Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)

#1 Bericht door Maarten » 19 apr 2007, 19:27

Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers

Bron: Bromfiets nr. 6, nov/dec 2003
Auteur: Cok van den Heuvel

Toen Wilbar al een paar keer te horen had gekregen dat mensen nergens meer terecht konden met hun Kreidler was de stap naar "reparaties achterom" ook weer snel gemaakt.

Afbeelding
Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers

'Ah, daar is het weer' herademde Wilbar Ghijssen (41) uit Ulft toen 'Bromfiets' in 1996 herleefde. Vroeger 'vrat' hij het blad ook al, dus dat knagen kon hervat worden.

Afbeelding
Jeugdliefde: hele mooie versie van een cross-Kreidler.

Dat was namelijk ook de rode draad voor zijn andere passie: Kreidler. Dat ontstond niet, dat was er gewoon. In 's Heerenberg, waar Wilbar vroeger woonde, reden Kreidlers, punt-uit. Een Zundapp was al een behoorlijke vreemdeling en een Yamaha-rijder werd weggejaagd zoals een desperado in de tijd van Lucky Luke: met pek en veren overgoten afgevoerd op een spoorstaaf (zie kader). Als veertienjarige mocht Wilbar van zijn ouders geen brommer (en dat was dus een Kreidler) bij huis hebben. Maar daar had het knaapje, zoals zovelen, wel een oplossing voor. Hij propte de zakken van zijn overall thuis vol onderdelen en gereedschappen. Zwaarbeladen wandelde hij vervolgens naar zijn vrienden. Als die aan het crossen waren fungeerde de jonge Ghijsen als pitbemanning. Hij was het die de brommers in de buurt aan het rijden hield. Toen er dan toch eindelijk bij de Ghijssens een brommer op de stoep geduld werd, was Wilbar dus allang een ervaren sleutelaar. Dat hij aan huis ook brommers repareerde was eigenlijk niet meer dan 'natuurlijk'.

'Da zoadel mut eraf!'

Afbeelding
Wilbar aan het sleutelen.

Er waren twee fietsenmakers in de buurt, waar regelmatig bezoekjes afgelegd werden: één ervan was Nijland. 'Heb 'ie nog ol'e brommers?' Vooral bij dit bedrijf aan de Klinkerstraat in 's Heerenberg had hij vaak succes. 'Die doar ma 'j hebb'n veur vief guld'n, maar dat zaodel mut eraf! Altijd moest er iets af van een sloopbrommer... Maar daar vond Wilbar even vaak weer iets op. Ghijssen kon dus een kapotte brommer best weer aan het rijden krijgen. Het was makkelijker om bij grote mankementen weer een andere op te snorren. Ze waren er immers zat? De zaak van Jan Nijland (bijgenaamd 'het spatbord' vanwege de afmeting van zijn oren...) is later overgenomen door zoon Henk.

Reparaties achterom

Afbeelding
Zoals jong Ulft ze graag ziet.

Op zijn achttiende kwam er een motor, later een auto. Het bekende verhaal. Maar toen brandde er ineens weer zo'n Duitse brommer op zijn netvlies terwijl hij achter het stuur zat. Het 'jeukte' meteen weer zo. Eigenlijk was het weer oppakken van die oude sluimerende passie een volkomen natuurlijke zaak. Hij ging dan ook gewoon weer langs de fietsenmakers of ze nog oude brommers voor hem hadden. Ook uit de krant kocht hij er verschillende. Gaandeweg raakte het aanbod toch op. Toen Wilbar al een paar keer te horen had gekregen dat mensen nergens meer terecht konden met hun Kreidler was de stap naar'reparaties achterom ook weer snel gemaakt. Het zijn vooral de modellen tussen 1968 en 1975 die hem het meest aan het hart liggen. 'Eitjes zijn van voor mijn tijd en de nieuwere modellen hebben voor mij niet meer de glans van de oude, maar zolang het een Kreidler is, is het toch goed.

Onafzienbare bergen onderdelen
Het stichtende werk van Wilbar werpt zijn vruchten af. Steeds meer mensen in zijn omgeving, die aanvankelijk nog wat lacherig deden over zijn passie voor deze solide brommers, beginnen nu te vragen of Ghijssen er voor hen ook eentje wil bouwen. En dat kan, maar'vief guld'n is er niet meer bij. Maar geld is steeds minder een bezwaar; als hij maar wil leveren... Zolang hij kan, put Wilbar uit de eigen voorraad. En die is enorm, want sinds zijn jonge jaren heeft hij nooit iets weggegooid; ook niet toen er niets gedaan werd met de spullen.

Afbeelding
De schatkamer van Sinterklaas is er niks bij

In zijn garages hangen dan ook rond de 110 frames boven de onafzienbare bergen onderdelen. In zijn schuren staan allemaal complete brommers in zeer goede conditie. Op de zolder van zijn Ulftse huis bevindt zich een prachtige schatkamer (wat heet, een compleet magazijn!), waar de meest fantastische onderdelen keurig schoon op de planken liggen.

Afbeelding
Welk meubelstuk zie je niet op de woonboulevard?.

Echtgenote Rita is er wel aan gewend dat er een brommer in huis staat. Want Wilbar mag graag de finishing touch binnen doen. Het plakken van de stickers doet hij altijd in de lekkere knusse warme kamer. Na een dag of twee 'uit drogen' moet de brommer meestal toch weer het veld ruimen. Rita is van huis uit niet zo gek op de gemengde benzine- en oliegeur die een Kreidler af gaat geven als hij gaat zweten.

Goedkoop is duurkoop
Wilbar bouwt zijn Kreidlers het liefst op met eigen spullen. Hij doet ook graag zaken met Chris van Homoet of Paul Hendriks; dat zijn mannen van vlees en bloed.

Afbeelding
Let op het smalle gangpad....

Ook in Duitsland (dat is voor een Ulftenaar om de hoek) gaat hij wel eens op pad. Eigenlijk bijna raar want zelf heeft hij zo'n enorme vracht onderdelen... Moderne kanalen zoals het internet kunnen Wilbar ook niet aan het klappen krijgen. Na via de Ebay website een rotte cilinder gekregen te hebben voor maar liefst 150 euro ('Nee, echt goed') en meer van dat soort ervaringen, laat hij het maar voor wat het is. Ook wordt hij doodziek van al die verhalen die rondzingen. Mensen weten altijd feilloos te vertellen hoe goedkoop het allemaal uit de computer komt. Of het ook waar is vraagt niemand zich af; daar kom je dus pas achter als je een deal wilt sluiten (zie kader). Bijvoorbeeld: 'Wat ben jij duur; een gereviseerde vijfbak koop je overal voor 600 euro. Als dat waar is hou ik meteen op met reviseren, want het dubbele komt eerst. Voorlopig blijf ik aan het werk, want dit soort indianenverhalen...' Wilbar is er best kalm onder. Als iemand voor 1500, 1600 euro een Kreidler heeft gekocht en hem in Ulft aflevert 'voor even afstellen', gaat hij eerst even zelf kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dan volgt het verhaal wat echt in orde maken gaat kosten. Willen mensen het niet of vinden ze het te duur? Prima, maar dan doe ik toch gewoon niets?' Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'

Meer informatie:

Overzicht restauratieverslagen & verzamelaars


Artikel gescand door peter G
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
hannes (21 aug 2022, 19:24)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 okt 2007, 04:19

Mooi verhaal weer. Ik had het eerder wel eens in het blad Bromfiets gelezen.
Leuk detail, voor de foto zittend op zijn KVV GS 50. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#3 Bericht door Ries » 13 okt 2007, 07:05

ja, toen waren zn carters gescheurd van de 6bak...

Hij heeft ook een 80cc versie liggen(met bus), zegt ie, in onderdelen :|

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 13 okt 2007, 09:50

Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'


dit komt ook weer uit een mond van een kenner :!: :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 okt 2007, 09:52

dijk schreef:Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'


dit komt ook weer uit een mond van een kenner :!: :wink:
De Taxateur. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#6 Bericht door Ries » 13 okt 2007, 13:41

dijk schreef:Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'


dit komt ook weer uit een mond van een kenner :!: :wink:
we praten al over 2003 he! het is nu al bijna 2008...

Volgens mij kostte toen een dir. 5bak kaal nog geen 350 euro?

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door nick bakker » 13 okt 2007, 14:27

350? 200 euro dacht ik zo. kocht mijne voor 150 toen

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#8 Bericht door Ries » 13 okt 2007, 18:51

Dat bedoel ik Nick

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 okt 2007, 19:37

Ik had het stukje gelezen toen ik net weer de Kreidler hobby in 2003 oppakte en dacht zo ver zal het bij mij niet komen. :lol:

GS van Wilbar in kleur.

Enzo
Bijlagen
mvc-017s_207.jpg
mvc-017s_207.jpg (34.87 KiB) 35010 keer bekeken

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door ocin » 13 okt 2007, 20:02

:?
Laatst gewijzigd door ocin op 31 mei 2010, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door pluisje » 13 okt 2007, 20:56

Ries schreef:
dijk schreef:Een goede Kreidler kost rond de 3000, 3500 euro. Is 'ie eenmaal in orde, dan gaat er niet meer zoveel stuk'


dit komt ook weer uit een mond van een kenner :!: :wink:
we praten al over 2003 he! het is nu al bijna 2008...

Volgens mij kostte toen een dir. 5bak kaal nog geen 350 euro?
een brommer uit elkaar halen en alles vervangen door nieuw spul is niet
het kenmerk van een kenner.
dat is gewoon een hele dure nieuwbouwer,
je betaalt gewoon 2 keer voor je brommer, 1 ouwe en 1 nieuwe.

een echte kenner kan aan onderdelen zien of ze nog goed zijn of niet.
kijk naar een remklauw revisie setje van 40-60 euro;
het is natuurlijk altijd makkelijk om de klant 60 euro te laten betalen en
overal nieuwe ringen in te duwen.
maar als de keering in de klauw nog goed is, de afdekkapjes nog ok
en je de 4 kleine rubberringen vervangt door hetzelfde ringetje van 2 euro.
dan bespaar je toch weer 50 euro.

iedereen kan een lelijk schilderij maken,
de kunst is alleen om er iemand geld voor te laten betalen.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Johan » 23 okt 2007, 10:55

wel een leuk stukje, zie hier en daar ook wat puch spul liggen.

Gebruikersavatar
naessensf
Berichten: 147
Lid geworden op: 08 jul 2008, 12:54
Locatie: Kortrijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door naessensf » 13 jul 2008, 19:24

Heeft hij een adres ofzo? Ik heb stukken nodig voor mijn KVV!
:D

Gebruikersavatar
kreidler74
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 mei 2003, 21:35
Locatie: kreidlerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door kreidler74 » 13 jul 2008, 19:35

bel wilbert voor verdere info. tel: 0315-631173 door de week graag na 18.00 uur :D

Gebruikersavatar
naessensf
Berichten: 147
Lid geworden op: 08 jul 2008, 12:54
Locatie: Kortrijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door naessensf » 13 jul 2008, 20:06

kreidler74 schreef:bel wilbert voor verdere info. tel: 0315-631173 door de week graag na 18.00 uur :D
bedankt!

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#16 Bericht door Ries » 13 jul 2008, 23:28

niet schrikken van de prijzen..

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#17 Bericht door Zatopek » 14 jul 2008, 08:27

Ries schreef:niet schrikken van de prijzen..
"Bijvoorbeeld: 'Wat ben jij duur; een gereviseerde vijfbak koop je overal voor 600 euro. Als dat waar is hou ik meteen op met reviseren, want het dubbele komt eerst."

Dat lijkt me duidelijk :wink: :lol:

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)

#18 Bericht door Roland » 10 mei 2016, 13:21

Prachtig verhaal :clap 8)

Rolando

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Wilbar Ghijssen: Een leven vol Kreidlers (2003)

#19 Bericht door Ronvanderstelt » 02 feb 2019, 13:35

Mooi verhaal maar geloof niet echt dat in 2003 een gereviseerde vijfbak 1200 euro kostte

Plaats reactie