Neem er vijf - Nimm Fünf (1979)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Neem er vijf - Nimm Fünf (1979)
Neem er vijf - Nimm Fünf (1979)
Presentatie Kreidler bromfiets RMC-S met vijf versnellingen
Klauwengeschakelde vijfversnellingsbak
Bron: MOTORRAD 17, 1979
Auteur: fai
Brommerrijders schakelen graag.
Kreidler komt ze tegemoet en bouwt in de nieuwste brommer RMC-S een vijfversnellingsbak.
Liefhebbers van het Swäbische 50cc merk Kreidler zullen moeilijk de vernieuwingen aan de RMC-S bromfiets herkennen.
Buiten de grote rechthoekige koplamp en beide uitwisselbare spiegels is de nieuwe uitvoering optisch gelijk aan de motorfiets.
Geheel nieuwe modellen worden zelden op de markt gebracht.
De motoren met de karakteristieke in de rijwind liggende cilinder betekenen voor Kreidler evenveel als de boxer voor BMW.
Als het er om gaat in huize Kreidler het assortiment met nieuwe modellen uit te breiden komt de vraag op: Wat kan uit de bestaande produktie gebruikt worden?
Ook hier geldt: het bouwdoos principe.
De nieuwe Kreidler RMC-S is de tot nu toe duurste bromfiets in het aanbod
Bij de vijfversnellings brommer RMC-S heeft de motorfiets RSGS als ontwikkelingsbasis gediend, of beter gezegd, de RSGS werd tot brommer omgebouwd.
Er is veel vraag naar brommers met beperkt vermogen.
Om de goed 90 km/u snelle motorfiets op de maximaal toegestane snelheid van 40 km/u te beteugelen werd op delen van het vier versnellingen tellende type RMC teruggegrepen: carburateur en cilinder.
Om het de "opvoerders" lastig te maken heeft de begrensde motor een andere maat cilindervoet gekregen.
Het is daarom niet zonder meer mogelijk om de cilinder van de motorfiets op de brommer te monteren.
Nieuwe cilinderkop
Aandrijving en koppeling zijn van de RS-GS overgenomen.
De overbrengings verhoudingen van de versnellingsbak zijn gelijk gebleven, alleen de eindoverbrenging is aan de lagere topsnelheid aangepast: bromfiets 11/38 en motorfiets 13/36.
Met de nieuwe vijf-versnellings bromfiets behoren de goedkope contactsloten tot het verleden.
De sleutel van het stuurslot dient bij de RMC-S tevens voor het contactslot.
Berijders van de oude vierversnellings uitvoering RMC moeten om één maal meer het schakelpedaal te bedienen niet hun brommer weggooien.
Zij kunnen de versnellingsbak ombouwen, de kosten voor tandwielen en schakelwals bedragen omstreeks 400 Mark (460 gulden ~ 210 Euro).
Maar liefst 3240 Mark (3726 gulden ~ 1694 Euro) is de prijs van de nieuwe brommer.
Voorwaar een aanzienlijk bedrag, wat Kreidler in deze categorie aan de top van het brommersegment plaatst.
fai
Vorstellung Kreidler Mokick RMC-S mit fünf Gängen
Klauengeschaltetes Fünfganggetriebe
Born: MOTORRAD 17, 1979
Autor: fai
Mokickfahrer mögen schalten.
Kreidler kommt ihnen entgegen und baut in das neueste Mokick Modell RMC-S ein Fünfganggetriebe ein.
Fans der schwäbischen 50er-Schmiede Kreidler haben es schwer, die Neuheiten am Mokick RMC-S zu erkennen. Denn außer dem großen Rechteckscheinwerfer und den beiden austauschbaren Rückspiegeln gleicht das neue Kind optisch den Kleinkrafträdern aus gleichem Haus.
Völlig neue Modelle sind selten. Die Motoren mit dem charakteristisch im Fahrtwind liegenden Zylinder bedeuten für Kreidler mindestens eben so viel wie der Boxer für BMW. Wenn es daher im Hause Kreidler darum geht, das Sortiment mit neuen Typen aufzufrischen, taucht die Frage auf: Was kann aus der bisherigen Produktion übernommen werden?
Auch hier: das Baukastenprinzip.
Die neue Kreidler RMC-S ist das bisher teuerste Mokick im Angebot
Beim Fünfgang-Mokick RMC-S diente das Kleinkraftrad RSGS als Entwicklungsbasis, oder besser, die RSGS wurde zum Mokick zurechtgestutzt. Denn die gedrosselten Kleinkrafträder sind ja stark gefragt.
Um das normalerweise gut 90 km/h schnelle Kleinkraftrad RSGS auf die erlaubten 40 km/h zu zügeln, wurde auf Teile das Viergang-Typs RMC zurückgegriffen: Vergaser und Zylinder.
Um aber Schraubern das Frisieren zu erschweren, weist der Drosselmotor am Zylinderfuß geänderte Paßmaße
auf. Es ist einfach nicht möglich, den Zylinder vom Kleinkraftrad auf das Mokick-Kurbelgehäuse zu setzen.
Neuer Zylinderkopf
Getriebe und Kupplung sind ebenfalls vom Typ RSGS entliehen. Die einzelnen Gangstufen wurden beibehalten und nur die Sekundärübersetzung der geringeren Endgeschwindigkeit angepaßt (Mokick 11/38, KIeinkraftrad 13/36).
Mit dem neuen Fünfgang-Mokick gehören Billig-Zündschlösser bisheriger Kreidler-Maschinen der Vergangenheit an. Der Schlüssel der Lenkkopfverriegelung am RMC-S dient gleichzeitig auch als Zündschloß.
Fahrer einer alten Viergang Version des RMC müssen nur um einmal mehr den Schalthebel betätigen zu dürfen, ihr Mokick nicht gleich wegwerfen. Sie können das Getriebe umrüsten, die Kosten für Zahnräder und Schaltwalze belaufen sich auf rund 400 Mark.
Denn 3240 Mark kostet das neue Mokick. Fürwahr ein stolzer Preis, der Kreidler zumindest in dieser Kategorie an die Spitze des Mokick-Angebots setzt.
fai
Neem er vijf - Nimm Fünf - pdf (900 kB).
Gescand door Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Vertaald van Duits naar Nederlands door TonK
Geplaatst door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl
Presentatie Kreidler bromfiets RMC-S met vijf versnellingen
Klauwengeschakelde vijfversnellingsbak
Bron: MOTORRAD 17, 1979
Auteur: fai
Brommerrijders schakelen graag.
Kreidler komt ze tegemoet en bouwt in de nieuwste brommer RMC-S een vijfversnellingsbak.
Liefhebbers van het Swäbische 50cc merk Kreidler zullen moeilijk de vernieuwingen aan de RMC-S bromfiets herkennen.
Buiten de grote rechthoekige koplamp en beide uitwisselbare spiegels is de nieuwe uitvoering optisch gelijk aan de motorfiets.
Geheel nieuwe modellen worden zelden op de markt gebracht.
De motoren met de karakteristieke in de rijwind liggende cilinder betekenen voor Kreidler evenveel als de boxer voor BMW.
Als het er om gaat in huize Kreidler het assortiment met nieuwe modellen uit te breiden komt de vraag op: Wat kan uit de bestaande produktie gebruikt worden?
Ook hier geldt: het bouwdoos principe.
De nieuwe Kreidler RMC-S is de tot nu toe duurste bromfiets in het aanbod
Bij de vijfversnellings brommer RMC-S heeft de motorfiets RSGS als ontwikkelingsbasis gediend, of beter gezegd, de RSGS werd tot brommer omgebouwd.
Er is veel vraag naar brommers met beperkt vermogen.
Om de goed 90 km/u snelle motorfiets op de maximaal toegestane snelheid van 40 km/u te beteugelen werd op delen van het vier versnellingen tellende type RMC teruggegrepen: carburateur en cilinder.
Om het de "opvoerders" lastig te maken heeft de begrensde motor een andere maat cilindervoet gekregen.
Het is daarom niet zonder meer mogelijk om de cilinder van de motorfiets op de brommer te monteren.
Nieuwe cilinderkop
Aandrijving en koppeling zijn van de RS-GS overgenomen.
De overbrengings verhoudingen van de versnellingsbak zijn gelijk gebleven, alleen de eindoverbrenging is aan de lagere topsnelheid aangepast: bromfiets 11/38 en motorfiets 13/36.
Met de nieuwe vijf-versnellings bromfiets behoren de goedkope contactsloten tot het verleden.
De sleutel van het stuurslot dient bij de RMC-S tevens voor het contactslot.
Berijders van de oude vierversnellings uitvoering RMC moeten om één maal meer het schakelpedaal te bedienen niet hun brommer weggooien.
Zij kunnen de versnellingsbak ombouwen, de kosten voor tandwielen en schakelwals bedragen omstreeks 400 Mark (460 gulden ~ 210 Euro).
Maar liefst 3240 Mark (3726 gulden ~ 1694 Euro) is de prijs van de nieuwe brommer.
Voorwaar een aanzienlijk bedrag, wat Kreidler in deze categorie aan de top van het brommersegment plaatst.
fai
Vorstellung Kreidler Mokick RMC-S mit fünf Gängen
Klauengeschaltetes Fünfganggetriebe
Born: MOTORRAD 17, 1979
Autor: fai
Mokickfahrer mögen schalten.
Kreidler kommt ihnen entgegen und baut in das neueste Mokick Modell RMC-S ein Fünfganggetriebe ein.
Fans der schwäbischen 50er-Schmiede Kreidler haben es schwer, die Neuheiten am Mokick RMC-S zu erkennen. Denn außer dem großen Rechteckscheinwerfer und den beiden austauschbaren Rückspiegeln gleicht das neue Kind optisch den Kleinkrafträdern aus gleichem Haus.
Völlig neue Modelle sind selten. Die Motoren mit dem charakteristisch im Fahrtwind liegenden Zylinder bedeuten für Kreidler mindestens eben so viel wie der Boxer für BMW. Wenn es daher im Hause Kreidler darum geht, das Sortiment mit neuen Typen aufzufrischen, taucht die Frage auf: Was kann aus der bisherigen Produktion übernommen werden?
Auch hier: das Baukastenprinzip.
Die neue Kreidler RMC-S ist das bisher teuerste Mokick im Angebot
Beim Fünfgang-Mokick RMC-S diente das Kleinkraftrad RSGS als Entwicklungsbasis, oder besser, die RSGS wurde zum Mokick zurechtgestutzt. Denn die gedrosselten Kleinkrafträder sind ja stark gefragt.
Um das normalerweise gut 90 km/h schnelle Kleinkraftrad RSGS auf die erlaubten 40 km/h zu zügeln, wurde auf Teile das Viergang-Typs RMC zurückgegriffen: Vergaser und Zylinder.
Um aber Schraubern das Frisieren zu erschweren, weist der Drosselmotor am Zylinderfuß geänderte Paßmaße
auf. Es ist einfach nicht möglich, den Zylinder vom Kleinkraftrad auf das Mokick-Kurbelgehäuse zu setzen.
Neuer Zylinderkopf
Getriebe und Kupplung sind ebenfalls vom Typ RSGS entliehen. Die einzelnen Gangstufen wurden beibehalten und nur die Sekundärübersetzung der geringeren Endgeschwindigkeit angepaßt (Mokick 11/38, KIeinkraftrad 13/36).
Mit dem neuen Fünfgang-Mokick gehören Billig-Zündschlösser bisheriger Kreidler-Maschinen der Vergangenheit an. Der Schlüssel der Lenkkopfverriegelung am RMC-S dient gleichzeitig auch als Zündschloß.
Fahrer einer alten Viergang Version des RMC müssen nur um einmal mehr den Schalthebel betätigen zu dürfen, ihr Mokick nicht gleich wegwerfen. Sie können das Getriebe umrüsten, die Kosten für Zahnräder und Schaltwalze belaufen sich auf rund 400 Mark.
Denn 3240 Mark kostet das neue Mokick. Fürwahr ein stolzer Preis, der Kreidler zumindest in dieser Kategorie an die Spitze des Mokick-Angebots setzt.
fai
Neem er vijf - Nimm Fünf - pdf (900 kB).
Gescand door Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Vertaald van Duits naar Nederlands door TonK
Geplaatst door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mar 2008, 09:36
- Locatie: etten leur
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Heb je zeker nog nooit met een 3-bak origineel met 10 tands voor gereden. Dan ben je echt snel klaar.Zatopek schreef:Zeker leuk, nog leuker dat ik zo'n RMCS heb, natuurlijk niet met 11-38 eindoverbrenging
Dan rijdt ie maar 40, nu met 12/36 en een 28mm Jamarcolletje rij ik dik 60. Ook dan schakel je je nog ongelukkig. Kun je nagaan hoe dat met 40 km is.
Enzo