Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 01, 2010 3:41 pm 
Offline

Geregistreerd: zo okt 31, 2010 1:34 am
Berichten: 20
nog een ideetje: ik weet niet of het al behandeld is op dit forum, maar ik zag tijdje geleden
de Mythbusters die een auto als een golfbal uitgerust hadden.
Het verbruik ging met 11% achteruit, oftewel de luchtweerstand moet zijn verminderd.Heeft iemand al eens een test gedaan of dit mogelijk een effect heeft op de topsnelheid?


Ik heb trouwens nog ergens op mijn zolder een Schubert golfbal helm liggen, was voor toen,1983 of zo, een erg aparte helm,die niet alleen uitgerust was met alle deukjes, maar ook met een dubbele beglazing waardoor hij in de wintertijd nooit besloeg.


Rikus


Bijlagen:
061020_golf_ball_02.jpg
061020_golf_ball_02.jpg [ 22.91 KiB | 4501 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 01, 2010 8:26 pm 
Offline

Geregistreerd: za dec 23, 2006 9:24 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Gemert
@ nozems, als je zoiets verkleind tot een 50cc blok dan zal het effect waarschijnlijk ook minimaal zijn.

@ rikus, daar hebben we de golfballetjes weer.
Bij een draaiende bal geeft het wel een goed effect maar het is de bedoeling dat je motor/brommer/auto en zeker een rekord machine zonder spinnen over de baan gaat.

Als zoiets echt voordelig zou zijn waarom zie je het dan niet bij straat of circuit gebruik?

Misschien dat dit topic wel positief kan bijdragen aan een dergelijke rekord poging.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 6:48 am 
Offline

Geregistreerd: zo okt 31, 2010 1:34 am
Berichten: 20
@M3GTDRIVER: voor een topprestatie helpen alle kleine beetjes wel zeker:

http://www.zipp.com/_media/pdfs/technol ... _edges.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 9:33 am 
Offline

Geregistreerd: zo okt 31, 2010 1:34 am
Berichten: 20
Op de Zipp site zijn trouwens erg veel interesante documenten te vinden, meeste met betrekking tot
aerodynamica.

Spaken: http://www.zipp.com/_media/pdfs/technol ... eshape.pdf

Velgen: http://www.zipp.com/_media/pdfs/technology/rimshape.pdf

Boundary layer: http://www.zipp.com/technologies/aerody ... ylayer.php


Als het dus is dat het wel degelijk voordeel bied bij velgen, waarom dan niet bij een kuip
op de motor.Die staat wel is waar stil, maar de lucht " kleeft" er net zo hard aan vast.

Rikus


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 2:19 pm 
Offline

Geregistreerd: za dec 23, 2006 9:24 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Gemert
Inderdaad is het zo dat alle beetjes helpen. De vraag is echter, hoever wil je gaan, wat zijn je mogelijkheden (budget, tijd, faciliteiten, kennis).

De vraag, stroomlijn of geen stroomlijn is natuurlijk bij een all out effort makkelijk te beantwoorden: duidelijk, met stroomlijn.

Een redelijk design is nogal eens gemaakt en zoals reeds aangehaald, altijd beter dan zonder.

Eenvoudig zal het niet niet zijn want ik kan me een film herinneren (At any sunday) waar o.a. een Land Speed Record poging werd gedaan met een "sigaar". Tot 100mph was de besturing normaal, van 100 tot 200mph was de besturing tegengesteld en boven 200mph weer normaal. Fijn hé en allemaal teh resultaat van aerodynamica en zwaartepunt.

Er komt meer bij kijken dus.
Je mag dus blij zijn als je een neutraal sturende sigaar kunt maken die stijf genoeg is zodat hij niet indrukt cq gaat zwabberen en ook nog licht van gewicht is.

Gewicht is voor topsnelheid misschien niet zo van belang maar toch wel enigermaten belangrijk.

Als je dan ook nog moet gaan uitzoeken of dimples gunstig voor je zijn en welke : rond vierkant zeskant, hoe diep welke hoeken enz, enz, dan denk ik dat het project zonder miljonairs meer dan 10 jaar gaat duren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 10:04 pm 
Offline

Geregistreerd: za feb 17, 2007 7:42 pm
Berichten: 136
Woonplaats: ermelo
fokko schreef:
TonK schreef:
M3GTDRIVER schreef:
Verder is volgens mij het 50cc rekord gezet met de 50cc zónder turbo.


Met turbo .......... klik.


Inderdaad laten foto's van ná de run zien dat er geen turbo meer op zit (even zoeken).


http://img695.imageshack.us/img695/2944/buddfab3vr1.jpg


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 10:40 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Vaag plaatje Fokko...zie jij nu wel of geen turbo ?
Nou ja ,maakt ook niet uit ,meer vermogen hebben als dat amerikaanse bouwsel is niet het probleem.
Ze zullen ook nog wel met toverbenzine gewerkt hebben.
Maar zo'n sigaar bouwen en de hele investering om er heen te gaan ,daar zit het probleem.
Wie wil er sponsoren ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 10:43 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Citaat:
Bonneville would be the last test for the turbocharger. Would it work at altatuide,
would the heat back-up in the exhaust and cook the motor trying to run flat out for 3 minutes.
Well it worked great, even with it's super peaky power band.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 10:52 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
'Even' je Casalemot motortje er in lepelen en gassen met dat apparaat, de juiste sticker zit er al op.


Bijlagen:
pietplompensigaar.jpg
pietplompensigaar.jpg [ 53.69 KiB | 4312 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 11:00 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Haha,
Ja dat van die stickers klopt.
Maar of de motorsteunen passen...?.. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 11:41 pm 
Offline

Geregistreerd: za dec 23, 2006 9:24 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Gemert
Die wil ik nog wel voor je aanpassen, ha ha.

Wat betreft de turbo, die zat na de expansiepijp. Nou die pijp zie je wel te zitten hé en de demper ook maar geen turbo........


Laatst bijgewerkt door M3GTDRIVER op wo nov 03, 2010 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 3:28 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
fokko schreef:
fokko schreef:
M3GTDRIVER schreef:
Verder is volgens mij het 50cc rekord gezet met de 50cc zónder turbo.


Inderdaad laten foto's van ná de run zien dat er geen turbo meer op zit (even zoeken).


http://img695.imageshack.us/img695/2944/buddfab3vr1.jpg


De foto is van 2005 !


Bijlagen:
Buddfab 50 - 06-10-2005.jpg
Buddfab 50 - 06-10-2005.jpg [ 74.96 KiB | 4277 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 3:56 am 
Offline

Geregistreerd: zo okt 31, 2010 1:34 am
Berichten: 20
Is er een bezwaar om iets wat zich bewezen heeft, zoals bv de Black Arrow record motor, te kopieeren, mogelijk
te verbeteren en daarmee een nieuwe poging te doen?Beter goed gekopieerd dan slecht zelf bedacht, dat houd
ook de kosten stuk lager.

Toen ik dat idee lanceerde om met nitro motortjes een snelheidsrecord te zetten, zei mijn baas: Als je zeker weet dat
het je lukt mag je van mij aan de slag.Hij zou voor de nodige sponsers kunnen zorgen, vertelde hij me toen.
.
Zoals ik al schreef, mijn ervaring in nitro is te beperkt en daarom heb ik het in de ijskast gestopt. Ik weet niet of hij
nog steeds interesse heeft, of dat hij normale benzine 50cc interessant vindt, maar misschien is het een idee
om hier het chassis te bouwen en in nederland de motor.
Ik wil hem niet een project precenteren als het weinig kans van slagen heeft. Ik heb zelf jaren lang als frezer en draaier
gewerkt, cnc en conventioneel, kan redelijk TIG lassen. Op mijn kantoor hebben we tekenaars genoeg en zelfs een
3D afdeling.Mogelijkheden genoeg dus.

Bij deze kreidler club zitten genoeg mensen met 50cc 2-takt ervaring, dus dat zit ook wel goed.

Kunnen we de krachten bindelen?


Rikus


Bijlagen:
hvkblackarrow.jpg
hvkblackarrow.jpg [ 28.25 KiB | 4275 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 11:15 am 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Hallo,

Nou het is zo dat ik een paar jaar geleden al met wat zeer capabele vrienden bezig ben geweest met een projekt "supermotor 50cc"
Gewoon voor de lol.
Dit projekt is onlangs weer uit de kast gerold.
Het zou een goede basis kunnen zijn.

Meer info hierover maar even per pm. of email..lijkt me :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 11:27 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 21, 2005 3:25 pm
Berichten: 1838
Woonplaats: Den Haag
nog even iets anders, over de vorm van de romp,

Er heerst een optimale 'fineness ratio' met betrekking tot het 'wetted surface area' en 'frontal area' deze mooet ongeveer 6.4:1 zijn,

Daarnaast moet je de lucht ook niet zo scherp aansnijden als de black arrow,

je moet ook nooit de romp vorm eindigen in een punt, maar met een 'flattened tail' (horizontaal) hierdoor vind minder loslating plaats van de grenslaag, de tail moet op zijn beurt echter niet te scherp eindigen, maar mooi afgerond

voor de 2d rompvorm zou je een NACA 65-009 kunnen nemen, aangezien het voertuig nooit onder 'grote hoeken' rijdt, het maximale drukkingspunt bevindt zich dan op 50% van de voorkant (symmetrisch dus!) met een lengte/dikte ratio van 9%

succes allen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 12:46 pm 
Offline

Geregistreerd: za dec 23, 2006 9:24 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Gemert
Carre schreef:
nog even iets anders, over de vorm van de romp,

Er heerst een optimale 'fineness ratio' met betrekking tot het 'wetted surface area' en 'frontal area' deze mooet ongeveer 6.4:1 zijn,

Daarnaast moet je de lucht ook niet zo scherp aansnijden als de black arrow,

je moet ook nooit de romp vorm eindigen in een punt, maar met een 'flattened tail' (horizontaal) hierdoor vind minder loslating plaats van de grenslaag, de tail moet op zijn beurt echter niet te scherp eindigen, maar mooi afgerond

voor de 2d rompvorm zou je een NACA 65-009 kunnen nemen, aangezien het voertuig nooit onder 'grote hoeken' rijdt, het maximale drukkingspunt bevindt zich dan op 50% van de voorkant (symmetrisch dus!) met een lengte/dikte ratio van 9%

succes allen!


Om te beginnen moet je denk ik een profiel/vorm nemen die geschikt is voor de snelheden die behaald gaan worden en niet een voor supersonische snelheden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 1:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 21, 2005 3:25 pm
Berichten: 1838
Woonplaats: Den Haag
dat valt wel mee dacht ik, NACA 65 wordt veelal toegepast als profiel voor een kiel van een zeiljacht, de rompvormige bulb die eronder hangt, en bijvoorbeeld voor de wielkasten van de laatste NUNA zonnewagen :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 1:58 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Interessant...we schijnen hier ook aerodynamica deskundigen in huis te hebben.
Voor mij interessante nieuwe kost... :idea:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 2:06 pm 
Offline

Geregistreerd: za feb 17, 2007 7:42 pm
Berichten: 136
Woonplaats: ermelo
TonK schreef:
De foto is van 2005 !


Inderdaad, had niet goed gekeken :oops: ; maar ik had nog een filmpje gezien waarbij de uitlaatgassen naar buiten kwamen op de plaats van de demper-uitgang ipv de opening voor de turbo-uitgang; moet dan toch van vóór het laatste rekord zijn geweest.


Laatst bijgewerkt door fokko op wo nov 03, 2010 3:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 2:35 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8738
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
De turbo ná het expansiestuk lijkt mij vreemd, daarna is het volume van de uitlaatgassen immers gekrompen tot 1/4 deel.
Je hebt juist veel volumestroom nodig om het schoepenwiel van de turbo aan te blazen.
Anderzijds profteer je dan nog wel steeds van de resonantie werking van het expansiestuk.
Misschien dat je met de hogere druk in de tailpipe een kleinere turbo kunt aanblazen en zodoende optimale vulling hebt ?

Interessante materie en een loffelijk streven , ik zal het blijven volgen hier.
Martijn is met zijn kennis en forumnaam "snel " natuurlijk de juiste man om dit te gaan proberen , toch ...........
De krachten bundelen is denk ik dé oplossing om iets te bereiken, samen sterk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 6:13 pm 
Offline

Geregistreerd: za dec 23, 2006 9:24 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Gemert
fokko schreef:
TonK schreef:
De foto is van 2005 !


Inderdaad, had niet goed gekeken :oops: ; maar ik had nog een filmpje gezien waarbij de uitlaatgassen naar buiten kwamen op de plaats van de demper-uitgang ipv de opening voor de turbo-uitgang; moet dan toch van vóór het laatste rekord zijn geweest.


@fokko, ik had toendertijd ook iets gelezen dat de eigenlijke record run zonder turbo was verreden. Was dat niet op Luc Foekema zijn oude site??

@snel, nou aerodynamica deskundige wil ik niet meteen zeggen maar ik heb 3 jaar aerodynamica op school gehad, 30jaar geleden maar dat maakt niet zo veel uit. Ik heb er wel enige kijk op en weet ook hoe vreemd iets van invloed kan zijn op een ander deel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 9:41 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Even op youtube meegereden met de Buddfab sigaar.
Een paar versnellingen meer zou niet gek zijn.
Ik moet me toch sterk vergissen als dat niet beter kan met de power van de sigaar.
Denk dat de stroomlijnvorm van het ding beter is als van de oudere modellen.
Want het lijkt me dat de Casal toch ook wel hetzelfde vermogen aan boord had.

Overigens word ook ergens gemeld dat de Buddfab 121mph op benzine deed.
Dat is slechts net over de 190 km/u
Dat haalt die ouwe Kreidler racer van mij ook nog wel als we er een klein 55kg ventje opzetten.

http://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 9:53 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2709
Woonplaats: Gelderland
Carre schreef:
dat valt wel mee dacht ik, NACA 65 wordt veelal toegepast als profiel voor een kiel van een zeiljacht, de rompvormige bulb die eronder hangt, en bijvoorbeeld voor de wielkasten van de laatste NUNA zonnewagen :wink:


Idd, vwb zeiljachten lees dit maar eens: http://members.quicknet.nl/visr/fotos/l ... heorie.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 11:03 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 21, 2005 3:25 pm
Berichten: 1838
Woonplaats: Den Haag
@M3GTDRIVER

Ik heb op dit moment basis aero en hydro- dynamica, afgelopen 2 maanden les gehad van Joop Slooff, vrij bekende naam op dat gebied mbt zeilen, werkt met de volvo open 70 boten van de abn, erg interessante stof!

@Theove
Mijn theorie haal ik op het moment uit 'Principles of Yacht design' van Larsson en Eliasson, (ook interessant voor de liefhebber, is te verkrijgen via de bekende P2P sites)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 3:19 am 
Offline

Geregistreerd: za dec 23, 2006 9:24 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Gemert
@ snel, vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
Ook is het zo dat het 50cc rekord op een aantal manieren gezet kan worden, met benzine, met Alcohol, met compressor of zonder, standaard (zoiets als showroom staat), gedeeltelijke stroomlijn of volledige stroomlijn. Ik zal nog wel iets vergeten maar zoals je al schreef liep hij op benzine máár190kmh (op die hoogte toch behoorlijk hard hoor).
Wat wil je bereiken, het maximale of een andere klasse rekord. Er zijn zoveel verschillende klassen.


@ Carre, Het lijkt me dat de hydrodynamica bij de snelheid van de moderne jachten redelijk te vergelijken is met de aerodynamica voor een snelheidsrekord.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!