Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)
Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers
Bron: Bromfiets nr. 6, nov/dec 2003
Auteur: Cok van den Heuvel
Toen Wilbar al een paar keer te horen had gekregen dat mensen nergens meer terecht konden met hun Kreidler was de stap naar "reparaties achterom" ook weer snel gemaakt.
Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers
'Ah, daar is het weer' herademde Wilbar Ghijssen (41) uit Ulft toen 'Bromfiets' in 1996 herleefde. Vroeger 'vrat' hij het blad ook al, dus dat knagen kon hervat worden.
Jeugdliefde: hele mooie versie van een cross-Kreidler.
Dat was namelijk ook de rode draad voor zijn andere passie: Kreidler. Dat ontstond niet, dat was er gewoon. In 's Heerenberg, waar Wilbar vroeger woonde, reden Kreidlers, punt-uit. Een Zundapp was al een behoorlijke vreemdeling en een Yamaha-rijder werd weggejaagd zoals een desperado in de tijd van Lucky Luke: met pek en veren overgoten afgevoerd op een spoorstaaf (zie kader). Als veertienjarige mocht Wilbar van zijn ouders geen brommer (en dat was dus een Kreidler) bij huis hebben. Maar daar had het knaapje, zoals zovelen, wel een oplossing voor. Hij propte de zakken van zijn overall thuis vol onderdelen en gereedschappen. Zwaarbeladen wandelde hij vervolgens naar zijn vrienden. Als die aan het crossen waren fungeerde de jonge Ghijsen als pitbemanning. Hij was het die de brommers in de buurt aan het rijden hield. Toen er dan toch eindelijk bij de Ghijssens een brommer op de stoep geduld werd, was Wilbar dus allang een ervaren sleutelaar. Dat hij aan huis ook brommers repareerde was eigenlijk niet meer dan 'natuurlijk'.
'Da zoadel mut eraf!'
Wilbar aan het sleutelen.
Er waren twee fietsenmakers in de buurt, waar regelmatig bezoekjes afgelegd werden: één ervan was Nijland. 'Heb 'ie nog ol'e brommers?' Vooral bij dit bedrijf aan de Klinkerstraat in 's Heerenberg had hij vaak succes. 'Die doar ma 'j hebb'n veur vief guld'n, maar dat zaodel mut eraf! Altijd moest er iets af van een sloopbrommer... Maar daar vond Wilbar even vaak weer iets op. Ghijssen kon dus een kapotte brommer best weer aan het rijden krijgen. Het was makkelijker om bij grote mankementen weer een andere op te snorren. Ze waren er immers zat? De zaak van Jan Nijland (bijgenaamd 'het spatbord' vanwege de afmeting van zijn oren...) is later overgenomen door zoon Henk.
Reparaties achterom
Zoals jong Ulft ze graag ziet.
Op zijn achttiende kwam er een motor, later een auto. Het bekende verhaal. Maar toen brandde er ineens weer zo'n Duitse brommer op zijn netvlies terwijl hij achter het stuur zat. Het 'jeukte' meteen weer zo. Eigenlijk was het weer oppakken van die oude sluimerende passie een volkomen natuurlijke zaak. Hij ging dan ook gewoon weer langs de fietsenmakers of ze nog oude brommers voor hem hadden. Ook uit de krant kocht hij er verschillende. Gaandeweg raakte het aanbod toch op. Toen Wilbar al een paar keer te horen had gekregen dat mensen nergens meer terecht konden met hun Kreidler was de stap naar'reparaties achterom ook weer snel gemaakt. Het zijn vooral de modellen tussen 1968 en 1975 die hem het meest aan het hart liggen. 'Eitjes zijn van voor mijn tijd en de nieuwere modellen hebben voor mij niet meer de glans van de oude, maar zolang het een Kreidler is, is het toch goed.
Onafzienbare bergen onderdelen
Het stichtende werk van Wilbar werpt zijn vruchten af. Steeds meer mensen in zijn omgeving, die aanvankelijk nog wat lacherig deden over zijn passie voor deze solide brommers, beginnen nu te vragen of Ghijssen er voor hen ook eentje wil bouwen. En dat kan, maar'vief guld'n is er niet meer bij. Maar geld is steeds minder een bezwaar; als hij maar wil leveren... Zolang hij kan, put Wilbar uit de eigen voorraad. En die is enorm, want sinds zijn jonge jaren heeft hij nooit iets weggegooid; ook niet toen er niets gedaan werd met de spullen.
De schatkamer van Sinterklaas is er niks bij
In zijn garages hangen dan ook rond de 110 frames boven de onafzienbare bergen onderdelen. In zijn schuren staan allemaal complete brommers in zeer goede conditie. Op de zolder van zijn Ulftse huis bevindt zich een prachtige schatkamer (wat heet, een compleet magazijn!), waar de meest fantastische onderdelen keurig schoon op de planken liggen.
Welk meubelstuk zie je niet op de woonboulevard?.
Echtgenote Rita is er wel aan gewend dat er een brommer in huis staat. Want Wilbar mag graag de finishing touch binnen doen. Het plakken van de stickers doet hij altijd in de lekkere knusse warme kamer. Na een dag of twee 'uit drogen' moet de brommer meestal toch weer het veld ruimen. Rita is van huis uit niet zo gek op de gemengde benzine- en oliegeur die een Kreidler af gaat geven als hij gaat zweten.
Goedkoop is duurkoop
Wilbar bouwt zijn Kreidlers het liefst op met eigen spullen. Hij doet ook graag zaken met Chris van Homoet of Paul Hendriks; dat zijn mannen van vlees en bloed.
Let op het smalle gangpad....
Ook in Duitsland (dat is voor een Ulftenaar om de hoek) gaat hij wel eens op pad. Eigenlijk bijna raar want zelf heeft hij zo'n enorme vracht onderdelen... Moderne kanalen zoals het internet kunnen Wilbar ook niet aan het klappen krijgen. Na via de Ebay website een rotte cilinder gekregen te hebben voor maar liefst 150 euro ('Nee, echt goed') en meer van dat soort ervaringen, laat hij het maar voor wat het is. Ook wordt hij doodziek van al die verhalen die rondzingen. Mensen weten altijd feilloos te vertellen hoe goedkoop het allemaal uit de computer komt. Of het ook waar is vraagt niemand zich af; daar kom je dus pas achter als je een deal wilt sluiten (zie kader). Bijvoorbeeld: 'Wat ben jij duur; een gereviseerde vijfbak koop je overal voor 600 euro. Als dat waar is hou ik meteen op met reviseren, want het dubbele komt eerst. Voorlopig blijf ik aan het werk, want dit soort indianenverhalen...' Wilbar is er best kalm onder. Als iemand voor 1500, 1600 euro een Kreidler heeft gekocht en hem in Ulft aflevert 'voor even afstellen', gaat hij eerst even zelf kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dan volgt het verhaal wat echt in orde maken gaat kosten. Willen mensen het niet of vinden ze het te duur? Prima, maar dan doe ik toch gewoon niets?' Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'
Meer informatie:
Overzicht restauratieverslagen & verzamelaars
Artikel gescand door peter G
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Bron: Bromfiets nr. 6, nov/dec 2003
Auteur: Cok van den Heuvel
Toen Wilbar al een paar keer te horen had gekregen dat mensen nergens meer terecht konden met hun Kreidler was de stap naar "reparaties achterom" ook weer snel gemaakt.
Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers
'Ah, daar is het weer' herademde Wilbar Ghijssen (41) uit Ulft toen 'Bromfiets' in 1996 herleefde. Vroeger 'vrat' hij het blad ook al, dus dat knagen kon hervat worden.
Jeugdliefde: hele mooie versie van een cross-Kreidler.
Dat was namelijk ook de rode draad voor zijn andere passie: Kreidler. Dat ontstond niet, dat was er gewoon. In 's Heerenberg, waar Wilbar vroeger woonde, reden Kreidlers, punt-uit. Een Zundapp was al een behoorlijke vreemdeling en een Yamaha-rijder werd weggejaagd zoals een desperado in de tijd van Lucky Luke: met pek en veren overgoten afgevoerd op een spoorstaaf (zie kader). Als veertienjarige mocht Wilbar van zijn ouders geen brommer (en dat was dus een Kreidler) bij huis hebben. Maar daar had het knaapje, zoals zovelen, wel een oplossing voor. Hij propte de zakken van zijn overall thuis vol onderdelen en gereedschappen. Zwaarbeladen wandelde hij vervolgens naar zijn vrienden. Als die aan het crossen waren fungeerde de jonge Ghijsen als pitbemanning. Hij was het die de brommers in de buurt aan het rijden hield. Toen er dan toch eindelijk bij de Ghijssens een brommer op de stoep geduld werd, was Wilbar dus allang een ervaren sleutelaar. Dat hij aan huis ook brommers repareerde was eigenlijk niet meer dan 'natuurlijk'.
'Da zoadel mut eraf!'
Wilbar aan het sleutelen.
Er waren twee fietsenmakers in de buurt, waar regelmatig bezoekjes afgelegd werden: één ervan was Nijland. 'Heb 'ie nog ol'e brommers?' Vooral bij dit bedrijf aan de Klinkerstraat in 's Heerenberg had hij vaak succes. 'Die doar ma 'j hebb'n veur vief guld'n, maar dat zaodel mut eraf! Altijd moest er iets af van een sloopbrommer... Maar daar vond Wilbar even vaak weer iets op. Ghijssen kon dus een kapotte brommer best weer aan het rijden krijgen. Het was makkelijker om bij grote mankementen weer een andere op te snorren. Ze waren er immers zat? De zaak van Jan Nijland (bijgenaamd 'het spatbord' vanwege de afmeting van zijn oren...) is later overgenomen door zoon Henk.
Reparaties achterom
Zoals jong Ulft ze graag ziet.
Op zijn achttiende kwam er een motor, later een auto. Het bekende verhaal. Maar toen brandde er ineens weer zo'n Duitse brommer op zijn netvlies terwijl hij achter het stuur zat. Het 'jeukte' meteen weer zo. Eigenlijk was het weer oppakken van die oude sluimerende passie een volkomen natuurlijke zaak. Hij ging dan ook gewoon weer langs de fietsenmakers of ze nog oude brommers voor hem hadden. Ook uit de krant kocht hij er verschillende. Gaandeweg raakte het aanbod toch op. Toen Wilbar al een paar keer te horen had gekregen dat mensen nergens meer terecht konden met hun Kreidler was de stap naar'reparaties achterom ook weer snel gemaakt. Het zijn vooral de modellen tussen 1968 en 1975 die hem het meest aan het hart liggen. 'Eitjes zijn van voor mijn tijd en de nieuwere modellen hebben voor mij niet meer de glans van de oude, maar zolang het een Kreidler is, is het toch goed.
Onafzienbare bergen onderdelen
Het stichtende werk van Wilbar werpt zijn vruchten af. Steeds meer mensen in zijn omgeving, die aanvankelijk nog wat lacherig deden over zijn passie voor deze solide brommers, beginnen nu te vragen of Ghijssen er voor hen ook eentje wil bouwen. En dat kan, maar'vief guld'n is er niet meer bij. Maar geld is steeds minder een bezwaar; als hij maar wil leveren... Zolang hij kan, put Wilbar uit de eigen voorraad. En die is enorm, want sinds zijn jonge jaren heeft hij nooit iets weggegooid; ook niet toen er niets gedaan werd met de spullen.
De schatkamer van Sinterklaas is er niks bij
In zijn garages hangen dan ook rond de 110 frames boven de onafzienbare bergen onderdelen. In zijn schuren staan allemaal complete brommers in zeer goede conditie. Op de zolder van zijn Ulftse huis bevindt zich een prachtige schatkamer (wat heet, een compleet magazijn!), waar de meest fantastische onderdelen keurig schoon op de planken liggen.
Welk meubelstuk zie je niet op de woonboulevard?.
Echtgenote Rita is er wel aan gewend dat er een brommer in huis staat. Want Wilbar mag graag de finishing touch binnen doen. Het plakken van de stickers doet hij altijd in de lekkere knusse warme kamer. Na een dag of twee 'uit drogen' moet de brommer meestal toch weer het veld ruimen. Rita is van huis uit niet zo gek op de gemengde benzine- en oliegeur die een Kreidler af gaat geven als hij gaat zweten.
Goedkoop is duurkoop
Wilbar bouwt zijn Kreidlers het liefst op met eigen spullen. Hij doet ook graag zaken met Chris van Homoet of Paul Hendriks; dat zijn mannen van vlees en bloed.
Let op het smalle gangpad....
Ook in Duitsland (dat is voor een Ulftenaar om de hoek) gaat hij wel eens op pad. Eigenlijk bijna raar want zelf heeft hij zo'n enorme vracht onderdelen... Moderne kanalen zoals het internet kunnen Wilbar ook niet aan het klappen krijgen. Na via de Ebay website een rotte cilinder gekregen te hebben voor maar liefst 150 euro ('Nee, echt goed') en meer van dat soort ervaringen, laat hij het maar voor wat het is. Ook wordt hij doodziek van al die verhalen die rondzingen. Mensen weten altijd feilloos te vertellen hoe goedkoop het allemaal uit de computer komt. Of het ook waar is vraagt niemand zich af; daar kom je dus pas achter als je een deal wilt sluiten (zie kader). Bijvoorbeeld: 'Wat ben jij duur; een gereviseerde vijfbak koop je overal voor 600 euro. Als dat waar is hou ik meteen op met reviseren, want het dubbele komt eerst. Voorlopig blijf ik aan het werk, want dit soort indianenverhalen...' Wilbar is er best kalm onder. Als iemand voor 1500, 1600 euro een Kreidler heeft gekocht en hem in Ulft aflevert 'voor even afstellen', gaat hij eerst even zelf kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dan volgt het verhaal wat echt in orde maken gaat kosten. Willen mensen het niet of vinden ze het te duur? Prima, maar dan doe ik toch gewoon niets?' Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'
Meer informatie:
Overzicht restauratieverslagen & verzamelaars
Artikel gescand door peter G
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
een brommer uit elkaar halen en alles vervangen door nieuw spul is nietRies schreef:we praten al over 2003 he! het is nu al bijna 2008...dijk schreef:Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'
dit komt ook weer uit een mond van een kenner
Volgens mij kostte toen een dir. 5bak kaal nog geen 350 euro?
het kenmerk van een kenner.
dat is gewoon een hele dure nieuwbouwer,
je betaalt gewoon 2 keer voor je brommer, 1 ouwe en 1 nieuwe.
een echte kenner kan aan onderdelen zien of ze nog goed zijn of niet.
kijk naar een remklauw revisie setje van 40-60 euro;
het is natuurlijk altijd makkelijk om de klant 60 euro te laten betalen en
overal nieuwe ringen in te duwen.
maar als de keering in de klauw nog goed is, de afdekkapjes nog ok
en je de 4 kleine rubberringen vervangt door hetzelfde ringetje van 2 euro.
dan bespaar je toch weer 50 euro.
iedereen kan een lelijk schilderij maken,
de kunst is alleen om er iemand geld voor te laten betalen.
- kreidler74
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 04 mei 2003, 21:35
- Locatie: kreidlerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)
Mooi verhaal maar geloof niet echt dat in 2003 een gereviseerde vijfbak 1200 euro kostte