Echo uit het verleden (2004)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Echo uit het verleden (2004)

#1 Bericht door Maarten » 02 jun 2007, 08:34

Echo uit het verleden

Bron: Auto Motor Klassiek, september 2004
Auteur: mr. Remi H.F. Viellevoye (op deze site Devielle)

Als ik op de afgesproken tijd in Isselburg arriveer zie ik in de verte de oranje RM al staan. Hoe dichter ik bij de Kreidler kom, hoe meer ik er van overtuigd raak dat de rit voor niets is geweest. De tank is gedeukt, de bekleding van de buddyseat is op meerdere plaatsen gescheurd en met zwarte tape zijn allerlei onderdelen aan elkaar vastgeplakt.

Afbeelding
Vroege belangstelling... gelukkig maar

De Duitser Alfred Kreidler heeft een grote passie: lichte motorfietsen. Hij is eigenaar van een groot concern waar onder andere kabels en halffabrikaten gemaakt worden en besluit om daarnaast lichte motorfietsen te gaan produceren.

Afbeelding
De winst: twee Kreidlers.

In het voorjaar van 1951 wordt de eerste Kreidler motorfiets op de Salon van Genéve getoond. Het is een technisch hoogstandje en de verkoop ervan loopt goed. Vanaf dat moment rollen er de mooiste motorfietsen en kort daarna bromfietsen in Kornwestheim - nabij Stuttgart - van de lopende band. In 1956 komt de Kreidler Florett met de "ei-tank" in de verkoop. In veel landen wordt de Kreidler een bekend fenomeen in het dagelijkse straatbeeld. Ook in de racerij neemt Kreidler een belangrijke plaats in. Hierbij speelt de Nederlandse importeur van Kreidler, Van Veen, een belangrijke rol. Bekende rijders zijn Aalt Toersen, Jan de Vries en Luc Foekema. Voor een wereldkampioenschap draaien de Kreidler racers hun hand niet om! Jaren achter elkaar is Kreidler "Weltmeister". Op de folders en de tweewielers zelf wordt hier geen geheim van gemaakt. Met stickers en opdrukken wordt hier, zonder bescheidenheid, melding van gemaakt.

Roemloos ten onder
Op 28 april 1976, 25 jaar na de productie van de eerste Kreidler, verlaat de 1.000.000ste Kreidler de fabriek. Het is een Florett RMC. Maar het Kreidler concern heeft al jaren niet geïnvesteerd in hun tweewielers. Dat is lang goed gegaan omdat de techniek van Kreidler ver vooruit was ten opzichte van andere fabrikanten van tweewielers. Maar de concurrent heeft niet stil gezeten en de voorsprong is door bijvoorbeeld Honda en Yamaha snel ingelopen. En ook in prijs winnen de Japanners het. Eind jaren '70 is het prijsverschil tussen de Japanners zoals de Honda MB 5 en MT 5 en de oerdegelijke Kreidler RMC bijna duizend gulden. Langzaam aan zie je het straatbeeld veranderen. De slanke, Japanse bromfietsen doen hun intrede en de Kreidler ga je steeds minder zien. Hetzelfde geldt overigens voor het merk Zündapp! Wat een verarming! Ook mocht men in Duitsland ineens tot en met 80 cc gaan rijden zonder een motorrijbewijs. Kreidler heeft in dit segment helaas geen concurrerende types. In 1983 gaat de tweewielerafdeling van Kreidler dan ook failliet. Bij de afwikkeling van het faillissement wordt door de rechter bepaald dat Kreidler nog 5 jaar onderdelen moet leveren en dat gebeurt ook. Na het faillissement wordt er nog een paar jaar samengewerkt met Garelli en wordt de Kreidler Mustang op de markt gebracht. Maar het model slaat niet aan.

Nieuwe Kreidler en onderdelen nog steeds te koop

Afbeelding
Voor onderdelen kan ik ook altijd bij Benny terecht.

John Bos uit Goes heeft in 1995 de voorraad onderdelen die in Duitsland en Nederland lagen, opgekocht van de Firma Gekeler en Weller. Gekeler en Weller hadden de voorraad onderdelen na de door de rechter vastgestelde vijfjarige termijn waarbinnen de onderdelen nog geleverd moesten kunnen worden, van de curator gekocht. John Bos start in 1995 weer met het in elkaar zetten van Kreidler brom- en motorfietsen. Daarnaast begint hij ook met de verkoop van losse onderdelen. Tot op heden. Wie vandaag de dag een nieuwe Kreidler wil kopen kan bij John Bos terecht. De koper krijgt dan een Kreidler van het model dat beginjaren '80 verkocht werd. De prijs van een Kreidler RMC met trommelrem is nu rond € 3.150. De uitvoering met schijfremmoet bijna€ 3.500,-kosten en de prijs van de RS (RenSport) motorfiets begint bij € 4.200,-. Kijk maar eens op www.kreidler-johnbos.nl . Naast John Bos zijn er in Nederland nog diverse Kreidler-specialisten actief. De adressen staan op de site https://www.kreidler.nl . Deze specialisten verkopen geen nieuwe Kreidlers maar restaureren, reviseren en onderhouden de Kreidlers van de liefhebbers. Ook zijn daar nieuwe - en gebruikte - onderdelen te koop. Het is een genot om in zo'n winkel rond te lopen en samen met de daar aanwezige liefhebbers te praten over maar één onderwerp: Kreidler!

Voorbereiding zoektocht Kreidler
Hoe start je de zoektocht naar een mooie Kreidler? Internet biedt een mooie oplossing.

Afbeelding
Bij Benny leer ik de ins en outs van de Kreidler aankoopperikelen: Deze RM had-ie recent uit Duitsland gehaald, maar er zit voor mij veel teveel werk aan.

Op de site https://www.kreidler.nl staat enorm veel informatie over Kreidler en de uitvoeringen die er gemaakt zijn. Er is er ook terug te vinden waar je bij de aankoop van een bromfiets allemaal op moet letten! Ook technische gegevens ontbreken niet op de site. Op de site www.kreidlerpagina.nl is ook veel informatie te vinden. Na het bestuderen van alle gegevens die op die sites te vinden zijn kom je goed beslagen ten ijs. Daarnaast zijn gezond verstand (klopt het verhaal van de verkoper met wat je aan de brommer ziet) en enige technische kennis belangrijke eigenschappen om te hebben wanneer je op zoek gaat naar een Kreidler. Op www.marktplaats.nl worden tientallen Kreidler brom- en motorfietsen aangeboden. Mooie en hele lelijke! Scherp geprijsde Kreidlers en veel te dure tweewielers. De mooie en goedkope zijn zo weg en ik stoot regelmatig mijn neus. Een richtprijs is moeilijk te geven, omdat die afhankelijk is van veel factoren zoals originaliteit, conditie en onderhoudsstaat, de uitvoering en type, enzovoort. Maar rond € 850- a € 1.000,- moet je een mooie Kreidler kunnen kopen. Uiteraard zijn er Kreidlers die veel meer opbrengen omdat ze weinig gelopen hebben en als nieuw zijn. Of zo mooi gerestaureerd zijn, dat ze misschien nog beter zijn dan toen ze uit de fabriek kwamen. Maar die zijn redelijk zeldzaam. Bij mij in de buurt woont een Kreidlerliefhebber die zich Brommer Benny noemt en bij wie ik een ochtend lang "les" krijg in de ins en outs van een Kreidler. Benny laat mij een Kreidler RM zien die hij net uit Duitsland gehaald heeft en die nog helemaal in originele staat is. Zelfs alle sleuteltjes zijn nog bij de brommer aanwezig. In Duitsland zit er een soort kentekenbewijs bij de brommer waaruit type, bouwjaar en andere gegevens te halen zijn. Ook dit bewijs is erbij. De oranje RM ziet er netjes uit, maar de tank is erg roestig en er zitten twee deukjes in. Ook andere chroomdelen zijn roestig. Het motortje loopt mooi, maar het is niet "mijn" Kreidler omdat ik er te veel aan moet laten doen. Ik besluit verder te zoeken.

Teleurstelling in Duitsland
Ik ontdek een KreidlerRM die in Duitsland wordt aangeboden voor €525,-

Afbeelding
De RM waarnaar ik in Isselburg net over de Duitse grens ga kijken valt bijzonder tegen.

Ik mail met de eigenaar en deze verzekert mij dat de brommer zich voor zijn leeftijd in zeer goede staat bevindt. Het bouwjaar is 1978. Ik reis af naar Isselburg in de buurt van Rees. Als ik op de afgesproken tijd in Isselburg arriveer zie ik in de verte de oranje RM al staan. Hoe dichter ik bij de Kreidler kom, hoe meer ik er van overtuigd raak dat de rit voor niets is geweest. De tank is gedeukt, de bekleding van de buddyseat is op meerdere plaatsen gescheurd en met zwarte tape zijn allerlei onderdelen aan elkaar vastgeplakt. De eigenaar prijst zijn waar nog aan en ik besluit toch maar een proefrit te maken. Starten is een probleem, maar na lang trappen op de kickstarter slaat het motortje aan. De benzine druipt onder de bromfiets vandaan. De brommer houdt in en ik merk dat de voetversnelling lang geleden "overleden" is. Het contactslot werkt niet meer en ik moet de motor uitzetten door de brommer in de versnelling te zetten en de koppeling op te laten komen. Met een schok komt de motor tot stilstand. Ik bedank de verkoper voor de proefrit en geef aan dat ik geen belangstelling heb voor de RM.

Kreidler uit Nederland
Na het Duitse avontuur, zie ik nog diverse mooie Kreidlers, maar tot een aankoop komt het niet.

Afbeelding
De RMC-S is een '98er en door John Bos uit Goes in elkaar gezet..

Ik sta te kijken van de belangstelling die er is voor een mooie Kreidler. De vraag is groter dan het aanbod. Een mooie is zo verkocht! In de pauze op mijn werk kijk ik regelmatig even op internet. Op een ochtend wordt er een oranje RMC aangeboden van het bouwjaar 1980. Volgens de omschrijving verkeert de brommer in nieuwstaat. Ik bel meteen, maar de verkoper meldt dat hij al een afspraak heeft gemaakt met een potentiële koper. Zelfs de prijs is al afgemaakt. Ik geef de verkoper aan dat ik ook belangstelling heb en bereid ben de vraagprijs te betalen. De vraagprijs is namelijk laag. De verkoper geeft aan, dat hij zijn afspraak niet wil schenden, maar als de andere gegadigde zijn afspraak niet nakomt om rond 13.00 uur die dag terug te bellen, is de Kreidler voor mij. Ik laat mijn mobiele nummer achter en tot mijn grote verrassing word ik om 13.15 gebeld dat ik de Kreidler kan komen bekijken en eventueel kan kopen. Dezelfde avond rijd ik, samen met mijn kinderen in mijn Ford Galaxy naar Rijssen (Overijssel). De verkoper heeft de Kreidler ingeruild op een motorfiets en wil er snel van af. Zijn winst zat in de verkoop van de motorfiets. Ik zie de oranje RMC staan en weet het meteen: deze neem ik mee! De brommer heeft spaakwielen, de tank is zonder deuken en er is verder geen beschadiging te bekennen. Het chroom is mooi en zonder roest. De motor springt meteen aan en ik maak een proefrit. De brommer loopt als een zonnetje en alles doet het. Ik reken € 900,- af en de Kreidler wordt in mijn Ford gezet. Zelfs mijn kinderen zijn enthousiast.

Op één been kan je niet staan
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik moet even afkicken van het zoeken naar een Kreidler en blijf op internet kijken naar het aanbod gebruikte brommers van het bekende Duitse merk.

Afbeelding
De koop met de eigenaar van de oranje RMC is snel gesloten.

Ik ontdek een Kreidler RMC-S van het bouwjaar 1998. De brommer is grijs van kleur en heeft 5-versnellingen, een knipperlichtinstallatie en sterwielen. Het is een door John Bos uit Goes in elkaar gezette brommer. De vraagprijs vind ik hoog, maar besluit toch contact op te nemer met de verkoper. De brommer staat in de buurt van Den Helder en is door de eigenaar gebruikt voor het woon-werkverkeer. Omdat de man werk dichter bij huis heeft gevonden, verkoopt hij zijn brommer. Het voertuig staat al twee jaar in de schuur en wordt nog maar sporadisch gebruikt. De verkoper vertelt dat de uitlaat slecht is en er drie deukjes in de tank zitten. Ik doe een bod, maar de verkoper wil hem voor die prijs niet kwijt. Hij haakt af, maar belt dezelfde week terug en doet een tegenvoorstel. Uiteindelijk komen we een prijs overeen van net geen € 1000,- Ik krijg er dan een koffer, helm en de reservekabels bij. Het weekend na dit gesprek vertrek ik naar Noord Holland om de brommer op te halen. Als ik de Kreidler voor het eerst aanschouw, zie ik dat het een werkpaard is geweest en weinig aandacht heeft gehad. De brommer is vuil en hier en daar zit roest. Maar ik schat in dat de roest gemakkelijk te verwijderen is. Ik maak een proefrit en merk dat de motor netjes loopt. Door de kapotte uitlaat maakt hij veel lawaai. De sleuteltjes (contactslot, stuurslot en steekslot) zitten erbij en ik laad de Kreidler, na het overhandigen van de euro's, in mijn auto. Thuis gekomen heb ik een middag nodig om de Kreidler weer toonbaar te maken. Maar het resultaat is er naar. Ik moet nu nog een uitlaat kopen en de droge accu is leeg. Ook de tank moet ik nog laten uitdeuken. Dat kan een kostbare klus worden, dus dat stel ik nog even uit.

Afbeelding
Technische gegevens

Kreidler Folders
Er zijn veel liefhebbers van Kreidler motoren en brommers. Deze liefhebbers verzamelen ook de folders en brochures ervan.

Afbeelding
Folders zijn een handel opzich en ook die van de Kreidler zijn enorm populair, zeldzaam en kosten daarom ook vaak veel geld.

De folders leveren grof geld op. Ze zijn zo kostbaar, omdat ze schaars zijn. Want wie bewaarde de folder, soms een enkel A 4 tje, nu in die tijd? Via beurzen en op internet worden ze nog wel te koop aangeboden. Voor een oude folder uit de jaren '60 wordt al snel 30 euro of meer neergeteld. Folders uit de jaren '70 veranderen vanaf € 15,- van eigenaar. Hoe meer pagina's de folder telt, hoe meer hij opbrengt. Uiteraard is de conditie van de folder niet onbelangrijk. Zitten er perforatiegaatjes in of is hij beschadigd, dan is hij voor minder te koop.

Toekomst bromfietsen en verzekering.
Omdat er veel ongelukken gebeuren waarbij een bromfietser betrokken is, wordt er door minister Peijs streng gekeken naar deze vorm van mobiliteit. Oplossingen om ongelukken te voorkomen zijn eventueel de invoering van een puntenrijbewijs en het verhogen van de leeftijd om een bromfiets te besturen naar 17jaar. Ook de invoering van een kenteken voor de bromfiets moet preventief werken. Gebruikers moeten hun brom- of snorfiets dan laten keuren. Ongekeurde voertuigen krijgen geen kenteken. Zo kan de politie of Rijksdienst voor het Wegverkeer opgevoerde en onveilige brom- en snorfietsen van de weg halen. De bedoeling is dat deze regeling in 2005 ingaat. Maar of deze datum gehaald wordt is nog niet duidelijk. Het verzekeren van een Kreidler is niet moeilijk. Vanaf 25 jaar geldt er een oldtimertarief. Voor een WA dekking schommelt de premie rond € 40,-. Is de Kreidler jonger, dan wordt de premie hoger. De cascodekking is een stuk duurder en afhankelijk van onder andere de {nieuw}waarde van de Kreidler, de leeftijd van de bestuurder en de regio waar de eigenaar woont. Waar je voor moet oppassen is, dat er in de polisvoorwaarden van de bromfietsverzekering een uitsluiting is opgenomen voor brommers die opgevoerd zijn! En dat is bij een Kreidler nog wel eens het geval. Als de verzekeraar daar na een schade achter komt kun je een schadevergoeding op je buik schrijven.


Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 04 jun 2007, 03:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 02 jun 2007, 09:10

leuk artikel weer. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Flacko » 02 jun 2007, 09:22

Het is inderdaad een leuk artikel met herkenbaar verhaal.

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

#4 Bericht door Roland » 02 jun 2007, 11:44

Mooi verhaal, ik denk dat hier een hoop mensen zich in herekenen :)

Roland

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 jun 2007, 11:55

Inderdaad,

Geduld hebben, goed selecteren en op het juiste moment toehappen.
Je hebt niks aan gladde verkooppraatjes.

Enzo

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Thijs Leuven » 02 jun 2007, 12:11

Heel erg mooi! :clap :D

Emielschut
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 mar 2007, 15:30
Locatie: Heiloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Emielschut » 02 jun 2007, 14:58

helemaal top altijd mooi om te lezen tis wel waar de brommer komt weer helemaal in hier in mijn woonplaats steeds meer oldtimers maar geen kreidler ben de enige op me buurman na gr emiel

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#8 Bericht door Dimage » 03 jun 2007, 10:49

Inderdaad, een leuk verhaal.

Remi, zal het leuk vinden te zien dat zijn verhaal op de site staat;
viewtopic.php?p=94283

grtz Frans

Gebruikersavatar
michaelJR
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 feb 2007, 20:41
Locatie: Papendrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door michaelJR » 03 jun 2007, 12:22

Ja, het is een leuk verhaal, bedankt weer voor het werk dat jullie dr aan gehad hebben.

michael

Devielle
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mar 2004, 20:41
Locatie: Oosterbeek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Devielle » 03 jun 2007, 21:15

Ja, Frans, leuk om het verhaal hier terug te zien. Het is al weer een tijdje geleden dat ik het geschreven heb. Ik heb het toentertijd ook erg gewaardeerd dat jij mij bij het schrijven ervan geholpen hebt voordat het naar de redactie van AM ging!!!!!
Ik zie ook dat het laatste verhaal uit AM over mij groene Kreidler (z.g.a.n.)op de site heeft gestaan.

groet

Remi

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Rijk » 03 jun 2007, 21:57

Devielle schreef:Ik zie ook dat het laatste verhaal uit AM over mij groene Kreidler (z.g.a.n.)op de site heeft gestaan.

groet

Remi
Sterker nog. Kijk hier maar eens.

viewtopic.php?t=20180

mvgrijk

Plaats reactie