APK-KEURING voor motoren, brommers en scooters. (Poll)
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
APK-KEURING voor motoren, brommers en scooters. (Poll)
APK-KEURING VOOR MOTORFIETSEN
Europese regels ook in Nederland
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM, maandag
Er is een verplichte apk voor motoren, bromfietsen en scooters in de maak.
De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen voor Brussel opstellen.
Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging steunen de plannen, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is fel tegen de invoering.
Als die Europese regelgeving er komt zal ook in Nederland, een van de weinige EU-landen waar geen apk-keuring voor motoren en bromfietsen geldt, niet meer aan een periodieke controle ontsnappen.
De meeste EU-landen hanteren nu nog hun eigen regels voor apk-keuringen. Die gaan op de schop zodra de gezamenlijke apk wordt ingevoerd. Begin dit jaar oordeelde verkeersminister Eurlings nog dat er geen apk voor motoren zou komen.
De Europese fabrikanten willen met de invoering van uniforme Europese apk-regels de strijd aanbinden tegen opgevoerde en slecht onderhouden motorvoertuigen. De Bovag staat positief tegenover een apk voor motoren en brommers. „Maar dan moet wel vaststaan dat zo'n keuring genoeg oplevert. Niemand zit te wachten op onnodige kostenverhogingen voor de motor- en brommerrijders„, aldus Bovag-zegsman Paul de Waal.
De KNMV reageert woedend. ,,Dit voorjaar hebben we de discussie tot in den treuren gevoerd met de Nederlandse politiek. Uiteindelijk hebben na het horen van onze argumenten zowel verkeersminister Eurlings als een meerderheid van de Tweede Kamer aangegeven dat er geen apk voor motoren hoeft te komen„, aldus KNMV adjunctdirecteur Patrice Assendelft.
Vrij baan voor opgevoerde brommer/scooter
door BERRY ZAND SCHOLTEN - ZOETERMEER, zaterdag
Weinigen weten het nog en onze overheid wÃl het liever niet weten, maar: sinds 1 augustus 2007 is het vermogen van bromfietsen en -scooters niet langer beperkt. Waren tot voor kort bromfietsen in Nederland wettelijk beperkt met een maximum vermogen van anderhalf kilowatt (ruim twee pk), thans kunnen zij over 4,5 kW (plusminus 6 pk) beschikken. Een gevolg van nieuwe Europese wetgeving. De Nederlandse overheid moet tandenknarsend brommers en scooters, met één, twee of zelfs drie maal groter vermogen, toelaten. Alleen de maximum snelheid blijft van kracht. Buiten de bebouwde kom mogen brommers vijfenveertig kilometer per uur, daarbinnen dertig km/u. Maar wie moet de nieuwe generatie snelle brommers gaan controleren? De politie kwam in het verleden al nauwelijks toe aan gericht toezicht. Kortom, de beer is los in brommerland!
Ook al geeft de rollentestbank straks zes pk aan, de bromfiets is toch volledig legaal. Slechts bij daadwerkelijk vaststellen van een snelheidsovertreding kan de politie nog iets doen. Maar op fietspaden wordt zelden gecontroleerd. De brommer, door de jaren heen een groot zorgenkind van de overheid en ooit met dwaze bepalingen als trapperplicht en vele andere voorschriften aan banden gelegd, is weer zo vrij als een vogeltje...De nieuwe Europese regels die bepalen dat brommers met een 'on-Nederlands' groot vermogen hier nu volledig legaal zijn, werden aanvankelijk angstvallig geheim gehouden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeerden op de valreep nog allerlei beperkende voorschriften op te stellen, maar toen Peugeot-importeur Vanderhulst uit Veenendaal met een kort geding dreigde, ging de overheid overstag. Twee weken geleden is er, in onderling overleg tussen importeurs en rijksdienst, alleen een gentleman's agreement gesloten. Daarin werd besloten "dat het de consument moeilijk gemaakt moet worden om dat grotere brommervermogen om te zetten in een veel hogere snelheid, door bijvoorbeeld aan de versnellingsbak te sleutelen".Muisstil
Iedereen houdt zich muisstil over deze nieuwe ontwikkelingen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat de ambtenaren nauwelijks weten waar ze aan toe zijn. De meeste importeurs, onder aanvoering van de RAI eveneens, omdat zij als de dood zijn voor bemoeienis van de politici, die in het verleden al nooit uitblonken door enig technisch inzicht op brommergebied. De importeurs gaan echter de brommers met groter vermogen wel degelijk leveren, al zou het maar zijn uit angst voor de concurrentie.
Politie en justitie weten in de meeste gevallen nog van niets. Er zijn nog geen richtlijnen uitgegaan naar de controlerende en corrigerende instanties. Eén organisatie is openlijk blij met de nieuwe ontwikkeling: de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Dit is een enorme kans om jongeren te laten kennismaken met gemotoriseerde terreinsporten als enduro", zegt KNMV-voorlichter Jaap van Steenbergen, "met de nieuwe brommers en scooters kunnen zestienjarigen feilloos een echte endurowedstrijd rijden, met zware terreinproeven en al. Daar moet onze nieuwe aanwas vandaan komen!"
"In Europees verband wordt er nog aan nadere regelgeving gesleuteld", zegt Raymond Grollé, secretaris van de RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, "zolang die regels er echter niet zijn, moeten de sterkere brommers uit Italië, Spanje, Frankrijk, of waar dan ook vandaan, gewoon in Nederland worden toegelaten. Dit kan beter niet in de publiciteit komen, want dan stort de nationale politiek er zich weer op en dan kan de chaos alleen maar groter worden. We proberen het in goed onderling overleg tussen importeurs en rijksoverheid te regelen! De nieuwe bepalingen hebben namelijk ook grote voordelen: door het grotere vermogen van de brommers is er straks beter mee te rijden; je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijker met twee man op. Met dat kleine motorvermogen kwam je vroeger bijna niet weg."
Voordelen
"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"
VanderHulst, de Peugeot-tweewielerimporteur, rust zijn bromfietsen en scooters nu al met een groter vermogen uit. Directeur Henk van der Geijn van Peugeot: "Zo komen onze brommers en scooters gewoon uit de fabriek. De Nederlandse overheid wilde weer allerlei regeltjes toevoegen als "de mogelijkheden tot het verhogen van de snelheid beperken", maar toen hebben wij gezegd: "Niet moeilijk doen; zo en zo zijn thans de Europese richtlijnen en als jullie weer allerlei extra regeltjes gaan invoeren, dan spannen wij een geding aan. Per 1 augustus gelden de nieuwe Europese normen en vorige maand heeft de Nederlandse overheid zich er noodgedwongen bij neergelegd!"
Bij Honda-Nederland had men zich nog nauwelijks in de materie verdiept. "Ik denk dat wij gewoon brommers en scooters met twee pk vermogen blijven leveren", zegt Alex van 't Hoff van Honda. "Ze mogen in Nederland immers toch niet harder dan vijfenveertig kilometer per uur?" "Dat is niet waarschijnlijk", zeggen de collega's. "Honda bouwt z'n meeste scooters voor de Europese markt namelijk ook in Italië!"
Bart Roobol van importeur Brimex in Alkmaar wil de zaak liever niet aan de grote klok hangen. "We hebben net onze Siamoto Scross bij de KNMV geïntroduceerd", zegt hij, "we hebben twee proef-enduro's gereden met de oude, geknepen scooters en met de nieuwe, sterkere machines. Het bleek dat er met zes pk vermogen prima terrein-wedstrijdsport te bedrijven is. Het gaat heel eenvoudig: de uitlaat-restrictor eruit en hoofdsproeier 58 vervangen door 85/90. Dat resulteert in een vermogentoeneming van twee naar plusminus zes pk. En daarmee beantwoordt onze brommer exact aan de Italiaanse, en nu dus óók de Nederlandse, specificaties." Op 1 maart start de KNMV met deze nieuwe klasse in het endurokampioenschap van Nederland, tijdens de wedstrijd in het Overijsselse Holten.
"Het heeft allemaal te maken met enerzijds de wil tot Europese eenwording en anderzijds het onvermogen daartoe", zegt KNMV-man Jaap van Steenbergen. "De motorsport in Nederland staat nog altijd op achterstand. In vele landen mogen jongeren van zestien tot achttien jaar op lichtere motorfietsen rijden, om ervaring op te doen. Die kunnen dus ook wedstrijden rijden. In Nederland mag dat niet. Thans, met de sterkere brommers en scooters, kan het plotseling allemaal wel."
"Het is belachelijk", vindt Bart Roobol van Brimex, "sinds 1 juni moet je hier een soort rijbewijs voor je brommer hebben en dan nóg zou je qua vermogen aan banden worden gelegd. De situatie is thans net zo als met auto's en motoren: je mag dan een Mercedes Sport, een Ferrari of een Porsche hebben, harder rijden dan 120 km/u is verboden. Dat geldt eveneens voor motorfietsen die wel driehonderd halen. Voor brommers nu dus ook. Je kúnt nu weliswaar harder, maar het mág niet!"
Wie controleert dat allemaal? De politie heeft de handen al vol aan de 'grote' snelheidsovertreders, er is weinig apparatuur en mankracht om ook de fietspaden er nog eens bij te pakken. De vermogensmeetapparatuur voor brommers kan bovendien de schroothoop op, nu elk hoger vermogen in Nederland legaal is.
"Er wordt in Europees verband wel degelijk gewerkt aan anti-temperingsrichtlijnen", zegt Raymond Grollé van de RAI, "aan wettelijke regelingen die opvoermethoden moeten tegengaan, maar ja, die zijn er nog lang niet!"
Inconsequent
"De Nederlandse overheid is altijd zo hopeloos ouderwets in de regelgeving", vinden de importeurs. "Zij loopt meestal achter de feiten aan of hanteert belachelijke richtlijnen, zoals destijds de 'trapperplicht'. (Elke brommer was in Nederland, nog maar enkele jaren geleden, een 'rijwiel-met-hulpmotor' en diende daarom trappers te hebben. Toen die trapperplicht werd afgeschaft konden de brom-, en snor-scooters pas worden toegelaten). De overheid is bovendien ook zo inconsequent. Opvoersets mogen hier overal vrij worden verkocht, maar zij mogen niet worden toegepast. Dat is toch waanzin? Dan is het in België allemaal veel duidelijker, daar zijn opvoersets gewoon verboden. Klaar uit!"
In feite is het opvoeren zo oud als de brommer zelf. Vroeger was het echter aanzienlijk meer werk: het motorvermogen moest omhoog en de gearing (overbrengingsverhouding van de motor naar het achterwiel, BZS) moest worden aangepast. Nu is die sterkere motor standaard aan boord.
"Het wordt nog veel gekker", zegt Jaap van Steenbergen van de KNMV, "brommobielen, voertuigjes die lijken op kleine auto's, maar die door een 49cc-bromfietsmotortje worden aangedreven, zoals bijvoorbeeld invalidenwagentjes, moeten per 1 januari 1997 als motorvoertuig worden aangemerkt. Dit houdt in dat ze niet langer op de rijwielpaden mogen, dat ze van gordels moeten zijn voorzien, niet meer op het trottoir geparkeerd mogen worden, maar en dat is echt een revolutie in het Nederlandse verkeer auto's en motorfietsen dienen deze brommobielen nu voorrang te verlenen als ze van rechts komen. Om te voorkomen dat de brommobielen ook op de autosnelwegen terecht komen, heeft de overheid de toelatingssnelheid voor autowegen per 1 januari '97 verhoogd van vijfenveertig tot vijftig kilometer per uur. Dit werd in de Staatscourant van dinsdag 24 december gepubliceerd. Bestuurders van brommobielen mogen voorlopig echter nog wel met een eenvoudig bromfietscertificaat blijven rijden."
De gewone brommer en de bromscooter hebben qua vermogen het pleit dus gewonnen. "In feite is dat ook goed", zegt de RAI, "de meeste berijders kunnen zich nu, ook met z'n tweeën, comfortabeler verplaatsen. De trekkracht van de brommer is namelijk ontzettend toegenomen. Maar ja, de kans is zo groot dat de 'disco-scooteraars' en de pizzabezorgers het gaan verzieken door het toegenomen vermogen om te zetten in hogere snelheden. Met alle nadelige consequenties van dien, want dan is de beer pas echt los. Als echter dat niet, of slechts in geringe mate gebeurt, dan heeft het grotere vermogen in feite alleen maar voordelen!"
Europese regels ook in Nederland
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM, maandag
Er is een verplichte apk voor motoren, bromfietsen en scooters in de maak.
De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen voor Brussel opstellen.
Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging steunen de plannen, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is fel tegen de invoering.
Als die Europese regelgeving er komt zal ook in Nederland, een van de weinige EU-landen waar geen apk-keuring voor motoren en bromfietsen geldt, niet meer aan een periodieke controle ontsnappen.
De meeste EU-landen hanteren nu nog hun eigen regels voor apk-keuringen. Die gaan op de schop zodra de gezamenlijke apk wordt ingevoerd. Begin dit jaar oordeelde verkeersminister Eurlings nog dat er geen apk voor motoren zou komen.
De Europese fabrikanten willen met de invoering van uniforme Europese apk-regels de strijd aanbinden tegen opgevoerde en slecht onderhouden motorvoertuigen. De Bovag staat positief tegenover een apk voor motoren en brommers. „Maar dan moet wel vaststaan dat zo'n keuring genoeg oplevert. Niemand zit te wachten op onnodige kostenverhogingen voor de motor- en brommerrijders„, aldus Bovag-zegsman Paul de Waal.
De KNMV reageert woedend. ,,Dit voorjaar hebben we de discussie tot in den treuren gevoerd met de Nederlandse politiek. Uiteindelijk hebben na het horen van onze argumenten zowel verkeersminister Eurlings als een meerderheid van de Tweede Kamer aangegeven dat er geen apk voor motoren hoeft te komen„, aldus KNMV adjunctdirecteur Patrice Assendelft.
Vrij baan voor opgevoerde brommer/scooter
door BERRY ZAND SCHOLTEN - ZOETERMEER, zaterdag
Weinigen weten het nog en onze overheid wÃl het liever niet weten, maar: sinds 1 augustus 2007 is het vermogen van bromfietsen en -scooters niet langer beperkt. Waren tot voor kort bromfietsen in Nederland wettelijk beperkt met een maximum vermogen van anderhalf kilowatt (ruim twee pk), thans kunnen zij over 4,5 kW (plusminus 6 pk) beschikken. Een gevolg van nieuwe Europese wetgeving. De Nederlandse overheid moet tandenknarsend brommers en scooters, met één, twee of zelfs drie maal groter vermogen, toelaten. Alleen de maximum snelheid blijft van kracht. Buiten de bebouwde kom mogen brommers vijfenveertig kilometer per uur, daarbinnen dertig km/u. Maar wie moet de nieuwe generatie snelle brommers gaan controleren? De politie kwam in het verleden al nauwelijks toe aan gericht toezicht. Kortom, de beer is los in brommerland!
Ook al geeft de rollentestbank straks zes pk aan, de bromfiets is toch volledig legaal. Slechts bij daadwerkelijk vaststellen van een snelheidsovertreding kan de politie nog iets doen. Maar op fietspaden wordt zelden gecontroleerd. De brommer, door de jaren heen een groot zorgenkind van de overheid en ooit met dwaze bepalingen als trapperplicht en vele andere voorschriften aan banden gelegd, is weer zo vrij als een vogeltje...De nieuwe Europese regels die bepalen dat brommers met een 'on-Nederlands' groot vermogen hier nu volledig legaal zijn, werden aanvankelijk angstvallig geheim gehouden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeerden op de valreep nog allerlei beperkende voorschriften op te stellen, maar toen Peugeot-importeur Vanderhulst uit Veenendaal met een kort geding dreigde, ging de overheid overstag. Twee weken geleden is er, in onderling overleg tussen importeurs en rijksdienst, alleen een gentleman's agreement gesloten. Daarin werd besloten "dat het de consument moeilijk gemaakt moet worden om dat grotere brommervermogen om te zetten in een veel hogere snelheid, door bijvoorbeeld aan de versnellingsbak te sleutelen".Muisstil
Iedereen houdt zich muisstil over deze nieuwe ontwikkelingen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat de ambtenaren nauwelijks weten waar ze aan toe zijn. De meeste importeurs, onder aanvoering van de RAI eveneens, omdat zij als de dood zijn voor bemoeienis van de politici, die in het verleden al nooit uitblonken door enig technisch inzicht op brommergebied. De importeurs gaan echter de brommers met groter vermogen wel degelijk leveren, al zou het maar zijn uit angst voor de concurrentie.
Politie en justitie weten in de meeste gevallen nog van niets. Er zijn nog geen richtlijnen uitgegaan naar de controlerende en corrigerende instanties. Eén organisatie is openlijk blij met de nieuwe ontwikkeling: de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Dit is een enorme kans om jongeren te laten kennismaken met gemotoriseerde terreinsporten als enduro", zegt KNMV-voorlichter Jaap van Steenbergen, "met de nieuwe brommers en scooters kunnen zestienjarigen feilloos een echte endurowedstrijd rijden, met zware terreinproeven en al. Daar moet onze nieuwe aanwas vandaan komen!"
"In Europees verband wordt er nog aan nadere regelgeving gesleuteld", zegt Raymond Grollé, secretaris van de RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, "zolang die regels er echter niet zijn, moeten de sterkere brommers uit Italië, Spanje, Frankrijk, of waar dan ook vandaan, gewoon in Nederland worden toegelaten. Dit kan beter niet in de publiciteit komen, want dan stort de nationale politiek er zich weer op en dan kan de chaos alleen maar groter worden. We proberen het in goed onderling overleg tussen importeurs en rijksoverheid te regelen! De nieuwe bepalingen hebben namelijk ook grote voordelen: door het grotere vermogen van de brommers is er straks beter mee te rijden; je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijker met twee man op. Met dat kleine motorvermogen kwam je vroeger bijna niet weg."
Voordelen
"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"
VanderHulst, de Peugeot-tweewielerimporteur, rust zijn bromfietsen en scooters nu al met een groter vermogen uit. Directeur Henk van der Geijn van Peugeot: "Zo komen onze brommers en scooters gewoon uit de fabriek. De Nederlandse overheid wilde weer allerlei regeltjes toevoegen als "de mogelijkheden tot het verhogen van de snelheid beperken", maar toen hebben wij gezegd: "Niet moeilijk doen; zo en zo zijn thans de Europese richtlijnen en als jullie weer allerlei extra regeltjes gaan invoeren, dan spannen wij een geding aan. Per 1 augustus gelden de nieuwe Europese normen en vorige maand heeft de Nederlandse overheid zich er noodgedwongen bij neergelegd!"
Bij Honda-Nederland had men zich nog nauwelijks in de materie verdiept. "Ik denk dat wij gewoon brommers en scooters met twee pk vermogen blijven leveren", zegt Alex van 't Hoff van Honda. "Ze mogen in Nederland immers toch niet harder dan vijfenveertig kilometer per uur?" "Dat is niet waarschijnlijk", zeggen de collega's. "Honda bouwt z'n meeste scooters voor de Europese markt namelijk ook in Italië!"
Bart Roobol van importeur Brimex in Alkmaar wil de zaak liever niet aan de grote klok hangen. "We hebben net onze Siamoto Scross bij de KNMV geïntroduceerd", zegt hij, "we hebben twee proef-enduro's gereden met de oude, geknepen scooters en met de nieuwe, sterkere machines. Het bleek dat er met zes pk vermogen prima terrein-wedstrijdsport te bedrijven is. Het gaat heel eenvoudig: de uitlaat-restrictor eruit en hoofdsproeier 58 vervangen door 85/90. Dat resulteert in een vermogentoeneming van twee naar plusminus zes pk. En daarmee beantwoordt onze brommer exact aan de Italiaanse, en nu dus óók de Nederlandse, specificaties." Op 1 maart start de KNMV met deze nieuwe klasse in het endurokampioenschap van Nederland, tijdens de wedstrijd in het Overijsselse Holten.
"Het heeft allemaal te maken met enerzijds de wil tot Europese eenwording en anderzijds het onvermogen daartoe", zegt KNMV-man Jaap van Steenbergen. "De motorsport in Nederland staat nog altijd op achterstand. In vele landen mogen jongeren van zestien tot achttien jaar op lichtere motorfietsen rijden, om ervaring op te doen. Die kunnen dus ook wedstrijden rijden. In Nederland mag dat niet. Thans, met de sterkere brommers en scooters, kan het plotseling allemaal wel."
"Het is belachelijk", vindt Bart Roobol van Brimex, "sinds 1 juni moet je hier een soort rijbewijs voor je brommer hebben en dan nóg zou je qua vermogen aan banden worden gelegd. De situatie is thans net zo als met auto's en motoren: je mag dan een Mercedes Sport, een Ferrari of een Porsche hebben, harder rijden dan 120 km/u is verboden. Dat geldt eveneens voor motorfietsen die wel driehonderd halen. Voor brommers nu dus ook. Je kúnt nu weliswaar harder, maar het mág niet!"
Wie controleert dat allemaal? De politie heeft de handen al vol aan de 'grote' snelheidsovertreders, er is weinig apparatuur en mankracht om ook de fietspaden er nog eens bij te pakken. De vermogensmeetapparatuur voor brommers kan bovendien de schroothoop op, nu elk hoger vermogen in Nederland legaal is.
"Er wordt in Europees verband wel degelijk gewerkt aan anti-temperingsrichtlijnen", zegt Raymond Grollé van de RAI, "aan wettelijke regelingen die opvoermethoden moeten tegengaan, maar ja, die zijn er nog lang niet!"
Inconsequent
"De Nederlandse overheid is altijd zo hopeloos ouderwets in de regelgeving", vinden de importeurs. "Zij loopt meestal achter de feiten aan of hanteert belachelijke richtlijnen, zoals destijds de 'trapperplicht'. (Elke brommer was in Nederland, nog maar enkele jaren geleden, een 'rijwiel-met-hulpmotor' en diende daarom trappers te hebben. Toen die trapperplicht werd afgeschaft konden de brom-, en snor-scooters pas worden toegelaten). De overheid is bovendien ook zo inconsequent. Opvoersets mogen hier overal vrij worden verkocht, maar zij mogen niet worden toegepast. Dat is toch waanzin? Dan is het in België allemaal veel duidelijker, daar zijn opvoersets gewoon verboden. Klaar uit!"
In feite is het opvoeren zo oud als de brommer zelf. Vroeger was het echter aanzienlijk meer werk: het motorvermogen moest omhoog en de gearing (overbrengingsverhouding van de motor naar het achterwiel, BZS) moest worden aangepast. Nu is die sterkere motor standaard aan boord.
"Het wordt nog veel gekker", zegt Jaap van Steenbergen van de KNMV, "brommobielen, voertuigjes die lijken op kleine auto's, maar die door een 49cc-bromfietsmotortje worden aangedreven, zoals bijvoorbeeld invalidenwagentjes, moeten per 1 januari 1997 als motorvoertuig worden aangemerkt. Dit houdt in dat ze niet langer op de rijwielpaden mogen, dat ze van gordels moeten zijn voorzien, niet meer op het trottoir geparkeerd mogen worden, maar en dat is echt een revolutie in het Nederlandse verkeer auto's en motorfietsen dienen deze brommobielen nu voorrang te verlenen als ze van rechts komen. Om te voorkomen dat de brommobielen ook op de autosnelwegen terecht komen, heeft de overheid de toelatingssnelheid voor autowegen per 1 januari '97 verhoogd van vijfenveertig tot vijftig kilometer per uur. Dit werd in de Staatscourant van dinsdag 24 december gepubliceerd. Bestuurders van brommobielen mogen voorlopig echter nog wel met een eenvoudig bromfietscertificaat blijven rijden."
De gewone brommer en de bromscooter hebben qua vermogen het pleit dus gewonnen. "In feite is dat ook goed", zegt de RAI, "de meeste berijders kunnen zich nu, ook met z'n tweeën, comfortabeler verplaatsen. De trekkracht van de brommer is namelijk ontzettend toegenomen. Maar ja, de kans is zo groot dat de 'disco-scooteraars' en de pizzabezorgers het gaan verzieken door het toegenomen vermogen om te zetten in hogere snelheden. Met alle nadelige consequenties van dien, want dan is de beer pas echt los. Als echter dat niet, of slechts in geringe mate gebeurt, dan heeft het grotere vermogen in feite alleen maar voordelen!"
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Had het stuk idd al in de Telegraaf gelezen. Heb er een tweeledig gevoel aan overgehouden. Enerzijds is het goed dat "de jeugd" gedwongen wordt om het materiaal te onderhouden om de verkeersveiligheid te waarborgen. Anderzijds is het eigenlijk een wassen neus. Vandaag de originele spullen erop voor de keuring en morgen rijden we weer "snel". Eigenlijk is het dweilen met de kraan open dan. Wat is er dan bereikt?? Juist.....niets alleen weer een aanslag op je beurs (de zoveelste).
Hoe nu verder met de oldtimers? Krijgen we een zelfde systeem als bv in Duitsland? Alles wat afwijkt dient "eingetragen" te zijn? Lijkt me een onmogelijke klus omdat niet alle onderdelen een nummer hebben. Er zal dus een aparte regeling moeten gaan komen (hoop ik)!
Overigens is de woede van de KNMV geheel onterecht. De Nederlandse politiek kan zich wel uitspreken tegen een APK plicht maar zal deze toch moeten invoeren omdat dit zo Europees is geregeld! Europees recht gaat immers boven Nederlands recht. Nu weet ik weer waarom ik altijd zo tegen de EU ben geweest. Nederland is slechts een provincie geworden en we hebben niet eens onze mening mogen geven over Europa!
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit een politicus!!
Hoe nu verder met de oldtimers? Krijgen we een zelfde systeem als bv in Duitsland? Alles wat afwijkt dient "eingetragen" te zijn? Lijkt me een onmogelijke klus omdat niet alle onderdelen een nummer hebben. Er zal dus een aparte regeling moeten gaan komen (hoop ik)!
Overigens is de woede van de KNMV geheel onterecht. De Nederlandse politiek kan zich wel uitspreken tegen een APK plicht maar zal deze toch moeten invoeren omdat dit zo Europees is geregeld! Europees recht gaat immers boven Nederlands recht. Nu weet ik weer waarom ik altijd zo tegen de EU ben geweest. Nederland is slechts een provincie geworden en we hebben niet eens onze mening mogen geven over Europa!
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit een politicus!!
- Kreidler Arthur
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
- Locatie: Voorhout
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- brommerrieder
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 17:03
- Locatie: boom 6 , tak 3
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Ik kan wel begrijpen dat over een dergelijke keuring wordt gesproken, in het belang van de verkeersveiligheid vooral, zowel voor de berijder als de medeweggebruikers. Een dergelijke maatregel zat er wel aan te komen.
Wie een hele collectie voertuigen in zijn bezit heeft, zal ze dan allemaal moeten laten keuren (jaarlijks of per 2 jaar?). Ik zou dan pleiten voor een soort groepskeuring tegen sterk gereduceerd tarief. Of de voertuigen schorsen.
En de specials hebben ook een probleem, dat wordt meer werk dan even een uitlaatje wisselen.
Ik hoop dat deze APK-wet er niet doorkomt. Zo wel, dan hebben sommigen van ons een probleem.
Wie een hele collectie voertuigen in zijn bezit heeft, zal ze dan allemaal moeten laten keuren (jaarlijks of per 2 jaar?). Ik zou dan pleiten voor een soort groepskeuring tegen sterk gereduceerd tarief. Of de voertuigen schorsen.
En de specials hebben ook een probleem, dat wordt meer werk dan even een uitlaatje wisselen.
Ik hoop dat deze APK-wet er niet doorkomt. Zo wel, dan hebben sommigen van ons een probleem.
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 04 dec 2005, 20:19
- Locatie: Den Haag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Inderdaad, als dit doorgaat is het afgelopen met het verbouwen van je Kreidler, ik hoop dat iedereen dit goed beseft,
voor mij en vele anderen is het naar eigen smaak opbouwen van Kreidlers en andere motoren een grote hobby, welke dan omzeep wordt geholpen.
hier zijn de regelneven in Brussel trouwens al heel lang mee bezig,
Ik heb hiervoor 15 jaar geleden al eens gedemostreerd met de MAG
[motorrijders actie groep] in Brussel er kwamen toen motorrijders uit heel Europa actievoeren tegen de regelzucht van Brussel.
groeten Rene
voor mij en vele anderen is het naar eigen smaak opbouwen van Kreidlers en andere motoren een grote hobby, welke dan omzeep wordt geholpen.
hier zijn de regelneven in Brussel trouwens al heel lang mee bezig,
Ik heb hiervoor 15 jaar geleden al eens gedemostreerd met de MAG
[motorrijders actie groep] in Brussel er kwamen toen motorrijders uit heel Europa actievoeren tegen de regelzucht van Brussel.
groeten Rene
- Melvin
- Berichten: 8298
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
en de motorrijders zijn helemaal de sjaak.
Die moeten betalen omdat de jeugd met opgevoerde scootertjes rijd
Ik zorg er zelf wel voor dat mijn motor in orde is, in het belang van mijn eigen veiligheid. 250 gaan rijden met een kale band of een een zaagblad op je achterwiel doet volgens mij geen enkele motorrijder
Die moeten betalen omdat de jeugd met opgevoerde scootertjes rijd
Ik zorg er zelf wel voor dat mijn motor in orde is, in het belang van mijn eigen veiligheid. 250 gaan rijden met een kale band of een een zaagblad op je achterwiel doet volgens mij geen enkele motorrijder
- STEENGE.C.S.
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 18 nov 2007, 16:44
- Locatie: Borger
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:04
- Locatie: purmerend
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Voordat we met zn alle in de gordijnen klimmen
vergeet niet dat het om een wed,s voorstel gaat dat wil nog niet zeggen dat het ook werkelijk door gaat
en als het er doorkomt .europees
duurt het nog wel ff voordat het ook werkelijk van start gaat neem maar als voorbeeld het gezeur omtrent het bromfiets kenteken
er word wel meer een ballon opgelaten !
ik denk niet dat de nederlandse regering er om te springen staat
om een europeese uniformitijd toe te passen
wand dan zullen ze ook de regelgeving moeten toepassen die voor
lichte motorfietsen bestaat
we kunnen zelf wel bedenken wat dat in gaat houden voor ons
mee vrijheid omtrent pk,s en snelheid
wand volgens mij bestaat de bromfiets alleen in nederland
kijk maar naar de landen om je heen
daar mag je met een auto rijbewijs een 80cc of zelfs een 125cc besturen
ik denk dat de meesten van ons zich zorgen maakt om het gezeur omtrend de snelheid enz
en niet of de kreidler wel in goede staat is wandt we zijn allemaal liefhebbers dus dat zit wel goed
het gaat meer om de tupperwhere bakken van de reljeugd !!
die moeten zich zorgen gaan maken denk ik
vergeet niet dat het om een wed,s voorstel gaat dat wil nog niet zeggen dat het ook werkelijk door gaat
en als het er doorkomt .europees
duurt het nog wel ff voordat het ook werkelijk van start gaat neem maar als voorbeeld het gezeur omtrent het bromfiets kenteken
er word wel meer een ballon opgelaten !
ik denk niet dat de nederlandse regering er om te springen staat
om een europeese uniformitijd toe te passen
wand dan zullen ze ook de regelgeving moeten toepassen die voor
lichte motorfietsen bestaat
we kunnen zelf wel bedenken wat dat in gaat houden voor ons
mee vrijheid omtrent pk,s en snelheid
wand volgens mij bestaat de bromfiets alleen in nederland
kijk maar naar de landen om je heen
daar mag je met een auto rijbewijs een 80cc of zelfs een 125cc besturen
ik denk dat de meesten van ons zich zorgen maakt om het gezeur omtrend de snelheid enz
en niet of de kreidler wel in goede staat is wandt we zijn allemaal liefhebbers dus dat zit wel goed
het gaat meer om de tupperwhere bakken van de reljeugd !!
die moeten zich zorgen gaan maken denk ik
-
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
- Locatie: ZHZ
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
apk keuring
Als ze dan toch regels aan het maken zijn om aan die EU norm te voldoen ,kunnen ze mogelijk meteen de snelheids bepalingen aan die zelfde EU norm aanpassen.
Dus als je harder kan maar je gewoon aan de snelheid houdt die er op dat traject van toepassing is heb je ook niets te vrezen.
En dan ben je ook gelijk van dat rollenbank gezeur verlost
Ik hoor zojuist op het nieuws dat de keuring voor die APK op vrijwillige basis moet plaats vinden.
Maar dat zal wel niet gebeuren vrees ik.
Redfox
Dus als je harder kan maar je gewoon aan de snelheid houdt die er op dat traject van toepassing is heb je ook niets te vrezen.
En dan ben je ook gelijk van dat rollenbank gezeur verlost
Ik hoor zojuist op het nieuws dat de keuring voor die APK op vrijwillige basis moet plaats vinden.
Maar dat zal wel niet gebeuren vrees ik.
Redfox
Laatst gewijzigd door redfox op 08 dec 2008, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maarten/sbargh
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
- Locatie: 's-heerenberg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: 09 mei 2005, 20:40
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
- Contacteer:
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Iedereen roept wel vanalles, maar wat wordt er nou concreet gecheckt bij zo'n apk? Wie kan mij dat vertellen.
Zolang het blijft bij een technische controle valt er weinig te vrezen lijkt mij, maar als je perse alle originele onderdelen moet gaan monteren wordt dat nog wat .
Een ware run op standaard onderdelen zal ontstaan .
Moet nu maar vast gaan zoeken .
Zolang het blijft bij een technische controle valt er weinig te vrezen lijkt mij, maar als je perse alle originele onderdelen moet gaan monteren wordt dat nog wat .
Een ware run op standaard onderdelen zal ontstaan .
Moet nu maar vast gaan zoeken .
- MichielJ
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
- Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
De soep zal wel weer niet zo heet worden gegeten als die wordt opgediend. Wie gaat deze keuring uitvoeren? Die fietsenmaker op de hoek? Wie gaat dit alles controleren? Een vrijstelling voor oldtimers vind ik toch altijd vreemd. Ook de gevaarlijke Puch Maxi valt onder de vrijstelling. Heb ik in het verleden toch ook de 85 mee gehaald
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Ja hoor.... Daar gaan we dan, net de boel weer opgepakt en voor elkaar en daar word de volgende horde al weer neergezet.
Ik word af en toe zo hondsberoerd van al het betuttel in dit land.
Maar goed, meestal word de soep niet zo heet gegeten als ie word opgediend inderdaad dus we wachten maar weer af....
Ik word af en toe zo hondsberoerd van al het betuttel in dit land.
Maar goed, meestal word de soep niet zo heet gegeten als ie word opgediend inderdaad dus we wachten maar weer af....
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Dat er een verplichte apk voor bromfietsen en scooters aan zat te komen was natuurlijk wel te verwachten na de verplichte invoering van het bromfietskentekenbewijs. (bij de invoering zei de minster dat, dat er voorlopig nog niet inzat, maar ja aan het eerste leugentje zijn ze in Den Haag nog nooit doodgegaan).
Nu werkt de Europese vereniging van fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers (ACEM) zelf aan de richtlijnen op basis van vrijwilligheid. Maar zouden dezelfde fabrikanten de scooters niet zo gaan construeren dat de scooters niet meer opgevoerd konden worden en de winkeliers zouden de opvoersetjes toch niet meer (mogen) verkopen?
Het invoeren van een verplichte APK voor gemotoriseerde tweewielers gaat ons natuurlijk weer de nodige € kosten.
Zelf constateer ik dat oldtimers beter onderhouden worden als een paar jaar geleden, toen zag je op meetings regelmatig echt gare bromfietsen, die (meestal) door de jeugd slecht werden onderhouden omdat het goed onderhouden van bromfietsen nu eenmaal veel geld kost. Nu hebben ze gelukkig omdat ze ouder zijn geworden meer geld tot hun beschikking en worden deze bromfietsen gelukkig nu ook goed onderhouden.
Groetjes Ad
Nu werkt de Europese vereniging van fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers (ACEM) zelf aan de richtlijnen op basis van vrijwilligheid. Maar zouden dezelfde fabrikanten de scooters niet zo gaan construeren dat de scooters niet meer opgevoerd konden worden en de winkeliers zouden de opvoersetjes toch niet meer (mogen) verkopen?
Het invoeren van een verplichte APK voor gemotoriseerde tweewielers gaat ons natuurlijk weer de nodige € kosten.
Zelf constateer ik dat oldtimers beter onderhouden worden als een paar jaar geleden, toen zag je op meetings regelmatig echt gare bromfietsen, die (meestal) door de jeugd slecht werden onderhouden omdat het goed onderhouden van bromfietsen nu eenmaal veel geld kost. Nu hebben ze gelukkig omdat ze ouder zijn geworden meer geld tot hun beschikking en worden deze bromfietsen gelukkig nu ook goed onderhouden.
Groetjes Ad
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
De motorrijder van nu, is de bromfietser van een paar jaar geleden. Dus. Zelf verantwoordelijk?
Beter lijkt mij om eens wat vaker te controleren wat er daadwerkelijk op de weg rijdt. Want iedereen zorgt ervoor dat tijdens de apk alles in orde is, en de avond daarna wordt de bromfiets weer omgesleuteld tot lichte motorfiets.
Beter lijkt mij om eens wat vaker te controleren wat er daadwerkelijk op de weg rijdt. Want iedereen zorgt ervoor dat tijdens de apk alles in orde is, en de avond daarna wordt de bromfiets weer omgesleuteld tot lichte motorfiets.
- peterria
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
- Locatie: alblasserdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
geen zorg heb twee kreidlers allebij bij de rdw gekeurd voor een bromfiets kent
en alle bij een 5.3 pk cilider en 18 mil carb en alle bij goed gekeurd
en toen zij ook iedereen daar krijg je geen kent op zonder een centje pijn
de recescie is begonen en nu trekt den haag alle registers open om aan geld tekomen
en alle bij een 5.3 pk cilider en 18 mil carb en alle bij goed gekeurd
en toen zij ook iedereen daar krijg je geen kent op zonder een centje pijn
de recescie is begonen en nu trekt den haag alle registers open om aan geld tekomen