Kwestie van Smaak - Kreidler Florett Chopper 80 (1981)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Kwestie van Smaak - Kreidler Florett Chopper 80 (1981)
Kwestie van smaak
Bron: Motorrad 24/1981
Auteur: Erich Kant
Hans-Georg Anscheidt, sport- en perschef van de mensen uit Kornwestheim: De Chopper is niet ontwikkeld voor motorrijders in hart en nieren, noch voor racers, maar veel meer voor reislustigen.
Kwestie van smaak.
Met een optisch eigenzinnige variant breidt Kreidler zijn 80 cc programma uit met een reis machine. Als uiterlijk smaak is, is de Kreidler Florett 80 Chopper iets voor lieden die eten wat de pot schaft. Bovendien wil Kreidler juist met dit motorfietsje een speciaal genot schenken. Hans-Georg Anscheidt, sport- en perschef van de mensen uit Kornwestheim: De Chopper is niet ontwikkeld voor motorrijders in hart en nieren, noch voor racers, maar veel meer voor reislustigen. En a;s je het zo bekijkt past het specifieke windscherm in het eigenzinnige verschijningsbeeld van de Kreidler Chopper. Ondanks de grootte is de functie van bescherming niet overeenkomstig.
Eigenzinnig uiterlijk: Kreidler Chopper met toerruit.
Langdurige regenval slaat vol in het gezicht van een middelgrootte reislustige welke ten overvloede bij een stevige snelheid ook nog eens gepakt wordt door de turbulentie aan de bovenrand van de toerruit. Bovendien gedraagt dat plexiglazen deel bij sterke tegenwind zich als uiterst efficiënte luchtrem, die het vlotte vooruitkomen zeer bemoeilijkt
Een zinvoller toerattribuut is wel de al van de Florett80 overgenomen bagagedrager met zijn gunstig geplaatste handgrepen voor de duopassagier. Bij de Chopper is deze in tegenstelling tot de normale uitvoering van de 80 cc'er verchroomd.
Verder biedt de jongste telg van de Kreidler motorfietsen typische Chopper trekje: Hoog stuur met sterk gekromde uiteinden, grote koplamp, een driekantige tank (van de Enduro versie Mustang), een buddyseat met twee verschillende hoogten en spaakwielen.
De testmachine presenteerde zich in een zwarte lak, voor het glamour effect moeten goudkleurige letters en verschillende chroomkleurige details zorgen.
Bekende onderdelen: Mustang tank en Florett motor.
Dat er niet alles chroom is wat er blinkt bewijst het kettingrandje van de testmachine na zijn eerste wasbeurt. De zilververf vertoonde grote schilfers.
Het hoge stuur van de Kreidler Chopper maakt het mogelijk om ontspannen rechtop te zitten ook gedurende langere tochten waarbij ook het zitje een goede pasvorm biedt.
Het starten van de 8-pk sterke één cilinder tweetakt is alleen mogelijk met choke bediening. Dan is ook 1 trap op de kickstarter voldoende. De machine loopt lekker soepel maar het doortrekken laat te wensen over. Vooral bergop moet de Chopper rijder betrekkelijk vroeg terug schakelen om niet halverwege te blijven stilstaan.
De klauwgeschakelde 5 bak schakelt licht en de versnellingen schakelen exact in.. Alleen is de slag van de schakelpedaal wat lang. Bovendien bezat de testmachine een koppeling met behoorlijk veel speling
Veert bij het wegrijden met een eenpersoonsbezetting de voorvork al uit. Met een tweepersoonsbezetting moet gewaarschuwd worden voor een bliksemstart bij het stoplicht. Het voorwiel komt snel van de grond. Verder laat het rijcomfort weinig te wensen over als de berijder alleen onderweg is. Weliswaar zijn de achterdempers slechts op drie standen instelbaar maar deze zijn dan ook bruikbaar.
Dus neemt de hardste demping kleine hobbels op voordat deze aan het zitje en de ruggengraat kunnen worden doorgeven, terwijl de comfort instelling geen sponsachtige rijeigenschappen oplevert.
Vreemde oplossing: Uitlaatdemper zit in de weg van de wielmoer.
Reden voor kritiek geven alleen de veerpoten bij een belasting met een reisgenoot. Ze slaan door. Zelfs bij een spoorweg overgang.
Een bijdrage tot een goed weggedrag levert de brede achterband met de motorfiets afmetingen van 3.00-17 die weliswaar bij een noodstop direct blokkeert. De Simplex trommelremmen voor en achter( diameter 160 mm) geven een goede vertraging en bij langere ritten bergaf is er geen vermoeidheid te bespeuren.
Een flauw licht levert de 35/35 watt lamp. Hier moeten de ingenieurs en verkopers van Kreidler de voorkeur geven aan een H4-lamp.
Net zo weinig als het licht het donker verdrijft, zo weinig geven ook de VDO instrumenten aan. De toerenteller loopt achter met zijn informatie bij het feitelijke aantal omwentelingen en deze worden ook niet gehaald. Bovendien is de demping van de wijzer nogal zwak. Ook weinig exact komt de knipperlicht schakelaar in de middenstand terecht zodanig dat bij het gebruik van de Kreidler-Chopper het voor het achterop komende verkeer zelden de richtingswisselingen duidelijk zijn. Een lampje voor de vrijstand ontbreekt geheel, hetgeen niet echt noodzakelijk is omdat deze gemakkelijk gevonden kan worden.
Wat ingewikkelder wordt het spannen van de ketting. De knik in de uitlaat is dusdanig dat deze bijna tegen de wielmoer aankomt. Er is weinig ruimte om deze los te draaien. Het is ook het enige punt waar de optiek de praktijk in de weg zit.
Bron: Motorrad Motorrad 22/1981
TUV keuring Kreidler Chopper.
Auteur: Erich Kant
Eindexamen
De lichte Kreidler motorfiets in Chopperuitvoering is gereed voor productie. Voor het uitreiken van de ABE (algemene type goedkeuring) moet er eerst een test worden uitgevoerd door de TüV.
Langzaam loopt de wijzer van de toerenteller op in stapjes van 250 omwentelingen. Hij blijft een ogenblik staan en gaat kort erop weer verder . Uiteindelijk wordt bij 6000 toeren de top bereikt. 8,6 PK aan de krukas van de 80 cc tweetaktmotor. Een kwartier vol vermogen beëindigt het optreden van de kleine één cilinder waarvan het rollen met de spierballen nauwkeurig wordt gevolgd.
Plaats van het gebeuren : de motoren onderzoeksafdeling van de Kreidler fabriek.
Test object is een nieuwe lichte motorfiets in chopper uitvoering die door de fabriek serierijp is gemaakt. Nu ligt de bal bij de plaatselijke technische controle instelling om door een type goedkeuring de grenzen voor een ABE (algemene type goedkeuring) van de dienst voor het wegverkeer vast te stellen.
Afmetingen: Gecontroleerd met het meetlint.
Dof gedreun dringt door in de oren van Franz Bartl, Ingenieur werkzaam bij de TüV en erkent specialist. Akoestisch goed afgeschermd wordt er aan de motor gemeten allereerst met de instellingen uit de serie. Aansluitend moet de motor laten zien of er met een andere sproeier of een veranderd ontstekingstijdstip een groter vermogen behaald zou kunnen worden.
De motor is optimaal doorontwikkeld schetst Robert Mamoser leidinggevende bij de afdeling motorenontwikkeling van de Kreidlerfabriek. Zelfs met een andere hoofdsproeier of een volledig open inlaat geven geen vermogenswinst. De gemeten waarden onderstrepen deze uitspraak. Het maximale vermogen wordt door veranderingen aan motor of ontsteking dus niet vergroot. De werkzaamheden op de proefbank zijn moeizaam en saai. Na de metingen met de draaiende motor wordt alles uit elkaar gehaald. De boring en slag worden gemeten, carburateurdoorlaat zowel als de cilinderinlaat worden gecontroleerd. Wij willen de Chopper beoordelen volgens de "anti manipulatie lijst" zo deelt Rutger Huber hoofd van de afdeling ontwikkeling van Kreidler mee over deze nauwkeurige metingen. Weliswaar is deze lijst bij het ministerie nog niet van kracht, toch wil men zich in alle gevallen indekken. Kreidler kan tevreden zijn. De nauwkeurige metingen en beoordelingen volgens de maatstaven van de lijst verlopen zonder enig commentaar.
Deel twee van de typegoedkeuring, het beoordelen en opmeten van de Chopper is minder spannend. Een meetlint en een weegschaal geven inzicht in afmetingen, gewicht en wielbelastingen.
Rijtest
TüV -Ingenieur Franz Bartl en Ontwikkelingschef Rutger Huber bepalen samen welke waarden in het rapport moeten worden opgenomen. Na uren van moeizaam detailwerk gaat het dan eindelijk naar de testbaan. Tijdens de testrit moeten allereerst de remmen hun effectiviteit tonen. Afgeladen met het toelaatbare gewicht meet de "dynometer" de remvertraging. Remkrachten en bedieningskrachten van de voet en handrem leveren de noodzakelijke gegevens. Maar daarmee is alles nog niet genoeg. Om de duurbelasting tijdens het dagelijks gebruik te simuleren moet de remwerking ook onder deze zwaardere omstandigheden overeenstemmen. De testrijder rijdt de remmen warm waarbij na de volgende noodstop het optredende remverlies een zekere grenswaarde niet mag overschrijden.
De ontwikkeling van een nieuwe uitlaatdemper met een typische Chopper uitstraling en bijbehorend geluid was een van de doelen van de Kreidler fabriek
Daarom nam men de serie uitlaat van de 80 cc straatversie, knikte hem in een bocht en plakte er een megafoon aan. Na tijdrovende afstelwerkzaamheden middels frequentie analyse gelukte het de storende hoge frequenties grotendeels te absorberen. Tegelijkertijd beleefden de diepe sonore tonen een toename (zie bijgaande diagrammen) :
Uitgangstoestand: relatief chaotische frequentie verdeling. Groot aandeel aan hoge frequenties.
Tussenstap: Aangepaste demper dempt de hoge frequenties en verlaagt het absolute niveau.
Doel bereikt: Geluidsniveau om 6 dB teruggebracht, hoogfrequent.
Het resultaat is overtuigend. Het uitlaatgeluid van de Chopper is duidelijk aangenamer als dat van de hoogfrequente tweetakt collega's. Daarom verloopt ook de geluidsmeting zonder problemen. De geluidsniveaus tijdens stilstaan en rijden vallen steeds binnen de EEG norm.
Snelheid; Hoe snel is de chopper
Tot slot waren er nog de snelheidsmetingen. De vooraf op de proefbank nauwkeurig geïnspecteerde motor moet tijdens de test laten zien waartoe het geheel in staat is. Er wordt een meettraject van minimaal 300 meter lengte uitgezet. De rijder klokt met een stopwatch de topsnelheid. Meerdere malen herhalen op dezelfde testbaan sluit eventuele toevalstreffers uit. Ook bij deze snelheidsmetingen wordt getest of veranderingen aan de carburateur en uitlaat tot andere resultaten leiden. Maar ook in deze zaken presteert de Kreidler Chopper voorbeeldig. De door de Duitse wetgever toegestane afwijking van 10% werd niet overschreden. Wat bij de lichte motoren nog met weinig inspanning met de hand gedaan kan worden, is voor snellere motoren natuurlijk niet van toepassing. Hiervoor gebruiken de testers een lichtsluis.
De urenlange inspannende metingen zijn nu voorbij. Voor de deelnemers een periode waarin met veel geduld en overleg een gemeenschappelijk doel kan worden bereikt. Dit is nu weer een voorbeeld hoe goed de industrie en de TüV samenwerken..
Geluidsmetingen: Met de microfoon aan de rand van de weg.
De praktijk volgt de theorie
Met deze testen die zich over meerdere dagen uitstrekken is de ABE nog niet verkregen. De door de specialisten voorgestelde typegoedkeuring gaat nu naar het ministerie van verkeer. Daar wordt het bekeken en als basis gebruikt voor de later ABE. Wie nu van mening is dat de fabrikant nu weer aan zijn model kan gaan knoeien heeft het mis. Onaangekondigde steekproeven van het ministerie brengen onmiddellijk de verleende ABE in gevaar, mocht ook maar de geringste afwijking worden vastgesteld.
De LK 602 ( het interne codenummer voor de Kreidler Chopper) moet nog wachten tot de weg door de instanties is afgelegd.
Met de start van de verkoop rekent ontwikkelingschef Huber op begin 1982. Het begin is er in ieder geval. Bij de ontwikkeling van een uitlaatsysteem behoort naast het verlagen van het geluidsniveau ook een verbetering van het klankbeeld. Het menselijke gehoor ervaart luchtdrukveranderingen afhankelijk van de frequentie. Hoe hoger de frequentie des te luider en storender wordt dit ervaren. Zelfs bij een gelijkblijvend geluidssterkte.
Elk van de diagrammen bestaat uit 2 curven De bovenste geeft de uitgangstoestand weer zonder dempersyteem, de onderste geeft de frequentieverdeling met de gemonteerde demper. Alle metingen werden uitgevoerd bij 2000 omw./min onbelast stationair draaiend.
Snelheidsmetingen: handmatig.
Kreidler Florett 80 Chopper
Technische gegevens en meetdata.
Motor
Luchtgekoelde ééncilinder tweetaktmotor, Boring x slag 46 mm x 48 mm. Cilinderinhoud 79 cc, Verdichting 10,6, Vermogen 6,3 kW( 8,6 pk) bij 6000 omw/min, max.koppel 10,23 Nm (1,04 mkp) bij 5750 omw/min, Bing carburateur diam. 20 mm, magneet ontsteking, klauwgeschakelde 5 versnellingsbak overbrengingen 3,64/2,11/1,57/1,27/1,11, primaire overbrenging 2,63/3,23
Frame
Centraalbuis met dubbel wiegframe, stuurbuishoek 30 graden, naloop 103 mm, Vóór hydraulisch gedempte telescoopvork met buisdiameter van 30 mm, veerweg 133 mm. Achter hydraulisch gedempte schokbrekers met drie standen, veerweg 67 mm, wielbasis 1280 mm, vóór en achter Simplex trommelremmen met diameter 160 mm, band voor 2,75-17, band achter 3,00-17
Maten en gewichten
Lengte 1980 mm, stuurbreedte 760 mm, bodem vrijheid 180 mm, leeg gewicht 100 kg, max toelaatbaar gewicht 280 kg, tankinhoud 11,3 liter waarvan 2 liter reserve.
Acceleratie
0 - 30 km/h 2,8 sec.
0 - 40 km/h 4,3 sec.
0 - 50 km/h 7,1 sec.
0 - 60 km/h 9,7 sec.
0 - 70 km/h 16,0 sec.
0 - 400 m 25,0 sec.
Doortrek vermogen (in 5e versnelling)
40-50 km/u 4,0 sec.
50-60 km/u 3,2 sec.
60-70 km/u 3,5 sec.
Topsnelheid
1 persoon (zittend) 81,9 km/u.
1 persoon (liggend) 86,1 km/u.
2 personen 75,3 km/u.
Afwijking snelheidsmeter
Aanwijzing /Effectief
50/42km/u 80/73km/u.
Verbruik
3,25 liter/ 100 km
Prijs
3995 DMark
Fabrikant
Kreidler Fahrzeugwerke GmbH,
Postfach 1640,
7014 Kornwestheim
Het uiteindelijke document
Meer informatie:
Overzicht rijtesten
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Bron: Motorrad 24/1981
Auteur: Erich Kant
Hans-Georg Anscheidt, sport- en perschef van de mensen uit Kornwestheim: De Chopper is niet ontwikkeld voor motorrijders in hart en nieren, noch voor racers, maar veel meer voor reislustigen.
Kwestie van smaak.
Met een optisch eigenzinnige variant breidt Kreidler zijn 80 cc programma uit met een reis machine. Als uiterlijk smaak is, is de Kreidler Florett 80 Chopper iets voor lieden die eten wat de pot schaft. Bovendien wil Kreidler juist met dit motorfietsje een speciaal genot schenken. Hans-Georg Anscheidt, sport- en perschef van de mensen uit Kornwestheim: De Chopper is niet ontwikkeld voor motorrijders in hart en nieren, noch voor racers, maar veel meer voor reislustigen. En a;s je het zo bekijkt past het specifieke windscherm in het eigenzinnige verschijningsbeeld van de Kreidler Chopper. Ondanks de grootte is de functie van bescherming niet overeenkomstig.
Eigenzinnig uiterlijk: Kreidler Chopper met toerruit.
Langdurige regenval slaat vol in het gezicht van een middelgrootte reislustige welke ten overvloede bij een stevige snelheid ook nog eens gepakt wordt door de turbulentie aan de bovenrand van de toerruit. Bovendien gedraagt dat plexiglazen deel bij sterke tegenwind zich als uiterst efficiënte luchtrem, die het vlotte vooruitkomen zeer bemoeilijkt
Een zinvoller toerattribuut is wel de al van de Florett80 overgenomen bagagedrager met zijn gunstig geplaatste handgrepen voor de duopassagier. Bij de Chopper is deze in tegenstelling tot de normale uitvoering van de 80 cc'er verchroomd.
Verder biedt de jongste telg van de Kreidler motorfietsen typische Chopper trekje: Hoog stuur met sterk gekromde uiteinden, grote koplamp, een driekantige tank (van de Enduro versie Mustang), een buddyseat met twee verschillende hoogten en spaakwielen.
De testmachine presenteerde zich in een zwarte lak, voor het glamour effect moeten goudkleurige letters en verschillende chroomkleurige details zorgen.
Bekende onderdelen: Mustang tank en Florett motor.
Dat er niet alles chroom is wat er blinkt bewijst het kettingrandje van de testmachine na zijn eerste wasbeurt. De zilververf vertoonde grote schilfers.
Het hoge stuur van de Kreidler Chopper maakt het mogelijk om ontspannen rechtop te zitten ook gedurende langere tochten waarbij ook het zitje een goede pasvorm biedt.
Het starten van de 8-pk sterke één cilinder tweetakt is alleen mogelijk met choke bediening. Dan is ook 1 trap op de kickstarter voldoende. De machine loopt lekker soepel maar het doortrekken laat te wensen over. Vooral bergop moet de Chopper rijder betrekkelijk vroeg terug schakelen om niet halverwege te blijven stilstaan.
De klauwgeschakelde 5 bak schakelt licht en de versnellingen schakelen exact in.. Alleen is de slag van de schakelpedaal wat lang. Bovendien bezat de testmachine een koppeling met behoorlijk veel speling
Veert bij het wegrijden met een eenpersoonsbezetting de voorvork al uit. Met een tweepersoonsbezetting moet gewaarschuwd worden voor een bliksemstart bij het stoplicht. Het voorwiel komt snel van de grond. Verder laat het rijcomfort weinig te wensen over als de berijder alleen onderweg is. Weliswaar zijn de achterdempers slechts op drie standen instelbaar maar deze zijn dan ook bruikbaar.
Dus neemt de hardste demping kleine hobbels op voordat deze aan het zitje en de ruggengraat kunnen worden doorgeven, terwijl de comfort instelling geen sponsachtige rijeigenschappen oplevert.
Vreemde oplossing: Uitlaatdemper zit in de weg van de wielmoer.
Reden voor kritiek geven alleen de veerpoten bij een belasting met een reisgenoot. Ze slaan door. Zelfs bij een spoorweg overgang.
Een bijdrage tot een goed weggedrag levert de brede achterband met de motorfiets afmetingen van 3.00-17 die weliswaar bij een noodstop direct blokkeert. De Simplex trommelremmen voor en achter( diameter 160 mm) geven een goede vertraging en bij langere ritten bergaf is er geen vermoeidheid te bespeuren.
Een flauw licht levert de 35/35 watt lamp. Hier moeten de ingenieurs en verkopers van Kreidler de voorkeur geven aan een H4-lamp.
Net zo weinig als het licht het donker verdrijft, zo weinig geven ook de VDO instrumenten aan. De toerenteller loopt achter met zijn informatie bij het feitelijke aantal omwentelingen en deze worden ook niet gehaald. Bovendien is de demping van de wijzer nogal zwak. Ook weinig exact komt de knipperlicht schakelaar in de middenstand terecht zodanig dat bij het gebruik van de Kreidler-Chopper het voor het achterop komende verkeer zelden de richtingswisselingen duidelijk zijn. Een lampje voor de vrijstand ontbreekt geheel, hetgeen niet echt noodzakelijk is omdat deze gemakkelijk gevonden kan worden.
Wat ingewikkelder wordt het spannen van de ketting. De knik in de uitlaat is dusdanig dat deze bijna tegen de wielmoer aankomt. Er is weinig ruimte om deze los te draaien. Het is ook het enige punt waar de optiek de praktijk in de weg zit.
Bron: Motorrad Motorrad 22/1981
TUV keuring Kreidler Chopper.
Auteur: Erich Kant
Eindexamen
De lichte Kreidler motorfiets in Chopperuitvoering is gereed voor productie. Voor het uitreiken van de ABE (algemene type goedkeuring) moet er eerst een test worden uitgevoerd door de TüV.
Langzaam loopt de wijzer van de toerenteller op in stapjes van 250 omwentelingen. Hij blijft een ogenblik staan en gaat kort erop weer verder . Uiteindelijk wordt bij 6000 toeren de top bereikt. 8,6 PK aan de krukas van de 80 cc tweetaktmotor. Een kwartier vol vermogen beëindigt het optreden van de kleine één cilinder waarvan het rollen met de spierballen nauwkeurig wordt gevolgd.
Plaats van het gebeuren : de motoren onderzoeksafdeling van de Kreidler fabriek.
Test object is een nieuwe lichte motorfiets in chopper uitvoering die door de fabriek serierijp is gemaakt. Nu ligt de bal bij de plaatselijke technische controle instelling om door een type goedkeuring de grenzen voor een ABE (algemene type goedkeuring) van de dienst voor het wegverkeer vast te stellen.
Afmetingen: Gecontroleerd met het meetlint.
Dof gedreun dringt door in de oren van Franz Bartl, Ingenieur werkzaam bij de TüV en erkent specialist. Akoestisch goed afgeschermd wordt er aan de motor gemeten allereerst met de instellingen uit de serie. Aansluitend moet de motor laten zien of er met een andere sproeier of een veranderd ontstekingstijdstip een groter vermogen behaald zou kunnen worden.
De motor is optimaal doorontwikkeld schetst Robert Mamoser leidinggevende bij de afdeling motorenontwikkeling van de Kreidlerfabriek. Zelfs met een andere hoofdsproeier of een volledig open inlaat geven geen vermogenswinst. De gemeten waarden onderstrepen deze uitspraak. Het maximale vermogen wordt door veranderingen aan motor of ontsteking dus niet vergroot. De werkzaamheden op de proefbank zijn moeizaam en saai. Na de metingen met de draaiende motor wordt alles uit elkaar gehaald. De boring en slag worden gemeten, carburateurdoorlaat zowel als de cilinderinlaat worden gecontroleerd. Wij willen de Chopper beoordelen volgens de "anti manipulatie lijst" zo deelt Rutger Huber hoofd van de afdeling ontwikkeling van Kreidler mee over deze nauwkeurige metingen. Weliswaar is deze lijst bij het ministerie nog niet van kracht, toch wil men zich in alle gevallen indekken. Kreidler kan tevreden zijn. De nauwkeurige metingen en beoordelingen volgens de maatstaven van de lijst verlopen zonder enig commentaar.
Deel twee van de typegoedkeuring, het beoordelen en opmeten van de Chopper is minder spannend. Een meetlint en een weegschaal geven inzicht in afmetingen, gewicht en wielbelastingen.
Rijtest
TüV -Ingenieur Franz Bartl en Ontwikkelingschef Rutger Huber bepalen samen welke waarden in het rapport moeten worden opgenomen. Na uren van moeizaam detailwerk gaat het dan eindelijk naar de testbaan. Tijdens de testrit moeten allereerst de remmen hun effectiviteit tonen. Afgeladen met het toelaatbare gewicht meet de "dynometer" de remvertraging. Remkrachten en bedieningskrachten van de voet en handrem leveren de noodzakelijke gegevens. Maar daarmee is alles nog niet genoeg. Om de duurbelasting tijdens het dagelijks gebruik te simuleren moet de remwerking ook onder deze zwaardere omstandigheden overeenstemmen. De testrijder rijdt de remmen warm waarbij na de volgende noodstop het optredende remverlies een zekere grenswaarde niet mag overschrijden.
De ontwikkeling van een nieuwe uitlaatdemper met een typische Chopper uitstraling en bijbehorend geluid was een van de doelen van de Kreidler fabriek
Daarom nam men de serie uitlaat van de 80 cc straatversie, knikte hem in een bocht en plakte er een megafoon aan. Na tijdrovende afstelwerkzaamheden middels frequentie analyse gelukte het de storende hoge frequenties grotendeels te absorberen. Tegelijkertijd beleefden de diepe sonore tonen een toename (zie bijgaande diagrammen) :
Uitgangstoestand: relatief chaotische frequentie verdeling. Groot aandeel aan hoge frequenties.
Tussenstap: Aangepaste demper dempt de hoge frequenties en verlaagt het absolute niveau.
Doel bereikt: Geluidsniveau om 6 dB teruggebracht, hoogfrequent.
Het resultaat is overtuigend. Het uitlaatgeluid van de Chopper is duidelijk aangenamer als dat van de hoogfrequente tweetakt collega's. Daarom verloopt ook de geluidsmeting zonder problemen. De geluidsniveaus tijdens stilstaan en rijden vallen steeds binnen de EEG norm.
Snelheid; Hoe snel is de chopper
Tot slot waren er nog de snelheidsmetingen. De vooraf op de proefbank nauwkeurig geïnspecteerde motor moet tijdens de test laten zien waartoe het geheel in staat is. Er wordt een meettraject van minimaal 300 meter lengte uitgezet. De rijder klokt met een stopwatch de topsnelheid. Meerdere malen herhalen op dezelfde testbaan sluit eventuele toevalstreffers uit. Ook bij deze snelheidsmetingen wordt getest of veranderingen aan de carburateur en uitlaat tot andere resultaten leiden. Maar ook in deze zaken presteert de Kreidler Chopper voorbeeldig. De door de Duitse wetgever toegestane afwijking van 10% werd niet overschreden. Wat bij de lichte motoren nog met weinig inspanning met de hand gedaan kan worden, is voor snellere motoren natuurlijk niet van toepassing. Hiervoor gebruiken de testers een lichtsluis.
De urenlange inspannende metingen zijn nu voorbij. Voor de deelnemers een periode waarin met veel geduld en overleg een gemeenschappelijk doel kan worden bereikt. Dit is nu weer een voorbeeld hoe goed de industrie en de TüV samenwerken..
Geluidsmetingen: Met de microfoon aan de rand van de weg.
De praktijk volgt de theorie
Met deze testen die zich over meerdere dagen uitstrekken is de ABE nog niet verkregen. De door de specialisten voorgestelde typegoedkeuring gaat nu naar het ministerie van verkeer. Daar wordt het bekeken en als basis gebruikt voor de later ABE. Wie nu van mening is dat de fabrikant nu weer aan zijn model kan gaan knoeien heeft het mis. Onaangekondigde steekproeven van het ministerie brengen onmiddellijk de verleende ABE in gevaar, mocht ook maar de geringste afwijking worden vastgesteld.
De LK 602 ( het interne codenummer voor de Kreidler Chopper) moet nog wachten tot de weg door de instanties is afgelegd.
Met de start van de verkoop rekent ontwikkelingschef Huber op begin 1982. Het begin is er in ieder geval. Bij de ontwikkeling van een uitlaatsysteem behoort naast het verlagen van het geluidsniveau ook een verbetering van het klankbeeld. Het menselijke gehoor ervaart luchtdrukveranderingen afhankelijk van de frequentie. Hoe hoger de frequentie des te luider en storender wordt dit ervaren. Zelfs bij een gelijkblijvend geluidssterkte.
Elk van de diagrammen bestaat uit 2 curven De bovenste geeft de uitgangstoestand weer zonder dempersyteem, de onderste geeft de frequentieverdeling met de gemonteerde demper. Alle metingen werden uitgevoerd bij 2000 omw./min onbelast stationair draaiend.
Snelheidsmetingen: handmatig.
Kreidler Florett 80 Chopper
Technische gegevens en meetdata.
Motor
Luchtgekoelde ééncilinder tweetaktmotor, Boring x slag 46 mm x 48 mm. Cilinderinhoud 79 cc, Verdichting 10,6, Vermogen 6,3 kW( 8,6 pk) bij 6000 omw/min, max.koppel 10,23 Nm (1,04 mkp) bij 5750 omw/min, Bing carburateur diam. 20 mm, magneet ontsteking, klauwgeschakelde 5 versnellingsbak overbrengingen 3,64/2,11/1,57/1,27/1,11, primaire overbrenging 2,63/3,23
Frame
Centraalbuis met dubbel wiegframe, stuurbuishoek 30 graden, naloop 103 mm, Vóór hydraulisch gedempte telescoopvork met buisdiameter van 30 mm, veerweg 133 mm. Achter hydraulisch gedempte schokbrekers met drie standen, veerweg 67 mm, wielbasis 1280 mm, vóór en achter Simplex trommelremmen met diameter 160 mm, band voor 2,75-17, band achter 3,00-17
Maten en gewichten
Lengte 1980 mm, stuurbreedte 760 mm, bodem vrijheid 180 mm, leeg gewicht 100 kg, max toelaatbaar gewicht 280 kg, tankinhoud 11,3 liter waarvan 2 liter reserve.
Acceleratie
0 - 30 km/h 2,8 sec.
0 - 40 km/h 4,3 sec.
0 - 50 km/h 7,1 sec.
0 - 60 km/h 9,7 sec.
0 - 70 km/h 16,0 sec.
0 - 400 m 25,0 sec.
Doortrek vermogen (in 5e versnelling)
40-50 km/u 4,0 sec.
50-60 km/u 3,2 sec.
60-70 km/u 3,5 sec.
Topsnelheid
1 persoon (zittend) 81,9 km/u.
1 persoon (liggend) 86,1 km/u.
2 personen 75,3 km/u.
Afwijking snelheidsmeter
Aanwijzing /Effectief
50/42km/u 80/73km/u.
Verbruik
3,25 liter/ 100 km
Prijs
3995 DMark
Fabrikant
Kreidler Fahrzeugwerke GmbH,
Postfach 1640,
7014 Kornwestheim
Het uiteindelijke document
Meer informatie:
Overzicht rijtesten
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
- michel1990
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 03 aug 2008, 23:17
- Locatie: nieuwerkerk A/D ijssel(z-h)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 04 dec 2005, 20:19
- Locatie: Den Haag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Zelfs de duitsers wisten toen niet het verschil tussen een chopper en een custom, dit is een custom en geen chopper.
Een chopper was oorspronkelijk een motorfiets waarvan alle niet vitale onderdelen afgesloopt (to chop = hakken) waren.
En dan weer opbouwen naar eigen smaak.
Is na de tweede wereldoorlog mee begonnen door de ex piloot Baldwin van de bommenwerper B17 van het 303 Bomber Command, welke later een bekende motorclub oprichtte.
Dit is een chopper.
groeten Rene
Een chopper was oorspronkelijk een motorfiets waarvan alle niet vitale onderdelen afgesloopt (to chop = hakken) waren.
En dan weer opbouwen naar eigen smaak.
Is na de tweede wereldoorlog mee begonnen door de ex piloot Baldwin van de bommenwerper B17 van het 303 Bomber Command, welke later een bekende motorclub oprichtte.
Dit is een chopper.
groeten Rene
- Bijlagen
-
- chopper.jpg (76.01 KiB) 32353 keer bekeken
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
tvdzijden schreef:Weer werk van gemaakt. Dit moet KJ goed doen dit artikel wat ik heb gescand.
Het hoort gewoon bij het merk deze 80CC modellen.
Enzo
Idd doet mij een beetje aandacht voor de 80cc Kreilders mij goed.
In de afgelopen jaren zijn er gelukkig steeds meer mensen deze 80cc serie gaan waarderen en erkennen als Kreidlers.
@Roman: Offiziel nur drei exemplare gebaut.
Nog een mooie (kleuren)foto;
- Bijlagen
-
- Kreidler Florett Chopper
- P1010004.JPG (97.48 KiB) 32343 keer bekeken
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Best apart om er dan 1 te hebben!KJ schreef:tvdzijden schreef:Weer werk van gemaakt. Dit moet KJ goed doen dit artikel wat ik heb gescand.
Het hoort gewoon bij het merk deze 80CC modellen.
Enzo
Idd doet mij een beetje aandacht voor de 80cc Kreilders mij goed.
In de afgelopen jaren zijn er gelukkig steeds meer mensen deze 80cc serie gaan waarderen en erkennen als Kreidlers.
@Roman: Offiziel nur drei exemplare gebaut.
Nog een mooie (kleuren)foto;
- marijnflipse
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 02 jun 2008, 18:10
- Locatie: Bilthoven
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Radeloos
Ontwikkelingschef Rutger Huber moet echt radeloos geweest zijn, je kan aan deze "kreidler" duidelijk zien en tussen de regels lezen dat de kreidler fabriek terminaal was.