Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 7:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 5:55 pm
Berichten: 1698
Woonplaats: Amstelveen
Met belangstelling e.e.a. gelezen.
Met de motor, gezien de expertise hier op het forum aan oude knarren en jonge honden, moet het wel goed komen.

Maar waar ik niemand over hoor is de stroomlijn en bijvoorbeeld het 'geprojecteerd oppervlak'.
Dit zijn beide, naar mijn idee, zeer belangrijke factoren, misschien nog wel belangrijker dan de aantallen PK's en koppel en vermogen.

Ik denk dat er inderdaad zoiets als een projectmanager aangesteld moet worden, denk maar aan:
- financiering
- tijdpad
- testen
- windtunnelproeven
- sponsoren
- afspraken
- transport
- catering

etc etc


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 8:02 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 20, 2007 5:13 pm
Berichten: 3282
Woonplaats: Enschede
Als het echt wat wordt zou ik ook graag willen helpen.
Dit kan zowel op tekengebied als op rekengebied en ook heb ik geen twee linker handen.

Niek


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 8:15 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Dat weet ik wel zeker..dat er een projectleider nodig zal zijn.
Maar eigenlijk is het wachten op het commentaar van de aanstichter van dit topic.
Eens zien hoe hij er over denkt.

Die motor is sowieso haalbaar.
De sigaar is al lastiger ,die vraagt meer werkruimte en zal ook veel arbeidsuren vragen.
En dan zijn er (ook als velen hun steentje als vriendendienst bijdragen ) heel wat kosten.
Die nog gaan stijgen als het ding klaar is en een record gereden moet gaan worden.

Maar ik zie niet in waarom het in theorie niet mogelijk zou zijn.
In het verleden is het ook al vaak gedaan door teams waar geen eindeloos budget en faciliteiten achter stonden.

En dat Henk3v al dat opvoeren maar niks vind ,dat weten we nu wel.
Wat hij alleen vergeet is dat als in de jaren net voor en na de oorlog mensen niet aan hun DKW RT'tjes en Villiers (de "bromfietsen" van die tijd) hadden zitten klooien dan was die fijne Kreidler florett van hem nooit geboren.
Want dan had men niet geweten hoe je met slechts 50cc een voertuig met twee man erop 50km/u met tegenwind kan laten rijden.
Dus dat geknutsel is van alle tijden ,en soms ook nog wel ergens goed voor.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 10:05 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
@nozems:
Voor de Amerikanen was het rekord van Casal ,en niet van Kreidler...
Dat er technisch niet zo veel Casal aan zat is bekend.
Maar kijk eens naar het blok...een Kreidler is het ook niet echt.
Het is ook al een speciaal gemaakt blok.
Dat is echt een beter idee ,de lat ligt hoog.


Bijlagen:
casal record.jpg
casal record.jpg [ 45.93 KiB | 4221 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 10:05 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2709
Woonplaats: Gelderland
Een leuk topic wat een aantal enthousiast maakt. Helaas moet Henk3bakvoet er zich mee bemoeien waardoor het nogal vervuild raakt. Berichten met bijbehorende reacties staan achter de schermen. Henk kan per PB zijn beklag doen bij Maarten als hij het er niet mee eens is.

Constructief on topic maar weer!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 10:11 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9070
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Nu je het zegt Martijn....tja in dat geval,wat is nou constructief het grootste probleem dan met een kreidlerblok,behoudens de versnellingsbak dan?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 10:19 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 02, 2010 11:34 pm
Berichten: 923
Woonplaats: Oudewater
nozems schreef:
Nu je het zegt Martijn....tja in dat geval,wat is nou constructief het grootste probleem dan met een kreidlerblok,behoudens de versnellingsbak dan?

Bar weinig lijkt mij, als ie 100% blueprint gebouwd is zeker niet..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 10:40 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Mocht het tot een serieuze poging komen (ik heb van Rikus vernomen dat hij wel kennis heeft en ook connecties om te sponsoren) dan wil ik ook best een financiele bijdrage doen in ruil voor een mooie Kreidler.nl banner op de recordmachine.

In ieder geval staat Kreidler.nl ter beschikking om er over te denken en ideeën uit te wisselen.

Dat is alles wat ik bieden kan, ken wel iemand die dit soort stroomlijnen kan bouwen, maar of hij dat wil is zeer de vraag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 10:59 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Er is niets aan de Kreidlermotor waar nog geen aardige oplossing voor is bedacht.
En het resultaat is dan een gezonde motor met 19-20 pk aan het wiel.

Jan Thiel zegt dat theoretisch een moderne 50cc GPmotor wel rond de 25 pk zou hebben.
Wil je nog wat vinden zul je een aantal randvoorwaarden moeten gaan verbeteren.
Bijvoorbeeld het krukas-carter en de cilindervoet moeten anders ontworpen worden.
En dat kan dus niet bij een standaard Kreidler blok.
En er zijn nog meer dingetjes....

Dat is geen nieuws hoor.
Dat wist ook Herbert Rittberger al toen hij de laatste Kreidler motoren bouwde.
Heb helaas zo snel geen plaatje ervan ,maar in feite is het een Kreidler motor met de cilindervoet en cilinder zoals bij deze Rittberger-Krauser 80cc motor.


Bijlagen:
rittberger motor.jpg
rittberger motor.jpg [ 63.92 KiB | 4146 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 11:18 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 28, 2003 7:05 pm
Berichten: 318
Woonplaats: Haarlemmermeer
Zelfde blok?


Bijlagen:
01.jpg
01.jpg [ 24.8 KiB | 4133 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 11:19 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Dank...die motor bedoel ik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 11:43 pm 
Offline

Geregistreerd: za feb 17, 2007 7:42 pm
Berichten: 136
Woonplaats: ermelo
snel schreef:
@nozems:
Voor de Amerikanen was het rekord van Casal ,en niet van Kreidler...
Dat er technisch niet zo veel Casal aan zat is bekend.
Maar kijk eens naar het blok...een Kreidler is het ook niet echt.
Het is ook al een speciaal gemaakt blok.
Dat is echt een beter idee ,de lat ligt hoog.


Hier het blok in de rekordmachine:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Bijlagen:
motor-motorblok-wereldsnelheidsrecord-speedrecord.jpg
motor-motorblok-wereldsnelheidsrecord-speedrecord.jpg [ 52.07 KiB | 4035 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 11:45 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Hier ook de foto's van dit motorblok:

viewtopic.php?f=22&t=29127&p=427926&hilit=krauser#p427926


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 12:06 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 22, 2003 12:04 pm
Berichten: 130
Woonplaats: heerle (west-brabant)
Prachtig idee dit, ik volg het op de voet.
Mocht dit daadwerkelijk van de grond komen, zou ook ik graag een bijdrage leveren.
Als beroeps lasser in de chemie en off-shore zou ik hier mischien mee kunnen helpen (mocht het hier gebouwd worden natuurlijk).

Blijf het met veel plezier volgen. :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 12:20 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 21, 2005 3:25 pm
Berichten: 1838
Woonplaats: Den Haag
maloud schreef:
Met belangstelling e.e.a. gelezen.
Met de motor, gezien de expertise hier op het forum aan oude knarren en jonge honden, moet het wel goed komen.

Maar waar ik niemand over hoor is de stroomlijn en bijvoorbeeld het 'geprojecteerd oppervlak'.
Dit zijn beide, naar mijn idee, zeer belangrijke factoren, misschien nog wel belangrijker dan de aantallen PK's en koppel en vermogen.

etc etc


Hey!

Ik had het hierover al eventjes gehad,

mezelf schreef:
Er heerst een optimale 'fineness ratio' met betrekking tot het 'wetted surface area' en 'frontal area' deze mooet ongeveer 6.4:1 zijn,

Daarnaast moet je de lucht ook niet zo scherp aansnijden als de black arrow,

je moet ook nooit de romp vorm eindigen in een punt, maar met een 'flattened tail' (horizontaal) hierdoor vind minder loslating plaats van de grenslaag, de tail moet op zijn beurt echter niet te scherp eindigen, maar mooi afgerond

voor de 2d rompvorm zou je een NACA 65-009 kunnen nemen, aangezien het voertuig nooit onder 'grote hoeken' rijdt, het maximale drukkingspunt bevindt zich dan op 50% van de voorkant (symmetrisch dus!) met een lengte/dikte ratio van 9%


zoals de meeste mensen wel weten neemt de luchtweerstand kwadratisch toe met de snelheid, veel wordt daar door Luc over verteld;

viewtopic.php?f=5&t=28152

Afbeelding

Afbeelding

dus als je naar de 250km wil, zul je toch echt aan de 30pk moeten komen met een extreem lage luchtweerstand, ik weet niet hoeveel vermogen er nog te halen valt uit 50cc, maar laten we bij 20pk toch wel aan de max zitten, of eventueel met compressor/turbo even wat meer,

Nou weet ik in welke waardes Luc zijn grafieken uit matlab heeft gehaald, maar ervan uitgaande dat het de Drag Coeffecient(Cd) is, zul je richting de 10% moeten, de Nuna zonnewagen van de TU heeft een Cd van 0.07


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 12:35 am 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Ja ,de juiste stroomlijn is extreem belangrijk.
Dus daarop zou zich ook een ontwikkelingsteam moeten storten.
Ik weet geen moer van stroomlijnen....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 12:52 am 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2709
Woonplaats: Gelderland
Ik ben aan het zoeken geweest naar de regulations. Om te beginnen lijkt het mij handig dat bekend is waar je aan moet voldoen om een officieel erkende poging te wagen (of is dat niet de bedoeling?).
Dat valt nog niet mee...... Ik denk dat je bij de FIM moet zijn maar die site is zo ontoegankelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 2:34 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Die ontoegankelijkheid valt wel mee .....het FIM boek ....... pdf ............... klik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 2:41 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 28, 2003 8:16 pm
Berichten: 524
Woonplaats: Amsterdam
TonK schreef:
Die ontoegankelijkheid valt wel mee .....het FIM boek ....... pdf ............... klik.


Je bent me net te snel af. :lol:

Er staan wel interessante dingen in.

It is forbidden to use the following materials: composite fibres, magnesium and
titanium.

Koolstof vezel mag dus niet ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 12:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
snel schreef:
Er is niets aan de Kreidlermotor waar nog geen aardige oplossing voor is bedacht.
En het resultaat is dan een gezonde motor met 19-20 pk aan het wiel.

Jan Thiel zegt dat theoretisch een moderne 50cc GPmotor wel rond de 25 pk zou hebben.
Wil je nog wat vinden zul je een aantal randvoorwaarden moeten gaan verbeteren.
Bijvoorbeeld het krukas-carter en de cilindervoet moeten anders ontworpen worden.
En dat kan dus niet bij een standaard Kreidler blok.
En er zijn nog meer dingetjes....

Dat is geen nieuws hoor.
Dat wist ook Herbert Rittberger al toen hij de laatste Kreidler motoren bouwde.
Heb helaas zo snel geen plaatje ervan ,maar in feite is het een Kreidler motor met de cilindervoet en cilinder zoals bij deze Rittberger-Krauser 80cc motor.



Ik heb ook al eens een carter deksel gemaakt in RIMOTU stijl .
Volgens mij zijn er nog mogelijkheden genoeg om het midden carter aan te passen ,zodat daar andere merken cilinders zijn toe te passen .
Wel dan met de kreidler look om het in stijl van het merk te houden .
En het hoeft natuurlijk niet percé een roterend blokje te zijn ,hiervoor zijn ook nog andere mogelijkheden voor te bedenken .
Met membraan zijn er ook al toerentallen haalbaar van >15000 rpm .
Het is wel een leuke uitdaging om er over na te denken hoe we het blok verder sterk genoeg kunnen maken om de > 20 pk aan te kunnen en dan ook heel te laten blijven tijdens de run .
Een interkoeler maken d.m.v. een bak met ijs blokken zodat de aangezogen inlaat luchtgekoeld wordt ,zijn ook wel leuke ideeen om over na te denken .


Bijlagen:
IMG_2172.jpg
IMG_2172.jpg [ 24.98 KiB | 4017 keer bekeken ]
IMG_2178.jpg
IMG_2178.jpg [ 22.74 KiB | 4017 keer bekeken ]
IMG_2179.jpg
IMG_2179.jpg [ 21.74 KiB | 4017 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 12:38 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 01, 2003 11:21 am
Berichten: 7073
Woonplaats: Grunn
carters van johan gebruiken op de manier van Rittenberger.

wisselbak er in van bijv am6

Afbeelding


neem contact op met Jan Thiel

die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.

dan zul je een eind komen denk ik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 1:03 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Na de overgang van 50cc op 80cc voor het E.K. in 1983 reden een hele verzameling Kreidlers met Hummel 80cc kit, dat levert rond de 30 pk en bleef redelijk heel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 1:19 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
TonK schreef:
Na de overgang van 50cc op 80cc voor het E.K. in 1983 reden een hele verzameling Kreidlers met Hummel 80cc kit, dat levert rond de 30 pk en bleef redelijk heel.


Met de juiste aanpassingen hoeft dat ook niet het grootste probleem te zijn .
Het zal natuurlijk wel een 50 cc moeten worden , het gewicht is mede 1 van de belangrijkste factoren die van groot belang zal zijn in het geheel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 1:30 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
caveman schreef:
neem contact op met Jan Thiel
die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.
dan zul je een eind komen denk ik.


Die gaat hetzelfde zeggen als ik ,vermoed ik.
Zal je misschien verbazen ,maar hij heeft het sowieso niet zo op Kreidlers.

Nee jongens..een Kreidler blok word het dan niet ,het zal er hooguit enigszins uitzien als een Kreidler blok. Met liggende cilinder.
Als Kreidler als fabriek nog had bestaan ,hadden ze beslist ook een speciaal blok gemaakt.
Net als bij het R.Kunz rekord trouwens ,dat was ook toen al geen gewone motor.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 3:26 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
snel schreef:
caveman schreef:
neem contact op met Jan Thiel
die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.
dan zul je een eind komen denk ik.


Die gaat hetzelfde zeggen als ik ,vermoed ik.
Zal je misschien verbazen ,maar hij heeft het sowieso niet zo op Kreidlers.

Nee jongens..een Kreidler blok word het dan niet ,het zal er hooguit enigszins uitzien als een Kreidler blok. Met liggende cilinder.
Als Kreidler als fabriek nog had bestaan ,hadden ze beslist ook een speciaal blok gemaakt.
Net als bij het R.Kunz rekord trouwens ,dat was ook toen al geen gewone motor.



Ik weet uberhaupt niet hoe het zit of de naam kreidler nog vernoemt mag worden in een eventueel rekord ,nu dat kreidler niet meer bestaat .
Maar er zijn vast heren op het forum die daar meer over weten dan ik .


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wimvd en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!