benzine ?????
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
benzine ?????
wie reageert op deze van overmars.
Octaan
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda's van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:
„100 octaan tanken is beter voor je Duits„.
Octaan
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda's van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:
„100 octaan tanken is beter voor je Duits„.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Bij de Grand Prix races in mijn periode (1969-1979) was het verplicht tijdens de wedstrijd de brandstof te gebruiken die door de organisator ter beschikking werd gesteld, dus iedere keer ander spul.
Tijdens de trainingen was de keuze vrij, wel handelsbenzine verplicht.
Was dus vaak experimenteren tijdens de trainingen om het zaakje goed afgesteld te krijgen met de 'vreemde' brandstof.
Tijdens de trainingen was de keuze vrij, wel handelsbenzine verplicht.
Was dus vaak experimenteren tijdens de trainingen om het zaakje goed afgesteld te krijgen met de 'vreemde' brandstof.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Mijn ervaring:
Voor kortere banen gaat pompbenzine prima.
Ik heb bij CRT/HMV heel vaak met gewone 95 gereden.
Dus dat onderstreept het verhaal van Frits.
Voor lange buitenlandse banen gebruik ik ARAL 100 ultimate.
Ik voel me daar goed bij ,en de motor volgens mij ook.
de column van frits komt uit het programmaboekje van de SOBW brommerrace.
10 bochten op 1200 meter in Zwolle noemen zij een lange baan.
Frohburg is bijna 5km lang met 6 bochten....begrijp je ?
Voor kortere banen gaat pompbenzine prima.
Ik heb bij CRT/HMV heel vaak met gewone 95 gereden.
Dus dat onderstreept het verhaal van Frits.
Voor lange buitenlandse banen gebruik ik ARAL 100 ultimate.
Ik voel me daar goed bij ,en de motor volgens mij ook.
de column van frits komt uit het programmaboekje van de SOBW brommerrace.
10 bochten op 1200 meter in Zwolle noemen zij een lange baan.
Frohburg is bijna 5km lang met 6 bochten....begrijp je ?
- Bijlagen
-
- frohburg.jpg (18.97 KiB) 13643 keer bekeken
- Harwin
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
- Locatie: Wedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
er wordt van cupracen ook vaak gezegt dat we korte baantjes rijden, maar is dit wel zo? er zijn meestal een 4 tot 6 bochten en hebben vaak een hoge snelheid gevolgd door lange rechte stukken, de versnellings 3,4,5 worden dan ook het meest gebruikt.
Laatst gewijzigd door Harwin op 14 aug 2009, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Er zit groot verschil in.
De tijd dat de motor volgas loopt...
De bochten...
Het beste kijk je even op de filmpjes-pagina hier op de site.
Compilatie 2008 SOBW classics.
Eerste stuk is Zwolle ,dat is kort.
Daarna even doorspoelen naar 9 minuten en weer kijken ,dat is dus Frohburg en dat is nogal lang !!!!!
De tijd dat de motor volgas loopt...
De bochten...
Het beste kijk je even op de filmpjes-pagina hier op de site.
Compilatie 2008 SOBW classics.
Eerste stuk is Zwolle ,dat is kort.
Daarna even doorspoelen naar 9 minuten en weer kijken ,dat is dus Frohburg en dat is nogal lang !!!!!
- Harwin
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
- Locatie: Wedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ik heb er na gekeken, het cupracen doet me een beetje aan bijde denken, de bochten zo kort op elkaar als in zwolle hebben we zeker niet vaak, of zelfs helemaal niet, maar zo lang als daar in duitsland ook zeker niet.
ik denk dat ik het voor mezelf wel al weet, maar wat is jou advies snel, kan het met 95 of is hier de aral 100 beter? of gaan we tussendoor 98?
ik denk dat ik het voor mezelf wel al weet, maar wat is jou advies snel, kan het met 95 of is hier de aral 100 beter? of gaan we tussendoor 98?
- Michiel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Ik ben ook benieuwd, Ik heb op mijn racer een onsteking met een vast punt (B-01 ontsteking, geen verlating dus) is het dan verstandiger om een hoger octaan te gebruiken?
Er heeft bij het proberen op straat nog niks anders in de tank gezeten
dan euro 95.
ontsteking staat op 1.3mm voorontsteking
grt
Michiel
Er heeft bij het proberen op straat nog niks anders in de tank gezeten
dan euro 95.
ontsteking staat op 1.3mm voorontsteking
grt
Michiel
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
@ Harwin en Michiel,
Heeft ook veel met je compressieverhouding te maken.
Ga je over 14,5 op 1 moet je het zachtjes aan met wat hoger octaan als 95 gaan doen.
"Mik er maar in ,altijd goed" is euro98.
Koop het wel bij een pomp die flink verkoopt.
Euro98 word niet zo heel veel meer getankt ,en ligt dus soms een poos te bederven in de opslagtanks bij het tankstation.
Ik heb al een klant gehad die dat heeft meegemaakt.
Heeft ook veel met je compressieverhouding te maken.
Ga je over 14,5 op 1 moet je het zachtjes aan met wat hoger octaan als 95 gaan doen.
"Mik er maar in ,altijd goed" is euro98.
Koop het wel bij een pomp die flink verkoopt.
Euro98 word niet zo heel veel meer getankt ,en ligt dus soms een poos te bederven in de opslagtanks bij het tankstation.
Ik heb al een klant gehad die dat heeft meegemaakt.
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja bij het CRT heb ik zelfs gereden met methanol en wonder olie en
nitromethaan ,dat ga als een speer,maaaaar je moest wel blijven rijden of met de brander er op om het warm te houden,want eenmaal koud ,kon je het zaakje niet meer draaien, maar er is een andere olie gekomen synthetische en dan kan je gewoon het spul stil zetten,maar dat was in het begin hoor van het OMS of de nieuwe naam CRT.
GR LOUIS
nitromethaan ,dat ga als een speer,maaaaar je moest wel blijven rijden of met de brander er op om het warm te houden,want eenmaal koud ,kon je het zaakje niet meer draaien, maar er is een andere olie gekomen synthetische en dan kan je gewoon het spul stil zetten,maar dat was in het begin hoor van het OMS of de nieuwe naam CRT.
GR LOUIS
- RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: benzine ?????
Ons tankstation heeft euro 98 verruild voor energy supreme (esso)
Betreffende man achter de kassa kon mij niet vertellen wat voor een octaan gehalte dit heeft.
Enig speurwerk op google vertelde mij dat het euro 95 + ethanol is.
Onderstaande vond ik wel interessant ivm het armere mengsel wat ontstaat. Rijden al meer forumleden met energy supreme?
De Europese Commissie heeft in 2001 een Ontwerprichtlijn opgesteld die het gebruik van brandstoffen van bio(logische) oorsprong voorschrijft. In 2005 moet 2% van de energie-inhoud van de motorbrandstof uit biobrandstof bestaan. Elk jaar komt daar 0,75% bij tot er in 2009 5,75% wordt gebruikt. Het is de bedoeling zo door te gaan tot er in 2020 20% biobrandstof wordt gebruikt. Aangezien er twee typen motoren zijn, is er sprake van biobenzine en biodiesel.
Biobenzine
Biobenzine bestaat uit ethanol ofwel alcohol. Het kan worden gemaakt uit de suikers die in granen, suikerbieten, suikerriet en maïs zitten. Het proces is bekend en duurder dan ‘gewone' benzine die uit ruwe olie wordt gemaakt. Meer dan 3% ethanol in benzine kan problemen geven omdat benzine-alcoholmengsels zich in aanwezigheid van water en bij lage temperaturen ontmengen. Dat vraagt om bijzondere technische maatregelen. Ethanol heeft een zeer hoge klopvastheid die past bij de trend naar moderne benzines. Nadelig is de geringe energiedichtheid, er is 50% meer ethanol nodig om dezelfde verbrandingswaarde te halen als uit benzine. Wordt er niets aangepast, dan wordt er door het toevoegen van ethanol een armer mengsel gevormd. Bepaalde rubber- en kunststoffen verdragen ethanol niet (goed) en zullen dus moeten worden vervangen. In Brazilië en de VS is veel ervaring opgedaan met ethanol. In Europa ziet vooral Zweden veel in deze brandstof.
Biodiesel
Bé
Betreffende man achter de kassa kon mij niet vertellen wat voor een octaan gehalte dit heeft.
Enig speurwerk op google vertelde mij dat het euro 95 + ethanol is.
Onderstaande vond ik wel interessant ivm het armere mengsel wat ontstaat. Rijden al meer forumleden met energy supreme?
De Europese Commissie heeft in 2001 een Ontwerprichtlijn opgesteld die het gebruik van brandstoffen van bio(logische) oorsprong voorschrijft. In 2005 moet 2% van de energie-inhoud van de motorbrandstof uit biobrandstof bestaan. Elk jaar komt daar 0,75% bij tot er in 2009 5,75% wordt gebruikt. Het is de bedoeling zo door te gaan tot er in 2020 20% biobrandstof wordt gebruikt. Aangezien er twee typen motoren zijn, is er sprake van biobenzine en biodiesel.
Biobenzine
Biobenzine bestaat uit ethanol ofwel alcohol. Het kan worden gemaakt uit de suikers die in granen, suikerbieten, suikerriet en maïs zitten. Het proces is bekend en duurder dan ‘gewone' benzine die uit ruwe olie wordt gemaakt. Meer dan 3% ethanol in benzine kan problemen geven omdat benzine-alcoholmengsels zich in aanwezigheid van water en bij lage temperaturen ontmengen. Dat vraagt om bijzondere technische maatregelen. Ethanol heeft een zeer hoge klopvastheid die past bij de trend naar moderne benzines. Nadelig is de geringe energiedichtheid, er is 50% meer ethanol nodig om dezelfde verbrandingswaarde te halen als uit benzine. Wordt er niets aangepast, dan wordt er door het toevoegen van ethanol een armer mengsel gevormd. Bepaalde rubber- en kunststoffen verdragen ethanol niet (goed) en zullen dus moeten worden vervangen. In Brazilië en de VS is veel ervaring opgedaan met ethanol. In Europa ziet vooral Zweden veel in deze brandstof.
Biodiesel
Bé
-
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
- Locatie: LIESHOUT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: benzine ?????
Octaan
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda's van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:
„100 octaan tanken is beter voor je Duits„.
octaan 98 is gewoon goed,maar waar kun je deze nog kopen? in nl mag alleen ong 95 geleverd worden ,wat op de pomp staat telt niet!! als ik zeker wist dat ik 95 kon kopen zou het nog geen probleem zijn!! ga maar eens 1 litertje kopen,en laat maar eens controleren in een lab. het artikel van frits is warschijnlijk uit de oude doos hij weet nu wel beter
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda's van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:
„100 octaan tanken is beter voor je Duits„.
octaan 98 is gewoon goed,maar waar kun je deze nog kopen? in nl mag alleen ong 95 geleverd worden ,wat op de pomp staat telt niet!! als ik zeker wist dat ik 95 kon kopen zou het nog geen probleem zijn!! ga maar eens 1 litertje kopen,en laat maar eens controleren in een lab. het artikel van frits is warschijnlijk uit de oude doos hij weet nu wel beter
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: benzine ?????
Ik vind het allemaal best.
Heb in Oss een zuiger gefrituurd met die fijne euro 95.
Oss was namelijk best wat langer dan gedacht. (en dat kost punten..)
Inmiddels al weer een aantal probleemloze wedstrijden gedaan met Aral 100 ,uit Duitsland.
Heb in Oss een zuiger gefrituurd met die fijne euro 95.
Oss was namelijk best wat langer dan gedacht. (en dat kost punten..)
Inmiddels al weer een aantal probleemloze wedstrijden gedaan met Aral 100 ,uit Duitsland.
- RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: benzine ?????
Wat wordt in deze dan geadviseerd voor snelle straatkreidlers, octaanbooster toevoegen? Want de esso 98 is dan toch teruggegaan naar 95 octaan+ethanol