opbouw replica 'den biggelaar racer'
- rm-mer
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
opbouw replica 'den biggelaar racer'
Sinds ik met de kreidler hobby bezig ben, heb ik altijd interesse gehad voor wegracers. Ik zou er zelf een bouwen had ik toen beslist.
Omdat ik graag iets speciaals wou hebben, ging het geen '73 van veen worden. Mijn oog viel echter op een biggelaar racer.
Toen ik praktisch begon na te denken wat een replica bouwen allemaal inhield, bleek het niet op een twee drie in elkaar te metsen was.
Veel geld, tijd en denkwerk zou erin kruipen.
Van deze frames vond ik nog geen replica, dus ga ik het zelf bouwen.
Via een vriend (Yannick) heb ik een gelijkaardig wegrace frame kunnen lenen zodat ik binnenkort het mal kan bouwen.
Toen ik eens op het forum naar maten van het frame vroeg, werd ik benaderd door Rijk, onze 3D kunstenaar, die me voor stelde om het frame geheel gratis driedimentionaal uit te tekenen en de maten te berekenen.
Dit aanbod kon ik natuurlijk niet weigeren.
Ondertussen had ik contact gelegd met Harrie Vanderkruijs, die vroeger ook de polyester aan Biggelaar bezorgde en die nog steeds de mallen heeft. Op die manier heb ik ook 'authentiek' polyester liggen, maar dan nieuw
Het blokje wordt voorlopig een roterende 5bak, met watergekoelde cilinder.
Alvast wat foto's:
Let niet de pasvorm van het polyester op het frame, dit frame is slechts een leidraad om het mal te bouwen. Het echte frame wordt volledig op maat van het polyester en van mezelf gebouwd.
Omdat ik graag iets speciaals wou hebben, ging het geen '73 van veen worden. Mijn oog viel echter op een biggelaar racer.
Toen ik praktisch begon na te denken wat een replica bouwen allemaal inhield, bleek het niet op een twee drie in elkaar te metsen was.
Veel geld, tijd en denkwerk zou erin kruipen.
Van deze frames vond ik nog geen replica, dus ga ik het zelf bouwen.
Via een vriend (Yannick) heb ik een gelijkaardig wegrace frame kunnen lenen zodat ik binnenkort het mal kan bouwen.
Toen ik eens op het forum naar maten van het frame vroeg, werd ik benaderd door Rijk, onze 3D kunstenaar, die me voor stelde om het frame geheel gratis driedimentionaal uit te tekenen en de maten te berekenen.
Dit aanbod kon ik natuurlijk niet weigeren.
Ondertussen had ik contact gelegd met Harrie Vanderkruijs, die vroeger ook de polyester aan Biggelaar bezorgde en die nog steeds de mallen heeft. Op die manier heb ik ook 'authentiek' polyester liggen, maar dan nieuw
Het blokje wordt voorlopig een roterende 5bak, met watergekoelde cilinder.
Alvast wat foto's:
Let niet de pasvorm van het polyester op het frame, dit frame is slechts een leidraad om het mal te bouwen. Het echte frame wordt volledig op maat van het polyester en van mezelf gebouwd.
- Bijlagen
-
- DSC05510.JPG (86.8 KiB) 11080 keer bekeken
-
- DSC05516.JPG (82.42 KiB) 11080 keer bekeken
-
- DSC05527.JPG (56.45 KiB) 11080 keer bekeken
-
- DSC05528.JPG (46.3 KiB) 11080 keer bekeken
- rm-mer
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Dit is een radiatortje dat ik een tijd geleden had gekocht. De afmetingen zijn perfect maar het is bedoeld voor een apart koelvloeistof tankje.
Hoe werd dit vroeger gedaan? Op een 1973 van veen zit de vloeistof tank in de radiator. Valt dit aan te passen?
Hoe werd dit vroeger gedaan? Op een 1973 van veen zit de vloeistof tank in de radiator. Valt dit aan te passen?
- Bijlagen
-
- vooraanzicht replica nick leeflang.jpg (88.41 KiB) 10775 keer bekeken
-
- Kopie van DSC05533.JPG (51.64 KiB) 10787 keer bekeken
- bebo-racing
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
De zundap radiateur heb ik gebruikt maar deze heeft niet genoeg capaciteit met een hoge buiten temp. +28. De radiateur die ik zie is van het type aerox is van aluminium zelfde probleem niet groot genoeg bij de scooter race plaatsen ze nog een radiator bij. Om een goede radiateur te krijgen moet je eigelijk een drie kanaals hebben met een koelblok van ongv. 17x14 nu gebruik ik van mercedes type 110 de kachel radiateurs zijn nog van koper en er zitten zelfs twee in. even boven en onder bak aanpassen en er is genoeg koeling. de dikte van het koelblok is 6 cm en past perfect op de van veen kreidler het koelblok heeft precies de groote van het kuip gat. En ik spreek uitervaring heb 1,5 jaar met koel problemen getobt.
- rm-mer
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Dit frame is niet van een biggelaar, ik leen het van een vriend. Volgens hem is het van een Belgische zelfbouwer.TonK schreef:Het is me niet duidelijk of het frame op de foto's een Biggelaar is, hij heeft meerdere types gemaakt, deze uitvoering heb ik nooit gezien.
Weet je welk bouwjaar het is ?
Ik heb dit frame als voorbeeld om zelf eentje te tekenen.
Zoals je ziet past de tank-zit combinatie helemaal niet op dit frame, en de voetsteunen staan te ver uit elkaar.
- rm-mer
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Kleine update,
het project heeft een tijd stil gelegen, dit doordat ik veel onderdelen nog moest zoeken, en ik nog wat andere projecten had lopen.
Ondertussen nog een interessante lesdag gehad over frames, vering en remmen via de moto "guzzi classic" club.
Hier werden uitvoerig balhoofdhoek, wielnaloop, achterbrug, types frames, resonanties,... besproken.
Ook van Oldrich (motocup) en Yves heb ik veel goede tips gekregen rond framebouw/constructie, waarvoor dank!
Ik weet ondertussen genoeg om eraan te beginnen.
Ondertussen heb ik al het nodige materiaal voor de mal verzameld. Ook een lengte naadloze framebuis van 22*1,5 via Oldrich (motocup)
Vandaag heb ik de basis van de mal gemaakt en conussen gedraaid om het balhoofd in te klemmen.
Ik heb gekozen voor een groot balk van 100*100*3mm, met 2 dwarse L profielen 3*30 met op elke hoek een stelbout met contramoer.
Zo kan ik de mal 100% waterpas leggen en schommelt hij niet.
De mal wordt met een vaste balhoofdhoek, maar met een verschuifbare achterbrugas-construktie op een soort van rail zegmaar.
Het frame wordt heel smal en zal helemaal niet op het voorbeeldframe lijken, dit heb ik enkel van een vriend geleend om een idee te krijgen hoe ik er een kan maken.
Ik heb ook een nieuwe bing 22mm carbu met aparte vlotterkamer kunnen vinden die er zeer mooi op gaat staan en die ook een beetje tijdsgetrouw is voor dit model (eind jaren 60, begin jaren 70). Deze kan uitgedraaid worden tot ongeveer 28mm, maar ik ga eerst kijken wat hij met 22 doet.
Het is de bedoeling dat het een echte "replica" wordt, geen moderne versie oid.
Maar nu twijfel ik hard watvoor blok ik ga opbouwen.
Ofwel een blok met een kleine rs cilinder, ofwel een blok met een moderne watergekoelde cilinder.
Wat zouden de kenners doen?
Ik denk dat ik misschien eerst ga beginnen met een luchtgekoeld blok, zo heb ik de replica origineel zegmaar.
Thibaut
het project heeft een tijd stil gelegen, dit doordat ik veel onderdelen nog moest zoeken, en ik nog wat andere projecten had lopen.
Ondertussen nog een interessante lesdag gehad over frames, vering en remmen via de moto "guzzi classic" club.
Hier werden uitvoerig balhoofdhoek, wielnaloop, achterbrug, types frames, resonanties,... besproken.
Ook van Oldrich (motocup) en Yves heb ik veel goede tips gekregen rond framebouw/constructie, waarvoor dank!
Ik weet ondertussen genoeg om eraan te beginnen.
Ondertussen heb ik al het nodige materiaal voor de mal verzameld. Ook een lengte naadloze framebuis van 22*1,5 via Oldrich (motocup)
Vandaag heb ik de basis van de mal gemaakt en conussen gedraaid om het balhoofd in te klemmen.
Ik heb gekozen voor een groot balk van 100*100*3mm, met 2 dwarse L profielen 3*30 met op elke hoek een stelbout met contramoer.
Zo kan ik de mal 100% waterpas leggen en schommelt hij niet.
De mal wordt met een vaste balhoofdhoek, maar met een verschuifbare achterbrugas-construktie op een soort van rail zegmaar.
Het frame wordt heel smal en zal helemaal niet op het voorbeeldframe lijken, dit heb ik enkel van een vriend geleend om een idee te krijgen hoe ik er een kan maken.
Ik heb ook een nieuwe bing 22mm carbu met aparte vlotterkamer kunnen vinden die er zeer mooi op gaat staan en die ook een beetje tijdsgetrouw is voor dit model (eind jaren 60, begin jaren 70). Deze kan uitgedraaid worden tot ongeveer 28mm, maar ik ga eerst kijken wat hij met 22 doet.
Het is de bedoeling dat het een echte "replica" wordt, geen moderne versie oid.
Maar nu twijfel ik hard watvoor blok ik ga opbouwen.
Ofwel een blok met een kleine rs cilinder, ofwel een blok met een moderne watergekoelde cilinder.
Wat zouden de kenners doen?
Ik denk dat ik misschien eerst ga beginnen met een luchtgekoeld blok, zo heb ik de replica origineel zegmaar.
Thibaut
- kaZeta
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
- Locatie: Antwerpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw replica 'den biggelaar racer'
En een mega-trap tegen Thibaut's kont
Ben je hier nog aan bezig??
Ben je hier nog aan bezig??