder, maar erg snel gaat het allemaal niet. Het geluid is beschaafd. Veel beschaafder dan menig moderne scooter. Starten doe je door middel van de trapper. Bij de gifgroene Kreidler gaat dat starten trouwens probleemloos. In dit koude weer moet de choke er in ieder geval vol op, geen gas geven, want dan schiet de choke er weer af. Er zit een gaatje in de zijkap waarmee het stationair toerental veranderd kan worden zonder de kappen te demonteren. De Kreidler heeft vier voetversnellingen en is direct geschakeld. De brommer koppelt en schakelt soepel en vlot door de versnellingen heen. Binnen enkele tellen zit je op je top en koers je rustig met een kilometertje of veertig door de straten. Mijn Kreidler heeft een hydraulisch bediende schijfrem voor en een trommelrem achter. Remmen gaat makkelijk en er is niet veel kracht voor nodig om het geheel snel tot stilstand te brengen. De achtervering is lekker stug en samen met de Weltmeisterbuddy geeft het een "stevige zit". Je voelt je veilig op de Kreidler en ook na veel kilometers stap je fris van de brommer. Het stuur op mijn Kreidler is groot en hoog en niet origineel. Het echte, originele M-stuur was wel bij de brommer aanwezig en dat ga ik er weer opzetten. Ik geef namelijk zelf de voorkeur aan een kleiner stuur. De verlichting is voldoende, maar niet super. De brommer bezit een goed achterlicht met daarin zelfs een remlicht. In de zijbakken (hamsterbakker) zit een gereedschapsetje en een handpomp. Leuk dat het boordgereedschap nog aanwezig was. Een van de bakken is leeg. Daar kan bijvoorbeeld een accu voor knipperlichten, elektronische ontsteking en dergelijke gemonteerd worden. Deze Kreidler is daar echter allemaal niet van voorzien. Voor een brommer die 27 jaar geleden van de band af kwam rollen is de Kreidler Florett RMC Super Star een fantastisch voertuig met veel rijcomfort. Zo worden ze niet meer gemaakt!

Afbeelding

Artikel gescand door Joost.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 04 jun 2007, 03:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door rm-mer » 05 nov 2006, 10:43

Mooi artikel! :clap

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#3 Bericht door Andre » 05 nov 2006, 10:48

Echt weer een prachtig artikel om te lezen erg mooi verhaal :clap

Gebruikersavatar
Jaspertje
Berichten: 437
Lid geworden op: 07 apr 2005, 08:41
Locatie: Neer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Jaspertje » 05 nov 2006, 10:53

Idd, leuk om te lezen dat hij er na 24 jaar nog top uit ziet

jasper

Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Harwin » 05 nov 2006, 10:58

erg leuk om dit te lezen :D , aleen dat stuur vreselijk :!: #-o

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Thijs Leuven » 05 nov 2006, 13:01

Wat een mooi verhaal zeg, zoeen zou ik er ook wel willen vinden ;)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 nov 2006, 13:04

Mooi weer gemaakt mannen. :thumbleft Ik heb de AMK ook in bezit en had het dus al gelezen. :)
Ik heb ook nog een aantal bladen die ik dinsdag even met Maarten door zal nemen of die ook voor een Forumartikel in aanmerking komen.

Enzo

Gebruikersavatar
getto
Berichten: 474
Lid geworden op: 15 feb 2005, 01:54
Locatie: heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door getto » 05 nov 2006, 14:07

mooi artikel maar ik heb al eerder dit jaar aangegeven dat ik het had liggen maar geen scaner heb maar werd niet op geregeert.

gr stefan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 nov 2006, 14:13

getto schreef:mooi artikel maar ik heb al eerder dit jaar aangegeven dat ik het had liggen maar geen scaner heb maar werd niet op geregeert.

gr stefan
Als het blad net uit is zetten we het nog niet op de site Getto. Dit voorkomt ellende met de uitgever. :wink:
En een scanner heb je nu eenmaal nodig voor de aanlevering.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidlermax
Berichten: 547
Lid geworden op: 26 dec 2005, 10:26
Locatie: maartensdijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door kreidlermax » 05 nov 2006, 14:57

ik had hem ook la een tijdje liggen dat artikel, maar het blijft leuk
:wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#11 Bericht door dijk » 05 nov 2006, 14:59

een leuk artikel weer :D :wink:

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door redfox » 05 nov 2006, 16:18

Wat een geweldige story :wink: en zo zullen er nog wel meer zijn die dit soort mzzltjes hebben :whistle maar het is ze gegund hoor :!: :!: :!:

Gre@tings
Redfox

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6356
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

#13 Bericht door Gijs » 05 nov 2006, 16:50

Mooi verhaal, is eigenlijk uniek!

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Johan van Zanten » 05 nov 2006, 19:56

das een mooi verhaal, wat een mazzelpik, gratis een kreidler :)

Gebruikersavatar
kachelholtjeleon
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:02
Locatie: nieuw wehl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door kachelholtjeleon » 05 nov 2006, 19:57

geweldig verhaal :thumbleft

Gebruikersavatar
Alex R.
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 sep 2002, 08:10
Locatie: Vlaardingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Alex R. » 05 nov 2006, 19:58

Heel gaaf, dat dat nog voorkomt!!!!!
Veel plezier ermee!!!!!!!!!

hutch
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jul 2005, 11:51
Locatie: sint genesius rode
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door hutch » 05 nov 2006, 20:08

Leuk verhaal!! Zo heb ik mijn Rs ook gevonden, bij een verzamelaar in dit geval die hem met nog wat andere brommers in een verwarmde serre had staan. Hij verkocht zijn collectie alleen omdat zijn vrouw na zo'n 20 jaar het geheel te hebben aangekeken hem de keuze gaf tussen zijn verzameling of haar. Zijn pech werd dus mijn geluk, en zo is de schrijver van bovenstaand artikel niet de enige geluksvogel.

groeten, hutch. :D

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#18 Bericht door jvr » 05 nov 2006, 21:24

ja dat is mazzel als je dat overkomt,ikzelf heb heel veel zwagers,
maar geen een heeft er nog eentje staan in de schuur of op zolder.
Zal toch eens informeren bij de vrouwtjes wie weet??? Jan...

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#19 Bericht door Melvin » 06 nov 2006, 00:52

deze man zit ook op het forum overigens.

leuk stukje

thomash
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 sep 2006, 00:00
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door thomash » 06 nov 2006, 17:05

Leuk artikel, had ik maar zo'n zwager..

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

#21 Bericht door Roland » 06 nov 2006, 19:54

Wat een prachtig artikel, zo ben ik er OOK 1 tegengekomen en heb deze aan IEMAND gegund met de mededeling: niet in onderdelen verkopen maar zo houden !!! deze is van zijn Opa geweest (echt waar!!)
Anders zet ik hem in mijn kamer, dit was een zilveren RMC super star met spaakwielen geconserveerd. Deze heeft meer dan 20>jaar in de zijkamer gestaan. Hij zat in de vettigheid en stof maar was nog helemaal NIEUW.

Het enige wat er aan moest gebeuren was, een nieuwe voorband, nieuwe keerringen en olie in de voorvork, nieuwe olie in het blok, benzine tank schoon maken.

Ik hoop dat het persoon het leest en nog steeds veel plezier heeft met het rijden op zijn zilveren RMC super star.

Gr, Roland Kieft

ron_90
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006, 19:50
Locatie: limmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door ron_90 » 06 nov 2006, 22:27

leuk hoor

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#23 Bericht door Kreidler » 06 nov 2006, 23:24

mooie zo zwager :D

Gebruikersavatar
Lars RMC
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Lars RMC » 07 nov 2006, 19:13

Zeer leuk artikel om te lezen :D :clap

Gebruikersavatar
larsz
Berichten: 213
Lid geworden op: 17 jul 2006, 22:16
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door larsz » 07 nov 2006, 21:04

ron_90 schreef:leuk hoor
jaaaa Ron had jij ook maar is zoveel mazzel he :wink:

leuk artikel trouwens.

Plaats reactie