1962, Jan Huberts vertelt over zijn Franse GP overwinning

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1962, Jan Huberts vertelt over zijn Franse GP overwinning

#1 Bericht door Maarten » 16 mei 2010, 09:58

Jan Huberts vertelt over zijn GRAND PRIX OVERWINNING

Bron: Motor, 49e jaargang, No 21, 25-05-1962
Auteur:

Afbeelding

Jan Huberts, door Engelse vakpersmensen al de flying Dutchman van Clermont Ferrand genoemd na zijn opzienbarende overwinning in de 50 cc race, is vorige week even op onze redactie komen aanwippen, waar natuurlijk een stevige boom is opgezet over dit eerste grote succes voor hem en zijn fabrieks Kreidler. Een zeer kort race-verslag konden we nog in het vorige nummer opnemen en vanzelfsprekend had Huberts ons nu nog wel een en ander te vertellen, zodat we hier op die Grand Prix van Frankrijk graag even terugkomen. Jan Huberts zelf is inmiddels al naar het eiland Man vertrokken met een standaard Kreidler bij zich. om het lange on zeer moeilijke circuit vast wat te verkennen. Op 4, 6 en 8 juni worden daar de TT-races verreden en die laatste dag (dat is op een vrijdag) komen de 50 cc's aan de start. Zijn kansen zijn daar dan natuurlijk niet zo groot als te Clermont Ferrand, want om het circuit op Man goed te kennen, moet men er toch al minstens een keer een race gereden hebben en voor Jan is dit zijn eerste bezoek aan het eiland.

Terug thans naar Clermont Ferrand. In de training was het daar niet zo vlot verlopen. Vrijdags moest er, zo bleek bij de eerste rondjes, nog een en ander aan de motor afgesteld worden en dan is een uurtje zo voorbij Het trainingsuur zaterdag was eigenlijk ook maar nauwelijks voldoende om het circuit wat te leren kennen en om tevens nog beter thuis te raken op de Kreidler. Of het dan zo'n moeilijk te rijden motor is en of daaraan ook het matige resultaat (een tiende plaats) te Barcelona, de week tevoren, aan te wijten was? De Kreidlers sturen best, vooral in snelle bochten, maar zoals bij alle gp-racemachines moet er flink geschakeld worden door het vrij kleine toerenbereik waarbinnen de nodige pk's geleverd worden; en dat met twaalf versnellingen.

Afbeelding

De schakelmogelijkheden (drie) met de hand en met de voet (vier) moeten bij overschakelen naar bepaalde versnellingen gecombineerd uitgevoerd worden; terug van de tiende naar de negende versnelling bijvoorbeeld vraagt tegelijkertijd een schakelmanoeuvre met de hand en de voet en als je maar even aarzelt met schakelen, doordat je bijvoorbeeld nog even moet denken, brengt dit zo de noodzaak met zich mee om - als het terug-schakelen betreft - nog een versnelling verder terug te gaan. Een Anscheidt en Gettlich en ook Kunz, die al veel langer met de Kreidlers rijden, zijn op de schakeling natuurlijk al goed ingespeeld, ze hoeven er niet meer bij te denken en dan kan je je geheel concentreren op de race zelf. Maar in Barcelona was dit toch niet zo'n grote handicap als het feit, dat een nieuw motortje, dat nog praktisch niets gelopen had, gewoon nog niet zijn topprestaties leverde.

Met dit al viel het trainingsresultaat in Clermont Ferrand nog niet tegen. Eén seconde langzamer dan Anscheidt is nog zo gek niet, maar... Takahashi en Taveri op de Honda, waarin net wat met spoed uit Japan overgevlogen nieuwe spullen gemonteerd waren, gingen nog enkele seconden sneller.

De start had een best verloop. Het eerste weg van het hele rennersveld! Maar bij de eerste de beste bocht zat het al niet zo goed meer. Een stel renners die hun trainingstijd wat beter hadden kunnen benutten, remde veel later voor die bocht en flitste dus voor het ingaan ervan al voorbij. Dat meteen haarscherp rijden had overigens ook tot gevolg, dat er in die eerste ronden al verschillenden onderuit gingen. Ook alle meteen vol-uit gedraaide motortjes hielden het niet en tot die vroege uitvallers behoorde Anscheidt, terwijl Gettlich als gevolg van een val ver achterop raakte; Kunz was niet gestart in verband met een nog hinderlijke blessure, overgehouden van een tuimeling te Barcelona.

Zo hard ging het intussen aan kop met de Honda rijders Takahashi, Taveri en Robb, dat dit groepje al bij de vierde ronde zo'n 26 seconden voorsprong had. Maar Takahashi, die de leiding had, was voor Honda niet de aangewezen winnaar, daar Taveri in Barcelona al meer punten gekregen had. Er kwam dus een pit-seintje. Die Hollander zat toch ver achter. Maar, zo vertelt Huberts, ik was inmiddels echt lekker gaan draaien en omdat de Kreidler met zijn twaalf versnellingen wel wat harder liep en vooral bij het klimmen (het is geen vlak circuit!) inlopen mogelijk maakte, moest het mogelijk zijn de kopgroep nog te bereiken. Het circuit was inmiddels ook nog aardig opgedroogd en ik voelde dat het ging. Zou men van Honda Takahashi voluit hebben laten doordraaien, dan zou ik de vier resterende ronden werkelijk alles hebben moeten geven cm mijn achterstand op hem in te lopen; het zou waarschijnlijk mogelijk geweest zijn, maar dat is achteraf redeneren en in werkelijkheid liep het anders. De kopgroep kwam weer bijeen en op dat moment heeft nog geen van die drie koplopers kunnen vermoeden, dat mijn achterstand zienderogen slonk. Op het zeer bochtige circuit sturend voor wat ik waard was (en voor mijn eigen gevoel ging ik nu echt) kreeg ik weer aardig aansluiting, maar de drie voor mij hadden het gevaar nu gezien en lieten me er natuurlijk niet netjes even langs. Eén punt op het circuit was er echter, waar volgens mij wel passeermogelijkheid moest zijn; een vol-gas bocht. Twee kon ik er in de laatste ronde inderdaad pakken, maar Taveri nog niet. Berg-op echter ging ik ook hem als in een flits voorbij. Voor het laatste bochtige stuk achterom kijkend, zag ik dat ik nu een behoorlijke voorsprong had en in plaats van op de uiterste grens rijdend door te gaan, kon ik zekerheid voor alles nemen. Takahashi zag daardoor wel kans om nog wat in te lopen, maar mijn 2,2 seconde voorsprong op de finishlijn betekende toch een veilige zege.
Hoe blij ik was, hoe groot het enthousiasme van de mensen in de pit, vooral ook van Kreidler constructeur Hilber, laat zich begrijpen. Maar ook andere renners bereidden me een warm onthaal en spraken al van the new worldchampion. Maar laten we het daar nog maar helemaal niet over hebben. want dat zie ik zelf absoluut nog niet. Met één Grand Prix winnen ben je er nog lang niet. Maar ik zal mijn best doen; eerst op Man en dan kom ik gauw met het vliegtuig naar Tubbergen om daar ook te rijden. Tot ziens dus.

De uitslag van de Franse Grand Prix.
In het korte verslag van de Grand Prix van Frankrijk in het vorige nummer, hebben we niet in alle klassen volledig kunnen vermelden wie op de eerste tot en met de zesde plaats eindigden. Daarom geven wij U thans nog even die uitslagen.

50 cc: 1. J. Huberts; 2. K. Takahashi (die in zijn poging om Huberts nog te achterhalen, dus toch Taveri de tweede plaats ontnam); 3. L. Taveri; 4. T. Robb; 5. S. Suzuki; 6. M. Itoh.

Stand wereldkampioenschap wegraces.
Na de Grand Prix van Spanje en Frankrijk is de stand voor het wereldkampioenschap als volgt: 50 cc: Anscheidt (Kreidler), Huberts (Kreidler) en Taveri (Honda) 8 punten; Takahashi (Honda) 7: Busquets (Derbi) 6; Robb (Honda) 5; Gedlich (Kreidler) 3; Suzuki (Suzuki) 2; Itoh (Suzuki) 1.

Meer informatie:
Overzicht personen: Jan Huberts


Overzicht wegrace artikelen

Artikel gescand door peter G
Artikel geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
E_Bussink
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 jul 2009, 09:39
Locatie: Oude Pekela
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door E_Bussink » 16 mei 2010, 12:13

mooi stukje ,die goeie oude tijd ,om nooit te vergeten.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 16 mei 2010, 19:20

Net als het artikeltje "schetsen uit Assen" is ook dit artikel uit 1962, en bijna 50 jaar oud.

Bijna een halve eeuw geleden was het dus dat Jan Huberts een zege boekte in een Grand Prix, op een 50 cc Kreidler met 12 versnellingen en een dubbele roterende inlaat.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 16 mei 2010, 23:55

mooi artikel weer :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 mei 2010, 06:30

Mooi dat Jan Huberts nog steeds mee draait in het oldtimer racen.

Enzo

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#6 Bericht door Luc » 20 mei 2010, 01:32

Zeker een mooi stuk uit de 50cc history.
Jan Huberts was een van eersten en heeft ook nog eens heel lang gereden tot ver nadat wij al gestopt waren in 1972.
Uit het verhaal blijkt ook dat het uit de begintijd is, want heden ten dage zou zoiets ondenkbaar zijn.
De onderlinge verschillen waren vroeger veel groter dan nu.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#7 Bericht door TonK » 21 mei 2010, 08:42

De resultaten van Jan in het wereldkampioenschap.
Bijlagen
Jan Huberts in de GP's.JPG
Jan Huberts in de GP's.JPG (38.66 KiB) 12721 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 1962, Jan Huberts vertelt over zijn Franse GP overwinning

#8 Bericht door Maarten » 01 jun 2019, 17:09

Huberts winnaar in de Franse Grand Prix!

Bron: Motor, No. 20, 18-05-1962

Huberts winnaar in de Franse Grand Prix 1962
Huberts winnaar in de Franse Grand Prix 1962
Jan-Huberts-Winnaar-Franse-Grandpirx-1962.jpg (125.26 KiB) 2927 keer bekeken

Wat waarschijnlijk geen enkele Nederlandse wegrace-enthousiast verwacht heeft of zelfs maar heeft durven hopen, is geschied, Jan Huberts grootse winnaar in de 50 cc klasse van de Grand Prix van Frankrijk te Clermont-Ferrand! Dit is de eerste keer dat een Nederlandse renner een race heeft gewonnen die telt voor het wereldkampioenschap; dit kampioenschap werd in '49 ingesteld. Het is ook de eerste keer, dat een Nederlander in een zg. Classic Event (ofwel een Grand Prix) in het buitenland met de hoogste eer is gaan strijken. Nadat Anscheidt al in de eerste ronde van die 50 cc race was uitgevallen, zag het er voor Kreidler niet zo best uit, want in hevig gevecht met elkaar gingen aan kop de Honda fabrieksrijders Takahashi, Taveri en voorts Tommy Robb en zij leken de leiding stevig in handen te hebben. Maar al vechtend om uit te maken wie de sterkste zou zijn, verloor deze kopgroep toch langzaam maar zeker op Jan Huberts, die in zes ronden van de zevende plaats af opklom en toen met zijn fabrieks-Kreidler vlak achter het Honda team kwam. Deze situatie bleef zo tot in de laatste ronde. Dat Huberts, kennelijk nu al veel beter ingespeeld op de twaalf-versnellingsmotor, werkelijk hard ging, blijkt wel uit het feit, dat hij en passant de snelste ronde op zijn naam bracht met een gemiddelde van 100,5 km/u. In de laatste ronde kwam het voor de Honda ploeg welhaast dramatische slot van de race. Huberts draaide nog verder open en toen was het één-twee-drie gebeurd: met ruim twee seconden voorsprong op Takahashi ging hij als eerste over de finishlijn. Taveri werd met 0,4 sec. achterstand op de Japanner derde en vierde map werd Robb. Vermeldenswaard is nog, dat Degner op Suzuki zevende werd en Gettlich op Kreidler achtste; zij kwamen achter twee andere Japanse Suzuki rijders. Voor het wereldkampioenschap hebben nu Anscheidt. Huberts en Taveri alle drie acht punten.

De 125 cc race te Clermont-Ferrand werd met vrij grote voorsprong op Redman gewonnen door Takahashi (gem. 108,3 km/u); derde werd .Robb, vierde Taveri, beiden ook op Honda. De vijfde plaats was hier voor Degner. In de kwartliter klasse is het een soort Honda demonstratie geworden. Met 0,3 sec. voorsprong op McIntyre won Redman en Phillis eindigde als derde vlak achter McIntyre, zodat er kennelijk heel precies volgens pit-orders gereden is. Bij de zijspannen tenslotte scheen het aanvankelijk weer tot een bar duel tussen Deubel en Camathias te komen, maar ongeveer halverwege de race liep Deubel van zijn Zwitserse concurrent weg en hij won uiteindelijk met een voorsprong van maar liefst 38 seconden. Met flinke achterstand op Camathias werd Chris Vincent derde en Kolle bezette de vierde plaats.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: 1962, Jan Huberts vertelt over zijn Franse GP overwinning

#9 Bericht door Luc » 01 jun 2019, 18:38

Blijft leuk om weer eens te lezen.

Plaats reactie