Modificatie indirect schakelsysteem.
- d.verburg
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
- Locatie: Kudelstaart
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Modificatie indirect schakelsysteem.
Na heel veel verhalen over het indirect schakelsysteem gelezen te hebben, ben ik is wat gaan verzinnen om dit systeem wat "duurzamer" te maken!
Let wel het is een experiment!! Ik denk dat wel eens eerder is geprobeerd, maar ik ga het toch proberen.
Het moet zich nog wel gaan bewijzen!!
Ik heb een nieuw linkje gemaakt met dezelfde hartafstand als de originele.
Ik heb via Ebay ceramische lagertjes gekocht uit Amerika met de maten 3x10x6 mm. Lagertje in het linkje geperst. In de hevel heb ik schroefdraad getapt, en een inbus borgboutje gemonteerd. 2 inbusboutjes met moertjes genomen en het zaakje gemonteerd. Ik moest wel de veer iets inkorten want deze kwam tegen het moertje van één inbusboutje. Ook het schroefdraad van beide inbusboutjes moest ingekort worden! Ook heb ik 4x ringetjes laten draaien om speling op te lossen tussen de lagertjes en de hevel.
Tot nu toe werkt het goed. Helemaal spelings vrij!
Maar de tijd zal het leren of de ceramische lagertjes het houden.
Ik houd jullie op de hoogte.
Let wel het is een experiment!! Ik denk dat wel eens eerder is geprobeerd, maar ik ga het toch proberen.
Het moet zich nog wel gaan bewijzen!!
Ik heb een nieuw linkje gemaakt met dezelfde hartafstand als de originele.
Ik heb via Ebay ceramische lagertjes gekocht uit Amerika met de maten 3x10x6 mm. Lagertje in het linkje geperst. In de hevel heb ik schroefdraad getapt, en een inbus borgboutje gemonteerd. 2 inbusboutjes met moertjes genomen en het zaakje gemonteerd. Ik moest wel de veer iets inkorten want deze kwam tegen het moertje van één inbusboutje. Ook het schroefdraad van beide inbusboutjes moest ingekort worden! Ook heb ik 4x ringetjes laten draaien om speling op te lossen tussen de lagertjes en de hevel.
Tot nu toe werkt het goed. Helemaal spelings vrij!
Maar de tijd zal het leren of de ceramische lagertjes het houden.
Ik houd jullie op de hoogte.
- Bijlagen
-
- modificatieschakel klein1.JPG (30.92 KiB) 10089 keer bekeken
- d.verburg
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
- Locatie: Kudelstaart
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Ik kan nu nog niet garanderen dat het heel blijft!
Als de lagertjes het houden, zitten we op rozen!
Ik had eerst grotere lagertje op het oog maar dan kwam ik niet uit met de dikte. Je zou dan beide hevels moeten uitwerken.
Ik heb deze spulletjes met de hand gemaakt, maar als iemand een frees- en draaibank heeft staan kan hij er nog wat mooiers van maken.
En je kan het linkje zelfs nog laten verzinken tegen het roesten!
Als de lagertjes het houden, zitten we op rozen!
Ik had eerst grotere lagertje op het oog maar dan kwam ik niet uit met de dikte. Je zou dan beide hevels moeten uitwerken.
Ik heb deze spulletjes met de hand gemaakt, maar als iemand een frees- en draaibank heeft staan kan hij er nog wat mooiers van maken.
En je kan het linkje zelfs nog laten verzinken tegen het roesten!
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
ik zou wel even op zo een mooie brommert een nieuwe ontstekingsdeksel doen
ik heb het verhaaltje aandachtig een paar keer doorgelezen, maar snap alleen nog neit wat voor ringetjes je hebt laten draaien voor tussen de hevel de de lagertjes.
ik heb het idee dat je bedoelt dat het hart van het lagertje groter is is dan het imbusboutje ? en dat dar dus een busje tussen zit.
en waarom de lagertjes via ebay halen ?
in nederland zitten zat lagerboeren, zoals barnard sanders.
we horen het graag hoe het zich houdt.
ik heb het verhaaltje aandachtig een paar keer doorgelezen, maar snap alleen nog neit wat voor ringetjes je hebt laten draaien voor tussen de hevel de de lagertjes.
ik heb het idee dat je bedoelt dat het hart van het lagertje groter is is dan het imbusboutje ? en dat dar dus een busje tussen zit.
en waarom de lagertjes via ebay halen ?
in nederland zitten zat lagerboeren, zoals barnard sanders.
we horen het graag hoe het zich houdt.
- d.verburg
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
- Locatie: Kudelstaart
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Ik zat al op een opmerking te wachten over het onstekingsdekseltje!!
De maat tussen de oren van de hevel was zo uit mijn hoofd circa 4,5 mm.
Het lagertje is 3 mm. Dat verschil moet je toch opvullen anders trek je oren naar elkaar toe. Vandaar die ringetjes!
Ik heb heel wat lagerboeren afgebeld en gemaild. Maar het juiste lagertje heb ik toen niet gevonden! En ceramische lagertjes al helemaal niet! Moet je het toch zoeken bij speciaal zaken.
De maat tussen de oren van de hevel was zo uit mijn hoofd circa 4,5 mm.
Het lagertje is 3 mm. Dat verschil moet je toch opvullen anders trek je oren naar elkaar toe. Vandaar die ringetjes!
Ik heb heel wat lagerboeren afgebeld en gemaild. Maar het juiste lagertje heb ik toen niet gevonden! En ceramische lagertjes al helemaal niet! Moet je het toch zoeken bij speciaal zaken.
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Ik heb 5 indirecte en 2 directe bakken en ze schakelen allemaal goed maar een directe bak schakelt toch ff beter. Een indirecte heeft nu eenmaal een wat langere slag tussen de versnellingen.vincent schreef:Een spelingsvrije fitte indirecte bak doet zeker niet onder voor een directe bak.kreidler-holland schreef:schakelt het als een direkte bak ?
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Zouden zulke lagertjes niet te koop zijn bij zaken die ook professionele model raceauto's te koop hebben of de onderdelen daar voor? Mijn probleem is niet de speling in de pennen maar het draaipunt van het schakelpedaal. De kunststof bus die daarin is geperst slijt redelijk snel in op de verlengde blokbout met als gevolg iets minder schakelen.Deze moet dus met enige regelmaat vervangen worden. Dat zou eigenlijk ook beter gelagerd moeten worden. Heeft iemand daar een creatieve oplossing voor?
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.
Groet'n Roel
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.
Groet'n Roel
- d.verburg
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
- Locatie: Kudelstaart
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Ceramische lagers hebben de volgende eigenschappen:
* Erg lage rolweerstand (door hardheid en zeer glad oppervlak)
* minder onderhoud
* 60% lichter
* minimale smering nodig
* keramische kogels honen ingelopen lagerschalen
* keramische kogels verpulveren zand en andere indringers
* keramiek is 2,5 keer harder dan normaal lagerstaal
* vocht is al genoeg voor smering
* duurzaam, gaat 6 keer langer mee!
* ongevoelig voor roest.
Een paar punten zijn inderdaad niet belangrijk voor deze toepassing.
Maar een aantal wel.
Gewone lagertjes gaan korter mee en zijn toch wat meer gevoeliger voor water.
Maar zoals ik al schreef, het is een probeersel.
Voor die nylon bus is misschien ook wel een oplossing in de vorm van een kogellager!
Ik zou zeggen laat jullie creatieve brein er op los!
* Erg lage rolweerstand (door hardheid en zeer glad oppervlak)
* minder onderhoud
* 60% lichter
* minimale smering nodig
* keramische kogels honen ingelopen lagerschalen
* keramische kogels verpulveren zand en andere indringers
* keramiek is 2,5 keer harder dan normaal lagerstaal
* vocht is al genoeg voor smering
* duurzaam, gaat 6 keer langer mee!
* ongevoelig voor roest.
Een paar punten zijn inderdaad niet belangrijk voor deze toepassing.
Maar een aantal wel.
Gewone lagertjes gaan korter mee en zijn toch wat meer gevoeliger voor water.
Maar zoals ik al schreef, het is een probeersel.
Voor die nylon bus is misschien ook wel een oplossing in de vorm van een kogellager!
Ik zou zeggen laat jullie creatieve brein er op los!
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
bronzenbus, gaat bij mij al kilometers mee, zonder ook maar een beetje speling te krijgenRoel RM schreef:Zouden zulke lagertjes niet te koop zijn bij zaken die ook professionele model raceauto's te koop hebben of de onderdelen daar voor? Mijn probleem is niet de speling in de pennen maar het draaipunt van het schakelpedaal. De kunststof bus die daarin is geperst slijt redelijk snel in op de verlengde blokbout met als gevolg iets minder schakelen.Deze moet dus met enige regelmaat vervangen worden. Dat zou eigenlijk ook beter gelagerd moeten worden. Heeft iemand daar een creatieve oplossing voor?
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.
Groet'n Roel
- roro
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 aug 2008, 21:42
- Locatie: bij Rotterdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Is een teflon bus geen optie? Of iets goedkoper Nylon.Roel RM schreef:Zouden zulke lagertjes niet te koop zijn bij zaken die ook professionele model raceauto's te koop hebben of de onderdelen daar voor? Mijn probleem is niet de speling in de pennen maar het draaipunt van het schakelpedaal. De kunststof bus die daarin is geperst slijt redelijk snel in op de verlengde blokbout met als gevolg iets minder schakelen.Deze moet dus met enige regelmaat vervangen worden. Dat zou eigenlijk ook beter gelagerd moeten worden. Heeft iemand daar een creatieve oplossing voor?
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.
Groet'n Roel