Cilinder info verzameling opmerkingen + napraat-topic

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Vincìento
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 apr 2006, 21:48
Locatie: Nederhorst den Berg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#76 Bericht door Vincìento » 15 aug 2008, 16:21

Thijs Leuven schreef:Is het een 2.9pk cilindertje? Ik heb er ook zoeen, ben benieuwd waarom het erin zit... :lol:

volgens mij is het een 4.2tje maar nou je 2.9 zegt lijkt me dat mischien waarschijnelijker. Ik zou het eens navragen. Volgens mij zijn er niet veel van dat soort cilinders.

Gebruikersavatar
Thomkreidler
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2008, 17:09
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#77 Bericht door Thomkreidler » 01 sep 2008, 17:59

Ik heb op mijn cilinder alleen maar Zeta staan en aan de andere kant van de cilinder 81. wie weet wat dit betekent qua vermogen en zo? voor de rest staat er helemaal niks op :?

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#78 Bericht door dolle aad » 02 sep 2008, 00:37

Dimage schreef:Schop. :)

Bij toeval liep ik tegen het antwoord op over de W nummers.
Kort gezegd staat een W nummer voor het gietnummer.
Wanneer er een nieuwe cilinder was ontwikkeld, dan stond er in de eerste gietserie van deze cilinder de benaming W1.
Wanneer er dan na verloop van tijd bleek dat de cilinder geoptimaliseerd kon worden dan werden de poorten hierop aangepast, wanneer er dan voor hetzelfde cilindernummer een aangepaste versie werd uitgebracht, dan gebeurde dit weer onder W2 (tweede gietserie) W3 enz.
Des te hoger dus het W nummer in de cilinder, een des te meer geoptimaliseerde cilinder je hebt.

Ik heb de info uit de navolgende topic van onze oosterburen;

http://1389.rapidforum.com/topic=100381667320
Das mit den W-Nummern ist ganz einfach, es sind die Guss-Nummern, also erster Guss = W1 usw...
Jedesmal, wenn der Zylinder überarbeitet wurde, kam eine neue Guss Nummer, also ist der W6 der technisch ausgereifteste Zylinder und solle am besten laufen (Ausnahmen bestätigen die...)

Ich hab mir mal die Mühe gemacht und hab mehrere 15.43.99 serienmässige RS-Zylinder die kanäle vermessen; Fazit Auslass: AOk differierte um 0,2, AUk um 0,65mm, die Breite um 1,1 und die Gesamt-Auslasshöhe um 0,55mm (AOK= Auslassoberkonte...usw.)
Beim Einlass:
EOk=0,4mm, EUk=0,3, E-Breite=0,7 Gesamteinlasshöhe=0,8mm
Bei den Ãœberströmern siehts ähnlich aus.

Aber das diese Streuung mehr als 1PS ausmacht kann ich mir nicht vorstellen, zumindest nicht wenn sonst die serienmässigen Teile verbaut sind.
Allerdings wäre es interessant diesbezüglich mal tatsächlich auf einen Leistungsprüfstand zu fahren und zu testen...
:roll:
Hiervan is 90% leesbaar voor mij .

zou iemand dit willen vertalen :arrow: Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#79 Bericht door LVS » 02 sep 2008, 10:11

:arrow: zou iemand dit willen vertalen Bij voorbaat dank


:arrow: http://translate.google.com/translate_t?hl=nl#


-----------------------------------------------------------------------

Vertaling: Duits » Nederlands

De W-met de nummers is vrij eenvoudig, het is de cast-nummers, zodat de eerste cast = W1, enz. ..
Iedere keer dat de fles werd herzien, is het gieten van een nieuw nummer, dus de W6 van de technisch geavanceerde cilinders en moet het beste gebruikt (uitzonderingen zijn de ...)

Ik heb me de moeite en hebben verschillende 15.43.99 serienmässige RS-cilinder kanalen van de maatregel; stopcontact Conclusie: AOK differierte tot 0,2, Alken tot 0,65 mm, de breedte van 1,1 en de totale Auslasshöhe door 0 , 55mm (AOK = Auslassoberkonte ... enz.)
Wanneer items:
EOK = 0,4 mm, Euk = 0,3, E-breedte = 0,7 totale inname hoogte = 0,8 mm
De Ãœberströmern ziet er ongeveer hetzelfde uit.

Maar deze verstrooiing meer dan 1PS gedachten Ik kan me niet voorstellen, althans niet als anders de seriële onderdelen.
Maar het zou interessant zijn dit keer echt op een dynamometer te rijden en te testen ...

:mrgreen:

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#80 Bericht door hermanp » 02 sep 2008, 10:12

Dat met die W-nummers is zeer eenvoudig, het zijn de gietnummers, dus eerse gietsel is W1 enz.
Iedere keer wanneer een cilinder verbeterd werd, kwam er een nieuw gietnummer, dus is de W6 de technisch meest ontwikkelde cilinder en zou het mooiste lopen (uitzonderingen bevestigen de ...)

Ik heb eens de moeite genomen en heb van meerdere standaard RS-cilinders de poorten gemeten; conclusie uitlaat; Ubk scheelde 0,2, uok 0,65mm, de breedte ca 1,1 en de gezamenlijke uitlaathoogte ca 0,55mm (ubk= uitlaatbovenkant)
Bij de inlaat:
Ibk=0,4mm, Iok=0,3, i-breedte=0,7 totaalhoogte =0,8mm

Bij de spoelpoorten is het vergelijkbaar.
Maar dat deze verschillen meer dan 1 pk uitmaken kan ik mij niet voorstellen, tenminste niet wanneer voor de rest de standaard onderdelen zijn gemonteerd.
Het zou wel interessant zijn dit eens daadwerkelijk op een testbank te testen...

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#81 Bericht door Andy » 02 sep 2008, 12:31

Bij de spoelpoorten is het vergelijkbaar.
Maar dat deze verschillen meer dan 1 pk uitmaken kan ik mij niet voorstellen, tenminste niet wanneer voor de rest de standaard onderdelen zijn gemonteerd.
Het zou wel interessant zijn dit eens daadwerkelijk op een testbank te testen...[/quote]


Dat kwam niet alleen uit de cilinder :idea: Denk ook aan verbetering van carb., uitlaat, onsteking, blok.

Andy,

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#82 Bericht door hermanp » 02 sep 2008, 12:52

En wat zou er dan gebeuren als je een 'W1-cilinder' monteert met de carburateur, uitlaat en ontsteking van een RS waar normaal gesproken een W6-cilinder' op zat?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#83 Bericht door Andy » 02 sep 2008, 13:02

Voor een goeie test zou je spiksplinternieuwe onderdelen moeten hebben om te testen,

Heb je die :?: Nee dan zal het niet lukken om een waardevolle test te doen.

Met oud spul van 35/45 jaar gaat het niet lukken.

Andy,

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#84 Bericht door hermanp » 02 sep 2008, 13:31

Da's een beetje een dooddoenertje Andy. Ik heb het wel eens ooit allemaal nieuw op mjin bromfietsje gehad, maar ik weet niet meer of het een w1 of een w huppeldepup cilinder was. Zelf denk ik, net zoals de Duitse schrijver van dit stukje, dat de verschillen dusdanig klein zjin, dat die pk verschil op z'n minst twijfelachtig te noemen is. Want wat zijn de exacte verschillen tussen de eerste RS met sb en de laatste?
Hier op het forum zijn vast wel mensen met een standaard RS uit 1973, die van een ander forumlid, met een leuke RS uit 1980 'even' de uitlaat en carburateur mag lenen. Maar of het zinvol is?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#85 Bericht door Melvin » 02 sep 2008, 17:38

De sproeiermaat (78 en 75)
uitlaten zit veel verschil in.
Je hebt ze met vaste bocht (kort en lang)
zonder vaste bocht met potje en blokfluit.
en bij de tuit uitlaten heb je ook verschil in de plek waar het schot met de 9 gaten zit. Die met vaste bocht daarvan zit het schot verder naar voren wat voor meer trekkracht en minder toeren/topvermogen zorgt.

en ook de poorttiming is anders.
tussen een W1 en W2 zit toch wel verschil. En de zwarte sb's hebben vlakkere spoelpoorten.

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#86 Bericht door lutje » 15 okt 2008, 14:42

Beste mensen ik heb op mijn cilinder 15-33-91 staan en tevens aan de andere zijde tu-m, het is een luchtgekoelde cilinder.
In de lijst staat dat het een 5,3pk is, echter staat er niet bij wat de beste setup hiervoor is. In het overzicht kan ik er niets over vinden verder, ik heb nu een bing 1/10/77 op zitten, in mijn beleving is dat niet goed!

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#87 Bericht door pascal » 15 okt 2008, 14:49

15-33-91? die ken ik weer niet

Gebruikersavatar
Blok724
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 aug 2008, 23:50
Locatie: NW Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#88 Bericht door Blok724 » 15 okt 2008, 15:06

Deze is al een keer besproken:
viewtopic.php?t=26160
Rene

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#89 Bericht door lutje » 15 okt 2008, 16:15

Blok724 schreef:Deze is al een keer besproken:
viewtopic.php?t=26160
Rene
Goed bezig Rene, ik had deze nog niet gevonden dus hier ben ik weer erg blij mee :D
Weet ik meteen dat ik een ander bingetje eraan moet plakken :!:

Gebruikersavatar
Blok724
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 aug 2008, 23:50
Locatie: NW Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#90 Bericht door Blok724 » 15 okt 2008, 19:43

Dan kan ik je waarschijnlijk niet meer bijhouden :(
Had ik nou maar niets gezegd. #-o :lol:
Rene

hibma
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 mar 2007, 21:22
Locatie: minnertsga
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#91 Bericht door hibma » 15 okt 2008, 19:55

[\quote]parma en athena moeten allebij bewerkt worden voordat ze echt fijn zijn
[/quote] hoe word dit bedoeld?

hibma
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 mar 2007, 21:22
Locatie: minnertsga
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#92 Bericht door hibma » 15 okt 2008, 19:57

dappie schreef: parma en athena moeten allebij bewerkt worden voordat ze echt fijn zijn
hoe word dit bedoeld?
Laatst gewijzigd door hibma op 15 okt 2008, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#93 Bericht door freaky_ferry » 15 okt 2008, 19:57

bijde cilinders zijn immitatie

de timing van de cilinders zijn niet lekker

de 1 heeft een veels te hoge inlaat en uitlaattiming, de ander weer een slechte verhouding van....

moeten bijde bewekt worden voordat ze lekker willen rijden

hibma
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 mar 2007, 21:22
Locatie: minnertsga
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#94 Bericht door hibma » 15 okt 2008, 19:59

hoe zou ik die moeten bewerken :?: , volgens mijn evraring rijd de parma 63cc prima :D

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#95 Bericht door freaky_ferry » 15 okt 2008, 20:01

blowdown berekenen.

hoe dat precies gaatweet ik niet, maar dat kom ik vast nog wel eens te weten :mrgreen:

hibma
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 mar 2007, 21:22
Locatie: minnertsga
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#96 Bericht door hibma » 15 okt 2008, 20:04

dit word me te moeilijk :roll: hoe bereken je een blowdown? en wat is het?

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#97 Bericht door lutje » 15 okt 2008, 20:05

Blok724 schreef:Dan kan ik je waarschijnlijk niet meer bijhouden :(
Had ik nou maar niets gezegd. #-o :lol:
Rene
Ik zou het niet weten, ik ben druk op zoek de juiste setup hiervoor te vinden, maar er is zoveel :shock:
Ik weet nu wel dat een 15mm bing erop hoort, echter in de beschrijving had ik gelezen dat deze cilinder eigenlijk voor geforceerde koeling bedoeld is :!: en dat het een 32mm flensuitlaat zou moeten zijn, echter is dit bij geen flensuitlaat en 28mm :?:

Maar toch Rene, zoals ik al zei je bent goed bezig, mag jij de volgende keer voorop rijden :wink:
Bijlagen
cilinder 15-33-91
cilinder 15-33-91
klembord02_131.jpg (34.42 KiB) 10973 keer bekeken

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#98 Bericht door freaky_ferry » 15 okt 2008, 20:11

hibma schreef:dit word me te moeilijk :roll: hoe bereken je een blowdown? en wat is het?
je heb toch een cupper die 100 rijdt (met sb :evil: )

blowdown is iets met alle spoelpoorten de openstaande timing meten, en dan vermenigvuldigen met.... en dan kom je op de blowdown.

wat precies kom ik ook nog wel achter.

maar ik weet wel dat een blowdown voor een automaat lager ligt dan die voor en schakelbrommer, dit vanwege waar het vermogen moet worden afgegeven.

www.2stroke-tuning.nl

hibma
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 mar 2007, 21:22
Locatie: minnertsga
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#99 Bericht door hibma » 15 okt 2008, 20:14

jaa die SB is tijdelijk:P ben nog opzoek naar een andere knappe cilinder... :lol:

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#100 Bericht door RmC » 15 okt 2008, 23:10

hibma schreef:dit word me te moeilijk :roll: hoe bereken je een blowdown? en wat is het?
(uitlaatpoorttiming-spoelpoorttiming)/2=blowdown

Plaats reactie