De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#1 Bericht door Nicolaas » 15 nov 2006, 17:46

De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

Bron: Bromfiets
Auteur: Nicolaas van den Heuvel

Het ontstaan van een hobby
1993

In de jaren zestig was de bromfiets voor veel families het belangrijkste vervoermiddel. Mijn vader had een Batavus en moeder een Mobylette. Er waren in die tijd veel mooie bromfietsen, voor mijn vrienden en mezelf was er maar één merk waarvoor wij bewondering hadden.
Een ander merk kon deze bromfiets gewoon niet overtreffen. Alleen de merknaam al werd meteen geassocieerd met kwaliteit snelheid. En dat klopt ook wel, het gros van deze bromfietsen was stevig opgevoerd. Zo'n snelle machine produceert dat overbekende en uit duizenden herkenbare geluid dat vriend en vijand deed omkijken. Dat je met zo'n rappe Kreidler de blits maakte en er iedereen mee voorbij vloog, was algemeen bekend dus ook bij de politie. Ondanks dat het geen goedkope bromfiets was werden ze goed verkocht. Een Dealer uit Utrecht zei mij eens, of het nou zomer of winter is maakt niet uit, Kreidlers verkopen het gehele jaar door. Regelmatig bezochten wij Kreidler dealer Snel aan de Amsterdamse straatweg in Utrecht. Zij hadden een showroom vol met schitterende nieuwe machines.
Om niet uit de winkel gestuurd te worden, gingen wij alleen naar binnen als het druk was.
En hadden alle tijd om rond te kijken. Als de kermis in Utrecht neerstreek zagen wij regelmatig onze oosterburen. Wij keken onze ogen uit naar die Duitsers met hun razendsnelle Kreidlers waarvan sommigen bijna geheel verchroomd waren. Hun Kreidlers hadden voetversnellingen, 17 inchwielen en reden op de autoweg. Wij moesten het doen met het fietspad.

Toen ik eenmaal werkte en een bijbaantje had, kon ik flink doorsparen. Toen ook mijn ouders mij financieel tegemoet kwamen, brak eindelijk de grote dag aan. Bij Kreidler dealer "Super' aan de Damstraat stonden een stuk of vijftien gebruikte Kreidlers, een "Eitank' grijs/metallic, bouwjaar 1965 sprong er helemaal uit. Nog maar tien maanden oud en vierduizend km. op de teller. Volgens de winkelier had de vorige eigenaar de Kreidler geheel had laten aanpassen aan zijn wensen. De man had er een 4,2 pk cilinder, een 17 mm. carburateur, een 32 mm. uitlaat en 17 inch wielen en banden met witte randen. op laten zetten. De Kreidler had nu dezelfde uitstraling als een "Super', de motoruitvoering. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar, net als ik, geen rijbewijs. Toen ik de proefrit had gemaakt, was de Eitank, net als ik, meteen verkocht. Wat wil je als ventje van 17 nog meer dan een mooie blitse machine onder je kont die zo'n 80 km per uur loopt. Eindelijk had ik nu de kans om de niet echt vriendelijke agent met de bijnaam "Berini-neus' met enige regelmaat voorbij te rijden.

Een goed jaar later was het uit met de pret. Tijdens het wachten voor de gesloten bomen van de brug, stopte een Berini M21 naast mij. "Berini-neus' legde zijn grote kolenschoppen op mijn schouder en zei: "Kijk eens aan, wie hebben we daar". Hij draaide even het gas open en kreeg een volle grijns op zijn gezicht. "Als ik het niet dacht, jij mag voorlopig weer op de fiets", zei hij en in beslag name volgde.

Enige tijd later kwam de boete en het bericht dat ik mijn Eitank bij een politieopslag kon ophalen. Cilinder, carburateur, uitlaat en tandwielen waren verwijderd, gelukkig zaten de kleine 17 inch wielen er nog in. Spoedig werd er een nieuw snel setje gemonteerd en kon er weer gereden worden. Helaas werd mijn Eitank enkele maanden later in het holst van de nacht uit de schuur gestolen.

Ik heb mijn Kreidler Florett waar ik hard voor had gewerkt, nooit meer terug gezien. Er volgden veel gebruikte Kreidlers, maar niet een kon tippen aan mijn eerste Eitank. Toen ik 21 werd haalde ik het rijbewijs, kocht een 2e hands auto en de interesse voor de bromfiets verdween.

Het is inmiddels 1993, hartje zomer en ben zo'n dertig jaar ouder. Met mijn vrouw zit ik op een terrasje bij de Domtoren en hoor een bekend bromfietsgeluid. We kijken elkaar aan en roepen allebei: "Een Kreidler!' En inderdaad, vijftig meter verderop stapt er een jongeman van zijn Kreidler. Natuurlijk raak ik aan de praat over zijn bromfiets. Zijn RMC zag er niet alleen snel uit, hij wás dat volgens hem ook. De gemonteerde SB met bijbehorende carburateur en Homoet 6P sleurde hem met gemak naar de 95 km. Hij vertelde dat zijn buurman Geard met zijn broer en zoon helemaal gek waren van Kreidlers. Alle 3 doen ze mee aan de brommerraces. En wel met Kreidlers, er ging een geheel nieuwe wereld voor me open. Vroeg het telefoonnummer van de familie en een afspraak werd gemaakt. Daar aangekomen keek ik er mijn ogen uit. Snelle Kreidlers voor de brommerrace, motor Kreidlers, bromfietsen en nagebouwde Van Veen racers, dit is je reinste nostalgie. Na honderduit gekletst te hebben, ging ik met een hoofd vol Kreidler huiswaarts.

Ik vertelde het gebeuren op mijn werk en een collega zei, dat er al een jaren een oude defecte Kreidler bij hem in de box stond. Voor fl. 150 gulden stond twee dagen later de Kreidler Florett bouwjaar 1972 met alles er op en er aan bij mij in de schuur.
Wat betreft het verleden van de bromfiets wist de eigenaar mij het volgende te vertellen:
in 1972 was de Kreidler nieuw gekocht door Jan Blom uit Utrecht, mijn collega Kees Wisman uit Zeist kocht de bromfiets in 1978 voor fl.650, -. Na zes jaar woon-werkverkeer en met ruim 59.000 km op de teller werd hij uitgeleend aan zijn broer die in Amersfoort ermee het Valleikanaal in reed. De Florett was niet echt beschadigd en werd er enkele uren later door twee man met een stuk touw uitgetrokken. Hij werd vervolgens in de box gezet. Naar een droogtijd van enkele weken werd de Kreidler weer rijklaar gemaakt. Een dikke maand later kwam er een raar geluid uit het blok. Opnieuw belandde de bromfiets opnieuw in de box, totdat ik op de proppen kwam. Brutaalweg belde ik Geard en vroeg of hij het blok wilde reviseren, dat bleek geen probleem. De krukas, keringen, contactpunten, condensator en de zuigerveren werden vernieuwd. De Kreidler heb ik (hoewel ik technisch een leek ben) volledig gedemonteerd. Het grijze frame heb ik zelf van nieuwe rode lak voorzien en hij oogt weer top. De kabels heb ik allemaal vervangen, de buddyzit was nog goed en het chroomwerk redelijk.
Het werd tijd om de bromfiets in elkaar te zetten. Zo nu en dan even met Geard bellen voor technisch advies. Het was een leuke en leerzame ervaring en ik genoot er iedere zaterdag opnieuw van. Ook al is dit model niet mijn droombrommer van vroeger, toch is het weer heerlijk om een Kreidler Florett te hebben. Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat het niet bij deze Kreidler blijft, we zullen zien.






Een zwarte roestbak
1995

Omdat ik conciërge ben op een grote MTS hoor je nog wel eens wat. Marco die bij ons een cursus volgt, parkeerde zijn 22 jaar oude Volkswagenbusje voor het gebouw. Hij vroeg of ik nog steeds sleutel aan mijn ouwe bromtolletje. Bij een kennis had hij een oud zwart roestbakje in de schuur zien staan. Zoiets wekt onmiddellijk mijn belangstelling en ik vroeg hem of hij wilde nagaan wat het merk en bouwjaar is. De volgende dag belde hij mij op en zei dat er op het nummerplaatje 1966 stond en op dat rare bolle witte tankje "Florett'. Voor ik wat kon zeggen zei hij: "Wat een ouwe barrel is dit! Het achterspatbord ontbreekt en er zit een scheur van een halve meter in de buddyzit. Ook het chroomwerk is roestig en de velgen zijn geverfd". "Marco, hou op man!", riep ik, "je weet helemaal niet waar je het over hebt. Dit is een Eitank en volgens mij een overjarig model uit 1965". Toen ik hem vroeg hem of de bromfiets pedalen heeft en of het motortje het nog deed, zij hij dat, dat inderdaad zo was.

Niet te geloven, dat zoiets mij zomaar in de schoot word geworpen. De enige echte Kreidler Florett uit vervlogen tijden, de Mercedes onder de bromfietsen. Het topmerk uit de jaren zestig met de bijnaam "Eitank" die voor veel tieners een jongensdroom was. Het waren de zo geheten nozems die maling hadden aan de wettelijke snelheid en er vrolijk op los reden. En als zo veel jonge kerels gek op al die mooie snelle brommers, zoals de inmiddels beroemde Royal Nord, de sterke Zündapps, getunede Kreidlers en al die rappe Italiaanse buikschuivers.

Toen ik de eigenaar belde was deze kort van stof en zei. "Meneer u mag dat ding voor 300 piek mee nemen en anders blijft hij staan waar hij staat" De koop werd gesloten zonder dat ik de brommer gezien had. De volgende avond nam Marco de bromfiets in zijn busje mee. Pruttelend hoorde ik zijn roestige wonder op wielen de straat in rijden. Nieuwsgierig haalde we de zwarte Eitank uit het busje. Het bleek dat de zwarte verf zijn werk goed had gedaan. Van het stilstaan in de schuur had de Florett niet echt last gehad. Je zag inderdaad wat lichte roest aanslag op de bromfiets. Maar van een roestbak was absoluut geen sprake. Meteen viel mij op dat de teller op 68.788 km stil was blijven staan. En dat zijn veel kilometers. Dit is dus echt mazzel, op het achterspatbord na, staat hier een volledig complete Nederlandse Kreidler Florett.
Op de foto zie je dat er inmiddels een ander spatbord is gemonteerd.

Toen ik naar de sierlijk gevormde Kreidler keek, wist ik wat mijn missie zou worden voor het komend jaar. Ik had er helemaal zin in, ook al wist ik niet echt hoe ik de klus moest klaren. Maar het zou wel de restauratie van mijn leven worden: deze bromfiets moest weer gloednieuw worden. In gedachten zag ik mijn snelle grijze Kreidler Florett die ik als jochie van 17 jaar had. Dit was het begin van een, voor mij, enorme klus. Een klus die het komende jaar alle zaterdagen in beslag zou nemen. Dat een Kreidler veel onderdelen heeft wist ik min of meer wel. Maar dat ik zoveel moest vervangen om de bromfiets in absolute nieuwstaat te brengen. Ik moet toegeven dat ik me daar wel op heb verkeken.

Een deel van de onderdelen kocht ik op de Vehikel beurs in Utrecht. Maar het gros kocht ik bij Paul Hendriks in Wolfheze.
Veel plezier had ik van mijn onderdelenboek met artikelnummers. Het bestellen gaat dan veel makkelijker. Tijdens de demontage liep ik tegen een niet gering probleem. De schommelas was min of meer vergroeid met het frame en de achtervork. Kruipolie, cola, verhitten, het mocht niet baten, het kreng bleef zitten waar het zat. Uit te boren was de enige optie en dat heb ik geweten, de lengte van zo'n as spreek voor zich.. Na demontage is het frame geheel gepareld. Vervolgens zelf geplamuurd, geschuurd en in de grondlak gespoten. Het was opnieuw een leerzame ervaring. Door een kennis (vakman) het frame metalliek/grijs en de tank ivoor laten spuiten en de basis was klaar. Vervolgens de binnenzijde van het frame in de tectyl gespoten.

Het blok werd vakkundig door mijn toermaat Geard Borst. Gereviseerd. De schade viel mee, trapas, stiften van het schakeltandwiel, keringen, pakkingen, contactpunten en condensator moesten vernieuwd worden. Alle verchroomde onderdelen zijn opnieuw verchroomd of nieuw gekocht. Alles dat kabel heet en van rubber is moest vervangen, dus ook de alle kabels voor de verlichting Een scheurtje in het onder balhoofdstel werd ontdekt en meteen met de bijbehorende kogels vervangen. De aluminium koelkap heb ik spekglad geschuurd, met een lappenrol op een oude boormachine als nieuw gepolijst. De teller klok was stuk en de kabel en aandrijving waren glad versleten, alles vervangen dus. Het zelfde gold voor beide knijphandgrepen, witte handvatten, chroomspiegel, tandwielen 13 x 36 en ketting. Mijn originele achterdempers, dempten niet meer en nieuwe zijn niet te koop. Paul Hendriks reviseerde ze voor à f. 60,- en ze dempen weer als nieuw. Meteen twee nieuwe visjes en een remlicht schakelaar meegestuurd. Het binnenwerk van de voorvork werd voorzien van nieuwe glijrubbers en werken nu weer perfect. Het in 1965 populaire verchroomde koplampkapje vond ik bij een handelaar op de Vehikelbeurs. Hij had er drie liggen, compleet met de nu vrijwel niet te krijgen Vetta glaasjes voor à f. 30,- per stuk. Had ik ze allemaal maar meegenomen, nu kost alleen het glaasje à f. 50,- als je er een weet te vinden.

Nieuwe velgen en spaken aangeschaft, maar een wiel spaken had ik nooit gedaan en leek moeilijk. Maar wat kan er fout gaan? Je kunt immers altijd weer opnieuw beginnen. Verbaasd als ik was dat ik alle spaken in een keer strak in de velg kreeg. Meteen de remsegmenten en de schokdemperrubbers vervangen. De banden, 23 x 250 met een wit zijvlak waren in 1995 niet te koop. Soms heb je geluk op het juiste moment, in het clubblad van "Oud Maar Sterk' werden ze te koop aangeboden. Originele Vredestein "grip-rubber” bromfietsbanden met het oude prijs kaartje van fl.18,10 (oud geld) er nog aan. De verkoper had de banden gevonden op de zolder van een voormalige bromfietszaak, niet te geloven toch.

Een buddyzit laten bekleden is een kostbare zaak, dus zelf maar proberen. Homoet had een oude buddy van een Kreidler uit 1972 waarvan het bovendek perfect was. Stikte zelf het originele bovendek aan een imitatiedek waarvan ik alleen de zijkant gebruikte. Netjes het rode berlijntje er weer tussen en ik had een strak origineel dekje. De aluminium strip waarmee je de buddy moet vasten maakte ik deukvrij, schuurde en gepolijste hem. Om de aluminiumstrip en het dekje te vasten aan het frame van de buddy heb je speciale boutjes nodig die in de strip passen.
Niet te koop, dus zelf alle boutjes een voor een op maat slijpen. De restauratie van de buddy was best een lastig klusje maar het resultaat mag gezien worden. Pelders is het adres voor transfers, alle plak transfers kon hij mij dan ook leveren. De messing en aluminium transfers voor op de tank en voorspatbord had Paul Hendriks in 1996 nog op voorraad.

In 2002 heb ik nog wat onderdelen vervangen. De kunststof balhoofdbekleding en vorkbekleding waren aan vervanging toe, meteen ook een beenscherm gemonteerd. Ook de standaardcilinder werd ingeruild voor een nieuwe 4,2 pk Mahle. De 10 mm Bing voor een 17 mm en de 28 mm uitlaat voor een 32 mm. Het bleek dat ook een 4,2 pk koppelinghuis gemonteerd moest worden om het slippen tegen te gaan. Uiteraard heb ik veel onderdelen die ik heb vervangen niet vermeld, het verhaal te langdradig worden. De restauratie was voor mij een bijzondere gebeurtenis. De zaterdag (mijn restauratie dag) was een jaar lang dan ook vrijwel onaantastbaar. Het was voor mij de dag om mijn Eitank opnieuw tot leven te wekken. Natuurlijk heb ik hulp in moeten roepen, voor de revisie van het blok en het afspuiten van het frame. Niettemin heb ik verder alles zelf gedaan en heb ik me vast gebeten in mijn missie. Zelfs een leek als ik, kan dan nog ver komen en daar ben ik best een beetje trots op. Het eindresultaat geeft mij dan ook een enorme voldoening. Ik heb er naar gestreefd een exacte kopie te maken van de Eitank die ik ooit had. En al zeg ik het zelf, het is me zeer goed gelukt!



Naar 2 personen gaat mijn dank uit, mijn vrouw voor al het begrip en geduld dat zij van 1995 tot 2003 heeft opgebracht tijdens het realiseren van mijn restauratie projecten. Je zal maar gehuwd zijn met een man die door het Kreidler virus besmet is. En aan Geard Borst, zonder hem was mijn Kreidler Florett nooit geworden wat hij nu is.

Opnieuw ben ik de trotse bezitter van het grootste bromfietsmerk aller tijden.

Mijn Kreidler Florett model 1965, voor mij de mooiste Kreidler Florett ooit gemaakt.





Gegevens bromfiets

Merk Kreidler Florett
Bouwjaar 1966 (overjarig model 1965)
Model 1965
Type K 53
RAI/TNO nr. NL B 2003
Motor 1- cilinder tweetaktmotor met geforceerde koeling
Versnellingen 3 hand
Cilinder Mahle 4,2 PK
Carburateur Bing 17 mm
Uitlaat 32 mm van super uit 1965
Koppeling 4,2 PK
Tandwielen 13 x 36
Banden Vredestein 23 x 250
Kreidler code K 53/1 NL
Framenummer 1.068.308
Motornr. 1.068.308
Type motor B 15.92.00
Schakeling Hand "“ 3
Cilinder Mahle 4,2
Carburateur Bing 17 mm
Uitlaat Super 1964 - 32 mm
Tandwielen 13 x 36
Kleur frame Antrazit "“ metallise
Kleur tank Neapel Beige



Revisie Kreidler Model 1965

Alle genoemde onderdelen zijn vernieuwd of gerestaureerd:

Motorblok 3- hand
  • Trapas
  • Stiften 4 x (voor schakeltandwiel)
  • Koppelinghuis 4,2 pk incl. platen en drukplaat
  • Cilinder 4,2 pk
  • Cilinderkop (gebruikt)
  • Aanzuigbuis
  • Zuiger + zuigerveren 4,2 pk
  • Alle oliekeringen
  • Ontstekingspoel
  • Contactpunten
  • Condensator
  • Bougie 260WE
  • Bougiekabel
  • Uitlaat 5,2 pk 32 mm (gebruikt)
  • Bocht 32 mm
  • Klemband 32 mm
  • Borg veering
  • Bougiekap + beschermkapje
  • Pedalen chroom L + R
  • Trappers L + R
Carburateur
  • Bing carburateur 17 mm
  • Gasschuif
  • Veer
  • Sproeier
  • Pakkingen
  • Luchtfilterelement
  • Startschuif
  • Voorkamer
  • Sproeiernaald
  • Klemband
  • Draadring
Kabels
  • Voorremkabel met harmonicarubber
  • Achterremkabel compleet
  • Koppeling
  • Gas
  • Teller
  • Versnelling


Verlichting - schakelaars - meters
  • Verlichtingkabelset naar koplamp
  • Remlichtschakelaar compleet
  • Lamprand chroom
  • Lamprand sluitring
  • Glasrand veren
  • Voorlamp 6V - 15 W
  • Achterlicht 6 V - 3 W
  • Stoplicht 6 V 5 W
  • Hoofd lichtschakelaar
  • Claxon + rubberring
  • Claxonklep (chroom)
  • Snelheidsmeter km tellerklok
  • Teller aandrijving
  • Pakking naaf aandrijving

Stuurhuis inrichting
  • Stuurhuis plaatbekleding
  • Spiegel
  • Handvat L + R
  • Remgreep
  • Koppelinggreep
  • Rubberstrip stuurplaatbekleding


Voorvork - voorspatbord
  • Kunststof stuurhuisbekleding
  • Rubberstrip vorkbekleding 2 x
  • Kunststof balhoofdbekleding
  • Vorkcone
  • Kogels onder ¼ 19 stuks
  • Kogels boven ¼ 19 stuks
  • Voorspatbord aluminium embleem - Florett
  • Bromfietsplaatje geel met tekst Florett
  • Sierbeugel voorspatbord - chroom (dubbele uitvoering)
  • Visjes - chroom (voor liggende vork)
  • Glijrubbers (voor voorvork)
  • Tulles


Liggende achtervork - telescopen - standaard
  • Voetsteunen (rondmodel)
  • Standaard (kortmodel)
  • Afstandsbus (voor standaard)
  • Lange bout M8 x 100 (voor standaard)
  • Standaardveer (chroom)
  • As (voor zwevende vork) + crankspie
  • Achterdempers 2 L + R (gereviseerd)
  • Demperbussen verchroomd L + R
  • Lagerbus (voor liggende achtervork)
  • Aanslagrubber (voor standaard)
Buddy-seat - bagagerek - Achterspatbord - motorscherm L + R
  • Buddyzit - volledig gereviseerd
  • Transfer achterspatbord - rood dubbel K
  • Beschermbeugel achterlicht - (chroom)
  • Sierbeugel achterspatbord opnieuw verchroomd
  • Strip voor achterspatbord
  • Koelinstallatie (opnieuw gepolijst)
  • Rooster aluminium
  • Rubber rooster ring
  • Afsluitstrip koeling
  • Afsluit profielring
  • Rubber tule 3 x
  • Sierstrip motorscherm (wit kunststof)
  • Bagagerek opnieuw verchroomd


Frame - Uitlaat
  • Rubberstrip voor kabelschacht
  • Sleutels stuurslot 3 x
  • Sleutels gereedschapsklep gelijk sluitend
  • Aanzuig tules
  • Slothuis stuurval
  • Ketting
  • Sluitrubber kettingkast
  • Ketting spanners (verchroomd)
  • Afdekstrip kettingkast
  • Uitlaat super 32 mm
  • Uitlaatbocht 28 mm
  • Uitlaat verloopbus 23x28
  • Messing klemband uitlaatbocht
  • Klemband uitlaat
  • Transvers - Kreidler Florett
Tank - Wielen
  • knierubbers ivoor
  • Tankdop chroom
  • Transvers messing Florett
  • Transvers messing dubbel K
  • Benzinekraan - slang - filter
  • Remvoering voor + achter
  • Voorwielvelg 23x250 (chroom)
  • Achterwielvelg 23x250 (chroom)
  • Voorband 23x250 Vredestein (wit zijvlak)
  • Achterband 23x250 Vredestein (wit zijvlak)
  • Spaken voor + achter chroom
  • Remhevelveer voor + achter (chroom)
  • Schokdemprubbers (achterwiel)
  • Tandwiel - 13 tands - V
  • Tandwiel - 36 tands - A
  • Transferpuntje/tank
Voorbehandeling en spuitwerk voor plaatwerk
  • Glasparel behandeling
  • Tank - grit gereinigd
  • Primer - volledig
  • Frame - grijs-metaliek
  • Tank - ivoor
  • Blanke lak / volledig
  • Tectyl / volledig


Beenscherm
  • Beenscherm
  • Sierrand 200 cm
  • Embleem Rood - dubbel K
  • bevestigingsbeugel onderzijde
  • Busjes - Hulsjes - rubbers
  • Bevestigingsbeugels bovenzijde
  • Dopmoeren - chroom
  • Slikplaat voor beenscherm
N.B. Het kan zijn dat sommige onderdelen niet met de juiste benaming zijn aangeduid.

Nostalgie in een oude werkplaats

April 1997: in de werkplaats van mijn baas ben ik wat foto's in een mapje aan het doen van mijn Florett. Een chauffeur loopt de werkplaats in om enkele dozen af te leveren en ik vraag of hij koffie wil. Hij ziet de foto's van mijn Eitank en zegt: "Precies zo'n bromfiets staat er in de werkplaats van mijn schoonvader". Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, ik dacht, hij gaat niet weg voor ik meer weet. Hij vertelde mij dat in de werkplaats van zijn overleden schoonvader al jaren een oude grijze Kreidler Florett van het bouwjaar 1965 stond. En dat deze Florett nog in prima conditie verkeerde. Meteen zei ik dat ik er ongezien en zonder meer à f. 250, - voor wilde geven. Het geld bleek geen rol te spelen. Het probleem was dat zijn schoonmoeder als een waakhond was voor de oude werkplaats van haar man. De chauffeur beloofde dat hij het zijn schoonmoeder zou vragen. Vijf lange weken gingen voorbij, maar het verlossende telefoontje kwam niet. Dan zelf maar bellen, dacht ik, en mijn vermoeden bleek juist: chauffeur Johan had er niet meer aan gedacht, maar zou spoedig terug bellen. Dat "spoedig' bleek opnieuw een gebed zonder eind; toch maar weer bellen. Ik sloeg de spijker op zijn kop: de werkplaats werd gesloopt, want de grond was verkocht. Als zijn schoonmoeder akkoord zou gaan dat de bromfiets weg kon, zou hij de volgende dag om 11 uur bellen. Volgens afspraak ging de telefoon en de kat was in t bakkie.

De volgende dag stond ik volgens afspraak om 12.00 uur voor de bewuste deur. De vrouw van de chauffeur vertelde dat haar vader de bromfiets in 1965 nieuw gekocht had. Ruim 20 jaar hadden haar ouders er mee gereden, overal naar toe. Als haar vader nog geleefd had, was hij er waarschijnlijk gewoon op blijven rijden. Voor reparatie was de Florett nooit weg gebracht. Niemand mocht met zijn handen aan zijn Florett zitten, het onderhoud deed hij allemaal zelf. Haar vader was altijd vol lof over zijn Kreidler Florett, van een ander merk wilde hij niets weten.

Ik heb nog een leuke anekdote, zei Johan. "Op een dag kom ik er net aan lopen en zie dat mijn schoonvader zijn carburateur schoon maakt. Ik zeg, "brommertje stuk, pa?'. Mijn schoonvader keek geïrriteerd om en zei: "Deze machine is nog nooit stuk geweest en is al helemaal geen brommertje. Die blikken trommel, die aan de overkant tegen de boom staat, dát is een brommertje. Snap je wat ik bedoel, Johan? Een Kreidler staat kwalitatief aan de top. En heeft behalve de Zündapp, geen concurrenten. Daarom rij ik dus Kreidler en geen brommertje. Wel jammer dat uitgerekend Kreidler geen Hollands, maar een Duits merk is. Maar ik geef toe dat ze wel weten wat kwaliteit is".

Toen hij ziek werd en kwam te overlijden, belandde de bromfiets in de werkplaats. Tot op de dag van vandaag was hij nooit meer van zijn plek geweest. De werkplaats stond aan een grote plas en bleek een joekel van een schuur te zijn, van 6 bij 20 meter. De grote dubbele deuren werden geopend en we liepen zo de jaren '60 binnen, ik keek mijn ogen uit. Het betrof een werkplaats, die ik in mijn jeugd al eerder had gezien. Het leek alsof de tijd hier had stil gestaan. Er stonden machines, die door middel van brandstof en drijfriemen werden aangedreven.
Ook aan de wand hing veel handgereedschap, oldtimer buitenboordmotoren en God mag weten wat al niet meer. Alles zat onder een duimdikke laag stof. Hier had zijn schoon vader zijn gehele leven zijn vak uitgeoefend: het restaureren van houten boten en repareren van motoren. Ik waande me in het verleden en vervlogen tijden werden hier werkelijkheid.
Onder wat rommel zag ik een voorwiel uitsteken. Voorzichtig haalden we stukje bij beetje van de Kreidler af. Eindelijk werd zichtbaar wat 12 jaar voor de buitenwereld verborgen was gebleven. Daar stond een zeer vuile, maar tot mijn grote verbazing een volledig complete Kreidler Florett. Zelfs de buddyzit zag er nog gaaf uit en ook het beenschild ontbrak niet. Met grote ogen bekeek ik het pronkstuk, dat nog in zijn eerste verf zat. Het was toch onvoorstelbaar dat ik voor de derde keer een Kreidler uit een schuur haalde. En nota bene één die op het eerste gezicht er helemaal top uitzag. Ook deze Kreidler had het uiterlijk zoals je ze die in de jaren 60 veel zag: sierbeugels, beenschild, dikke uitlaat. Het zat er allemaal op. Deze Florett deed me sterk denken aan de opgevoerde Kreidlers waar mijn vrienden de buurt onveilig mee maakten. Toen ik aan Johan vroeg wat de kosten waren keek hij mij met een strak gezicht aan. Hij zei dat zijn schoonmoeder voor elk kleinkind vijfentwintig euro wilde hebben. Ik dacht: "Wat krijgen we nou weer'. "Hoeveel kleinkinderen zijn er dan?', vroeg ik. "Gelukkig voor u maar drie', zei hij, "dus voor à f. 75, - is deze Florett voor jou'.

Ik vroeg me af waar ik al dat geluk dat allemaal aan te danken had. Thuis in de werkplaats wilde het motortje niet starten. Toen ik 'm op de standaard zette voelde ik onder de buddy een start onderbreker zitten. Ik zette de schakelaar om en een wonder gebeurde. Een paar keer rond draaien van het pedaal deed de motor lopen op de oude (soep)benzine. De Kreidler heb ik volledig gedemonteerd en geheel nagezien. De binnenkant van zowel het voor als achterspatbord heb ik opnieuw gespoten, verder kwamen er geen mankementen aan het licht. De kosten waren een paar keringen, wat pakkingen, twee glijrubbers voor de voordemping, wat boutjes, moertjes, een busje verf en een likje vet. Na een fikse reinigingsbeurt met cleaner en een nieuwe waslaag, zag de Eitank er weer top uit. Eén ding wist ik zeker, deze Kreidler Florett moest in originele staat blijven.
Wanneer ik terug kijk en bedenk hoe ik aan mijn drie Kreidlers ben gekomen, moet ik toe geven dat het geluk mij zeer gezind is. Een toervriend zei eens; Jij loopt van geluk nog eens onder een trein. Laten we hopen van niet. Als ik in Utrecht voor het stoplicht wacht hoor ik regelmatig zeggen. "Zo'n Kreidler heb ik vroeger ook gehad meneer, dat waren nog eens brommers, razend snel waren die dingen.
Ja, dat klopt denk ik dan. Oud, maar sterk.

Nicolaas van den Heuvel
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door gerwinskreidler » 06 jun 2007, 18:55

mooi artikel :!: :D

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

#3 Bericht door Roland » 06 jun 2007, 19:20

Weer zo een leuk artikel :clap

Roland

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jun 2007, 19:32

Zeker leuk zo'n schuurvonst. En je hebt er nog steeds plezier mee.

Enzo

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door Sander. » 06 jun 2007, 19:43

Ik dacht dat dit artikel er al ruim 3 jaar opstond.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#6 Bericht door Maarten » 06 jun 2007, 19:47

Sander. schreef:Ik dacht dat dit artikel er al ruim 3 jaar opstond.
Misschien wel langer zelfs.
Maar er zijn nog oude pagina's op deze site die als losse pagina op de site staan, niet als forumbericht (waar je op kunt reageren en die je kunt terugvinden in de zoekmachine van de site enzovoorts.)
Dit soort oude pagina's zet ik soms nog op het forum, dat geldt ook voor dit verhaal van Nicolaas..

Gebruikersavatar
Michel
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 jan 2005, 22:04
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 23 keren

#7 Bericht door Michel » 06 jun 2007, 23:22

Heb zaterdag nog naast hem gereden met een ritje in de Betuwe, echt een prachtig ding :clap :clap

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Thijs Leuven » 07 jun 2007, 09:56

Geweldig artikel, hoezo mazzel hebben als je een goede originele Ei-tank mee mag nemen voor €25 per kleinkind? :lol:

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Thijs Leuven » 07 jun 2007, 09:57

Ik heb nog een leuke anekdote, zei Johan. “Op een dag kom ik er net aan lopen en zie dat mijn schoonvader zijn carburateur schoon maakt. Ik zeg, ‘brommertje stuk, pa?'. Mijn schoonvader keek geïrriteerd om en zei: ‘Deze machine is nog nooit stuk geweest en is al helemaal geen brommertje. Die blikken trommel, die aan de overkant tegen de boom staat, dát is een brommertje. Snap je wat ik bedoel, Johan? Een Kreidler staat kwalitatief aan de top. En heeft behalve de Zundapp, geen concurrenten. Daarom rij ik dus Kreidler en geen brommertje. Wel verrekte jammer dat uitgerekend een Kreidler een moffenmerk is. Hebben die Duitsers toch nog íets goed gedaan„.



Deze is trouwens meesterlijk :mrgreen:

hutch
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jul 2005, 11:51
Locatie: sint genesius rode
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door hutch » 07 jun 2007, 14:54

Ik werk ook op een school, net zoals Nicolaas, alleen heb ik nog niet van die mazzeltjes gehad!! :(


Groeten, Hutch

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door pluisje » 07 jun 2007, 15:10

echte kreidlers hebben ook beenschilden.

(de rest zijn allemaal eens omgevallen)

zelf ben ik zo eens een stok oude brommer in het Station onder Centraal Station Den Haag tegengekomen,
helemaal orgineel en onder 5cm stof.
ze mochten hem alleen niet verkopen omdat iemand hem ooit nog eens zou op kunnen komen halen #-o

Gebruikersavatar
michaelJR
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 feb 2007, 20:41
Locatie: Papendrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door michaelJR » 07 jun 2007, 16:35

ja is een leuk verhaal inderdaad.

michael

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#13 Bericht door redfox » 17 aug 2011, 16:34

Even een flinke schop :!: :!: :!:

Ik heb vandaag het blad "de Oud Utrechter" van mijn schoonzus gekregen.

Daar staat een leuk artikel in van Nicolaas van den Heuvel over zijn jeugd tijd met de Kreidler .
De Rooie Brug en de Berini Neus , laggu Nico want ik kom ook uit die tijd en de Buurt. :clap :wink:

Gr Wim.

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#14 Bericht door Arny » 18 aug 2011, 03:17

Nog een dag of tien geduld, kunnen wij het ook lezen...

http://www.deoud-utrechter.nl/pages/krantenarchief.php

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#15 Bericht door Maarten » 27 aug 2011, 21:42

Die heerlijke snelle Kreidlers in de jaren zestig - Nicolaas van den Heuvel

Die heerlijke snelle Kreidlers in de jaren zestig - Nicolaas van de Heuvel
Die heerlijke snelle Kreidlers in de jaren zestig - Nicolaas van de Heuvel
die-heerlijke-snelle-kreidlers-in-de-jaren-zestig-nicolaas-van-de-heuvel.jpg (170.54 KiB) 39693 keer bekeken
- "Met mijn huidige vrouw op de Kreidler Florett in 1967" Foto: N. van den Heuvel -


De Oud-Utrechter - Dé gratis krant voor de echte Utrechter - Dinsdag 9 augustus 2011 - pagina 3


In de jaren '60 en '70 was een bromfiets het belangrijkste vervoermiddel in Nederland en dus ook in Utrecht. Je had al een oud brommertje voor onder de honderd gulden. Ging je voor de Mercedes onder de brommers, dan kocht je een Kreidler Florett. De brommer was razend populair ondanks het hoge prijskaartje van 1.195 gulden! Een bromfietshandelaar zei mij eens: "Of het nu zomer of winter is, Kreidlers verkopen wij het gehele jaar door."


De wettelijk toegestane snelheid - 30 km/u binnen- en 40 km/u buiten de bebouwde kom - was onbelangrijk, want het gros van de Kreidlers was flink opgevoerd. Snellere cilinder, grotere carburateur en andere tandwielverhouding schroefden de snelheid zo op naar de 80 km/u. Maar dat gold ook voor de Zündapp en andere merken. Je Kreidler kocht je bij Snel aan de Amsterdamsestraatweg (bestaat nog steeds als fietsenwinkel) of Super aan de Damstraat (maar er waren meer dealers). Rond 1965 waren brommers en vooral dus de Kreidler Florett helemaal hot in Utrecht. Vriend en vijand keken om als er een snelle Kreidler Florett door de straat vloog.

Uitproberen
Toen ikzelf mijn eerste gebruikte brommer kocht, werd dat natuurlijk een Kreidler Florett, volgens de verkoper deed bij 80 km/u. Natuurlijk moest dat voor de verkoop uitgeprobeerd worden en daar was de Straatweg vanaf Maarsen tot aan de toenmalige Olympia bioscoop zeer geschikt voor. In Utrecht waren agenten inmiddels ook gemotoriseerd. Het gros reed echter op een traag optrekkende Berini M21, dus die reden wij gewoon voorbij. Oppassen geblazen was het voor politie met BMW-zijspan. Kwam die op je pad als je te hard ging dan reden ze je zo klem. Meer dan eens ontsnapte ik aan ze via een smal steegje. Op een opgevoerde brommer rijden was in die jaren een soort kat-en-muis spel. Zomaar stoppen deden we niet. Vele zestigers van nu kunnen daar heel goed over mee praten. Op een zekere dag stond ik voor de Rode Brug te wachten, omdat er een schip passeerde.
Toen ik een hand op mijn schouder voelde, keek ik in het gezicht van een agent. Het bleek 'Berini Neus' te zijn zoals wij hem noemden. Berini Neus wist precies wie er opgevoerd reed en zei: "Zo, jij mag voorlopig weer op de fiets„

In beslag
Het politiebureau Rode Brug aan de Anton Geesinkstraat werd mijn Waterloo en inbeslagname volgde. Vier maanden later lag er een brief in de bus dat ik 'm kon ophalen bij het depot aan het Visschersplein. Het depot stond barstensvol met in beslag genomen brommers, snelle cilinders, carburateurs en uitlaten.
Mijn brommer was ontdaan van alle snelle onderdelen, dus ik kon met de benenwagen naar huis. De volgende dag naar Frans Witte aan de Lauwerecht, die zat schuin tegenover de klompenmakerij van G. Th. Middelweerd, Lauwerecht 67, om gebruikte snelle onderdelen te kopen. In no-time had ik er weer flink de vaart in met mijn vriendin achterop de buddyzit. Frans Witte was een bekendheid in Utrecht. Hij kocht in beslag genomen snelle brommers op van de politie en verkocht de onderdelen dan weer door aan ons.

Nostalgie
Ik maak nu een sprong naar de zomer van 1995. Ik ben 30 jaar ouder als ik zie dat er een oude Kreidler Florett voor mijn neus stopt bij de Domtoren. Pure nostalgie zo'n prachtig stukje erfgoed. Het Kreidler virus was weer helemaal terug en via via kwam ik opnieuw in het bezit van een 30 jaar oude ongerestaureerde Kreidler Florett Eitank voor 75 euro. Na een jaar van restaureren is hij weer gloednieuw en rij ik nu alweer vijftien jaar door onze prachtige Domstad. Regelmatig brommer ik naar het hart van de stad om een bloemetje of een lekkere baguette te halen. Want met mijn 45 jaar oude Kreidler Florett kom ik overal.

N. van den Heuvel
Utrecht
nwjvandenheuvel@casema.nl

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#16 Bericht door redfox » 27 aug 2011, 22:02

Mooi gelukt Maarten :clap



Gr Wim.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 aug 2011, 22:34

Leuk weer. Ik had het artikeltje van Gert al gehad vorige week.

Enzo

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#18 Bericht door hannes » 27 aug 2011, 23:17

Ik herkende mij eigen 8) De jaren zeventig :!: :!: :lol: wie niet :idea:
mooie tijd.
Gr hannes :wink:

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#19 Bericht door redfox » 27 aug 2011, 23:26

hannes schreef:Ik herkende mij eigen 8) De jaren zeventig :!: :!: :lol: wie niet :idea:
mooie tijd.
Gr hannes :wink:

En als je toen WIST wat je nu WEET #-o :wink: :lol: 8)

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#20 Bericht door jvr » 27 aug 2011, 23:47

Leuk stukkie oud van goud Nico, Ik weet er nog alles van, vooral in 1965 en daarna, machtig mooi tijd en lekkere wijfen hahaha :whistle :lol:

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#21 Bericht door redfox » 28 aug 2011, 00:05

jvr schreef:Leuk stukkie oud van goud Nico, Ik weet er nog alles van, vooral in 1965 en daarna, machtig mooi tijd en lekkere wijfen hahaha :whistle :lol:

Er is ook een liedje van Jan :roll:

Iets van MOOI WAS DIE TIJD............... :wink:

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#22 Bericht door jvr » 28 aug 2011, 14:36

Yep

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#23 Bericht door Arny » 28 aug 2011, 17:01

Directe link naar het artikel:

http://www.deoudrotterdammer.nl/media/a ... #/3/zoomed" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#24 Bericht door Wybe » 28 aug 2011, 21:06

mooi artikel ! :clap
zouden er nog steeds snelle onderdelen ergens liggen op een politie bureau ?
zouden ze het verkopen ? :mrgreen: :mrgreen:

gr Wybe.

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidlerhobby van Nicolaas van den Heuvel

#25 Bericht door redfox » 28 aug 2011, 21:52

Wybe schreef:mooi artikel ! :clap
zouden er nog steeds snelle onderdelen ergens liggen op een politie bureau ?
zouden ze het verkopen ? :mrgreen: :mrgreen:

gr Wybe.
Vroeger werd alles naar Matton gebracht in Schalkwijk, en als je daar heen belde met de vraag of er een bepaald blokje (het jouwe) was binnen gekomen.
Dan kon je het daar weer terug kopen :wink: :lol:

Daarom was alles vroeger beter :lol:

Gr. Wim.

Plaats reactie