Membraan Kreidler van Schrier-Tuning
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Membraan Kreidler van Schrier-Tuning
Membraan Kreidler van Schrier-Tuning
Bron: ??
Auteur: GK
'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat.
50cc speciaal - membraan Kreidler
'Als je weet dat onze pa zo'n 13 of 14 motorfietsen heeft versleten dan hoef je niet te vragen waar wij de hobby van hebben', grinniken de broers. Dus nog maar net 16 moest en zou Ad een Yamahaatje klaarmaken voor de cross. Maar 't was een oud beestje waar moeilijk onderdelen voor waren te krijgen. De trek spie was nog gammel ook en toen het even kon kwam er dan ook een Kreidlerblok, opgehangen in een bij Dick de Jager gekocht frame. Datzelfde frame doet het nu, ook bij het sterk toegenomen pk-getal nog best, met Koni's achter en Ceriani vóór. Maar we zijn wellicht niet ver mis, als we veronderstellen dat Ad Schrier zo'n rijwielgedeelte alleen maar als een lastige bijkomstigheid ziet.
Motorblok
Het motorblok, daar kan hij zich op uitleven. Ons vermoeden wordt bevestigd, als we vragen naar de crossresultaten met die zo sterke machine. Maar dat schijnt voor de broers helemaal niet zo belangrijk te zijn. 'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt, dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of. hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat. Dat bleek toen de machine op de rollentestbank van de Delftse TH kwam. Eerst werd de Kreidler gemeten met de 'gewone' cilinder. Resultaat 10,4 pk bij 12.000 tpm. Daarna kwam de cilinder met membraaninlaat er op: 11 pk bij 12.500 tpm. 'En dat is, naar ik meen zo'n 1000 toeren minder dan de door Ferry Swaep getunede Rond Sachs', aldus Schrier, die ook bijzonder blij is met de in de lagere toerentallen veel vlakker verlopende vermogenskromme. 'We hebben het hier op de weg geprobeerd, wegrijden in z'n vijf (er zit uiteraard een closebak in). Het eerste stukje gebeurt er natuurlijk niet veel. Maar je komt wel weg. Dan zet je het gas helemaal open en wacht maar af wat er gebeurt. Zonder één slag verkeerd blijft hij doortrekken tot z'n top.'
ALLES VOOR 50 CC
Zoals bekend claimt Yamaha voor de membraan gestuurde machine een lager brandstofverbruik. De gebroeders Schrier delen die ervaring en konden in de praktijk met kleinere sproeiermaat volstaan. Tja, en wat nu. Die leeftijdsgrens. 'De bedoeling is dat we opschuiven naar een grotere klasse, 125 of 250 wellicht. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Ik ben op 50 cc ingesteld. Die grotere dingen zijn veel duurder, je moet er weer mee leren rijden. Zoals het nu gaat kunnen we -met wat werk voor derden- onze hobby aardig bekostigen. En die uitdaging om pk's uit zo'n klein ding te halen is toch veel groter. Ik heb er dan ook serieus over zitten denken om maar in de wegracerij verder te gaan. Ik dacht, dat we met die 11 pk uit een crosser toch wel zo'n beetje aan het eind van ons Latijn waren', zo klinkt het eerlijk uit de mond van Ad Schrier, die overigens tegenover de wegracerij helemaal niet zo vreemd staat.
WEGRACE
De cilinder
Dat komt doordat NMB wegrenner Johan Baan in de buurt woont. Het machientje komt nogal eens naar de Beatrixstraat in Brandwijk en tippelt met roterende inlaat nu zo'n 14.000 tpm. En wie de kans krijgt om het machientje van KNMV renner Dick Stuy eens van nabij te bekijken moet eens op het waterpompje letten. 'Made by TS' zou er op mogen staan. Helemaal zelf gemaakt door Ad Schrier, want de bestaande vonden ze te duur, te zwaar en te veel stroom vreten. Ad zocht en vond een goede elektromotor (Philips uiteraard) en bouwde daar een pompje om heen. De capaciteit bleek zo groot, dat de waaier zelfs moest worden ingekort. Het ding draait al op 3 Volt en neemt nooit meer dan 100 tot 150 mAmp. Dat is dermate weinig dat het in de praktijk mogelijk bleek de Stuy-racer met één accu uit te rusten voor ontsteking en waterpomp, terwijl anders voor de waterpomp altijd een extra accu moest worden meegezeuld. Dat ze en passant momenteel druk doende zijn met een twee-in-één uitlaat voor de 500 Suzuki van Herman Schrier is meer een uitstapje uit de 50 cc techniek die duidelijk zal blijven overheersen in deze snelle werkplaats. De Suzuki zal namelijk ook dienst moeten doen om het land af te stropen op zoek naar geschikte onderdelen om zelf een testbank te maken. Een testbank voor 50 cc racers natuurlijk!
Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Bron: ??
Auteur: GK
'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat.
50cc speciaal - membraan Kreidler
'Als je weet dat onze pa zo'n 13 of 14 motorfietsen heeft versleten dan hoef je niet te vragen waar wij de hobby van hebben', grinniken de broers. Dus nog maar net 16 moest en zou Ad een Yamahaatje klaarmaken voor de cross. Maar 't was een oud beestje waar moeilijk onderdelen voor waren te krijgen. De trek spie was nog gammel ook en toen het even kon kwam er dan ook een Kreidlerblok, opgehangen in een bij Dick de Jager gekocht frame. Datzelfde frame doet het nu, ook bij het sterk toegenomen pk-getal nog best, met Koni's achter en Ceriani vóór. Maar we zijn wellicht niet ver mis, als we veronderstellen dat Ad Schrier zo'n rijwielgedeelte alleen maar als een lastige bijkomstigheid ziet.
Motorblok
Het motorblok, daar kan hij zich op uitleven. Ons vermoeden wordt bevestigd, als we vragen naar de crossresultaten met die zo sterke machine. Maar dat schijnt voor de broers helemaal niet zo belangrijk te zijn. 'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt, dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of. hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat. Dat bleek toen de machine op de rollentestbank van de Delftse TH kwam. Eerst werd de Kreidler gemeten met de 'gewone' cilinder. Resultaat 10,4 pk bij 12.000 tpm. Daarna kwam de cilinder met membraaninlaat er op: 11 pk bij 12.500 tpm. 'En dat is, naar ik meen zo'n 1000 toeren minder dan de door Ferry Swaep getunede Rond Sachs', aldus Schrier, die ook bijzonder blij is met de in de lagere toerentallen veel vlakker verlopende vermogenskromme. 'We hebben het hier op de weg geprobeerd, wegrijden in z'n vijf (er zit uiteraard een closebak in). Het eerste stukje gebeurt er natuurlijk niet veel. Maar je komt wel weg. Dan zet je het gas helemaal open en wacht maar af wat er gebeurt. Zonder één slag verkeerd blijft hij doortrekken tot z'n top.'
ALLES VOOR 50 CC
Zoals bekend claimt Yamaha voor de membraan gestuurde machine een lager brandstofverbruik. De gebroeders Schrier delen die ervaring en konden in de praktijk met kleinere sproeiermaat volstaan. Tja, en wat nu. Die leeftijdsgrens. 'De bedoeling is dat we opschuiven naar een grotere klasse, 125 of 250 wellicht. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Ik ben op 50 cc ingesteld. Die grotere dingen zijn veel duurder, je moet er weer mee leren rijden. Zoals het nu gaat kunnen we -met wat werk voor derden- onze hobby aardig bekostigen. En die uitdaging om pk's uit zo'n klein ding te halen is toch veel groter. Ik heb er dan ook serieus over zitten denken om maar in de wegracerij verder te gaan. Ik dacht, dat we met die 11 pk uit een crosser toch wel zo'n beetje aan het eind van ons Latijn waren', zo klinkt het eerlijk uit de mond van Ad Schrier, die overigens tegenover de wegracerij helemaal niet zo vreemd staat.
WEGRACE
De cilinder
Dat komt doordat NMB wegrenner Johan Baan in de buurt woont. Het machientje komt nogal eens naar de Beatrixstraat in Brandwijk en tippelt met roterende inlaat nu zo'n 14.000 tpm. En wie de kans krijgt om het machientje van KNMV renner Dick Stuy eens van nabij te bekijken moet eens op het waterpompje letten. 'Made by TS' zou er op mogen staan. Helemaal zelf gemaakt door Ad Schrier, want de bestaande vonden ze te duur, te zwaar en te veel stroom vreten. Ad zocht en vond een goede elektromotor (Philips uiteraard) en bouwde daar een pompje om heen. De capaciteit bleek zo groot, dat de waaier zelfs moest worden ingekort. Het ding draait al op 3 Volt en neemt nooit meer dan 100 tot 150 mAmp. Dat is dermate weinig dat het in de praktijk mogelijk bleek de Stuy-racer met één accu uit te rusten voor ontsteking en waterpomp, terwijl anders voor de waterpomp altijd een extra accu moest worden meegezeuld. Dat ze en passant momenteel druk doende zijn met een twee-in-één uitlaat voor de 500 Suzuki van Herman Schrier is meer een uitstapje uit de 50 cc techniek die duidelijk zal blijven overheersen in deze snelle werkplaats. De Suzuki zal namelijk ook dienst moeten doen om het land af te stropen op zoek naar geschikte onderdelen om zelf een testbank te maken. Een testbank voor 50 cc racers natuurlijk!
Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 26 aug 2008, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter de beus
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
- Locatie: veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Informeer eens bij D. Baan, die heeft zuigers voor een boring van 40,3 meen ik, volgens mij van sachsdolle aad schreef:
Ik heb nog een S.T. cilinder met smalle Tap
Een cilinder met bus en dat is zeeer mooi afgewerkt op de aansluitingen van de poorten
Helaas geen membraam ,dus gewoon , een zuigergestuurde.
de cilinder is inmiddels gehoond op 40,3 mm .
.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Tijmen104 schreef:http://emot.nl/webwinkel/index.php?act= ... ductId=119
die heb ik nu . (van Asso )
Nico van de Creanotive ( -Holding ) heeft de speling ,
verleden week gekontroleerd met een precisie apparaat ding
Evengoed , wel bedankt Tijmen
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Dit is wel zeker een cilinder met membraaninlaat.Als je goed kijkt zie je onder het inlaatspruitstuk een plaatje zitten.Het membraan zat in de inlaatpoort en geklemd tussen cilinder en spruitstuk.dolle aad schreef:kweet `t van Claus
Het kon de bovenste cilinder van de Foto wel eens zijn .
ikzie daar namelijk geen membraam
Schriers woonde in Brandwijk.Volgens mij stond het artikel in het NMB blad.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Voor een goed begrip hierbij een foto van een membraan zoals Ad Schrierslbs schreef:Dit is wel zeker een cilinder met membraaninlaat.Als je goed kijkt zie je onder het inlaatspruitstuk een plaatje zitten.Het membraan zat in de inlaatpoort en geklemd tussen cilinder en spruitstuk.dolle aad schreef:kweet `t van Claus
Het kon de bovenste cilinder van de Foto wel eens zijn .
ikzie daar namelijk geen membraam
Schriers woonde in Brandwijk.Volgens mij stond het artikel in het NMB blad.
ook toepaste.
- Bijlagen
-
- membraan 005 (Small).jpg (16.77 KiB) 30642 keer bekeken
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
kleinste membraam voor SBW
Is een van de eerste (zwarte) SBW met bolle spoelpoorten vermaakt naar membraamsturing en getuned door Ad Schrier uit Bleskensgraaf in de eerste helft vd jaren 70
Handgemaakt membraamhuisje passend in de inlaat van de cilinder en
als membraamplaatjes werd sintermetaal gebruikt .
de cilinder heeft een bus en 2 extra spoelpoorten spoelen over de bus vanuit de hoofdspoelers.
Ik heb er een origineel artikel bij vh blad motorcross er staat alleen geen n datum op..
groet Erik
Handgemaakt membraamhuisje passend in de inlaat van de cilinder en
als membraamplaatjes werd sintermetaal gebruikt .
de cilinder heeft een bus en 2 extra spoelpoorten spoelen over de bus vanuit de hoofdspoelers.
Ik heb er een origineel artikel bij vh blad motorcross er staat alleen geen n datum op..
groet Erik
- Bijlagen
-
- kreidler 005.JPG (70.68 KiB) 25159 keer bekeken
-
- kreidler 003.JPG (55.8 KiB) 25159 keer bekeken
-
- kreidler 001.JPG (50.8 KiB) 25159 keer bekeken
-
- kreidler 002.JPG (58.66 KiB) 25158 keer bekeken
Re: kleinste membraam voor SBW
kun je dat artikel ook plaatsen erik
mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving
mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: kleinste membraam voor SBW
Kunnen ze eindelijk het reglement eens aanpassen.gebben schreef:kun je dat artikel ook plaatsen erik
mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving
Mooi materiaal Erik.
Enzo
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: kleinste membraam voor SBW
Wel heel interessant om deze scherpe foto's te zien, want het artikel liet wel erg veel te raden over.
Re: kleinste membraam voor SBW
had het al eens gezien clausLVS schreef:-----------------------------------------------gebben schreef:kun je dat artikel ook plaatsen erik
mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving
het artikel staat al meer dan 3 jaar op het forum
wel is het een erg slechte scan .
viewtopic.php?f=22&t=27876" onclick="window.open(this.href);return false;
##
ik bedoelde echter jaar en datum dat moet toch te achterhalen zijn
- kreidlerhoinz
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:11
- Locatie: Deutschland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning
De Duitse versie, gaat goed met ongeveer 15-16 pk bij de motor
[youtube]cu5T0YGRgTk[/youtube]
[youtube]mR-9bR486so[/youtube]