Racekit voor Kreidler Florett RS (Rennsatz) (1968)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Racekit voor Kreidler Florett RS (Rennsatz) (1968)

#1 Bericht door Maarten » 13 apr 2007, 08:22

Racekit voor Kreidler Florett RS (1968)
Was bringt es wirklich: Rennsport Umbausatz

Bron: Kreidler folder KF 985 5. 68

De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd.

Afbeelding
Rennsatz für Kreidler-FLORETT RS!

Afbeelding

HOE, WAT, WAAR!

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden moeten alle delen, welke voor het racen overbodig zijn, verwijderd worden. Dit zijn afdekplaten, koplamp, standaard, duo-voetsteunen enz. Het is bovendien raadzaam om racebanden, bijv. CONTI 2.00 - 19" op aluminium velgen 23 x 2.25" te gebruiken. Eerst dan is de Kreidler Florett RS pas goed race-klaar. Echter nu komt, op de baan zelf, niet alleen de juiste afstelling van de carburateur, maar ook het juiste tijdstip van overschakelen aan de orde. Deze wordt aangepast naar grootte, gewicht en bouw van de rijder en naar de baansoort. Hiervoor geeft het overbrengingsschema verder de oplossing. Bij een baan met veel bochten, stijgingen en dalingen, zal men hoger moeten gearen.

Afbeelding

Het uitgangspunt bij dit schema is de prestatiecurve (boven ). We kiezen punt A (9,5 PK bij 12.800 omw./min.) voor onze berekening. Ten eerste plaatsen we parallel aan de horizontale het voor ons passende punt in het diagram van de luchtweerstand. Daar we uitgaan van een kleine berijder (max. 1.70 m.) op een machine zonder stroomlijn, vinden we loodrecht naar beneden de te verwachten max. snelheid van 123,5 km/u. Daar we de serie-versnellingsbak van de Kreidler RS hebben, vinden we rechts onder in het overbrengingsschema het kruispunt van de loodrechte lijn van punt A op de lijn van de 5-versn. en gaan van daar uit horizontaal naar links, naar het diagram van de overbrenging op het achterwiel. Daar, waar de loodrechte lijn uit het luchtweerstandsdiagram de horizontale lijn van het overbrengingsschema snijdt, vinden we het punt van de juiste overbrenging. Ons voorbeeld toont 13 tanden als uitgangspunt van de overbrenging en een 35-tands achterwiel. Deze opgave geldt voor vlak terrein. Met deze overbrenging beginnen we te trainen. Men zal dan zeer snel merken of men de juiste overbrenging toepast en kan van deze basisoverbrenging uitgaan. Moeilijker zal het worden bij een bergtraject vol bochten. Het achterkettingwiel moet dan meer dan 35 tanden hebben, afhankelijk van de baan, t/m 44.

Afbeelding
Hier wordt door de voormalige wereldrecordhouder van de 50 cc-klasse, Ernst Degner, de nieuwe Kreidler Florett RS met race-set getest. Zijn mening: 'werkelijk iets bijzonders.'

De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd, want alleen door met de techniek om te gaan, leren echte knapen alles wat ze later nodig hebben.
Kreidler biedt zijn in de race-sport geinteresseerde jonge Florett-berijders iets aan.

Afbeelding
De Kreidler-Florett RS met race-set werd voor het eerst getoond op de tentoonstelling 'Motor-Reise-Freizeit' in Stuttgart. Hij behoorde daar tot de trekpleisters.

Voor hun staat het juiste materiaal gereed. Daarvoor is het beste maar net goed genoeg. Waarom? Omdat het vaak zinloze experimenteren, het zoeken naar technische "wondermiddelen" beslist niet het juiste uitgangspunt voor sportieve ambities is.
Goedgevulde portemonnaies zijn bij jongeren bovendien zeldzaam. Daarom werd voor de Kreidler-Floret RS deze race-set ontwikkeld en daarmee de RS-bezitter eigenlijk de mogelijkheid van 2 machines gegeven.
EEN SERIEMACHINE EN TEGELIJKERTIJD EEN WEGRACEMACHINE, d.w.z. nadat een weinig tijdrovende ombouw heeft plaatsgevonden. Als bezitter van een startbewijs, afgegeven door de K.N.M.V. of de N.M.B., kan een ieder aan wegraces deelnemen. Het vermogen van de omgebouwde RS-motor geeft jongeren de kans "voorin te zitten", om de eerste sporen te verdienen; kortom, erbij te zijn.
Dat is vooreerst het belangrijkste! De laatste jaren is het gebrek aan goede jeugdige coureurs duidelijk merkbaar geworden. Vaak ontbrak het de geestdriftige privérijders aan technische kennis en steun. Alleen KREIDLER levert met deze goedkope raceset een bijdrage voor de vooruitgang van de Nederlandse motorracesport.

Afbeelding

Het OMBOUWEN.


Voor het ombouwen behoeft men geen deskundige te zijn. Het is alleen een kwestie van zorgvuldigheid en nauwkeurigheid en hij, die niet twee linkerhanden heeft, kan de RS-motor gemakkelijk zelf ombouwen.

De race-set bestaat uit de volgende delen:
  • 1 - cylinder met voetpakking
  • 2 - cylinderkop
  • 3 - een gesmede Mahle-zuiger met veren
  • 4 - een Dell'Orto race-carburateur 25 SS D met aparte vlotterkamer en speciale ophanging
  • 5 - carburateuraanzuigbocht met afdichting
  • 6 - uitlaat en uitlaatbocht
  • 7 - gaskabel
  • 8 - luchtmanette met kabel
  • 9 - bougie 370
  • 10 - kettingwielen met 14 en 15 tanden
  • 11 - diverse kleine onderdelen als schroeven, klemmen enz.
Voorts een vermogenskromme en een toerentaldiagram.


Afbeelding
Afb 1.Afb. 1 - Luchtfilter en aanzuiggeruiskamer, carburateur, cylinder, cylinderkop, zuiger en uitlaat van de standaard RS worden verwijderd.



Afbeelding
Afb 2. Uit de ontsteking kan men de spoelen voor de koplamp, achterlicht en de claxon halen. (afb. 2. 1, 2 en 3)



Afbeelding
Afb 3. Het carter met krukas, drijfstang, naaldlager, zuigerpen enz. kan zonder meer worden gebruikt. (afb. 3) Deze delen zijn gedeeltelijk identiek aan de delen van de beroemde Kreidler racemotoren, die twee maal naar een 2e plaats in het wereldkampioenschap en naar wereldrecords leidden. Voor de rensport dus bijzonder geschikt.



Afbeelding
Afb 4. Ook de versnellingsbak van de normale RS blijft onveranderd. Nu is er een aantal, zeer gewetensvolle mensen, dat hun RS-motor voor de ombouw helemaal uit elkaar neemt en alle punten op een feilloze conditie controleert. Dit is echter, nadat de motor nog maar korte tijd gelopen heeft, beslist niet nodig. Men moet echter wel van te voren de drijfstang controleren en proberen of de nieuwe zuigerpen van de race-zuiger licht, maar zonder speling, in het aanwezige naaldlager past, als deze in de drijfstang geschoven is. (afb. 4)



Afbeelding
Afb 5. De nieuwe zuiger wordt zorgvuldig met de nieuwe zuigerpen gemonteerd, waarbij men de borgveren zeer zorgvuldig in de groef moet plaatsen. (afb. 5) De op de bodem van de zuiger ingegroefde pijl wijst naar de uitlaatpoort van de cylinder. De zuigerveren, boven een L-veer, onder een rechte veer, zijn al op de zuiger aanwezig.



Afbeelding
Afb 6. Als volgende handgreep plaatsen we de nieuwe cylinder-voetpakking en schuiven de race-cylinder samen met de gemonteerde aanzuigbocht over de tapeinden. De zuiger staat in de bovenste dode stand (OT - zie afb. 13) en moet op het carter gesteund worden. Wanneer men de cylinder over de zuiger schuift, drukt men met twee vingers de zuigerveren goed samen, zodat deze precies in de groeven liggen en de cylinder er gemakkelijk overheen glijdt. (afb. 6) Pas op: De veren mogen in geen geval blijven steken in de inlaatpoort. GEEN GEWELD GEBRUIKEN!



Afbeelding
Afb 7. Als de cylinder soepel over de zuiger en de veren is gegaan, trekken we de houten steunvork onder de zuiger vandaan en schuiven de cylinder volledig aan tot op het carter. (afb 7).



Afbeelding
Afb 8. De cylinderkop wordt geplaatst zonder koppakking. De kopmoeren worden aangeschroefd en die, welke vanuit de rijrichting gezien, rechts liggen worden het eerst aangedraaid. (afb 8 ) Nadat alle vier moeren vastgedraaid zijn, kruislings nogmaals licht natrekken, echter met niet meer dan 1,5 kg/m.



Afbeelding
Afb 9. De uitlaat is een hoofdonderdeel van de ombouwset; deze monteren we daarna (afb. 9) en daarna komt de carburateur aan de beurt.



Afbeelding
Afb 10. Eerst wordt de beugel voor de vlotterkamer gemonteerd. Daaraan wordt de vlotterkamer d.m.v. een korte kunststofslang opgehangen (afb. 10).



Afbeelding
Afb 11. De loodrechte afstand tussen sluitvlak vlotterkamer voor de menglucht en gasschuifhuis van de carburateur, moet 35 mm bedragen (afb. 11).



Afbeelding
Afb 12. Daarna wordt de carburateur tegen de borst van de aanzuigbocht geschoven en vastgeschroefd (afb. 12).
De in de seriemotor aanwezige olie wordt nu bij een warme motor afgetapt en door 1/3 liter Castrol R 20 vervangen. Bij de ombouw behoort bovendien het aanbrengen van de luchtmanette en het verleggen van de kabels van de gasschuif en mengluchtschuif.



Afbeelding
Afb 13. Het vliegwiel met de magneten, dat we voor de verwijdering van de 3 spoelen van te voren eraf getrokken hadden, wordt opnieuw gemonteerd. We draaien het zo, dat de zuiger in z'n bovenste dode punt staat. (OT ) (afb. 13)



Afbeelding
Afb 14.Daar is een markering aangebracht, welke recht tegenover de voorste inkeping van het huis moet staan. Het juiste ontstekingstijdstip is dan 23,5 mm voor deze markering. (afb. 14). Bij een gradeninstelling is dat 23 gr voor OT, bij afstelling met een meterklok aan de zuigerbodem is dat 1,9 mm voor OT. De gaten in de ontstekingsgrondplaat iets uitvijlen, wanneer de afstelmogelijkheden niet voldoende is.


AFSTELLING VAN DE CARBURATEUR.


Afbeelding
Afb 15. Basisafstelling: Deze is door de fabriek vastgesteld: hoofdsproeier 115, stationairsproeier 55 of 60, sproeiernaald in de derde inkeping van bovenaf. (afb. 15).



Afbeelding
Afb 16. Stationairafstelling: de motor moet hiervoor eerst even warmlopen. Een racemotor draait met verhoudingsgewijs een hoog toerental stationair. Deze kan men wijzigen door de gasschuifaanslagschroef en de luchtregelschroef te verdraaien. (afb. 16). De luchtregelschroef moet 1/4 tot 1/2 slag open zijn. De afstelling is eerst dan juist, wanneer de motor bij het gasgeven zonder haperen opneemt.



Afbeelding
Afb 17.Keuze van de hoofdsproeier: wanneer de bougie donker gekleurd is, is het mengsel te rijk. Men moet dan de daaropvolgende kleinere hoofdsproeier erin zetten (afb. 17).


Bij een te lichte verkleuring van de bougie of wanneer de bodem van de zuiger grijs en droog is, is de afstelling te arm. De motor heeft dan een grotere hoofdsproeier nodig. Bij deze grove afstelling moet de mengluchtschuif gesloten zijn. Door de mengluchtschuif voorzichtig te openen wordt de sproeierafstelling zuiniger, gedurende het rijden kan men daarmede, door voorzichtig te regelen, een optimale prestatie van de motor bereiken.


Afbeelding
Startbewijs


STARTBEWIJS

Men dient er rekening mede te houden dat de race-set voor de Kreidler Florett RS alleen geleverd wordt aan houders van een startbewijs, afgegeven door de K.N.M.V. (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Bezuidenhoutseweg 185, Den Haag) of door de N.M.B.


Meer informatie:
Artikel gescand door Hans Molenaar (hamol52).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Van Veen Import NV.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
coinTreau
Berichten: 355
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:40
Locatie: België (Gent)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door coinTreau » 13 apr 2007, 23:20

Zalig artikel!!

Bedankt

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door nick bakker » 13 apr 2007, 23:33

leuk! vooral die uitleg

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 14 apr 2007, 00:29

leuk artikel weer :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door Andre » 14 apr 2007, 00:42

mooie vertaling van dit knalset :clap

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Sander » 14 apr 2007, 03:39

gaaf artikeltje mannen :D

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door vincent » 14 apr 2007, 08:44

Heel vet artikel! Bedankt Rijk, Hans en Maarten.

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Zunflappie » 14 apr 2007, 08:51

Zeer gaaf hoe ze dit vertellen.
Zonder koppakking en je moet misschien ook nog vijlen. Beuners :mrgreen:

Maar wel zeer gaaf. Zeker die strakke tekeningen!

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1097
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Gek » 14 apr 2007, 12:27

Mooi artikel! Maar toch raar dat ze er geen andere ontsteking opzetten. Want als je dik over de 100 km/h gaat en 12.500 rpm maakt lijkt me een motoplat oid toch wel beter.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 apr 2007, 12:51

Ik heb het artikel ook in mijn map. Altijd leuk die snelle spullen.

Enzo

Gebruikersavatar
KK
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:11
Locatie: Leerdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door KK » 14 apr 2007, 13:29

echt heel leuk!!

ltr

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Thijs Leuven » 14 apr 2007, 16:35

Prachtig die snelle spullen! Supervet artikeltje weer :clap

Thijs

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#13 Bericht door hermanp » 14 apr 2007, 16:42

Leuk artikel, ik heb nog zo'n cilinder in de kast liggen.

maartenvv
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2007, 19:45
Locatie: limmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door maartenvv » 18 apr 2007, 10:52

mooi artikel :D

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#15 Bericht door Melvin » 18 apr 2007, 11:28

ik heb de voordruk van dit artikel :P

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door MichielJ » 20 apr 2007, 20:57

Lagen die setjes nog maar gewoon in de winkel :lol: :lol:

r walet
Berichten: 263
Lid geworden op: 18 apr 2003, 17:33
Locatie: wolvega
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door r walet » 20 apr 2007, 21:10

die ssi is bijna niet meer te vinden maar bij voldoende animo kan ik de 13 rib cilinders wel weer laten gieten

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#18 Bericht door lampie » 20 apr 2007, 21:46

wat is voldoende animo en wat kost zo iets + - nus.

Gebruikersavatar
coinTreau
Berichten: 355
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:40
Locatie: België (Gent)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door coinTreau » 20 apr 2007, 22:25

r walet schreef:die ssi is bijna niet meer te vinden maar bij voldoende animo kan ik de 13 rib cilinders wel weer laten gieten
Daar zou volgens mij heel veel animo voor zijn!

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door caveman » 21 apr 2007, 09:12

dit is hem in het echt....... :lol:

greetz cave 8)
Bijlagen
race_kit_1968__medium___small__209.jpg
race_kit_1968__medium___small__209.jpg (88.91 KiB) 64376 keer bekeken
dellorto 25mm (Medium).JPG
dellorto 25mm (Medium).JPG (73.65 KiB) 64376 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2007, 09:26

Een 12 rips kop :lol:

Mooi setje Cave.

Enzo

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door caveman » 21 apr 2007, 12:36

ja hé die was helemaal zeldzaam... :shock:


greetz cave 8)

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Johan » 21 apr 2007, 12:48

super vet artikel!

ik heb soortgelijke set en timingen :P
maar dan niet 25mm carb en dergelijke :P

r walet
Berichten: 263
Lid geworden op: 18 apr 2003, 17:33
Locatie: wolvega
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door r walet » 22 apr 2007, 20:53

zie anders weinig pb tjes

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#25 Bericht door hermanp » 22 apr 2007, 22:14

Kun je een prijsindicatie geven? En gaat het dan alleen om de cilinder of ga je eventueel (zo goed als) complete setjes leveren?

Plaats reactie