Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#1 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 dec 2011, 21:11

De Racesport.nl redactie ontving zojuist het trieste bericht dat oud coureur Cees van Dongen vrijdagmiddag 23 december na een langdurig ziekbed op 79 jarige leeftijd is overleden.

Ongeveer een jaar geleden werd bij Van Dongen een ernstige vorm van [erg scheldwoord] -een melanoom met uitzaaiingen- ontdekt en het afgelopen jaar verslechterde zijn gezondheid. Ondanks zijn slechte lichamelijke gesteldheid woonde Van Dongen afgelopen jaar nog de Dutch TT bij en was hij nog aanwezig bij het 50 jarige jubileum van Yamaha.

Tijdens zijn bezoek aan de Dutch TT liet van Dongen nog weten elk beetje hoop aan te zullen grijpen om zijn ziekte te overwinnen, een strijd die de inwoner van Capelle aan de IJssel op 23 december heeft verloren.

Cees van Dongen 1932 - 2011
Cees van Dongen begon zijn sportcarriére als wielrenner. Zijn vader werkte bij een motordealer in Rotterdam. Op 12-jarige leeftijd ging Cees daar als leerling werken. Vader van Dongen nam zelf met een DKW aan motorraces deel. In 1953 nam Cees voor het eerst zelf deel aan een bromfietsrace in Vriezenveen, met een Victoria FM 38L-motortje in een Solex-frame. In 1954 hadden vader en zoon van Dongen een DMF-bromfiets geprepareerd, waarin een ILO-motorblokje zat. Hij won in dat jaar alle (straat)races waarin hij startte. Ook reed Cees in dat jaar enkele malen op echte (geleende) wegracemotoren. Hij kreeg van zijn baas zelfs een echte Norton Manx 500 cc ter beschikking.

In 1958 behaalde hij voor het eerst de Nederlandse 250 cc-titel met een omgebouwde NSU Sportmax. In 1959 kon hij niet over voldoende financiële middelen beschikken om te racen. De KNMV stelde in dat jaar echter de 50 cc-klasse in, waarin Cees met een Dürkopp aan de start kwam. In 1960 werd Cees er Nederlands kampioen mee.

In 1961 kwamen de Japanse merken Honda en Yamaha op de Nederlandse markt. Cees wist voor de TT-races in Assen zelfs een Yamaha 125 cc fabrieksracer ter beschikking te krijgen. Vanaf 1962 ging Cees echter verder met Honda. Hij werd Nederlands kampioen in de 250 cc-klasse en zou in de jaren daarop nog veel meer Nederlandse titels verzamelen: In de 50 cc-, 125 cc- en 250 cc van 1962 tot en met 1969! Hij deed dit met Honda's, Kreidlers en Bultaco's.

In 1964 was Cees kampioen in twee klassen tegelijk: 50 cc met Kreidler en 125 cc met Honda. Hij kreeg in dat jaar aanbiedingen van verschillende fabrieksteams. Van MZ kreeg hij een fabrieksracer voor de TT van Assen. Cees wilde echter liever niet voor één merk rijden: dat zou hem ook aan één klasse binden. Wel kreeg hij van tijd tot tijd snel materiaal aangeboden waarin hij aan Grand Prix-wedstrijden om het wereldkampioenschap deelnam. Hij won er één: de 125 cc-klasse in 1969 in Spanje met een fabrieks-Suzuki uit 1968.

In 1971, 1972, 1976 en 1978 werd Cees weer Nederlands kampioen in verschillende klassen. Hij had inmiddels een gezin en ging minder aan wedstrijden deelnemen. In 1980 nam hij voor het laatst deel aan de TT (wel in twee klassen: 50 cc en 125 cc). Hij ging hierna over tot het prepareren van motorfietsen voor andere coureurs.

Naast de vele titels en een Grand Prix zege werd van Dongen, samen met Hans Spaan en Jos Schurgers een van de drie Nederlanders die een 125cc Grand Prix wist te winnen, na zijn actieve carriére lid van verdienste van de KNMW en kreeg hij de Hans de Beaufort-beker, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse motorsportwereld, uitgereikt.

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#2 Bericht door Kreidler freak » 23 dec 2011, 22:11

Vervelend om dit te lezen!

Vooral tijdens deze periode wens ik familie en vrienden veel sterkte toe met het verwerken.

een nederlands racefenomeen!

Gr Joey

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#3 Bericht door Parlotti » 23 dec 2011, 22:19

:( "Elk afscheid betekent de geboorte van een mooie herinnering"
(Salvador Dahli)

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#4 Bericht door redfox » 23 dec 2011, 22:29

Vanmiddag naar de crematie van een oud collega geweest (mijn maatje) van de zelfde leeftijd, en nu lees je dit weer.
Cees bedankt voor de mooie herinneringen, je had vele momenten van overwinnig, maar helaas in deze heb je je meerdere moet erkennen, jammer.
Good Old Cees van Dongen hoor ik nog Jaap Timmer schallen door de speakers.
Je was altijd een van mijn favorieten en smaakmaker.

Ik wens de Familie en verdere nabestaande veel sterkt toe in de komende tijd.


Gr Wim.

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#5 Bericht door kriegsman » 23 dec 2011, 22:45

ook ik wens de nabestaanden veel sterkte.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#6 Bericht door maloud » 23 dec 2011, 22:54

Helaas zullen we dit soort berichten steeds meer gaan lezen. Onze helden zullen ons steeds meer gaan ontvallen.
Mijn medeleven gaat uit naar de familie en alle andere achterblijvers die goede herinneringne aan Cees hebben en hadden.

Zie ook http://www.kreidlerdatabase.nl/20000/P_Dongen.htm

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#7 Bericht door M3GTDRIVER » 23 dec 2011, 22:56

Triest om dit te lezen. Gelukkig heeft zijn passie voor de racesport voldoende verhalen opgeleverd. Misschien komen die nu los zodat we nog eens aan hem terug kunnen denken en de herinnering aan Cees van Dongen voort blijft leven.
27 Jaar actief als rijder en hoe, doe dat maar eens na! (Waar is zijn opvolger?)

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#8 Bericht door MichielJ » 23 dec 2011, 23:15

Treurig bericht zo net voor de kerstdagen. Ondanks de respectabele leeftijd blijft het toch een groot verlies voor zijn nabestaanden. Tevens een groot verlies voor de motorrace. Veel sterkte toegewenst voor zijn familie, vrienden en kenissen.

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#9 Bericht door Jan van Leeuwen » 23 dec 2011, 23:21

Aller eerst gaan mijn gedachten uit naar zijn vrouw Els zijn kinderen+Kleinkinderen bij het verlies van
hun vader en Grootvader, Opa Ceesie.Ik wens hen heelveel sterkte deze dagen.
Helaas heeft hij deze Race niet gewonnen maar wel heeft zijn naam veelbetekend voor de Motorsport
waar hij zich altijd voor 100% heeft ingezet tijdens zijn Deelname.
Wij wensen de Fam:heel veel sterkte deze dagen+maanden.
Jan en Ria v Leeuwen,Leidschendam.
Rust zacht Ceesie.

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#10 Bericht door redfox » 24 dec 2011, 00:03

MichielJ schreef:Treurig bericht zo net voor de kerstdagen. Ondanks de respectabele leeftijd blijft het toch een groot verlies voor zijn nabestaanden. Tevens een groot verlies voor de motorrace. Veel sterkte toegewenst voor zijn familie, vrienden en kenissen.
Tijden en dagen maken hier niet veel uit het verlies blijft .

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#11 Bericht door Flacko » 24 dec 2011, 01:10

Sterkte voor familie, vrienden en kennissen.

Ad Hooymans

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#12 Bericht door Maarten » 24 dec 2011, 05:46

Gecondoleerd.

Maarten Hoogervorst

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#13 Bericht door Luc » 24 dec 2011, 11:13

Je wist dat het aanstaande was, zeker toen we hem in Oldebroek in een rolstoel tegenkwamen.
Maar wat een doorzetter was deze man, hij peinsde er niet over om van die racer af te stappen, totdat het in het verloop van dit jaar helemaal niet meer ging.
Een racegeschiedenis van ongekende hoogte, in opzicht van techniek en wat betreft zijn rijden.

Cees rust zacht, we zullen je nooit vergeten en Els met familie, wij leven met jullie mee.

Gebroeders Foekema

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#14 Bericht door hannes » 24 dec 2011, 11:20

Gecondoleerd

Ronald Zeller

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#15 Bericht door Maarten » 24 dec 2011, 11:26

Onderstaand bericht ontving ik via de e-mail van John:
Gisteren is Cees van Dongen om 11.30 overleden.
Hier het volgende aangaande mijn gedachte aan gaan hem.


We zullen hem missen, niet alleen als persoon, maar vooral ook als coureur.
Tot op het laatste moment heeft hij zijn hobby proberen uit te oefenen, andere bijgestaan, laten rijden op zijn machine. Met hem is zeer veel kennis mee gegaan, toch heeft hij veel gedeelt met anderen. Als mens, als motor enthousiast en vooral als coureur, mochten vele de laatste tijd een kijkje nemen in zijn keuken. Mede door Els, heeft hij tot op het laatst zijn hobby mogen beleven. Zijn hobby, was hun leven. Els was zijn VROUW, ELS was zijn steun en toeverlaat, zij was degene die voor hem regelde. Zij was zijn secretaresse. Hij, Cees, was meer dan trots op haar.
Maar zoals vele anderen, moet ik gaan zeggen, IK MIS EEN VRIEND!!!!!
Iemand die ik vanuit Crooswijk waar hij geboren en opgegroeit is kende. Een persoon, waar vele personen trots op was ( behalve de omwonende van de van de werfplein, waar de 50cc geboren is. Waar men tot grote overlast van de buren, wat men nu noemt, straatraces werden gehouden, tot grote ontsteltenis o.a. van de fam„ Huijgen die daar toen woonde. Dit was het begin van de 50cc racers en successen in Nederland. V. Exel, Meurs, van Dongen, V. Alphen, Vrijdag zomaar een zeer kleine greep uit de namen die daar op het van de Werfplein zijn begonnen met het racen op opgevoerde brommers.
In Crooswijk konden wij kiezen tussen Giel Snoek boksen Of Cees van Dongen Fietsen, Cees was een zeer goede rijder op de fiets. Hij was een zeer groot talent tot op het moment dat een mede coureur een fietspomp in zijn wiel duwde (1952) omdat hij te snel was, Toen ging hij samen met o..a. theo Meurs verder met de brommers ( DMF). Een ding is zeker, en dat heb ik mogen meemaken, zijn vader KON beter, tenminste, als hijn kwaad was, met de 125 cc Yamaha op zandvoort in de regen. Kwaad was hij, ZO moet je rijden, nam de motor, en reed een snellere ronde dan cees,m ZO MOET JE HET DOEN, was zijn commentaar. En daar ging Cees.
Ik zal niet alleen een mens missen maar vooral een persoon, die ten alle tijde zich zelf was.
Een persoon die mij tot op het laatst (maar niet alleen mijn, maar vooral ook de zoon van de zoon van zijn VRIEND Rienus Vrijdag) tot op het laatst, heeft geinspireerd, en heeft aangemoedigd zich te blijven in zetten, om zijn hobby, de 50cc, te blijven beleven. Niet uit te oefenen, maar beleven, te voelen, ondervinden.
In al de jaren dat ik weer met je mocht samen werken, kan ik alleen maar zeggen, ik ben steeds meer van je gaan houden, stug, gesloten, wenig zeggend, maar net als vroeger in Crooswijk, zeer veel betekenent voor vele die met jou om gingen. Je was een bron van inspiratie!!!!!!!!!!!!!!
Als Godfather van de 50cc op jouw DMF, was jij voor vele het begin van Nederlands succes met de brommer (het borrel glaasje) maar wel nadat alle Japanners zich terug getrokken hadden. DMF, Jamathi, Kreidler, Itom, Seel en nog vele andere die jij hebt bereden, hebben gemaakt dat jij, niet alleen de grootste rijder van Nederland was, maar ook de aller beste!!

Cees, Ik zal Je missen.
Niet alleen als mens, maar vooral als persoon.
In mijn hart blijft jij ten alle tijde, een plaats houden. Ik blijft je zien werken in de Frederikstraat, aan je Kuip. Samen met je vader, die je op je kop gaf, als je het niet goed deed.
Ik ben Blij dat ik je na jaren weer hebt mogen leren kennen. Met jou vele herinneringen hebt opgehaald over Crooswijk.

Cees, Ik Mis je nu al.
Ik hoop dat ik je vrouw en kinderen, daar waar ik kan mag bijstaan.
JIJ blijft in mijn gedachte.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#16 Bericht door Caspar » 24 dec 2011, 12:38

Wat een smerige ziekte :( ..........
Ik wens familie , vrienden en andere nabestaanden alle goeds en veel sterkte.
Gecondoleerd.
Caspar

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#17 Bericht door pax00l » 24 dec 2011, 18:16

IK WENS DE FAMILIE HEEL VEEL STERKTE
GECONDOLEERD
LOUIS PAX

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#18 Bericht door Andre » 26 dec 2011, 13:17

alle familieleden en nabestaanden sterkte toegewenst,
Gecondoleerd

Andre Lokerse

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#19 Bericht door caveman » 26 dec 2011, 13:24

Familie vrienden en iedereen die een warm race hart heeft, gecondoleerd met dit verlies.
De race wereld heeft weer een icoon verloren.
Rust zacht Cees.

Caveman en fam.

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Cees van Dongen, 23-12-11 overleden

#20 Bericht door Jan van Leeuwen » 27 dec 2011, 11:04

OoK al ben jij bij ons Weggegaan
Jouw naam Kees v Dongen
is onsterfelijk.
Rust zacht Makker RIP

JLv Leeuwen,Leidshendam.

Plaats reactie