Inkorten voorvork
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 22:13
- Locatie: zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Je zuigerstang steekt door een gat onderin je vorkpoot, als je er dan voor zorgt dat de zuigerstang niet helemaal tot aan beneden komt (dus met een busje om de stang) kort je zegmaar de slag van de vork in.marinus schreef:Tijmen,
Kan je dat wat nader uitleggen want het kwartje valt niet.
Marinus
Het resultaat hiervan is dat de vork in uitgeveerde toestand korter is, maar met rijden maakt dit dus niets uit, tenzij je kortere veren monteerd (van bijvoorbeeld een oud type RS)
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 189 keren
- Ontvangen waarderingen: 572 keren
Nu was er een heel minimaal probleempje. Als de brommert op de bok stond raakte beide wielen net de grond. Dat kun je natuurlijk oplossen door wat aan de standaard te doen maar ik doe het liever moeilijk
Ik heb de voorvork uit elkaar gehaald en 2 cm verlaagd. Ik moet het wel weer in elkaar zetten (heb nu geen zin meer) maar als het goed is zal er dan 1 wiel 2cm van de grond los staan als ie op de middenstandaard staat en ik vind het persoonlijk wel mooi als ie aan de voorkant ietsje lager staat. Als het weer in elkaar zit plaats ik wel weer een foto.
De quote komt uit de topic Fear Of The Dark van Danahi, hij kan je wel verder helpen met advies.En ja hoor... het is gelukt. Het voorwiel staat 2cm los van de grond En het spatbord staat nu dus 2cm dichter bij de koplamp wat ik persoonlijk heel mooi vind staan.
Ik heb 'm ook ietsje stugger gemaakt door de gaatjes in het onderste pijpje 3mm te boren ipv 4mm.
-
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
nou, gewoon langere aanslag bussen draaien
zijn ze 3cm langer dan origineel,
dan zakt je vork 3cm in ruststand.
wil je hem tijdens het rijden ook 3cm lager hebben (omdat de vork in veert wanneer je er op gaat zitten) dan kort je de bussen boven de veren ook 3cm in
dan is dus alles 3cm lager, en zal je veerspanning op de aanslag alsnog hetzelfde zijn als origineel
graag gedaan
zijn ze 3cm langer dan origineel,
dan zakt je vork 3cm in ruststand.
wil je hem tijdens het rijden ook 3cm lager hebben (omdat de vork in veert wanneer je er op gaat zitten) dan kort je de bussen boven de veren ook 3cm in
dan is dus alles 3cm lager, en zal je veerspanning op de aanslag alsnog hetzelfde zijn als origineel
graag gedaan
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja of als je alles origineel wil houden, dan pak je veren van een oud type voorvork:derk schreef: wil je hem tijdens het rijden ook 3cm lager hebben (omdat de vork in veert wanneer je er op gaat zitten) dan kort je de bussen boven de veren ook 3cm in
Om mijjn oud type voorvork wat stugger te krijgen heb ik er dus de langere van het nieuwe type in gedaan .
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Jeps zoals Henk al aan heeft gegeven, gewoon de zuigerstangen inkorten aan de onderkant. Schroefdraad weer even iets dieper tappen en nieuwe gaatje boren voor de oliedoorvoer (eventueel iets kleiner dan standaard om 'm wat stugger te maken). Werkt fabuleus (veerspanning blijft gelijk), als je niet begrijpt wat ik bedoel hoor ik het wel :-p
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
- Locatie: Eupen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mijn vork is 6 cm ingekort door bovenste en onderste veer beide 3 cmm af te snijden. Het teflon busje moet je dan dusdanig veranderen dat de veeren er een halve omdraaing "opschroeven" omdat ze na het afsnijden niet meer vlak op het busje liggen. De vork is zo korter en stugger. Moet stugger zijn, slaat anders door.
Harry.
Harry.
- stephan de r.
- Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 27 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
- Contacteer:
Re: Inkorten voorvork
marinus schreef:Wie heeft er wel eens een voorvork ingekort, wil hem 3 cm. laten zakken omdat ik achter met Hagon's rij en dat is blijvend.
marinus
Hé Vriend
Jij moet wat uit de kast trekken om het allemaal bij te houden .
Je mag anders wel bij mij in me zuiging blijven hangen
Gr Steef
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
viewtopic.php?p=298772&highlight=lengte ... ers#298772
de ori's die ik net ook even heb gemeten zijn 36,5...
Wellicht heb jij dan toch het korte (florett = 350mm) model en ik de langere (RMC model = 370mm)....
de ori's die ik net ook even heb gemeten zijn 36,5...
Wellicht heb jij dan toch het korte (florett = 350mm) model en ik de langere (RMC model = 370mm)....
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bedankt voor alle tips.
Maar heb toch nog een vraag, wat gebeurd er nou als ik alleen de losse bussen (pijpjes) van bovenin inkort,....kan het zelf niet anders beredeneren dat hij dan gewoon zakt omdat hij later op de veren gaat hangen,......of is deze voorstelling te simpel.
Kan er mogelijk een gevaar zijn dat hij klapperen bij het uitveren,...inhet geval van dat laatste denk ik dat dat niet snel gebeurd bij mij want door de andersoortige keeringen (2 stuks per poot van een perslucht cilinder) zuigt hij uitgaand vacuum.
Marinus
Maar heb toch nog een vraag, wat gebeurd er nou als ik alleen de losse bussen (pijpjes) van bovenin inkort,....kan het zelf niet anders beredeneren dat hij dan gewoon zakt omdat hij later op de veren gaat hangen,......of is deze voorstelling te simpel.
Kan er mogelijk een gevaar zijn dat hij klapperen bij het uitveren,...inhet geval van dat laatste denk ik dat dat niet snel gebeurd bij mij want door de andersoortige keeringen (2 stuks per poot van een perslucht cilinder) zuigt hij uitgaand vacuum.
Marinus
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Voor de volhouders,
Ben dan denk ik gewoon de weg kwijt.
Heb nog eens goed naar de tekening in het werkplaatshandboek gekeken,....maar snap de opmerking slapper in die contekst niet.
Volgens mij gaat hij, als hij van de standaard af is gewoon weer op de bussen hangen met de doppen van boven die je in de binnenpoten schroeft...en als je niets aan de veren gedaan hebt dan zal het veer karakter het zelfde zijn met dienverstande dat de veer weg bekort kan worden door de ruimte tussen de koplamp en spatbord.
Wat is dan de reden om die dunne stangetjes in te korten.
Het maakt mijn inziens niet uit of je hem aan de onder,..of bovenzijde inkort.
Blijf er zo lang over zeuren om dat ik het echt niet begrijp.
Wie kan mij dat nu uitleggen wat het veschil met onder en boven is,...of waarom het een combinatie zou moeten zijn?
Het spijt me nog een keer proberen om die boer wat aan het verstand gepeuterd te krijgen.
Marinus
Ben dan denk ik gewoon de weg kwijt.
Heb nog eens goed naar de tekening in het werkplaatshandboek gekeken,....maar snap de opmerking slapper in die contekst niet.
Volgens mij gaat hij, als hij van de standaard af is gewoon weer op de bussen hangen met de doppen van boven die je in de binnenpoten schroeft...en als je niets aan de veren gedaan hebt dan zal het veer karakter het zelfde zijn met dienverstande dat de veer weg bekort kan worden door de ruimte tussen de koplamp en spatbord.
Wat is dan de reden om die dunne stangetjes in te korten.
Het maakt mijn inziens niet uit of je hem aan de onder,..of bovenzijde inkort.
Blijf er zo lang over zeuren om dat ik het echt niet begrijp.
Wie kan mij dat nu uitleggen wat het veschil met onder en boven is,...of waarom het een combinatie zou moeten zijn?
Het spijt me nog een keer proberen om die boer wat aan het verstand gepeuterd te krijgen.
Marinus