Topsnelheid en sprinttijd vs vermogen

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Topsnelheid en sprinttijd vs vermogen

#1 Bericht door Luc » 17 sep 2008, 17:09

Tabellen voor Kreidler
Om snel te kunnen zien welke topsnelheid gehaald kan worden met een Kreidler, zijn enkele tabellen gemaakt. In elke tabel wordt weergegeven wat de topsnelheid is bij een bepaald toerental in combinatie met een bepaalde gearing (ketting tandwielen).

In het 2e deel worden relaties tussen 150m sprinttijden, topsnelheden versus vermogen zichtbaar gemaakt via een tabel. Ook zijn hier enige grafieken aan toegevoegd, die het nodige verduidelijken.

Tabellen zijn er voor:
1. standaard 5v indirect met primaire 21:77
2. standaard 5v directe met primaire 20:79
3. KVV crossbak 6v primaire 20:79
4. KVV crossbak 6v primaire 18:71
5. de Jager nwe 6v primaire 20:79
6. de Jager nwe 6v primaire 18:71
7. de Jager nwe 6v primaire 19:57

Kettingtandwiel reeks
Voor van 12 t/m 16
Achter van 32 t/m 36

Primaire tandwielen
Indirect geschakelde versnellingsbak 21-77 (1:3.67 = 0.273)
Directe geschakelde versnellingsbak 20-79 (1:3.95 = 0.253)
KVV crossbak 6v 17-72 (1:4.24 = 0.236)
De Jager 6v 18-71 (1:3.94 = 0.254)
De Jager 6v nieuw 19-57 (1:3 = 0.333)
Droge koppeling 17-72 (1:4.24 = 0.236)

Tandwielen hoogste versnelling
Indirecte 28-32 (1:1.14 = 0.88)
Directe 28-31 (1:1.11 = 0.90)
KVV 6v cross 23-27 (1:1.17 = 0.85)
De Jager 6v 20-23 (1:1.15 = 0.87)

Wielomtrek
Voor een 17"x 2.75 gemiddeld 1.78 meter
Dit kan natuurlijk individueel afwijken.
Met een krijtstreep op de band 'n afdruk maken van één omwenteling en opmeten.
Nieuwe snelheid = Tabel km/h / 1.78 x nieuwe omtrek

Toerenbereik
Voor standaard gebruik adviseer ik meestal om dit niet te hoog te kiezen.
Een maximum van 12.000rpm is al zeer hoog voor een beetje goed rijgedrag. Desondanks hebben velen toch de voorkeur hiervoor, vanwege het meer lijken op een echte racer. De tabellen lopen van 8000 t/m 14.000 rpm.

Topsnelheid uitrekenen
RPM * Primair * hoogste versnelling * eindoverbrenging * wielomtrek = meters per minuut /1000*60 = km's per uur.

12500*18/71*20/23*13/35*1.78/1000*60= 109.3 km/h

Met de De Jager 2008 koppelingsset
12500*19/57*20/23*13/35*1.78/1000*60= 143.7 km/h

1. standaard 5v indirecte uitvoering, primair 21:77
Afbeelding


2. standaard 5v directe uitvoering, primair 20:79
Afbeelding


3. Kreidler Van Veen crossbak 6v, primair 20:79
Afbeelding


4. Kreidler Van Veen crossbak 6v, primair 18:71
Afbeelding


5. Nieuwe de Jager 6V bak, primair 20:79
Afbeelding


6. Nieuwe de Jager 6V bak, primair 18:71
Afbeelding


7. Nieuwe de Jager 6v bak, primair 19:57
Afbeelding


Verschillen tussen een de Jager 6v en een KVV 6v crossbak
Onderstaande grafieken laten de verschillen zien tussen deze 6v bakken.
Ook het verschil in gearing om op gelijke eindsnelheid uit te komen in combinatie met de nieuwe de Jager primaire overbrengen wordt hier duidelijk.


Grafiek de Jager 6v primair 19:57 eindgear 13:35
Afbeelding

Grafiek KVV 6v crossbak primair 18:71 eindgear 15:31
Afbeelding


Tabel sprinttijden en maximale topsnelheid versus vermogen

Afbeelding



Sprinttijden en vermogen
Het is handig om voordat je gaat bouwen aan een sprinter te weten waar je aan toe bent. Uiteindelijk is het bij het sprinten de bedoeling om de snelste tijd te rijden. Ik heb al bij meerdere gelegenheden geschreven dat het gewicht bijna net zo belangrijk is als motorvermogen. Als er geen rol- en luchtweerstand zou bestaan dan waren ze zelfs even belangrijk. Hoe dan ook als je wilt winnen dan is een super licht gewicht fiets een voorwaarde. Het motorvermogen gaat meestal, mits je een volhouder bent in de loop der jaren toch wel omhoog. Je persoonlijk gewicht heb je natuurlijk maar ten dele in de hand, maar wat kilogrammen eraf trainen scheelt al snel enkele tienden van seconden, dus met een goede discipline is daar wel iets te winnen.

Framebouw sprinter
Natuurlijk moet een fiets veilig blijven, maar bij velen wordt dat wel behoorlijk overdreven. De stijfheid voor het gehele frame hoeft niet zo hoog te zijn als nodig voor een wegracer voor goed bochtenwerk. Maar vooral compact bouwen heeft veel voordelen. Je ziet al snel aan de compactheid de hoeveel materiaal die onnodig teveel gebruikt is. En hoe compacter hoe stijver, sterker en ook lichter een frame is. Dezelfde compactheid zie je terug bij de racefietsen voor het tijdrijden. Daar waar de motor zijn krachten kwijt moet is de sterkte en stijfheid nog het meest belangrijk. Ik heb vaak gelezen dat mijn frames zouden sturen als elastiek, nu ik kan je verzekeren, dat het geenzins het geval is. Goed doorrekenen van de krachten op de diverse delen van het frame is tegenwoordig ook niet meer zo'n groot probleem. Vroeger deden we het geheel op het timmermans oog en toen lukte het ook aardig. Weet je het gewicht en het vermogen dan kun je de sprinttijd en de eindsnelheid redelijk nauwkeurig aflezen in de tabel. De nauwkeurigheid is afhankelijk van enkele factoren, die hierna beschreven worden.

Gewicht
Het gewicht van de machine/rijder combinatie staat boven elke kolom. Het gaat natuurlijk om het totale gewicht en het maakt niet uit of het gewicht nu in de man of in de machine zit. Wat in de tabel duidelijk naar voren komt is het belang van het gewicht. Velen zijn wel erg actief om meer vermogen te krijgen, terwijl gewichtverlaging bijna net zoveel resultaat oplevert. Een belangrijke stelling hierbij is " laat weg wat niet echt nodig is " Op de 50cc sprinter voor de 1/4 mile van Jan de Vries, zat bvb geen radiateur en de motor was toch watergekoeld. Op de 150m sprint is een halvering van het gewicht gelijk aan 47% van het vermogen. Op de 1/4 mile is dat ondanks de hogere snelheid, waardoor meer luchtweerstand, het nog steeds 43%.

Afbeelding
Het belang van het gewicht bij het sprinten

Vermogen
Hoewel het gemiddelde vermogen bij het sprinten belangrijker is dan het piekvermogen, is in de hierbij afgebeelde tabel toch het piekvermogen aangehouden, omdat de meesten alleen dit getal van de testbank onthouden. Het simulatieprogramma MatLab werkt met de gemiddelde torq, omgerekend naar gemiddeld vermogen. In de tabel is het piekvermogen 1.3 x het gemiddelde vermogen. Deze factor is een gemiddelde waarde, maar is tevens een van de redenen dat de tabel een benadering is. Want heb je een hele vlakke vermogens curve dan kun je, ondanks dat je een lager piekvermogen hebt, voor de te behalen tijd toch bij een hoger piekvermogen kijken.

Koppel of torq
Koppel ofwel torqwaarde is de werkelijke kracht waarmee de aandrijving plaats, deze dient voor wedstrijdmotoren zo hoog mogelijk in rpm's door te lopen. Dat betekent automatisch dan ook een hoog vermogen. De koppelkromme laat alleen het karakter van de motor zien. Voor wedstijdmotoren is alleen een hoog gemiddeld vermogen van belang, dit geldt ook bij sprintmotoren. De bewering dat koppel belangrijker is dan vermogen is een fabel.
Alleen wanneer je niet volgas wilt rijden zoals op een straatfiets dan kan een flink koppel een prettig rijgedrag geven en dus een voordeel bieden, dit geldt nog sterker voor kleine motoren met een laag vermogen.
Voor wedstrijd motoren is alleen volgas belangrijk en daarmee ook alleen het vermogen. Wel is het zo dat een hoge torqwaarde het voor velen niet ervaren coureurs het gemakkelijker maakt bij de start. Maar als je een 16.000rpm draaiende racer gewend bent maakt ook dat niets uit. Hier is de gearing de nivellerende factor. Heb je deze goed aangepast, dan is het gebruik van de koppeling exact gelijk voor een hoogtoerige (lage torqwaarde) of een laagtoerige (hoge torqwaarde) draaiende motor.


Koppeling
Ook de slip van de koppeling bij de start kan nog aardige verschillen in de eindtijd veroorzaken. Ook hierbij is uitgegaan van een gemiddelde waarde waarbij het verlies op 10% is gesteld. Dit betekent dat je de koppeling vrij gemakkelijk bijna in een beweging kunt loslaten.

G-kracht
De gemiddelde G-kracht in de 1e en 2e versnelling is hierbij ook gegeven.
Deze zijn gebaseerd op:
1. standaard 5v versnellingsbak,
2. volgas,
3. zonder slip van de koppeling,
4. zonder wielspin
5. niet achteroverslaan.

Voor een standaard Kreidler op de 150m sprint zijn deze waarden al snel te hoog om zonder problemen van start te gaan. Op het moment dat volgas starten onmogelijk wordt, dan is een aanpassing aan de machine noodzakelijk. Een bredere achterband en/of lagere bandenspanning een de ene kant en aan de andere kant een wheelybar. Indien beide niet kunnen of niet worden uitgevoerd, dan is een hogere gearing of gewoon minder gasgeven bij de start de enige oplossing, maar dan zijn de tijden van de tabel niet meer haalbaar.
Belangrijk voor een goede start,
" kies altijd de gearing zodanig dat volgas starten met minimale slip van de koppeling, zonder enig voorbehoud mogelijk is"
Dat kan voor een standaard versnellingsbak, met een zeer korte 1e versnelling wel eens betekenen, dat het beter is om in de 2e versnelling te starten.

Schakelen of variomatic
De tabel is gebaseerd op een schakelsprinter, waarbij de schakeltijd is gesteld op 0.1 sec. Maar ondanks dat een variomatic niet hoeft te schakelen, zal deze niet veel beter presteren dan de tijden in de tabel. Het verlies bij de start door de automatische koppeling en/of het begrenzen van de maximale topsnelheid door het max. bereik van de variomatic, levert ook verlies op. De bediening met een variomatic, met alleen gas geven en remmen is wel veel eenvoudiger, zodat fouten meer worden uitgesloten en je sneller naar de optimaal haalbare tijd kunt rijden.

Afbeelding
Minimaal voordeel van een stroomlijn op de 150 meter sprint

Lucht- en rol-weerstand
Deze spelen op de 150 meter een ondergeschikte rol en is daarom voor alle kolommen in de tabel gelijkgehouden. Strikt genomen zou deze voor de zwaardere gewichten ook iets moeten toenemen, door het grotere postuur. Maar de verschillen zijn echter klein en een iets hardere achterband heft een deel alweer op. Hierboven een vergelijking bij vermindering van de weerstand met 50%. Een stroomlijn monteren op een sprinter heeft op de 150m dus nauwelijks nut, want de extra kg zijn hier nog niet meegenomen. De kans is groot de het meer verlies dan winst oplevert.

Afbeelding
100% is een standaard Kreidler, met rijder in goede racehouding.

Toelichting weerstand percentages
Naarmate de sprintafstand groter wordt en de topsnelheid hoger ligt zal het belang van een stroomlijn toenemen. De vermelde percentages in de grafieken zijn afgeleid van een standaard Kreidler, waarbij de rijder in optimale racehouding is gesteld op 100%. Bij een classic 50cc racer is de 50% hiervan afgeleid uit diverse praktijkresultaten uit het verleden. Ook de ca 25% hiervan voor record machines is gebaseerd op bekende gegevens van vermogen icm behaalde topsnelheden. Wat in de grafiek ook duidelijk zichtbaar wordt, is dat op recordmachine niveau (25%), een kleine verbetering van de stroomlijn een grote winst in topsnelheid zal betekenen. De stroomlijn is dus echt het aller belangrijkste hierbij zoals ik elders al vaker geschreven heb. Je zou kunnen zeggen:
" wat gewicht bij een sprinter betekent is gelijk aan de aerodynamica (stroomlijn) bij een machine voor topsnelheid "

Absolute topsnelheid
De vermelde absolute topsnelheden in de laatste kolom horen bij de vermogens in de kolom voor 160 kg. Deze topsnelheid is gebaseerd op een persoon met het postuur van iemand van ca 80kg in optimale racehouding, zie de afbeelding van het Motom record.
De invloed van het gewicht zelf beperkt zich tot:
1. meer druk op de banden waardoor een grotere rolweerstand.
2. postuur van de rijder heeft ook invloed op aerodynamica, of wel de hoeveelheid luchtweerstand.
Buiten deze 2 factoren bestaat er niets dat in relatie tot het gewicht nog invloed heeft op de haalbare topsnelheid.
Oh ja, alleen de tijd die nodig is om de topsnelheid te halen is anders, maar dan kom je op het terrein van de acceleratie, dus zoals bij het sprinten, waar het gewicht een hoofdrol speelt. Bij een hoog gewicht/CD waarde verhouding, (hoe meer gewicht en hoe lager de cd-waarde) zoals bij recordmachines, dan is er ook een zeer lange 'aanloop' nodig om de maximale top eruit te halen. De zware recordmachines zoals de 210 km/h 50cc van Kreidler in 1965 en later de Plompen recordmachine bewijzen deze stelling, hoog gewicht maar zeer lage CD-waardes en een zeer lange aanloop.

Afbeelding
Benodigde vermogen voor topsnelheden.

Praktijk Kreidler topsnelheden
De topsnelheden in de tabel en grafieken zullen in de praktijk voor standaard Kreidlers vaak moeilijk haalbaar blijken. Daar zijn belangrijke redenen voor:

1. Het rijden op topsnelheid vindt meestal plaats aan het einde van de vermogensband, dus in het gebied van de overtoeren en niet op het maximum vermogen.
2. Om de maximale topsnelheid eruit te halen is een lange aanloop noodzakelijk (van 1-3 km), dit geeft een minder aangenaam rijgedrag, omdat het ten koste gaat van de acceleratie.
3. Een maximale gearing voor de topsnelheid houdt in dat rechtopzittend, de hoogste versnelling nagenoeg of zelfs geheel onbruikbaar wordt.


Als het rijden van de echte topsnelheid de bedoeling is dan dient bekend te zijn bij welk toerental het maximale vermogen wordt afgegeven. Hiermee is in de tabel of grafiek zichtbaar welke topsnelheid hierbij hoort en vervolgens welke gearing hiervoor noodzakelijk is. Indien dit niet gewenst wordt dan zal vrijwel altijd een lagere gearing gekozen worden. Hoeveel dit lager zal zijn is afhankelijk van de manier waarop de rijder het gedrag van zijn Kreidler wil hebben. Meestal zal een zwaarder persoon dus voor een wat lagere gearing kiezen om niet teveel acceleratie in te hoeven leveren.
Dat is dus mede de reden waarom gedacht wordt dat gewicht de topsnelheid beïnvloed en dat is met een lagere gearing natuurlijk ook het geval. Gemiddeld zal de gearing in de praktijk ca 10%-20% onder de waarde van de tabel liggen.
De redactie van het blad Motorrad kwam in 1972, met de Florett-RS op 86,2 km/u met een liggende berijder van 75 kg en dat is 10% onder de tabel. Hierbij moet vermeld worden dat het hier niet gaat om een recordpoging van de fabriek, maar om een Kreidler die zo uit de winkel komt. Dat betekent dus met een gearing die gemiddeld als aangenaam beschouwd wordt. viewtopic.php?t=28289

Een voorbeeld van een fabrieks recordpoging op een standaard 50cc

Afbeelding
1958 Motom record 24 uur gemiddeld 88.8 kmh

50cc standaard Motom record
De juistheid van de tabel controleren kan ook. Hiervoor kunnen oude records die gereden zijn en waarvan het vermogen is vrijgegeven gebruikt worden. Voor de vergelijking van een standaard Kreidler in racehouding geldt bvb het Motom record uit 1958.
Met de 4.5 pk zoals de Motom had komt 88.7 km/h uit de simulatie als maximaal haalbare top, met de instellingen voor een standaard Kreidler. Het 88.8 km record is een gemiddelde over 24 uur. De echte top zal zeker nog iets hoger zijn. De weerstand zal dus net wat lager geweest zijn als in de simulatie voor een standaard Kreidler ingesteld is, Dit kan veroorzaakt worden door de dunnere en hardere banden, of de zeer goede racehouding en kleding van de rijder. De Motom presteerde dus met zijn 4.5 pk net iets beter dan de tabel aangeeft. Maar ook is hierbij zichtbaar dat als men in 1958 een goede classic stroomlijn gebruikt had, dan was het record op ca 110 km/h uitgekomen, maar liefst meer dan 20 km/h hoger en dat met dezelfde 4.5 pk.

http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.html
Dit overzicht van 50cc records is te zien dat een streamliner ongeveer 25% weerstand heeft in vergelijking met een standaard Kreidler. Ik zal nog kijken of ik meer vergelijkingen kan vinden.

2 voorbeelden van streamliners met een luchtweerstand van ca 25%.
Kijk bij de 25% maar eens waar de topsnelheid zit en vergelijk dan maar eens de pk's van onder en boven liggende lijnen.

It was competing in many classes, and in 54 a 3,4 hp 49cc 2-stroke took the Baumm I to 127 km/h.

In 56 NSU visited Bonneville Salt flats, bringing the Baumm II, and now a supercharged 13,5 hp 2- stroke, powered driver H P Müller to 196 km/h.

Records niet altijd maximaal
Veel nieuwe records met streamliners en misschien wel de meesten hadden met het beschikbare vermogen nog scherper gesteld kunnen worden. Het theoretisch maximaal haalbare zal niet zo vaak gehaald worden. Dat komt omdat de aanloop hiervoor nog langer had moet zijn tot wel 10km toe en dat houden de motoren meestal niet uit.
Naarmate de snelheid en het gewicht hoger wordt in verhouding tot het vermogen-aerodynamica, moet de aanloop steeds groter worden. Gewicht heeft nu eenmaal tijd nodig om op gang te komen. Dit is vergelijkbaar met de versnelling van satelieten in de ruimte waarbij dit nog veel extremer plaatsvindt.

Simulatie programma
Dit is geprogrameerd in MatLab, dat voor veel wetenschappelijk onderzoek wordt gebruikt op TU's, Het vormt de basis voor alle bovenvemelde grafieken en tabellen. In de afgelopen jaren heb ik de vele runs die gemaakt zijn hiermee vergeleken. De belangsrijkste parameters voor de sprint zijn gewicht en vermogen, welke eenvoudig zijn vast te stellen.

Voor het vermogen kan slecht één waarde ingegeven worden. Beter zou zijn als de hele vermogensgrafiek ingegeven zou kunnen worden, maar de aanpassing is nogal ingrijpend en voor de doelstelling: sprinttijd of maximale topsnelheid, is niet echt noodzakelijk. Voor het sprinten is het gemiddelde vermogen de enige dat van belang is en voor de topsnelheid is dat het piekvermogen. Alleen kan het verloop van 0 naar het eindresultaat altijd iets afwijken, wat afhankelijk is van hoe vlak de vermogens curve is en van de verhoudingen van de versnellingsbak zijn.

Voor topsnelheden is dat de rol en luchtweerstand. De werkelijke CD waarden in het simulatieprogramma, is een combinatie van 3 factoren:
1. rolweerstand van de banden
2. cd-waarde van de stroomlijn
3. frontaal oppervlak.

De instelling hiervan is eveneens gebaseerd op vele praktijk runs, waarbij niet alleen de topsnelheden bepalend waren maar ook de schakeltijden en alle tussenmetingen in tijd en snelheid, die op een 1/4 mile sprint worden uitgevoerd. De splitsing naar genoemde de 3 factoren zal in de toekomst nog verder ingevuld worden door de metingen die nu plaatsvinden met Mr. Dyno een ongelooflijk handig en nauwkeurig hulpmiddel. viewtopic.php?t=17436&highlight=dyno

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 17 jan 2010, 21:20, 86 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#2 Bericht door nozems » 17 sep 2008, 17:59

Hoi Luc,

Dit is weer een leuke toevoeging aan de site :D :clap
Zo is het mooi verglijken/kijken waarmee je uitkomt met je tandwielverhouding en hoe snel je zou kunnen gaan met een x aantal pk,s.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#3 Bericht door Luc » 30 sep 2008, 00:39

Uit reacties kwam naar voren dat topsnelheden uit de tabel niet haalbaar waren.
De verklaring hiervoor is nu aan het verhaal toegevoegd.
De tabel zelf zal ook nog aangepast worden en aangevuld worden met een 80% topsnelheid wat de praktijk in veel gevallen iets dichter zal benaderen.

Tevens zijn de 3 grafieken uitgebreid en lopen nu vanaf 4.4pk (voorheen 7,8pk)

Ook is een bewijs vermeld waaruit blijkt dat de tabel wel juist is. nl. het door Motom in 1958 gereden record. Zie bijgaande simulatie hiervoor.
Aan het wegglijden van de G-kracht tot de 0 waarde in de hoogste versnelling is af te leiden dat er geen kracht meer was om nog sneller te gaan. Ook de overgang van de RPM grafiek laat het zelfde zien.
Ik kom hiervoor nog met nieuwe voorbeelden waaruit blijkt dat te hoog en te laag gearen in de simulatie heel duidelijk zichtbaar is.

Een topsnelheid welke onlangs is gereden door Marcel Onvlee van 140.1 km/h met 18.4 pk loopt wel in de pas met de tabel.
Ook hij vertelde mij afgelopen zaterdag het gevoel te hebben te hoog gegeard te staan. Zie de uitleg in de tekst hiervoor.

Groeten,
Luc
Bijlagen
RPM grafiek
RPM grafiek
MotomWR1958rpm.JPG (42.87 KiB) 69869 keer bekeken
Motom1958recordGwaarden.JPG
Motom1958recordGwaarden.JPG (37.58 KiB) 69967 keer bekeken
MotomWR1958kmh.JPG
MotomWR1958kmh.JPG (41.6 KiB) 69968 keer bekeken
Motom records in 1958
<br />24 uurs 88.8 km/h
Motom records in 1958
24 uurs 88.8 km/h
motomrecord.jpg (79.61 KiB) 70060 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 01 okt 2008, 23:51, 6 keer totaal gewijzigd.

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Eric S » 30 sep 2008, 11:01

MOTOM 8) :clap :clap

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Motom record 1958

#5 Bericht door Luc » 01 okt 2008, 11:57

Hiervoor liet ik 2 grafieken zien van het Motom WR 1958, waarbij de gearing optimaal op de maximale topsnelheid was afgestemd.
Nu voor hetzelfde record waarbij het achtertandwiel slechts één tand te hoog of te laag gegeard zou zijn.
In de simulatie is dit heel duidelijk zichtbaar, zodat heel goed naar de juiste gearing hiermee gezocht kan worden.

Groeten,
Luc
Bijlagen
Te laag gegeard
Te laag gegeard
MotomWR86,9achter1tandextraGw.JPG (41.01 KiB) 69866 keer bekeken
Te laag gegeard
Te laag gegeard
MotomWR86,9achter1tandextraRPM.JPG (35.63 KiB) 69866 keer bekeken
Te hoog gegeard
Te hoog gegeard
MotomWR87,9achter1tandkleinerRPM.JPG (43.66 KiB) 69866 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#6 Bericht door Luc » 01 okt 2008, 19:42

Voorlopig laatste aanvulling:
Hierbij een voorbeeld waarbij de motor na het overschakelen door gebrek aan vermogen in elkaar zakt, zoals dat ik werkelijkheid ook kan gebeuren, wanneer te hoog gegeard wordt.
In de 4e versnelling haalt de machine nagenoeg zijn topsnelheid, maar schakelt toch nog naar de 5e versnelling.
Hier is te weinig vermogen om nog te versnellen, waardoor de snelheid gewoon terugloopt.

Groeten,
Luc
Bijlagen
MotomWRachter6tandentekleinSnelheid.JPG
MotomWRachter6tandentekleinSnelheid.JPG (38.47 KiB) 69688 keer bekeken
MotomWRachter6tandentekleinRPM.JPG
MotomWRachter6tandentekleinRPM.JPG (36.54 KiB) 69729 keer bekeken

Marcel O.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Marcel O. » 02 okt 2008, 19:35

Hoi Luc,
De digiteller stond op 1820, heb hem gereset na diverse metingen met Ruud en kwam uit op 1785. Mijn gewicht is ongeveer 100-102 kilo.
Ik kon je geen pb sturen Luc omdat mijn pc nog steeds kuren hebt.
Als het weer het toelaat ga ik weer een nieuwe recordpoging wagen.

Groetjes Marcel.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#8 Bericht door Luc » 03 okt 2008, 00:02

Marcel, Ik heb met de nieuwe gegevens een nieuwe simulatie gemaakt.
Hierbij is voor je zware postuur het frontale oppervlak met 10% vergroot. Dat is natuurlijk een benadering, maar veel zal het ook niet afwijken.
Ik kom uit op een topsnelheid van 137,3 km/h dat is ca 4 km lager dan iemand met een postuur van ca 80 kg.
Dit is met een gearing van 15x36 (dus achter 1 tand groter dan je nu hebt)

Groeten,
Luc

PS die tand groter is alleen goed als het max vermogen ook op 12.250 rpm geleverd wordt.
Als het toerental voor die 18.4 pk lager ligt dan moet de gearing op dat toerental aangepast worden.
Bijlagen
PK18,4V6Kg182Cd0.396Rpm.jpg
PK18,4V6Kg182Cd0.396Rpm.jpg (38.91 KiB) 69549 keer bekeken
PK18,4V6Kg182Cd0.396Kmh.JPG
PK18,4V6Kg182Cd0.396Kmh.JPG (36.54 KiB) 69549 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 03 okt 2008, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#9 Bericht door Melvin » 03 okt 2008, 00:30

in 10 sec over de 100. goed bezig. moet je al een aardige auto hebben wil je dat halen
8)

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#10 Bericht door Luc » 03 okt 2008, 01:51

Nee dat gaat hij niet halen, dat zal ca 14 sec zijn voor de 100km/h.

Ik kan voor de juiste topsnelheid niet anders omdat het programma slechts op één vermogen werkt.
Om de versnellings curve voor de topsnelheid geheel goed te krijgen zou de vermogensband ingevoerd moeten worden. Dus bij elk toerental een eigen vermogen.
Dit is een aanzienlijke uitbreiding van het programma, wat voor ons doel niet echt belangrijk is.
Op dit moment moet ik kiezen welk vermogen voor de berekening gebruikt moet worden, gemiddeld vermogen of piekvermogen.
'
Als het gaat om een acceleratie test dan is het gemiddelde vermogen het enige dat belangrijk is. Hierbij kloppen alle grafieken die eruit komen.
Gaat het om een maximaal te halen topsnelheid dan moet ik het piekvermogen ingeven, maar de hele versnellingscurve die dan zichtbaar wordt is berekend op dat vermogen, als of de motor constant op het piekvermogen rijdt en dat is natuurlijk niet juist.
Resultaat de topsnelheid is juist, maar de weg er naar toe zou met een gemiddeld 30% lager vermogen zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden.

Groeten,
Luc

Marcel O.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Marcel O. » 03 okt 2008, 23:09

Ik ga morgen naar de Jager toe en zal om de uitdraai vragen hoeveel toeren/pk hij geeft. Als de tijd en het weer het toelaat zal ik hem met de 36 tands em met de auto/stopwatch proberen te testen.
Maar ik weet zeker dat je berekeningen heel aardig kloppen!!
Heb zelf met de auto, TomTom,digiteller,cockpit weer een andere auto enz enz maar wat is zuiver??
Maar ja mijn conclusie, hij gaat hard zat haha,

Groetjes Marcel.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#12 Bericht door Melvin » 03 okt 2008, 23:25

tomtom is het meest zuivere.

@ luc, voor een scooter kan je het programma dus wel gebruiken?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#13 Bericht door Andy » 03 okt 2008, 23:34

Mijn 6bak rijdt precies 75km. Dat wil dus zeggen dat die zo'n 6700rpm draaid.
twv 13/35.

Lijkt mij weinig, of de teller klopt niet.

Andy,

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#14 Bericht door Melvin » 03 okt 2008, 23:42

denk dat de teller niet klopt.
Ga er een keer met de tomtom achteraan..

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#15 Bericht door Andy » 03 okt 2008, 23:49

Zou best kunnen Melvin,teller is van zatopek geweest en die was alles weer aan het terugvoeren :)

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#16 Bericht door Luc » 04 okt 2008, 01:07

Marcel Onvlee schreef:Ik ga morgen naar de Jager toe en zal om de uitdraai vragen hoeveel toeren/pk hij geeft. Als de tijd en het weer het toelaat zal ik hem met de 36 tands em met de auto/stopwatch proberen te testen.
Maar ik weet zeker dat je berekeningen heel aardig kloppen!!
Heb zelf met de auto, TomTom,digiteller,cockpit weer een andere auto enz enz maar wat is zuiver??
Maar ja mijn conclusie, hij gaat hard zat haha,
Groetjes Marcel.
Ja dat hij hard gaat is idd zeker, ik ben benieuwd naar de grafiek.
Melvin schreef:tomtom is het meest zuivere.
@ luc, voor een scooter kan je het programma dus wel gebruiken?
Ja dat kan ook wanneer alle gegevens van de overbreningen bekend zijn,
en het maximale bereik van de variomatic.
Andy schreef:Mijn 6bak rijdt precies 75km. Dat wil dus zeggen dat die zo'n 6700rpm draaid.
twv 13/35.
Lijkt mij weinig, of de teller klopt niet.
Andy,
Je primaire overbrenging moet natuurlijk ook overeenkomen, bovendien kan je wielomtrek nog afwijken??

Groeten,
luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#17 Bericht door Luc » 17 jan 2010, 21:42

2 voorbeelden van streamliners met een luchtweerstand van ca 25%.
Kijk bij de 25% maar eens waar de topsnelheid zit en vergelijk dan maar eens de pk's van onder en boven liggende lijnen.

NSU 50cc in 1954 "It was competing in many classes, and in 54 a 3,4 hp 49cc 2-stroke took the Baumm I to 127 km/h.

In 56 NSU visited Bonneville Salt flats, bringing the Baumm II, and now a supercharged 13,5 hp 2- stroke, powered driver H P Müller to 196 km/h.

Afbeelding

Voor meer records zie http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.html
Bijlagen
1956
1956
56nsubonneville.jpg (16.35 KiB) 63989 keer bekeken
1954
1954
54nsurecord.jpg (14.23 KiB) 63989 keer bekeken

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Topsnelheid en sprinttijd vs vermogen

#18 Bericht door Volldampf » 15 jan 2012, 13:14

:clap Technik Hobby exellent ! Danke L. F. :clap
Bijlagen
Turbo-Kreidler.jpg
Turbo-Kreidler.jpg (18 KiB) 51360 keer bekeken
Dampf.jpg
Dampf.jpg (113.04 KiB) 51369 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Volldampf op 30 dec 2012, 12:13, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Topsnelheid en sprinttijd vs vermogen

#19 Bericht door Volldampf » 17 feb 2012, 09:39

Volldampf schreef::clap Technik Hobby excellent !Luc bedankt!Tabellen (1964=95kmh mit Victoria/Kunststoff,kostet nix)usw. :mrgreen: hans-hartmut
[-X 49,9cc!!!!!PK=3,9 Beginning ! --12 PK privat in 1963 (8versnelling!))
Bijlagen
1963 Dotterweich mit Victoria!.jpg
1963 Dotterweich mit Victoria!.jpg (18.98 KiB) 54684 keer bekeken
8Gang-1963Victoria.jpg
8Gang-1963Victoria.jpg (17.98 KiB) 54686 keer bekeken
victoriarecordbikedotterweich.jpg
victoriarecordbikedotterweich.jpg (63 KiB) 54699 keer bekeken

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Topsnelheid en sprinttijd vs vermogen

#20 Bericht door Volldampf » 03 apr 2012, 15:04

:wink: Toersen Aalt! Minarelli! Privat Test-Leichtbau?
Bijlagen
Leichtbau!.jpg
Leichtbau!.jpg (41.19 KiB) 54049 keer bekeken
Italien 50ccm!.jpg
Italien 50ccm!.jpg (25.28 KiB) 54052 keer bekeken
Record 1968!Kreidler.jpg
Record 1968!Kreidler.jpg (23.94 KiB) 54053 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Volldampf op 23 dec 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Topsnelheid en sprinttijd vs vermogen

#21 Bericht door peter de beus » 03 nov 2012, 14:07

klopt aardig, allemaal! ik reed met 17.9 pk 141,2 kmph, top snelheid. en een sprint tijd op de 1/8 mile van 9.11 sec.
met een gewicht van laten we zeggen 155 kilo, ruw geschat.

Plaats reactie