Roadtest Kreidler Florett SL 1968
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Roadtest Kreidler Florett SL 1968
Kreidler scherpte zijn degen
Aan een Kreidler verandert niet veel. Jarenlang blijft een bestaand model gehandhaafd, terwijl zo af en toe kleine veranderingen worden aangebracht. Zo is enige tijd geleden de schommelarm voorvering vervangen door een telescoopvoorvork en op de RAI-tentoonstelling van dit voorjaar kwam de Florett uit met voetschakeling. Dat was het type SL. Meer nieuws van Kreidler op bromfiets-gebied werd eigenlijk niet verwacht, totdat op de IFMA (begin september van dit jaar) de stadsbromfiets van dit merk uitkwam. Het allerlaatste nieuws is nu, dat Kreidler onmiddellijk gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid kleinere wielen te monteren, waardoor het model nog stoerder aandoet. Enfin, we vonden het weer tijd worden voor een uitgebreide roadtest en daarvoor kregen wij alle medewerking van Van Veen Import in Amsterdam, die de Kreidler brom- en motorfietsen in ons land importeert.
Sommige mensen beweren, dat Kreidler alleen om z'n naam gekocht wordt. Misschien is dat zo. Maar in elk geval moet die naam dan eerst gemaakt worden en ja, daar kan men soms jarenlang op teren. Maar niet zo lang als Kreidler -vooral bij de jonge bromfietsers -al in de running is. Daar moet dan toch wel iets anders dan alleen maar een naam achter zitten. En gezien het feit dat ook veel oudere bromfietsers en dan vooral zij die grote afstanden rijden vaak op een Florett worden aangetroffen, blijkt al, dat de Kreidler niet zo-maar-een-brommer is. Daar kwamen wij zelf ook spoedig achter. Is dit hem nu of is dit hem nu niet, vroegen wij ons af bij het ophalen van de bromfiets. Er zat een gele plaat op het voorspatbord, dus moest het wel een brommer zijn. Dit werd nogmaals bevestigd, toen het verzekeringsplaatje op het achterspatbord werd geschroefd. Dus toch geen motorfietsje ! De Kreidler Florett SL is een robuuste verschijning, die echter niet iedereen mooi vindt. Maar dat is een kwestie van smaak.
Maak nu een wandelingetje om de brommer heen om eens te zien wat er voor bijzonders te ontdekken valt. Het meest opvallende is, dat de motor vrijwel geheel is ingebouwd, waardoor de bromfiets niet alleen gemakkelijk schoon te houden is, maar tevens een strakke lijn heeft verkregen. Uiteraard heeft de Florett geforceerde koeling door middel van een ventilator, want rijwind komt helemaal niet in de buurt van de cilinder. Ondanks de beplating is de motor toch goed bereikbaar, omdat de motorschermen gemakkelijk weg te nemen zijn. Aan de rechterzijde van het motorblok zien we het pedaal van de voetrem, vlak naast de verstelbare crank.
De versnellingen worden met het pedaal aan de andere kant van het motorblok bediend. Er zijn drie versnellingen aan boord. Doordat de cranks erg kort zijn, hebben zij slechts in zeer geringe mate de neiging tot slingeren onder de voeten, zodat hiermee de vaste voetsteunen vrij dicht benaderd zijn, met alle voordelen van dien. Bovendien blijft er ook een ruime grondspeling voor het bochtenwerk over, alhoewel het beslist niet onmogelijk is de trappers aan de grond te krijgen- hetgeen een gevolg is van de sublieme wegligging van dit brom-ijzer. Deze wegligging is wéér iets verbeterd (hoewel die al uitstekend was) door de telescoop-voor-vork en de toegenomen stijfheid van het frame. Dit laatste is wellicht ook bereikt door de kleinere wielmaat, die daardoor kortere veerpoten en swingarm mogelijk maakte. Maar we waren bij het motorblok en de trappers gebleven. Binnenin het motorblok is de laatste jaren al niets meer grondig veranderd. Waarom zou men ook?
De Kreidler motoren zijn immers bijzonder sterk en uitermate betrouwbaar! Boven het motorblok, als kroon op het plaatframe, zien we de tank en de daarop mooi aansluitende buddyseat. Achter deze buddyseat was op ons test-model een stevig en sierlijk bagagerek gemonteerd, dat echter niet bij de standaard-uitvoering behoort. Dit bagagerek zullen echter vele (zo niet alle) Kreidlerkopers erbij nemen, want het is bijzonder praktisch. Bovendien beschermt het ook nog het vlak eronder geplaatste gecombineerde stop- en achter-licht; dus men slaat twee vliegen in één klap. Zowel in het vóór- als in het achterwiel treffen we in de Kreidler Florett SL een steekas aan, zodat snelle en vooral gemakkelijke dé- en montage van de wielen mogelijk is. Voor het sleutelen aan de bromfiets is gereedschap nodig. Welnu, dat wordt er door Kreidler bijgeleverd. De gereedschapset is zelfs zodanig, dat wij durven zeggen zelden zoveel en zo goed gereedschap als standaarduitrusting bij een bromfiets te hebben aangetroffen. Het gereedschap is, min of meer gewoontegetrouw, ondergebracht in een afsluitbaar kastje aan het einde van de buddyseat, waarop hetzelfde sleuteltje past als op het stuurslot. Nu iets over het rijden zelf. We zullen u eerst de cijfers geven van onze speciale proeven, te weten de acceleratie- en remproeven. Misschien is de overbrengverhouding nog gunstiger geworden door de kleinere wielen en in elk geval kan men met voetschakeling sneller werken dan met handschakeling, zodat het niet verwonderlijk is, dat de acceleratie van de Florett SL in vergelijking tot de Florett, die wij twee jaar geleden testten, nog iets is toegenomen.
Bij onze proeven, honderd meter vanuit stilstand af te leggen in de kortst mogelijke tijd, kwamen wij nu tot het ongekend goede resultaat van 13.7 sekonden! Onder de indruk van dit cijfer wilden wij nu ook wel eens weten, wat de Kreidler met zware belasting zou presteren. De totale belasting werd verhoogd tot 185 kg en zelfs toen werd nog een acceleratietijd van 16 sekonden bereikt. Over trekkracht gesproken! Maar nog was onze verbazing niet ten einde, want de remproeven gaven ook aanleiding daartoe. We begonnen met de achterrem-proef. (De remproeven houden in, dat de remweg bij 40 km/uur gemeten wordt). Deze achterrem, bediend door het aparte rempedaal, bracht de bromfiets in 11.60 meter tot stilstand. Toen de voorrem. Wel, die deed ons even de haren te bergen rijzen. Waarom ? Wat zou u denken van een remweg van 5.80 meter met de enkele voorrem, waarbij het achterwiel af en toe los komt van de grond ?
Na de eerste schrik komt dan de bewondering voor de remcapaciteit. Gevaarlijk is deze krachtige rem echter niet, want voor het normale remwerk laat de voorrem zich evenals de achterrem heel goed doseren. De remproef met beide remmen tegelijk in werking gaf een resultaat van 5.40 meter te zien! De Kreidler Florett SL is hierdoor niet alleen een der snelste, maar ook een der veiligste bromfietsen. Snelheid en veiligheid hebben echter geen afbreuk gedaan aan het comfort. De Florett SL heeft een "uitgekiende" vering, die voldoende soepel is voor lange ritten, maar ook stug genoeg is voor snel bochtenwerk. De positie van de berijder is zonder meer goed te noemen en ook de duopassagier(e) heeft voldoende ruimte op de buddyseat. Voor het rijden in het donker behoeft men op een Floretlt SL ook niet bang te zijn, want de verlichting is prima. Niets dan lof hebben wij verder voor de doordachte constructie van de gehele bromfiets en ook voor de prima afwerking van alle delen. Resumerend kunnen wij stellen, dat de Kreidler Florett SL een bromfiets van geheel eigen klasse is, die de hoge prijs ten volle waard is...
REVO.
Bromfiets no. 11 1968
Aan een Kreidler verandert niet veel. Jarenlang blijft een bestaand model gehandhaafd, terwijl zo af en toe kleine veranderingen worden aangebracht. Zo is enige tijd geleden de schommelarm voorvering vervangen door een telescoopvoorvork en op de RAI-tentoonstelling van dit voorjaar kwam de Florett uit met voetschakeling. Dat was het type SL. Meer nieuws van Kreidler op bromfiets-gebied werd eigenlijk niet verwacht, totdat op de IFMA (begin september van dit jaar) de stadsbromfiets van dit merk uitkwam. Het allerlaatste nieuws is nu, dat Kreidler onmiddellijk gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid kleinere wielen te monteren, waardoor het model nog stoerder aandoet. Enfin, we vonden het weer tijd worden voor een uitgebreide roadtest en daarvoor kregen wij alle medewerking van Van Veen Import in Amsterdam, die de Kreidler brom- en motorfietsen in ons land importeert.
Sommige mensen beweren, dat Kreidler alleen om z'n naam gekocht wordt. Misschien is dat zo. Maar in elk geval moet die naam dan eerst gemaakt worden en ja, daar kan men soms jarenlang op teren. Maar niet zo lang als Kreidler -vooral bij de jonge bromfietsers -al in de running is. Daar moet dan toch wel iets anders dan alleen maar een naam achter zitten. En gezien het feit dat ook veel oudere bromfietsers en dan vooral zij die grote afstanden rijden vaak op een Florett worden aangetroffen, blijkt al, dat de Kreidler niet zo-maar-een-brommer is. Daar kwamen wij zelf ook spoedig achter. Is dit hem nu of is dit hem nu niet, vroegen wij ons af bij het ophalen van de bromfiets. Er zat een gele plaat op het voorspatbord, dus moest het wel een brommer zijn. Dit werd nogmaals bevestigd, toen het verzekeringsplaatje op het achterspatbord werd geschroefd. Dus toch geen motorfietsje ! De Kreidler Florett SL is een robuuste verschijning, die echter niet iedereen mooi vindt. Maar dat is een kwestie van smaak.
Maak nu een wandelingetje om de brommer heen om eens te zien wat er voor bijzonders te ontdekken valt. Het meest opvallende is, dat de motor vrijwel geheel is ingebouwd, waardoor de bromfiets niet alleen gemakkelijk schoon te houden is, maar tevens een strakke lijn heeft verkregen. Uiteraard heeft de Florett geforceerde koeling door middel van een ventilator, want rijwind komt helemaal niet in de buurt van de cilinder. Ondanks de beplating is de motor toch goed bereikbaar, omdat de motorschermen gemakkelijk weg te nemen zijn. Aan de rechterzijde van het motorblok zien we het pedaal van de voetrem, vlak naast de verstelbare crank.
De versnellingen worden met het pedaal aan de andere kant van het motorblok bediend. Er zijn drie versnellingen aan boord. Doordat de cranks erg kort zijn, hebben zij slechts in zeer geringe mate de neiging tot slingeren onder de voeten, zodat hiermee de vaste voetsteunen vrij dicht benaderd zijn, met alle voordelen van dien. Bovendien blijft er ook een ruime grondspeling voor het bochtenwerk over, alhoewel het beslist niet onmogelijk is de trappers aan de grond te krijgen- hetgeen een gevolg is van de sublieme wegligging van dit brom-ijzer. Deze wegligging is wéér iets verbeterd (hoewel die al uitstekend was) door de telescoop-voor-vork en de toegenomen stijfheid van het frame. Dit laatste is wellicht ook bereikt door de kleinere wielmaat, die daardoor kortere veerpoten en swingarm mogelijk maakte. Maar we waren bij het motorblok en de trappers gebleven. Binnenin het motorblok is de laatste jaren al niets meer grondig veranderd. Waarom zou men ook?
De Kreidler motoren zijn immers bijzonder sterk en uitermate betrouwbaar! Boven het motorblok, als kroon op het plaatframe, zien we de tank en de daarop mooi aansluitende buddyseat. Achter deze buddyseat was op ons test-model een stevig en sierlijk bagagerek gemonteerd, dat echter niet bij de standaard-uitvoering behoort. Dit bagagerek zullen echter vele (zo niet alle) Kreidlerkopers erbij nemen, want het is bijzonder praktisch. Bovendien beschermt het ook nog het vlak eronder geplaatste gecombineerde stop- en achter-licht; dus men slaat twee vliegen in één klap. Zowel in het vóór- als in het achterwiel treffen we in de Kreidler Florett SL een steekas aan, zodat snelle en vooral gemakkelijke dé- en montage van de wielen mogelijk is. Voor het sleutelen aan de bromfiets is gereedschap nodig. Welnu, dat wordt er door Kreidler bijgeleverd. De gereedschapset is zelfs zodanig, dat wij durven zeggen zelden zoveel en zo goed gereedschap als standaarduitrusting bij een bromfiets te hebben aangetroffen. Het gereedschap is, min of meer gewoontegetrouw, ondergebracht in een afsluitbaar kastje aan het einde van de buddyseat, waarop hetzelfde sleuteltje past als op het stuurslot. Nu iets over het rijden zelf. We zullen u eerst de cijfers geven van onze speciale proeven, te weten de acceleratie- en remproeven. Misschien is de overbrengverhouding nog gunstiger geworden door de kleinere wielen en in elk geval kan men met voetschakeling sneller werken dan met handschakeling, zodat het niet verwonderlijk is, dat de acceleratie van de Florett SL in vergelijking tot de Florett, die wij twee jaar geleden testten, nog iets is toegenomen.
Bij onze proeven, honderd meter vanuit stilstand af te leggen in de kortst mogelijke tijd, kwamen wij nu tot het ongekend goede resultaat van 13.7 sekonden! Onder de indruk van dit cijfer wilden wij nu ook wel eens weten, wat de Kreidler met zware belasting zou presteren. De totale belasting werd verhoogd tot 185 kg en zelfs toen werd nog een acceleratietijd van 16 sekonden bereikt. Over trekkracht gesproken! Maar nog was onze verbazing niet ten einde, want de remproeven gaven ook aanleiding daartoe. We begonnen met de achterrem-proef. (De remproeven houden in, dat de remweg bij 40 km/uur gemeten wordt). Deze achterrem, bediend door het aparte rempedaal, bracht de bromfiets in 11.60 meter tot stilstand. Toen de voorrem. Wel, die deed ons even de haren te bergen rijzen. Waarom ? Wat zou u denken van een remweg van 5.80 meter met de enkele voorrem, waarbij het achterwiel af en toe los komt van de grond ?
Na de eerste schrik komt dan de bewondering voor de remcapaciteit. Gevaarlijk is deze krachtige rem echter niet, want voor het normale remwerk laat de voorrem zich evenals de achterrem heel goed doseren. De remproef met beide remmen tegelijk in werking gaf een resultaat van 5.40 meter te zien! De Kreidler Florett SL is hierdoor niet alleen een der snelste, maar ook een der veiligste bromfietsen. Snelheid en veiligheid hebben echter geen afbreuk gedaan aan het comfort. De Florett SL heeft een "uitgekiende" vering, die voldoende soepel is voor lange ritten, maar ook stug genoeg is voor snel bochtenwerk. De positie van de berijder is zonder meer goed te noemen en ook de duopassagier(e) heeft voldoende ruimte op de buddyseat. Voor het rijden in het donker behoeft men op een Floretlt SL ook niet bang te zijn, want de verlichting is prima. Niets dan lof hebben wij verder voor de doordachte constructie van de gehele bromfiets en ook voor de prima afwerking van alle delen. Resumerend kunnen wij stellen, dat de Kreidler Florett SL een bromfiets van geheel eigen klasse is, die de hoge prijs ten volle waard is...
REVO.
Bromfiets no. 11 1968
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:15
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
jah een hele mooie brommer ik heb hem namelijk.
ben hem nu aant restaureren endas een hele klus.
maar het is het wel waard .
als ik 16 ben kan ik lekker gaan toeren met de brommer in de zomer vakantie heb er nou al zin in.
ondanks dat iedereen mij loopt aftekraken over dat het een oude brommer is.
ik denk nou en ik vindt hem mooi dus klaar
groetjes een jonge kreidler rijder
ben hem nu aant restaureren endas een hele klus.
maar het is het wel waard .
als ik 16 ben kan ik lekker gaan toeren met de brommer in de zomer vakantie heb er nou al zin in.
ondanks dat iedereen mij loopt aftekraken over dat het een oude brommer is.
ik denk nou en ik vindt hem mooi dus klaar
groetjes een jonge kreidler rijder
- Bijlagen
-
- kreidler 1.jpg (9.39 KiB) 39774 keer bekeken
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 189 keren
- Ontvangen waarderingen: 572 keren
Op 18 december 2003 is dit artikel op kreider.nl geplaatst, bedroevend om te constateren dat het mooiste wat ooit uit Kornwestheim is komen rollen zo weinig reacties en aandacht heeft gekregen.
Een artikel wat bijna 7 jaar geleden is geplaatst verdiend als nog de nodige aandacht, ik roep hierbij op om een foto(`s) van uw kreidler SL hier te plaatsen.
Of ik moet de enigste zijn met een SL
Een artikel wat bijna 7 jaar geleden is geplaatst verdiend als nog de nodige aandacht, ik roep hierbij op om een foto(`s) van uw kreidler SL hier te plaatsen.
Of ik moet de enigste zijn met een SL
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 493 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
je hebt dat ding al genoeg keer omhoog gehemeldHenk 3bakvoet schreef:Op 18 december 2003 is dit artikel op kreider.nl geplaatst, bedroevend om te constateren dat het mooiste wat ooit uit Kornwestheim is komen rollen zo weinig reacties en aandacht heeft gekregen.
Een artikel wat bijna 7 jaar geleden is geplaatst verdiend als nog de nodige aandacht, ik roep hierbij op om een foto(`s) van uw kreidler SL hier te plaatsen.
Of ik moet de enigste zijn met een SL
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 189 keren
- Ontvangen waarderingen: 572 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 97 keren
Roadtest SL
Ik zal je steunen Henk met een foto van mijn Beige SL
Jij kent hem, hij is natuurlijk ongerestaureerd, in deze jas verliet hij destijds ook de fabriek.
Jij kent hem, hij is natuurlijk ongerestaureerd, in deze jas verliet hij destijds ook de fabriek.
- Bijlagen
-
- beigemetkap 002a.JPG (91.15 KiB) 35190 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 97 keren
roadtest SL
Chroom kapje vind ik achteraf ook niet zo geslaagd, is inmiddels zelfs verkocht.
Op een eitank met beenscherm staat zo'n kapje mooier vind ik.
Een SL in het rood is ook wel mooi, maar ik zie liever beige of antraciet, is wat klassieker, maar dat is kwestie van smaak en niks anders.
Deze rode is ook nog in zijn 1e jas en als nieuw!
Op een eitank met beenscherm staat zo'n kapje mooier vind ik.
Een SL in het rood is ook wel mooi, maar ik zie liever beige of antraciet, is wat klassieker, maar dat is kwestie van smaak en niks anders.
Deze rode is ook nog in zijn 1e jas en als nieuw!
- Bijlagen
-
- rodebuiten 001.jpg (88.35 KiB) 35133 keer bekeken
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 189 keren
- Ontvangen waarderingen: 572 keren
-
- Berichten: 6985
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Hier eentje van mij. Nog in z'n originele jas, helaas is hij in een kinderziekte blijven hangen. De rooie die ik heb is iets minder lelijk, maar heeft ook hier en daar wat verf (de vorige eigenaar had een zwak voor loodmenie en ijzermenie) erop gesmeerd gekregen. Maar ik heb ze aangeschaft waarvoor ze bedoeld waren; rijden in de winter, door weer en wind en pekel. En dan pas in het voorjaar weer schoonmaken.
- Bijlagen
-
- herman3bakvoet.JPG (66.27 KiB) 34996 keer bekeken
-
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 97 keren
roadtest SL
Ik heb ook nog een plaatje van mijn beige Kreidler met beenscherm.
Je hebt 2 varianten, deze kleur of de beige kleur zoals Henk heeft.
Je hebt 2 varianten, deze kleur of de beige kleur zoals Henk heeft.
- Bijlagen
-
- beigemetkap 001c.JPG (98.98 KiB) 34793 keer bekeken