Van Veen Kreidlers
Bron: Motor, nr 15, 11-04-1969
Auteur: G. v. d. Beek
Technische en optische juweeltjes worden in alle Grands Prix ingezet
Van Veen Kreidler Aalt Toersen
Eindelijk was het dan zover! Eindelijk werd de sluier van geheimzinnigheid aan een kant opgetild en mochten wij de producten van maandenlange noeste arbeid bewonderen en ten dienste van heel motorminnend Nederland fotograferen. Vijf maanden lang besteedden Van Veen en racemanager Leferink al hun tijd aan de bouw van een aantal Grand Prix racemachines die er zijn mogen. En het werden juweeltjes, fabelachtig mooi en naar we zonder chauvinistisch te zijn mogen verwachten ook fabelachtig snel. Vijf lange maanden werden besteed aan de vervolmaking van de al bestaande racemachines — meer speciaal het recordmotortje van Aalt Toersen — het bouwen van nieuwe frames en stroomlijnen en een zeer groot aantal kleinere details.
Wat zonder twijfel het meest aan de Grand Prix machine opvalt is het feit dat de motor een Kreidler gebleven is. Dat was de voornaamste opzet van de heer Van Veen; zoveel mogelijk uitgaan van de standaard machine. Dus luchtkoeling voor de cilinder, standaard carters, standaard krukas. En dan toch zoveel vermogen er uit halen dat men er mee aan de top kan meedraaien en misschien zelfs wel mee kan winnen! En over dat laatste wordt niet veel gezegd: niemand weet beter hoe moeilijk het is om met een "winner" te komen dan diegenen die zelf zo'n machine bouwen. De ontwikkeling van de 50 cc klasse staat heel dicht bij de top, vooral in ons land waar men op dit gebied toch wel toonaangevend is.
De linkerkant van het motortje is het meest interessant: boven de cilinder zit het van koelribben voorzieneelektronische ontstekingssysteem, de opnemer zien we rechts van de kruktap.Het cilindertje daarvoor dient om het brandstofpeil bij remmen en accelereren constant te houden.De frameconstructie is gelijk aan die van de laatste fabrieksracers en recordmachines.
De winst die nu nog bereikt wordt gaat heel langzaam en is slechts in tienden van pk's te meten. Er wordt van de concurrentie verwacht dat er machines met zo'n 15 a 15,5 pk worden ingezet en op onze vraag aan de heer Van Veen of zijn Kreidlers dat ook hadden, antwoordde hij met ja! Meer niet. Geen nadere aanduiding, maar dat is voldoende! Alleen nog dat het maximum toerental tussen de 13.500 en 14.500 ligt (en hier kunnen wij alleen maar veronderstellen dat dit afhankelijk is van het type uitlaat, gekozen afhankelijk van het circuit).
Hoewel het dus in principe dezelfde motor gebleven is welke men ook verleden jaar gebruikt heeft is er toch wel zeer veel veranderd, maar toch is deze Kreidler de meest aan de serie verwante 50 cc racemotor die we kennen. Zo is het bijvoorbeeld ook zeer opvallend dat de motoren nog steeds zijn uitgerust met een vijfbak, hoewel zes versnellingen toegestaan zijn en beslist voordelen bieden. O.a wat dit betreft is de machine echter nog niet geheel klaar en een zesbak is in de maak en wordt waarschijnlijk ook gemonteerd voordat Aalt Toersen en Jan de Vries de machines in wedstrijden om het wereldkampioenschap de sporen zullen geven.
Om aan de nieuwe bepalingente voldoen moet de motor tenminste 60 kg wegen, en dat betekent in de praktijk dat men niet erg op het gewicht hoeft te letten. Daarom kon men met behulp van tekeningen van de fabriek (die steeds met raad en daad terzijde heeft gestaan waar dat nodig was) een bijzonder robuust frame bouwen. De machines zijn wat afmetingen betreft tot de laatste millimeters aangepast aan Aalt Toersen en Jan de Vries; er zijn geen concessies gedaan, alles is optimaal. Geen centimeter steekt nog uit buiten de in M.R.T.N.-kleuren gespoten stroomlijnen; een punt dat juist bij machines die aan de top verkeren uiterst belangrijk is.
De machine is helemaal pas gemaakt voor Aalt Toersen.Met een totaal gewicht van 120 kg (60 voor de motor, 60 voor Aalt) zitmen precies aan de onderste toelaatbare grens.
Speciaal voor de Van Veen-Kreidler racers werd door Bosch een thyristor ontsteking----geheel zonder contactpunten — ontwikkeld. De benodigde energie wordt geput uit twee in serie geschakelde 6 volt accu's. Op de proefbank heeft dit goed voldaan, maar mochten er onvoorziene moeilijkheden komen, dan kan men direct terugvallen op de eenvoudige accu-ontsteking met behulp van contactpunten.
Maandag 14 april vertrekt het gezelschap (4 koppen, 4 motoren) naar het circuit van Hockenheim om te trainen. Vervolgens gaat de reis naar Le Mans en daarna naar Madrid. Telkens wordt er twee dagen (gerekend in uren) getraind, alles om goed beslagen ten ijs te komen voor de op die circuits te verrijden wedstrijden voor het wereldkampioenschap. Madrid is het eerst aan de beurt (4 mei), en daarnaar zien we met spanning uit. Het is de eerste Grand Prix van dit seizoen, en dan zullen de kaarten op tafel komen! Wij zijn razend benieuwd! U ook? Voor f. 170,-- kunt u het feest bijwonen. Het lijkt ons wel de moeite waard!
G. v. d. Beek
Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen
Artikel gescand door Peter G
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl
1969, Van Veen Kreidlers
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren