Roadtest Kreidler RS 1968

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Roadtest Kreidler RS 1968

#1 Bericht door Dimage » 06 feb 2004, 20:12

Roadtest Kreidler RS 1968


Bron: Motor, No. 3, 19-01-1968
Tekst: J.C.V.

Scan: peter G


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

"Eine heisse Sache", dat zijn de bewoordingen, waarmee Kreidler de nieuwe 50 cc Florett RS presenteert. "Een heet ding", een kwalificatie waarmee geen woord te veel gezegd is. Na een twee weken durende test, waarbij de Kreidler zowel voor korte stadsritten als voor lange afstanden via de snelwegen gebruikt werd, moet dit ook onze conclusie zijn. De nieuwe Florett RS is vanwege zijn indrukwekkende prestaties en het feit, dat het qua afwerking en rij-eigenschappen gewoon een fietsje is om te stelen, één van de fijnste machines die wij in de 50 cc klasse bereden hebben.

Wat is er nieuw aan de RS?

De meest ingrijpende veranderingen bij de RS hebben wel plaatsgevonden aan de motor, die een geheel nieuwe bovenverdieping gekregen heeft, waarbij gebruik gemaakt werd van in de wegracerij opgedane ervaringen. De enorme lichtmetalen cilinder en cilinderkop zijn attributen die bij de nieuwe Florett direct in het oog springen.

Afbeelding

De lichtmetalen cilinder en cilinderkop hebben een zodanige thermische reserve, dat de motoren van 1968 normale rijwindkoeling hebben en niet de geforceerde luchtkoeling van de oude GT modellen. Wellicht is dit een van de oorzaken, dat men de RS direct als motorfietsje herkent, een feit, waartoe ook de sportieve, moderne vormgeving zijn steentje bijdraagt! In de lichtmetalen cilinder huist een zuiger met één normale zuigerveer met daarboven een L-vormige topveer. De krukas, de versnellingsbak, het frame, de tank en de vering zijn in principe gelijk gebleven aan het 1967 GT-model. Wel nieuw zijn sommige delen van de beplating, met name de motortunnel en de omhulling van de koplamp. Het sportieve stuurtje, dat al naar gelang de wensen van de rijder gesteld kan worden, wordt thans niet meer door een dekplaat aan het oog onttrokken. Het stuur is uitgerust met lichtmetalen sporthandels met baluiteinden. Aan de linkerzijde zijn de bedieningsorganen van het licht en de wisselstroomclaxon te vinden, met uitwendig gemonteerde hoogspanningsspoel; naast de lichtspoelen voor de koplamp en het stoplicht is thans een afzonderlijke spoel gemonteerd voor de voeding van het achterlicht.

Testbankresultaten beter dan fabrieksopgave!

Bij de aankondiging van de Kreidler Florett RS, nu enkele maanden terug, maakten wij reeds gewag van een afspraak tussen fabrikanten van 50 cc motoren in Duitsland; geen hoger vermogen op te geven dan 5,3 pk, een en ander in verband met de Duitse wet, die voor dit type 50 cc motoren geen rijproef vereist, maar waarvoor 16-jarigen zonder meer het "kleine" rijbewijs IV kunnen verkrijgen..

Afbeelding

Het door de fabriek opgegeven vermogen van 5,3 pk bij 7600 omw./min. is niettemin geen fictieve waarde, maar. ...de vermogensgrafiek laat zien dat de kromme bij dat toerental nog lang zijn maximum niet bereikt heeft! De Florett RS heeft in werkelijkheid aanzienlijk meer vermogen dan de fabriek opgeeft (helaas blijkt dit in de meeste gevallen bij andere merken juist andersom te zijn), en ...de prestaties zijn daar ook naar! Bij normale weersomstandigheden blijkt de RS er geen enkele moeite mee te hebben een testrijder van 130 pond met een gemiddelde van 85 tot 90 gechronometreerde kilometers over de snelweg te doen zoemen.. Inderdaad zoemen, want een ander woord zouden wij voor de mechanisch zeer stille motor niet weten te vinden. Met een testrijder van 180 pond in het zadel blijkt de machine nog steeds tot het respectabele gemiddelde van 80 echte km in staat, mits. ..de weersomstandigheden niet al te ongunstig zijn.

Afbeelding

Bij een flinke bries tegen staan er voor een rijder van groot postuur twee wegen open: rechtop blijven zitten en terugschakelen naar vier of in vijf blijven rijden, maar dan "zo plat als een dubbeltje" op de tank. Voor kleinere en lichtere berijders zullen dergelijke weersomstandigheden vanzelfsprekend minder hun invloed doen gelden, maar er dient toch terdege rekening mee gehouden te worden, zeker als men veelvuldig van de autosnelwegen gebruik wenst te maken. Om redelijkerwijs met het overige snelverkeer mee te kunnen komen, is een snelheid van 80 a 90 km/uur naar onze mening toch wel de minimum eis. Kan men deze snelheid niet rijden, dan is dit niet alleen hinderlijk voor het overige verkeer, maar bovendien ook niet ongevaarlijk. Over niet al te grote afstanden achten wij de Kreidler RS zeker wel geschikt voor gebruik op de autosnelweg, mits men dan ook zorgt geen treuzelaar te zijn. Voor kleine rijders zal dit met de RS geen enkel probleem opleveren; wat forser uit de kluiten gewassen bestuurders van dit sportieve machientje zullen bij tegenwind zich de moeite moeten getroosten zich ook klein en sportief op. te vouwen en in dit laatste geval zal de Florett RS ook bij tegenwind geen moeite hebben aan een gemiddelde van 75 a 80 echte km/u te komen! Constant volgas rijden met de RS levert geen enkel probleem op -de machine mag zelfs vanaf gloednieuw met de kraan helemaal los gereden worden -, want de grote lichtmetalen cilinder draagt zorg voor voldoende thermische reserve.

Een heel fijn fietsje !
De wegligging en stuureigenschappen van de nieuwe RS passen geheel bij wat de Floret t RS pretendeert te zijn, een pittige, snel accelererende en sportieve 50 cc-er. De voortreffelijke remmen noemden wij reeds, de bereikbaarheid van de bedieningsorganen en het zitcomfort van de machine laten evenmin iets te wensen over.

Afbeelding

Om volledig van het motorvermogen gebruik te kunnen maken moet de Kreidler flink op toeren gereden worden, een rijstijl, die door de moeiteloos naar 10.000 toeren door zoemende en bij alle toerentallen trillingvrije motor, tot een sportief genot wordt. De 5-versnellingsbak schakelt wel licht, maar de slag van het schakelpedaal is naar onze smaak te groot. De interne verhoudingen zijn uitstekend gekozen en de motor neemt vooral in 2-3-4 en 5 uitstekend op. Van 1 naar 2 is een vrij grote sprong, die vooral bij duorijden of op hellingen wat hinderlijk is. Doordat de motor bij 6000 toeren pas goed begint te trekken, moet er vanaf stilstand even goed met de koppeling gewerkt worden, hetgeen door de doseerbaarheid en het soepele aangrijpen van dit onderdeel geen enkele moeilijkheid oplevert. Met het oog op ons nogal winderige klimaat achten wij de gemonteerde gearing uitstekend gekozen. Slotconclusie: niet alleen qua verschijning, maar ook door het hogere motorvermogen heeft de Florett RS zich de status verworven van een echt, pittig motorfietsje,dat door zijn vele goede eigenschappen eventuele kopers
zeker niet teleur zal stellen.

J.C.V. 1968

Afbeelding

Afbeelding



Plaats reactie