Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spa߸ im Dreck! (1980)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spa߸ im Dreck! (1980)

#1 Bericht door Maarten » 19 apr 2007, 19:27

Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Voor de lol in de modder!

Bron: MOTORRAD 3/1980
Auteur: Frank-Albert Illg

De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven.

Afbeelding
TECHNIK UND TEST - Fünfziger fahren - Test Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spaß im Dreck (Voor de lol in de modder)

Afbeelding
Helaas niet te koop zijn de kleine wegracers van de Kreidler Van Veen GmbH. Het nieuwste project van de firma uit Duderstadt, de offroad machine GS 50, is voor 4080 Mark wél te koop.

Voetsteunen met veel grip uit lichtmetaal, dezelfde kunnen voor de duo-rijder achteraan bevestigd worden op speciaal daarvoor gelaste bevestigingspunten. Gedurende een aantal jaren wordt de kleinste klasse van de nationale en internationale wegracerij door een merk beheerst : Kreidler Van Veen. Vijf maal hebben de 50 cc buikschuivers hun coureurs aan de hoogste eer in het wereldkampioenschap geholpen.

Afbeelding
De motor wordt op drie plaatsen aan het lichte buisframe bevestigd. Tussen de beide frame driehoeken zit het huis voor de luchtfilter met daarin een uitwasbaar schuimfilter. De Bing carburateur met een tweestanden choke en een vlotter.

Met dit in het achterhoofd zocht Van Veen nu naar een nieuw activiteiten terrein en zijn daarmee in de modder terecht gekomen. De offroad Kreidler Van Veen GS 50 zal in de basis uitvoering in eerste instantie het enthousiasme wekken van de 16 jarigen die met hun motorfiets niet alleen op de straat maar ook in het terrein snel willen zijn.
Met de ontwikkeling van deze nieuwe lichte motorfiets begaven de constructeurs zich in geen geval op nieuw terrein. Als basis van de GS 50 ontwikkeling diende de 50 cc crosser waarmee Kreidler Van Veen alreeds een succesvol seizoen achter zich heeft. De mensen uit Duderstadt haalden namenijk de beker in de 50 cc junior cross klasse binnen. Zo lijkt de GS 50 constructief gezien veel op de crosser welke geen toelating heeft voor de openbare weg. Om hieruit een bruikbare lichte motorfiets te maken voor dagelijks gebruik was er slecht een probleem wat opgelost moest worden: Het geluidsniveau bij het optimale toerental.

Afbeelding
Kreidler Van Veen GS 50

De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven. De cilinder kreeg wat tammere stuuropeningen en er bleven toch nog 8 pk over die bij 10000 rpm te voorschijn komen. Zo hielpen zij het rood-gele gevaarte aan een nog altijd behoorlijk vermogen.
Bij het gebruik op de verharde weg verrast de hoog op zijn poten staande tweewieler met een goede acceleratie en een aangenaam verloop van het vermogen zowel als van het koppel. Spontaan reageert de zuiger in de met Nikasil gecoate cilinder op het draaien aan de gashendel. De motor pakt razendsnel de toeren op en zo herinnert deze ons eraan over te schakelen.

Afbeelding
Technische gegevens

De grote sprong tussen de eerste en de tweede versnelling maken maximum toerental noodzakelijk in de laagste versnelling om aansluiting te vinden. De drie volgende versnellingen liggen dicht opeen. De GS 50 is laag gegeared. Zelfs in de hoogste versnelling loopt de motor nog tot maximum toerental en in bergaf weggetje jubelt hij door in steeds hogere tonen. Bij kleine klimmetjes vervalt het toerental slechts weinig waarmee de motor een fatsoenlijk koppel vertoont.

Afbeelding
Opvallend: de knalgele demper met knik.

Afbeelding
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.

Afbeelding
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.


In het terrein moet echter eerder geschakeld worden. Als het toerental erg laag komt te liggen dan volgt de tweetakt niet langer de bevelen van de carburateur en dreigt met afsterven. De verantwoordelijke daarvoor is de 28 mm Bing carburateur die meer aan voeding kan bereiden dan dat motor bij een zeker lager toerental kan afnemen. Als hulp zou een gas fabriek van 22 of 24 mm kunnen zijn zonder dat het vermogen of koppel er onder te lijden zou hebben. De achtergrond voor de 28 mm carburateur is dat deze het best overeenkomt met de alleen voor wedstrijden verkrijgbare opvoer kit.

Afbeelding
Kreidler Van Veen GS50 in aktie

De veer en demping werkzaamheden op de GS 50 wordt aan de voorkant verzorgd door een hydraulische Betor vork welke door luchtdruk ondersteund wordt.

Afbeelding
Kreidler Van Veen GS50 in aktie

Achter wordt de uitslag met twee eveneens door luchtdruk ondersteunde Betor dempers welke, zonder voorspanning werken, opgevangen. De afstelling van de luchtdruk kan aan mensen zonder ervaring veel hoofdbrekens kosten en is met een luchtslang in een tankstation vrijwel onmogelijk. Beter is het gebruik van een handpomp waarbij de druk met een kleine zakmanometer gecontroleerd en aangepast kan worden. Met deze instellingen werkt de telescoop vork zeer goed en spreekt zeer fijngevoelig aan, de voorspanning van de veer laat de vork nooit " doorslaan".

Afbeelding
Uit de folder: Kreidler Van Veen GS 50

De spanning van de veren van de achterdempers zijn niet verstelbaar en daarom vrij hard ingesteld. Zo nu en dan dringen onaangename schokken door tot in de ruggengraat van de rijder welke slechts voor een gedeelte worden weggenomen door het comfortabele zitje.
De drie inch brede Metzeler cross banden op de lichtmetaal velgen zijn voldoende voor een goede tractie op vochtige ondergrond en worden ook bij abrupt gasgeven door het motor vermogen niet overvraagd. De smalle geribbelde metalen voetrusten bieden een goede grip. De kleine motorfiets heeft een toelating voor twee personen, naar keuze is de GS 50 te verkrijgen voor solo gebruik of met een duozitting (98 mark) en een tweede paar aan speciale framesteunen bevestigde voetrusten (13,50)
Ritjes op onverlichte wegen dwingen de berijder tot een voorzichtige manier van rijden. Bij deze lichtopbrengst is de weg meer te gokken dan te herkennen. Kritiek is er ook op de Nagesti halfnaaf voorrem die bijzonder gevoelig op vocht reageert en die bij het remmen behoorlijk naar de hulp van de Grimeca achterrem verlangt. Ook de middenstandaard is te zwak. Veel te snel verbuigt de fragiele buisconstructie. Alle lof is er voor het starten van de tweetaktmotor. Ook na een nacht bij temperaturen ver onder het nulpunt loopt de motor, na handmatig vlotteren, na de eerste trap op de kickstarter. De tweestanden choke is vrijwel overbodig. Als motorfiets brengt de machine voor 16 jarige een boel lol zowel op de straat als in het terrein. Voor geinteresseerden met serieuze wedstrijdplannen dient de GS 50 als basis voor een concurrerende racer. Dan telt alleen de kit.

Afbeelding
Kreidler Van Veen GS50 in aktie

Meer informatie:

Overzicht motocross artikelen


Overzicht rijtesten


Mooie Duitstalige test van de KVV GS50

Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 05 nov 2007, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 03 okt 2007, 19:59

dick baan heeft er ook op kenteken zei hij gisteravond :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2007, 20:00

Wat een stijl heeft die gozer in de steengroeve.
Ik zie het mij nog niet doen.
Mooi artikel weer.

Enzo

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1516
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#4 Bericht door de wilde 13 » 03 okt 2007, 20:02

smullen!!!! :D

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#5 Bericht door Maarten » 03 okt 2007, 20:04

Bedankt voor het aanleveren Tjerry, en dit artikel is zeker leuk geworden, een Duits artikel, vertaald door Rijk. Aangevuld met foto's uit een mooie folder, ook weer van Tjerry.

Leuk dat we nu een rijtest hebben van een KVV GS50. Sluit uitstekend aan bij de hype van dit moment: de cross motoren.

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4803
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 668 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

#6 Bericht door Monsma » 03 okt 2007, 20:13

Mooi artikel toppie, staat op het moment oook een te koop op marktplaats. :wink:

Gr Anne

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door Andre » 03 okt 2007, 20:22

gaaf artikel, mischien is de jouwe wel gebruikt tjerry voor de foto sessie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2007, 20:34

Andre schreef:gaaf artikel, mischien is de jouwe wel gebruikt tjerry voor de foto sessie :mrgreen:
Ik heb de vorige eigenaar gesproken op Kolhorn. Het was een Duitse GS50 die met nieuwe originele onderdelen is gerestaureerd.
Het testverhaal klinkt mij nu bekend in de oren. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door Andre » 03 okt 2007, 20:41

je hebt i.i geval iets unieks 8)

Gebruikersavatar
Michel
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 jan 2005, 22:04
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 23 keren

#10 Bericht door Michel » 03 okt 2007, 21:12

Erg mooi stuk, plaatje zo'n GS 50 8) je zal er maar één hebben 8)

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#11 Bericht door SwiffMeister » 03 okt 2007, 22:45

Heeft er iemand toevallig een wallpaper of een enorm mooie foto ofzo van precies zo'n kreidler :D ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2007, 22:50

SwiffMeister schreef:Heeft er iemand toevallig een wallpaper of een enorm mooie foto ofzo van precies zo'n kreidler :D ?
:wink:
Bijlagen
DSCN9144 (Small).JPG
DSCN9144 (Small).JPG (81.46 KiB) 52841 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2007, 22:53

Andere kant.
Bijlagen
DSCN9151 (Small).JPG
DSCN9151 (Small).JPG (73.93 KiB) 52837 keer bekeken

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#14 Bericht door SwiffMeister » 03 okt 2007, 23:01

Toevallig ook in groter formaat ?
Mijn desktop is 4 keer groter dan de foto ;)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#15 Bericht door Maarten » 03 okt 2007, 23:06

Nou vooruit, kun je hier wat mee dan?

https://www.kreidler.nl/artikelen/test- ... 0x1024.jpg

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Thijs Leuven » 04 okt 2007, 19:41

Leuk artikel weer!

Thijs

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#17 Bericht door SwiffMeister » 04 okt 2007, 20:06

Maarten schreef:Nou vooruit, kun je hier wat mee dan?

https://www.kreidler.nl/artikelen/test- ... 0x1024.jpg
Bedankt Maarten :D !

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#18 Bericht door Maarten » 04 okt 2007, 20:25

Maarrrr, ff to the point: Hij's mooi Tjerry! :wink:

Koester 'm, maar dat is aan jou wel toevertrouwd. Echt een gave machine.

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1634
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 102 keren

#19 Bericht door Richard B » 04 okt 2007, 22:00

mooi artikel,maar ik vind deze GS50 niet bepaald mooi,veel te lomp vooral het achterspatbord

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door nick bakker » 04 okt 2007, 22:23

ik ben het met richard eens, ik vind het leuk aangezien ze zeldzaam zijn, voorderest vind ik het model afschuwelijk. Het enige mooie is het blokje. Dat is mijn mening iig :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 okt 2007, 23:11

Ik respecteer jullie mening en zal niet zeggen dat het achterspadbord het mooiste is van een GS.
Een GS wordt niet gebouwd om te showen. Hij moet functioneel zijn. Er moet eenmaal nog een kentekenplaat en een achterlicht op.
Het originel achterlicht is een klein Italiaans buislampje met een rood glaasje. Dat maakt het ook al minder prominent dan de ULO die er nu op zit omdat er voor de RDW een remlicht op moet.
En zo op de foto staat hij volledig uitgeveerd en is het aanzicht heel anders dan als je er op zit of rijdt.

Het gaat mij om het gevoel als je ermee onderweg bent en dat is kan ik je melden heel erg apart. Je voelt je net een illegale crosser op de weg. :wink: Het geluid van de 28mm en de Twin airbox onder je kont is waanzinnig.

Enzo

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door rick rol » 05 okt 2007, 21:24

dat gevoel heb ik ook als ik op me gele rs rijd met de chrome hommoet en twin air filter dat heb je wel eens gehoord toch tjerry ,maar wat een mooie machine super

veel plezier ervan

gr RR

overigs een super artikel weer dank jullie wel ervoor

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#23 Bericht door RS3001 » 05 okt 2007, 22:04

Het achterspatbord had mooier gekund maar ik vind het absoluut een prachtmachine. :clap Jan de RSman heeft de zelfde fiets en heb hem dus in het echt gezien.........je moet hem alleen niet starten, daar wordt die mooie gele uitlaat niet mooier van....toch?? Wordt een museumstuk. Mooie aanwinst Tjerry.

Gr Bé

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2007, 00:33

RS3001 schreef:je moet hem alleen niet starten, daar wordt die mooie gele uitlaat niet mooier van....toch??[/b]
Ik heb mijn huiswerk al gedaan een nieuwe gele pijp op de plank en een zwarte Homoet uitvoering.
Tevens de keuze van een ori zwarte knik en een ori zwarte bovenlangs versie.

Enzo
Bijlagen
DSCN9285 (Small).JPG
DSCN9285 (Small).JPG (74.7 KiB) 52219 keer bekeken
1e_1.jpg
1e_1.jpg (47.76 KiB) 52219 keer bekeken
10_1.jpg
10_1.jpg (23.12 KiB) 52222 keer bekeken

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#25 Bericht door koepelsekreidler » 06 okt 2007, 10:09

het achterspatbord is prachtig alleeen het wiel is te klein :D


mart

Plaats reactie