16000 km onderweg met een Kreidler Florett TM (1969)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
16000 km onderweg met een Kreidler Florett TM (1969)
16000 km onderweg met een Kreidler Florett TM
Bron: Motorrad 26/1969
Auteur: Klacks
Onze testmachine overleefde 2 winters met zout op straat en een zeer turbulente en hectische zomer met veel kilometers.
16000 km onderweg met een Kreidler Florett TM.
De met geforceerde koeling uitgeruste tweetaktmotor met liggende cilinder was in 1956 de vader van de huidige Florett motoren van Kreidler en deze 50 cc motor is nog steeds dezelfde basis. Met de tijd kwam er groter vermogen, veranderingen in de aandrijving en versnelling en andere aanpassingen maar deze rustige en niet van technische sensatie beheerste ontwikkeling baseert zich nog steeds op de Florett motor uit 1956.
Bewijs van betrouwbaarheid en kwaliteit.
Dat is in principe een goede zaak die men voor lief moet nemen omdat het gelukt is een kleine moderne motorfiets motor met het aanzienlijke vermogen van 100 pk/l op het punt van betrouwbaarheid op een absoluut topniveau te brengen dat in de motorfiets wereld nog niet vaak is vertoont. Bovenop deze betrouwbaarheid komt ook nog eens het sportieve temperament en een verbijsterende bescheidenheid.
Het is een motorfiets om mee te rijden en geen razend snel kruidje roer me nietwaar voortdurend iets aan te repareren is. 'TM' betekent 'Toer-Model' en geeft daarmee het verschil aan met het model 'RS' (zonder geforceerde koeling). Men is in huize Kreidler van mening dat ook een dergelijke machine een reden van bestaan heeft want niet alleen de jonge snelheidsenthousiasten rijden met een 50 cc. De Florett-TM is in geen geval een lamme eend een uitdrukking die meestal slaat op de uitvoering 'Toer-model' bij de meest motorfietsen.
Inlaatdemper, luchtfilter, carburateur zitten allemaal onder het rechter schild.
De machine gaat nog altijd 80 km/u en op de vlakke weg nog meer. In lange stijgingen en in de bergen bezit hij een taai doorzettingsvermogen ook met twee personen erop Van 0-60 km/u heeft hij ca 60 sec nodig. De eerste versnelling komt tot bij 8000 omw/min aan de krukas tot ca 23 km/u, de tweede versnelling tot ca 41 km/u , de derde tot ca 54 km/u, de vierde tot ca 65 km/u en de vijfde tot goed 75 km/u. 80 km/u betekent 8600 omw/min en die bereikt men met gemak.
Deze getallen gelden voor een voortandwiel met 13 tanden en een achtertandwiel van 35 tanden. Natuurlijk kan men ook een groter verzet monteren afhankelijk van de belasting met een 14 tands of zelfs een 15 tands kransje. Overigens zijn de interne overbrengingen identiek met die van de RS. De motor maakt een onverzettelijke indruk en is niet zo gevoelig als de RS motor hetgeen door ons werd vastgesteld tijdens onze laatste bergritten met snelle hoogte wisselingen. Op dergelijke zaken reageert de TM-motor in het totaal niet.
De vermogenscurve van de TM (dikke lijn) en die van de RS (dunne lijn)
Weliswaar hadden we regelmatig een pareltje in de bougie bij file rijden onder de 40 km/u wat verholpen werd met een 240 bougie in plaats van een 260 bougie. Daar en tegen is de 260 voor normaal gebruik en snelle toertochtjes beter.
Onze ervaring was dat de BERU-bougies langer in leven bleven als de bougie's van BOSCH.
Ofschoon de geforceerde koeling in de hogere toerentallen vermogen vreet (carburateur 18 mm, eender met die van de RS) zijn wel degelijk de 5,3 pk voorhanden echter niet over een groter toerenbereik (andere poorttiming als bij de RS). Dit is volgens ons de oorzaak dat er tussen de eerste en tweede versnelling een groter ''gat valt''
dan bij de andere versnellingen en in het bijzonder bij steile haarspeld bochten. Dat was met een bredere powerband beter te overbruggen. Overigens waren de overbrengingen ook voor inhaal manoeuvres goed passend. De gemiddelde snelheid over langere afstanden kon zich laten zien.
De kickstarteras draait in de holle schakelas (voor het overbrengen van de krachten tussen het schakelpedaal en de schakelas zit een afwijkend en instelbaar mechanisme) en als er gereden werd met veel regen kwam er dusdanig modder en leemresten tussen de assen dat men last ondervond bij het schakelen (van de fabriek uit reeds verholpen). Een dikke klodder vet (die we steeds opnieuw moesten aanbrengen) verhinderde het binnendringen van water en vuil.
Verdere ervaringen
Als men de motor goed en juist behandeld hoeft men de uitlaatdemper slechts om de 5000 km schoon te maken. De ketting werd alle 1000 km zorgvuldig gesmeerd en nagespannen. De ketting loopt in een kunststof kettingkast welke niet kon verhinderen dat er modder in de kettingkast doordrong. Desondanks werd pas na 15000 km een nieuwe ketting gemonteerd.
Demontage van het achterwiel is eenvoudig (steekas) maar na montage moet de sporing en de kettingspanning opnieuw worden in gesteld.
De vering van de machine voldoet voor 1 persoon maar voor twee volwassen mensen is deze wat slapjes. Het achterlichtlampje brandde vervolgens alle 100 km door, later werd toen deze later werd vervangen door die van het merk Philips hielden zij het ongeveer 2000 km vol. Banden slijtage: Alle 3000 km werd de achterband gewisseld (Conti) en alle 6000 km ook de voorband. De opnemer voor de kilometerteller ging meerdere malen kapot, iedere keer was het de meenemer van de aandrijving de oorzaak, deze moet men op zijn minst iedere 2500 km voorzien van smeermiddel.
Zoals we kunnen zien zijn het allemaal futiliteiten die helemaal niet zouden opvallen als er voortdurend andere en groter ergernissen optraden. Heel vaak liggen de oorzaken niet in de constructie maar bij zuinige zakenmensen die op grond van rationalisatie en prijsontwikkeling voor goedkopere materialen of productie methoden kiezen. Bij ons heeft het woord ''rationalisering'' veelal een nare bijsmaak, bij Kreidler echter blijft het nog binnen de grenzen en heeft het geen invloed op rijprestaties en uithoudingsvermogen.
Onze testmachine overleefde 2 winters met zout op straat en een zeer turbulente en hectische zomer met veel kilometers.
Voor bijzonder onderhoud was geen tijd en bovendien was het onderwerp dag aan dag op pad want machines die altijd lopen worden al snel tot favoriet gebombardeerd.
Zo werd deze machine een schoolvoorbeeld en maatstaf voor mogelijke betrouwbaarheid.
Als deze machine niet in ons voertuigpark was geweest dan zouden we nu niet zo makkelijk meer de betrouwbaarheid kunnen verlangen van andere motorfietsen in de vermogensklasse van 100 pk/liter.
De voorrem heeft een uitmuntende werking. Deze was verregaand waterdicht en doorstond 2 winters met zout.
Hij werd dagelijks gebruikt om naar school te gaan of voor andere belangrijke ritjes en moest bovendien in de vrijtijd van de berijder veel weekend en vakantie kilometers maken. Nadat hij fabrieksfris bij ons kwam gebeurden er vervolgens helemaal niets. Er werd gewoon mee gereden waarbij men zich niet hoefde te storen aan bijzondere ''inrij'' aanwijzingen. Daar werd door niemand op aangedrongen want ook van de fabriek uit waren er geen inrijvoorschriften meer.
Bij km stand 2426 brak de veer van de koppelingskabel en de eerste bougie gaf de geest (beschadigd porselein) Bij reparatie werd nog snel even een verbetering van de ontsteking meegenomen. Het ontstekingsmechanisme werd uit de dynamo gehaald en hiervoor in de plaats kwam er een ontstekingsspoel met rotor voor de buiten liggende volledig ingesealde bobine (Voordeel: bougiekabel korter, ontstekingspoel weg van het warmtebereik, geen doorvoer van de hoogspanning door de behuizing van de dynamo.)
Bij km stand 3163 was de massadraad van het achterlicht gebroken, 4300 km en 4500 km ieder keer achterlicht lamp doorgebrand. Bij km stand 5380 nieuwe versnellingbakolie , nieuwe standaard, nieuwe contra moeren op de stuurhendels, koppeling bijgesteld, nieuwe benzinekraan, km stand 6710 snelheidsmeter aandrijving defect as van de meenemer gebroken vernieuwd, km stand 7210 weer ketting gesmeerd (werd zo mogelijk iedere 1000 km gedaan), wielen uitgelijnd,
Versnellingscurven voor achtertandwieloverbrenging van 12:35 (TM)
eindstuk van de demper vastgelast (onderweg) daar de ophangbout afbrak, km stand 7240 nieuwe uitlaatdemper gemonteerd. Km stand 8100 achterlichtlamp doorgebrand. Km stand 8280 machine alleen te starten door aanduwen, carburateur gereinigd, nieuwe bougie, ontsteking gecontroleerd, nieuwe aandrijving voor de snelheidsmeter km stand 15051 nieuwe bougie, nieuwe ketting, nieuwe versnellingbakolie, algemeen onderhoud geen bijzondere voorvallen.
Dat is dan de hele testkalender meer dan 16000 km . Hierbij is nog op te merken dat regelmatig onderhoud in het bijzonder aan de ketting en wel bij iedere 1000 km niet allemaal genoemd zijn. Dit resultaat was zeer naar onze tevredenheid ook al hoort men in huize Kreidler niet graag dat het gaat over een motor die er al was in 1956 (waarbij men niet moet denken dat men heden ten dage nog van die ouderwetse dingen bouwt roepen de reclamemensen). Daarom kunnen vaders van de Kreidler trots zijn op deze simpele test met deze uitkomst.
De Kreidler Florett TM
Voor de goede orde. Rijdt U maar eens 16000 km met een andere motorfiets met meer pk's en een grotere cilinderinhoud en maak dan maar eens de balans op.
Ook onze volgas test Hamburg en Wenen op de Autobahn met 2 RS machines onderstreepte dit uitzonderlijke kwaliteitsniveau.Het soepele draaien van de motor, zijn weinig lawaai) want zo'n kleine 50 cc kan met een '' aangepast'' uitlaatsysteem buitengewoon janken !) de goede zitpositie ook voor een lange kerel, de versnellingsverhoudingen en niet op de laatste plaats het motorvermogen is verheugend. Men merkt het pas in het bijzonder als je voor grotere afstanden gaat. Een trip van meer dan 700 km aan een stuk zat er door de bank genomen iedere zomer wel in. Hierbij bewezen de bagagedrager en de 12,5 liter grote benzinetank hun waarde. Met een verbruik van 3,0 tot 3,2 liter per 100 km kwamen we aan een actieradius van ca. 400 km met deze tank, waar men dan ook nog eens de 'Elefantenboy' van Ernst Harr op kan binden waar nog wat meer bagage in kan worden meegenomen. Gereden gemiddelden die tussen de 50 en 60 km/u lagen waren geen probleem, zelfs niet over smalle slingerende bergwegen. Deze prestaties lieten vele andere gemotoriseerde reizigers met hun mond vol tanden staan. Bij ononderbroken jacht op de Autobahn kan men etappegewijs gemiddelden tot 80 km bereiken (vooropgesteld dat je de gehele tijd volgas rijdt). Op lange afdalingen liep de machine tot 85 km/u en dan ging de motor eenvoudig niet sneller. De ingebouwde snelheidsmeter heeft bij 80 km/u een foute aanwijzing van -5 km/u. Lak en chroom doorstonden het zout van 2 winters vrij aardig waarbij de opmerking geplaatst moet worden dat er in deze tijd ieder weekend een grote schoonmaakbeurt werd gegeven.
Men kan deze motorfiets zeer snel schoon maken want door de gladde oppervlakken van de motordeksels was dat gewoon simpel. Het boordgereedschap is voldoende voor onderweg maar voor het echte onderhoud en reparatie heeft men echt werkplaats gereedschap nodig. Te vermelden is nog de lichtopbrengst van de koplamp die bij de gereden snelheden werkelijk voldoende is. Het enige storende was het voortdurend doorbranden van het achterlicht totdat we Philips gloeilampen gingen gebruiken en het was over. Je moet nu eenmaal in de gaten houden dat ook bij een motorfiets met een gecultiveerde motor de frequenties van de motorvibraties zich altijd verzamelen aan het einde van het spatbord en dat moet worden opgelost.
Meer informatie:
Overzicht rijtesten
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Bron: Motorrad 26/1969
Auteur: Klacks
Onze testmachine overleefde 2 winters met zout op straat en een zeer turbulente en hectische zomer met veel kilometers.
16000 km onderweg met een Kreidler Florett TM.
De met geforceerde koeling uitgeruste tweetaktmotor met liggende cilinder was in 1956 de vader van de huidige Florett motoren van Kreidler en deze 50 cc motor is nog steeds dezelfde basis. Met de tijd kwam er groter vermogen, veranderingen in de aandrijving en versnelling en andere aanpassingen maar deze rustige en niet van technische sensatie beheerste ontwikkeling baseert zich nog steeds op de Florett motor uit 1956.
Bewijs van betrouwbaarheid en kwaliteit.
Dat is in principe een goede zaak die men voor lief moet nemen omdat het gelukt is een kleine moderne motorfiets motor met het aanzienlijke vermogen van 100 pk/l op het punt van betrouwbaarheid op een absoluut topniveau te brengen dat in de motorfiets wereld nog niet vaak is vertoont. Bovenop deze betrouwbaarheid komt ook nog eens het sportieve temperament en een verbijsterende bescheidenheid.
Het is een motorfiets om mee te rijden en geen razend snel kruidje roer me nietwaar voortdurend iets aan te repareren is. 'TM' betekent 'Toer-Model' en geeft daarmee het verschil aan met het model 'RS' (zonder geforceerde koeling). Men is in huize Kreidler van mening dat ook een dergelijke machine een reden van bestaan heeft want niet alleen de jonge snelheidsenthousiasten rijden met een 50 cc. De Florett-TM is in geen geval een lamme eend een uitdrukking die meestal slaat op de uitvoering 'Toer-model' bij de meest motorfietsen.
Inlaatdemper, luchtfilter, carburateur zitten allemaal onder het rechter schild.
De machine gaat nog altijd 80 km/u en op de vlakke weg nog meer. In lange stijgingen en in de bergen bezit hij een taai doorzettingsvermogen ook met twee personen erop Van 0-60 km/u heeft hij ca 60 sec nodig. De eerste versnelling komt tot bij 8000 omw/min aan de krukas tot ca 23 km/u, de tweede versnelling tot ca 41 km/u , de derde tot ca 54 km/u, de vierde tot ca 65 km/u en de vijfde tot goed 75 km/u. 80 km/u betekent 8600 omw/min en die bereikt men met gemak.
Deze getallen gelden voor een voortandwiel met 13 tanden en een achtertandwiel van 35 tanden. Natuurlijk kan men ook een groter verzet monteren afhankelijk van de belasting met een 14 tands of zelfs een 15 tands kransje. Overigens zijn de interne overbrengingen identiek met die van de RS. De motor maakt een onverzettelijke indruk en is niet zo gevoelig als de RS motor hetgeen door ons werd vastgesteld tijdens onze laatste bergritten met snelle hoogte wisselingen. Op dergelijke zaken reageert de TM-motor in het totaal niet.
De vermogenscurve van de TM (dikke lijn) en die van de RS (dunne lijn)
Weliswaar hadden we regelmatig een pareltje in de bougie bij file rijden onder de 40 km/u wat verholpen werd met een 240 bougie in plaats van een 260 bougie. Daar en tegen is de 260 voor normaal gebruik en snelle toertochtjes beter.
Onze ervaring was dat de BERU-bougies langer in leven bleven als de bougie's van BOSCH.
Ofschoon de geforceerde koeling in de hogere toerentallen vermogen vreet (carburateur 18 mm, eender met die van de RS) zijn wel degelijk de 5,3 pk voorhanden echter niet over een groter toerenbereik (andere poorttiming als bij de RS). Dit is volgens ons de oorzaak dat er tussen de eerste en tweede versnelling een groter ''gat valt''
dan bij de andere versnellingen en in het bijzonder bij steile haarspeld bochten. Dat was met een bredere powerband beter te overbruggen. Overigens waren de overbrengingen ook voor inhaal manoeuvres goed passend. De gemiddelde snelheid over langere afstanden kon zich laten zien.
De kickstarteras draait in de holle schakelas (voor het overbrengen van de krachten tussen het schakelpedaal en de schakelas zit een afwijkend en instelbaar mechanisme) en als er gereden werd met veel regen kwam er dusdanig modder en leemresten tussen de assen dat men last ondervond bij het schakelen (van de fabriek uit reeds verholpen). Een dikke klodder vet (die we steeds opnieuw moesten aanbrengen) verhinderde het binnendringen van water en vuil.
Verdere ervaringen
Als men de motor goed en juist behandeld hoeft men de uitlaatdemper slechts om de 5000 km schoon te maken. De ketting werd alle 1000 km zorgvuldig gesmeerd en nagespannen. De ketting loopt in een kunststof kettingkast welke niet kon verhinderen dat er modder in de kettingkast doordrong. Desondanks werd pas na 15000 km een nieuwe ketting gemonteerd.
Demontage van het achterwiel is eenvoudig (steekas) maar na montage moet de sporing en de kettingspanning opnieuw worden in gesteld.
De vering van de machine voldoet voor 1 persoon maar voor twee volwassen mensen is deze wat slapjes. Het achterlichtlampje brandde vervolgens alle 100 km door, later werd toen deze later werd vervangen door die van het merk Philips hielden zij het ongeveer 2000 km vol. Banden slijtage: Alle 3000 km werd de achterband gewisseld (Conti) en alle 6000 km ook de voorband. De opnemer voor de kilometerteller ging meerdere malen kapot, iedere keer was het de meenemer van de aandrijving de oorzaak, deze moet men op zijn minst iedere 2500 km voorzien van smeermiddel.
Zoals we kunnen zien zijn het allemaal futiliteiten die helemaal niet zouden opvallen als er voortdurend andere en groter ergernissen optraden. Heel vaak liggen de oorzaken niet in de constructie maar bij zuinige zakenmensen die op grond van rationalisatie en prijsontwikkeling voor goedkopere materialen of productie methoden kiezen. Bij ons heeft het woord ''rationalisering'' veelal een nare bijsmaak, bij Kreidler echter blijft het nog binnen de grenzen en heeft het geen invloed op rijprestaties en uithoudingsvermogen.
Onze testmachine overleefde 2 winters met zout op straat en een zeer turbulente en hectische zomer met veel kilometers.
Voor bijzonder onderhoud was geen tijd en bovendien was het onderwerp dag aan dag op pad want machines die altijd lopen worden al snel tot favoriet gebombardeerd.
Zo werd deze machine een schoolvoorbeeld en maatstaf voor mogelijke betrouwbaarheid.
Als deze machine niet in ons voertuigpark was geweest dan zouden we nu niet zo makkelijk meer de betrouwbaarheid kunnen verlangen van andere motorfietsen in de vermogensklasse van 100 pk/liter.
De voorrem heeft een uitmuntende werking. Deze was verregaand waterdicht en doorstond 2 winters met zout.
Hij werd dagelijks gebruikt om naar school te gaan of voor andere belangrijke ritjes en moest bovendien in de vrijtijd van de berijder veel weekend en vakantie kilometers maken. Nadat hij fabrieksfris bij ons kwam gebeurden er vervolgens helemaal niets. Er werd gewoon mee gereden waarbij men zich niet hoefde te storen aan bijzondere ''inrij'' aanwijzingen. Daar werd door niemand op aangedrongen want ook van de fabriek uit waren er geen inrijvoorschriften meer.
Bij km stand 2426 brak de veer van de koppelingskabel en de eerste bougie gaf de geest (beschadigd porselein) Bij reparatie werd nog snel even een verbetering van de ontsteking meegenomen. Het ontstekingsmechanisme werd uit de dynamo gehaald en hiervoor in de plaats kwam er een ontstekingsspoel met rotor voor de buiten liggende volledig ingesealde bobine (Voordeel: bougiekabel korter, ontstekingspoel weg van het warmtebereik, geen doorvoer van de hoogspanning door de behuizing van de dynamo.)
Bij km stand 3163 was de massadraad van het achterlicht gebroken, 4300 km en 4500 km ieder keer achterlicht lamp doorgebrand. Bij km stand 5380 nieuwe versnellingbakolie , nieuwe standaard, nieuwe contra moeren op de stuurhendels, koppeling bijgesteld, nieuwe benzinekraan, km stand 6710 snelheidsmeter aandrijving defect as van de meenemer gebroken vernieuwd, km stand 7210 weer ketting gesmeerd (werd zo mogelijk iedere 1000 km gedaan), wielen uitgelijnd,
Versnellingscurven voor achtertandwieloverbrenging van 12:35 (TM)
eindstuk van de demper vastgelast (onderweg) daar de ophangbout afbrak, km stand 7240 nieuwe uitlaatdemper gemonteerd. Km stand 8100 achterlichtlamp doorgebrand. Km stand 8280 machine alleen te starten door aanduwen, carburateur gereinigd, nieuwe bougie, ontsteking gecontroleerd, nieuwe aandrijving voor de snelheidsmeter km stand 15051 nieuwe bougie, nieuwe ketting, nieuwe versnellingbakolie, algemeen onderhoud geen bijzondere voorvallen.
Dat is dan de hele testkalender meer dan 16000 km . Hierbij is nog op te merken dat regelmatig onderhoud in het bijzonder aan de ketting en wel bij iedere 1000 km niet allemaal genoemd zijn. Dit resultaat was zeer naar onze tevredenheid ook al hoort men in huize Kreidler niet graag dat het gaat over een motor die er al was in 1956 (waarbij men niet moet denken dat men heden ten dage nog van die ouderwetse dingen bouwt roepen de reclamemensen). Daarom kunnen vaders van de Kreidler trots zijn op deze simpele test met deze uitkomst.
De Kreidler Florett TM
Voor de goede orde. Rijdt U maar eens 16000 km met een andere motorfiets met meer pk's en een grotere cilinderinhoud en maak dan maar eens de balans op.
Ook onze volgas test Hamburg en Wenen op de Autobahn met 2 RS machines onderstreepte dit uitzonderlijke kwaliteitsniveau.Het soepele draaien van de motor, zijn weinig lawaai) want zo'n kleine 50 cc kan met een '' aangepast'' uitlaatsysteem buitengewoon janken !) de goede zitpositie ook voor een lange kerel, de versnellingsverhoudingen en niet op de laatste plaats het motorvermogen is verheugend. Men merkt het pas in het bijzonder als je voor grotere afstanden gaat. Een trip van meer dan 700 km aan een stuk zat er door de bank genomen iedere zomer wel in. Hierbij bewezen de bagagedrager en de 12,5 liter grote benzinetank hun waarde. Met een verbruik van 3,0 tot 3,2 liter per 100 km kwamen we aan een actieradius van ca. 400 km met deze tank, waar men dan ook nog eens de 'Elefantenboy' van Ernst Harr op kan binden waar nog wat meer bagage in kan worden meegenomen. Gereden gemiddelden die tussen de 50 en 60 km/u lagen waren geen probleem, zelfs niet over smalle slingerende bergwegen. Deze prestaties lieten vele andere gemotoriseerde reizigers met hun mond vol tanden staan. Bij ononderbroken jacht op de Autobahn kan men etappegewijs gemiddelden tot 80 km bereiken (vooropgesteld dat je de gehele tijd volgas rijdt). Op lange afdalingen liep de machine tot 85 km/u en dan ging de motor eenvoudig niet sneller. De ingebouwde snelheidsmeter heeft bij 80 km/u een foute aanwijzing van -5 km/u. Lak en chroom doorstonden het zout van 2 winters vrij aardig waarbij de opmerking geplaatst moet worden dat er in deze tijd ieder weekend een grote schoonmaakbeurt werd gegeven.
Men kan deze motorfiets zeer snel schoon maken want door de gladde oppervlakken van de motordeksels was dat gewoon simpel. Het boordgereedschap is voldoende voor onderweg maar voor het echte onderhoud en reparatie heeft men echt werkplaats gereedschap nodig. Te vermelden is nog de lichtopbrengst van de koplamp die bij de gereden snelheden werkelijk voldoende is. Het enige storende was het voortdurend doorbranden van het achterlicht totdat we Philips gloeilampen gingen gebruiken en het was over. Je moet nu eenmaal in de gaten houden dat ook bij een motorfiets met een gecultiveerde motor de frequenties van de motorvibraties zich altijd verzamelen aan het einde van het spatbord en dat moet worden opgelost.
Meer informatie:
Overzicht rijtesten
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
- gerwinskreidler
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
super artikel ..niets is uiteindelijk zo betrouwbaar zoals het uit de fabriek komt rollen,alleen die opmerking over een zwaardere krans voor...waarmee je dus op 14/35 of zelfs 15/35 uitkomt mijn ervaring is dat een dergelijke overbrenging veels te zwaar is en de hele dynamiek weg is...13/35 kwam met mijn RS beter uit,maar vande week nog op een standaard RS gereden met 13/36..en wat rijdt dat heerlijk zeg!windje tegen nog minder moeite en evengoed de 90 nog haalbaar.....en dat zo,n motortje urenlang/dagenlang 10.000rpm aankan heb ik zelf allang uitgevonden
als ik nog knap centen overhoud van m,n projectje, ga ik er mooi een standaard blok bij kopen
als ik nog knap centen overhoud van m,n projectje, ga ik er mooi een standaard blok bij kopen
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 12 mar 2007, 15:30
- Locatie: Heiloo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0