Straatversie waar mee geraced word.freaky_ferry schreef:ik vind het een geweldig idee, en waarom er niemand ooit eerder op het idee is gekomen simpelweg omdat er van bijv. de suzuki 1000 racer ook een straatversie is gebouwd zoals zoveel jappen.
ik vind dit idee net effe wat anders als de kreidler van bebo-racing, omdat dat gewoon regelrecht een racer is waar alleen maar (legaal) een kenteken op af is gegeven
Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)
- Erwin #68
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 05 mar 2008, 23:49
- Locatie: Den Haag / Leidscheveen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
is wel geen WCemilio schreef:10 punten Ton!TonK schreef:Suzuki RV90 power.emilio schreef:We schrijven het jaar 1979.....Ik denk niet dat er toen al een WC versie op het nieuwe 80cc blok gepland was. De eenvoudigste weg zou geweest zijn om de slag en boring te wijzigen van het liggend blok zoals wij die onder onze RS hebben liggen. Dit is ook bij mijn GS 80 gebeurd... deze levert echter 7 PK bij 6000 toeren...
dat hier was een 80er WC
- Bijlagen
-
- f8_12_207.jpg (40.55 KiB) 20604 keer bekeken
-
- 85_12_140.jpg (37.89 KiB) 20605 keer bekeken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Het is duidelijk een ontwerpschets (en nog een slechte ook)
Maar er zitten best een aantal leuke stijlkenmerken in die de thuisbouwers zullen inspireren.
Helaas was het toentertijd voor Duitse bromfietsfabrieken onmogelijk om zoiets te produceren.
De Duitse wetgeving stelde redelijk geschifte eisen aan de voertuigen. Bijvoorbeeld over de ruimte achter een kuip (ook stuurkuipjes) of de lengte van een buddyzit.
En als de wetgeving dat niet deed dan schreef de behoudende Duitse pers wel stomme artikelen waarin ze klaagden dat de tank te klein was ,het bagagerek te krap ,of de duovoetsteunen te hoog.
Net of dat de jeugd interesseerde...die wilden alleen maar snel en goede looks...
Deze twee factoren worden niet vaak genoemd als reden voor de ondergang va de Duitse merken ,maar het heeft zeker meegespeeld.
Italianen en Japanners waren daar veel flexibeler in.
Een goed voorbeeld is de Hercules Ultra ,waarvan de Oostenrijkse importeur een racecup maakte.
De motortjes werden tot ca 11pk opgevoerd en er kwam ondermeer een ander zadel en een volle kuip op.
Het geheel zag er voor toenmalige begrippen ontzettend gaaf uit.
En er werd dus druk op Hercules uitgeoefend om zoiets voor de straat te leveren.
De simpele Oostenrijkse kuip bleek dus gewoon niet in de Duitse wetgeving te passen.
Uiteindelijk moest men een stuurkuip en een soort van vaste onderkuip maken. Heel veel nutteloos werk ,lijkt me.
Maar er zitten best een aantal leuke stijlkenmerken in die de thuisbouwers zullen inspireren.
Helaas was het toentertijd voor Duitse bromfietsfabrieken onmogelijk om zoiets te produceren.
De Duitse wetgeving stelde redelijk geschifte eisen aan de voertuigen. Bijvoorbeeld over de ruimte achter een kuip (ook stuurkuipjes) of de lengte van een buddyzit.
En als de wetgeving dat niet deed dan schreef de behoudende Duitse pers wel stomme artikelen waarin ze klaagden dat de tank te klein was ,het bagagerek te krap ,of de duovoetsteunen te hoog.
Net of dat de jeugd interesseerde...die wilden alleen maar snel en goede looks...
Deze twee factoren worden niet vaak genoemd als reden voor de ondergang va de Duitse merken ,maar het heeft zeker meegespeeld.
Italianen en Japanners waren daar veel flexibeler in.
Een goed voorbeeld is de Hercules Ultra ,waarvan de Oostenrijkse importeur een racecup maakte.
De motortjes werden tot ca 11pk opgevoerd en er kwam ondermeer een ander zadel en een volle kuip op.
Het geheel zag er voor toenmalige begrippen ontzettend gaaf uit.
En er werd dus druk op Hercules uitgeoefend om zoiets voor de straat te leveren.
De simpele Oostenrijkse kuip bleek dus gewoon niet in de Duitse wetgeving te passen.
Uiteindelijk moest men een stuurkuip en een soort van vaste onderkuip maken. Heel veel nutteloos werk ,lijkt me.
- Bijlagen
-
- hercules-ultra-rs.jpg (43.64 KiB) 20528 keer bekeken
-
- Herc.SachsCup_kl.jpg (25.26 KiB) 20528 keer bekeken
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Het ging volgens mij inderdaad vooral om het idee. De vraag welk motorblok al of niet zou passen was van later zorg. Een watergekoelde versie van het nieuwe 80 cc blok zou wel de meest logische motorisering zijn. Kreidler wilde met de mode mee, dus die nieuwe 80ers hadden een staande cilinder. Of een liggende cilinder beter is dan een staande is weer een andere discussie.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Helmantel, volgens mij zijn er nooit racers gebouwd met een LK motor, over welke logica heb jij het dan?
Martijn, dat is een zeer goede aanvulling op dit topic, Deze uitleg over de toenmalige situatie was mij niet bekend en het lijkt ook wellicht de belangrijkste reden waarom dit replica project nooit werkelijkheid is geworden.
De toenmalige jeugd zat erbij te kwijlen dus daaraan heeft het zeker niet gelegen.
Gr. Luc
Martijn, dat is een zeer goede aanvulling op dit topic, Deze uitleg over de toenmalige situatie was mij niet bekend en het lijkt ook wellicht de belangrijkste reden waarom dit replica project nooit werkelijkheid is geworden.
De toenmalige jeugd zat erbij te kwijlen dus daaraan heeft het zeker niet gelegen.
Gr. Luc
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Ik bedoelde dat het voor Kreidler logisch zou zijn om voor een nieuw Kreidler model het nieuwe 80 cc (LK) blok te gebruiken.
Een 80 cc versie van het raceblok was natuurlijk leuker geweest, maar niet erg realistisch om twee verschillende nieuwe 80 cc motoren te ontwikkelen, gebaseerd op zowel het oude als het nieuwe blok.
Met een blok met liggende cilinder zou het meer een soort van GS50 (maar dan gebaseerd op de racer ipv KVV crosser) geworden zijn. Voor ons als (race) Kreidler liefhebbers een stuk interessanter, maar verkooptechnisch waarschijnlijk net zo'n mislukking. Dat geld voor de LK trouwens ook.
Een 80 cc versie van het raceblok was natuurlijk leuker geweest, maar niet erg realistisch om twee verschillende nieuwe 80 cc motoren te ontwikkelen, gebaseerd op zowel het oude als het nieuwe blok.
Met een blok met liggende cilinder zou het meer een soort van GS50 (maar dan gebaseerd op de racer ipv KVV crosser) geworden zijn. Voor ons als (race) Kreidler liefhebbers een stuk interessanter, maar verkooptechnisch waarschijnlijk net zo'n mislukking. Dat geld voor de LK trouwens ook.
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Ik denk dat je dat een beetje breed moet zien. Het moest een enigzins betaalbaar ding worden voor de jeugd die er uit zag als de succesvolle racers.
Als alle technische details zoveel mogelijk met de racer overeen zouden moeten komen, zou ie niet veel goedkoper dan de echte race replicas (10,000 gulden).
In de text staat bovendien: "Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse. "
Het lijkt mij toch dat daar de LK motor mee werd bedoeld.
Als alle technische details zoveel mogelijk met de racer overeen zouden moeten komen, zou ie niet veel goedkoper dan de echte race replicas (10,000 gulden).
In de text staat bovendien: "Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse. "
Het lijkt mij toch dat daar de LK motor mee werd bedoeld.
- Andy
- Berichten: 10341
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Luc je houd maar vast aan een racer, dit moest een brommer worden voor naar school, werk, kroeg etc etc.
80cc 6kw en maximaal 80km per uur....... Weet niet waarom je vergelijkt met een racer. heeft er niks mee te maken. Ja moest erop lijken.
Verkoop dat was belangrijk in de jaren 80. De jeugd geven wat ze graag willen.
Andy,
80cc 6kw en maximaal 80km per uur....... Weet niet waarom je vergelijkt met een racer. heeft er niks mee te maken. Ja moest erop lijken.
Verkoop dat was belangrijk in de jaren 80. De jeugd geven wat ze graag willen.
Andy,
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Het waren waarschijnlijk de laatste stuiptrekkingen. Een kat in nood maakt rare sprongen Ik denk dat het Kreidler met dit prototype in staat moest stellen om het tij commerciel te keren en tegengas te geven aan de Yamaha RD80LC , de Honda MB-8 en MBX-80. Daarbij hadden ze gezien dat er bij de Duitse concurentie beter verkocht werdt met de Hercules Ultra-80 Watercooled en de Zündapp KS-80(Super).
Ik denk dat je het in dat licht moet zien.
Maar we zullen het helaas nooit meer te weten komen
Ik denk dat je het in dat licht moet zien.
Maar we zullen het helaas nooit meer te weten komen
- KreidlerRS
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Yamaha RZ50 ....der Vorläufer für die Yamaha RD 80LC
Engine and transmission
Displacement: 49.00 ccm (2.99 cubic inches)
Engine type: Single cylinder
Stroke: 2
Power: 7.20 HP (5.3 kW)) @ 10000 RPM
Torque: 5.90 Nm (0.6 kgf-m or 4.4 ft.lbs) @ 8000 RPM
Compression: 7.5:1
Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches)Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
- KreidlerRS
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- KreidlerRS
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Caspar schreef:Heb je die van de MBX als eens gezien ? Ook wel appart.
Als je dan de hopeloos verouderde Kreidler ontwerpen zag
En tóch heeft het iets. Ik blijf toch maar bij Kreidler
Honda ist da eh ein "sonderfall" meiner meinung nach.
Grund :
http://128528.homepagemodules.de/t1054f ... idler.html
Dort hatte ich schonmal einiges kurioses gepostet hier mal ein Auszug davon.
...............Patent number: 4153267
Filing date: Sep 6, 1977
Quelle Honda MB 8 Bild: Franks Moped Museum
oder hier :
Quelle: motor-talk.de
Honda Camino
dazu die Flory 22 felgen im vergleich ( nicht vergessen...das patent auf diese art felgen hat kreidler....wir reden nicht davon wer die felgen produziert hat! )
................................................
- kreidlerLF
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:58
- Locatie: ZuidHolland, Schipluiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- KreidlerRS
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Daarom hoort de foto van de Honda MB8 er ook niet bij, die heeft Comstar wielen, welke geheel anders van opbouw zijn dan Kreidler wielen.
Het Kreidler patent als PDF .......... klik
Het Kreidler patent als PDF .......... klik