Turbo/kompressor mogenlijk op brommers ?

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SvenO
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 sep 2009, 22:10
Locatie: Bruinisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Turbo/kompressor mogenlijk op brommers ?

#1 Bericht door SvenO » 10 mar 2010, 21:41

misschien een rare vraag maar zou het kunnen een turbo op een brommer te zetten heb het al wel eens op een motor gezien. maar zou dat dan ook op een twee-taktje kunne :P

Gebruikersavatar
hcmaikel
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 apr 2009, 13:16
Locatie: Egmond Binnen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door hcmaikel » 10 mar 2010, 21:44

heb er wel eens iets ergens op internet over gelezen.
zijn wel verschillende projectjes geweest ik geloof met een mitsubithi turbo o.i.d omdat deze lekker klein en compact waren! maar naar mijn weten hadden ze er geen resultaat mee behaald. mischien dat andere mensen hier meer over kunnen vertellen.

SvenO
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 sep 2009, 22:10
Locatie: Bruinisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door SvenO » 10 mar 2010, 21:48

ja ben er wel benieuwd na

(zie het al voor me een turbo op m'n kreidler. haha

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door caveman » 10 mar 2010, 21:52


SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#5 Bericht door SwiffMeister » 10 mar 2010, 22:00

viewtopic.php?t=28048

En op de kreidler van het snelheidsrecord zat ook een blower:
Afbeelding

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door christophe » 10 mar 2010, 22:01

recordhouder van de 50cc reed ook met turbo, am-6 blokkie met turbo, liep net ff wat harder als een kreidlerblokkie......
http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg


groeten christophe

SvenO
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 sep 2009, 22:10
Locatie: Bruinisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door SvenO » 10 mar 2010, 22:03

maar win je er ook wat pk's mee op een kreidler blok ?

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door fokko » 10 mar 2010, 22:15

christophe schreef:recordhouder van de 50cc reed ook met turbo, am-6 blokkie met turbo, liep net ff wat harder als een kreidlerblokkie......
http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg


groeten christophe
Is wel geprobeerd, maar tijdens het record zat er geen turbo op.

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door mopeddy » 10 mar 2010, 22:32


Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Harwin » 10 mar 2010, 22:51

alle snelle 2 takten hebben al een soort van turbo
denk dat je die werking niet wilt verstoren met 1 of andere ventilator in je uitlaat traject

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#11 Bericht door tombo » 11 mar 2010, 08:53

Afbeelding
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Meestal blijft het bij turbo projectjes altijd bij een hoop dromen en gebeurt er uiteindelijk niks :P

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

#12 Bericht door kreidler844 » 11 mar 2010, 10:20

tombo schreef:Afbeelding
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Meestal blijft het bij turbo projectjes altijd bij een hoop dromen en gebeurt er uiteindelijk niks :P
Lijkt wel stoer Tom, maar of het iets uithaalt weet ik niet, misschien met een compressor (charger) en volgens mij kan het alleen met een schijfgestuurde inlaat, zoals bij die FS1.
Daarentegen moet je een charger ook aandrijven en meeslepen dus op een 50 cc lijkt het mij niet zo zinvol.

Wietse

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#13 Bericht door tombo » 11 mar 2010, 12:39

IK weet uberhaupt niet of het werkt, maar het ziet er idd dik uit (en er is over nagedacht, zie de olieleidingen enzo). Dit is een Mitsubishi TD-02, die worden standaard toegepast op van die K-cars in Japan (600cc turbo). Ik heb ook wel eens gelezen dat ze deze turbo's op Honda 4-takt blokken proberen, daar schijnt het wel wat vermogen op te leveren (maarja, dat zijn dan vaak ook de +120cc blokken met Takegawa spul erop)

Hier nog 1:
Afbeelding
Met filmpje
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=1U4bOtifdFU

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Bo17 » 11 mar 2010, 12:39

Hmm, bochtjes rechtsom lijken mij ook moeilijk. Grasbanen kan weer wel!
Zijn de Deense (.dk) Fs1-tjes trouwens ook niet met 2 bak uitgevoerd? Wel spannend dat jankt wel lekker...

Nog even serieus:
Wat doet turbo schoep voor negatiefs met de expansie werking in het uitlaatkanaal, zou je daar alleen al niet heel veel verliezen? Deze FS1 heeft niet echt een tailpipe die er toe doet. En natuurlijk hoe je de boel aanstuurt, de roterende schijf lijkt al heel veel op de kleppen in een viertakt, dus dan kom je al een aardig eind in de richting van hoe een turbo op een 4 takt werkt. Maar de hele handel moet wel allemaal door het carter waar het bij een 4 takt zich boven de zuiger afspeelt.
Technisch allemaal heel mooi, maar wel heel veel moeite! Plug&playtje uit NH of Brabant erop is volgens mij goedkoper!
Gr.

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door mopeddy » 11 mar 2010, 12:52

Krijg je van die turbo verhalen! :roll: bron Telegraaf vandaag!

VIANEN - De politie heeft woensdag 10 maart, twee 16-jarige jongens uit Hagestein en Vianen aangehouden die op hun brommers met een vaartje van 90 kilometer per uur op de A27 bij Vianen reden. Dat meldde de politie donderdag
Ze verklaarden tegenover de politie dat ze het wel een leuke stunt vonden om met de brommer op de snelweg te rijden. De bromfietsen zijn in beslag genomen en tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

#16 Bericht door kreidler844 » 11 mar 2010, 13:35

tombo schreef:IK weet uberhaupt niet of het werkt, maar het ziet er idd dik uit (en er is over nagedacht, zie de olieleidingen enzo). Dit is een Mitsubishi TD-02, die worden standaard toegepast op van die K-cars in Japan (600cc turbo). Ik heb ook wel eens gelezen dat ze deze turbo's op Honda 4-takt blokken proberen, daar schijnt het wel wat vermogen op te leveren (maarja, dat zijn dan vaak ook de +120cc blokken met Takegawa spul erop)

Hier nog 1:
Afbeelding
Met filmpje
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=1U4bOtifdFU
Het kan dus wel met een membraam.

Wietse

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door Bo17 » 11 mar 2010, 15:29

En zie ook de positie van de turbo: na de tailpipe, waarbij de FS1 hem 'in' de bocht heeft zitten.
Maar wat doet de overdruk van de Turbo met het membraam? Staat de waste gate dan open tot het moment dat er onderdruk in het carter komt?
Maar allemaal leuk, nog meer varianten? En wie heeft de eerste (foto) van de Kreidler-turbo?
Gr.

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

twee takt

#18 Bericht door koepelsekreidler » 11 mar 2010, 16:23

om maar eens een idee te geven waar twee takt staat tegenwoordig!!!!!!!!!!!!





Technologisch meest geavanceerde tweetaktmotor


Snow Goer
BRP's Rotax 600 H.O. E-TEC Engine
Ski-Doo's E-TEC directe brandstofinjectie technologie is misschien wel de grootste sneeuwscooter product nieuws voor 2009. Deze technologie maakt een twee-takt motor branden zo netjes dat de emissie-ratings zijn schoner dan sommige van vier slagen

dit hangen we tegenwoordig voor de lol in kleine rubberbootjes

funride zeggen we dan

mart

ik bak nog maar weer een biefstuk :D
Bijlagen
2stroke met compressor.jpg
2stroke met compressor.jpg (8.2 KiB) 16438 keer bekeken

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#19 Bericht door tombo » 11 mar 2010, 17:15

Bo17 schreef:En zie ook de positie van de turbo: na de tailpipe, waarbij de FS1 hem 'in' de bocht heeft zitten.
Maar wat doet de overdruk van de Turbo met het membraam? Staat de waste gate dan open tot het moment dat er onderdruk in het carter komt?
Maar allemaal leuk, nog meer varianten? En wie heeft de eerste (foto) van de Kreidler-turbo?
Gr.
Zou je dan niet last gaan krijgen van een "zwevende" wastegate (als de wastegate continu open en dicht gaat?).
Ik vraag me trouwens af of je perse een expansieuitlaat nodig hebt voor een turbo 2-takt. Als je puur voor het vermogen gaat, en je hebt het hele turbo gebeuren incl afstelling goed voor elkaar, dan lijkt me gewoon dat je de turbodruk opschroeft (alhoewel dat natuurlijk makkerlijker gezegd dan gedaan is) om het gebrek aan expansieuitlaat te compenseren.
Dit zijn trouwens allemaal draw-through setups, ik heb nog geen 2-takt blow-through setups (zoals bij een auto) kunnen vinden.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

#20 Bericht door kreidler844 » 11 mar 2010, 18:28

tombo schreef:
Bo17 schreef:En zie ook de positie van de turbo: na de tailpipe, waarbij de FS1 hem 'in' de bocht heeft zitten.
Maar wat doet de overdruk van de Turbo met het membraam? Staat de waste gate dan open tot het moment dat er onderdruk in het carter komt?
Maar allemaal leuk, nog meer varianten? En wie heeft de eerste (foto) van de Kreidler-turbo?
Gr.
Zou je dan niet last gaan krijgen van een "zwevende" wastegate (als de wastegate continu open en dicht gaat?).
Ik vraag me trouwens af of je perse een expansieuitlaat nodig hebt voor een turbo 2-takt. Als je puur voor het vermogen gaat, en je hebt het hele turbo gebeuren incl afstelling goed voor elkaar, dan lijkt me gewoon dat je de turbodruk opschroeft (alhoewel dat natuurlijk makkerlijker gezegd dan gedaan is) om het gebrek aan expansieuitlaat te compenseren.
Dit zijn trouwens allemaal draw-through setups, ik heb nog geen 2-takt blow-through setups (zoals bij een auto) kunnen vinden.
Wastegate lozen. :lol:

Plaats reactie