uitlaten topic

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: uitlaten topic

#1401 Bericht door kreidler844 » 23 feb 2012, 08:05

marinus schreef:Verschillende uitlaten hebben een ander ontstekings tijdstip nodig.
En probeer de sp eens met een venturi van 26.5 mm. in het mondje.
De SP zal waarschijnlijk dan een hoger gem. vermogen leveren.

Groet.

Bij dit vermogen zou je ook eens naar een busje moeten kijken van 14 mm. in je tailpijp.
Hee Marinus, ga ik binnenkort een keer proberen.

Wietse

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaten topic

#1402 Bericht door michael67 » 23 feb 2012, 21:32

Wiebe maakt ook mooie degelijke einddempers,worden ook veel in de classic race gebruikt.
Beter als het gangbare wat er verkocht word.
Bijlagen
Foto_0036.jpg
Foto_0036.jpg (9.36 KiB) 15400 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: uitlaten topic

#1403 Bericht door Eifelyeti » 23 feb 2012, 21:38

kreidler844 schreef:
marinus schreef:Verschillende uitlaten hebben een ander ontstekings tijdstip nodig.
En probeer de sp eens met een venturi van 26.5 mm. in het mondje.
De SP zal waarschijnlijk dan een hoger gem. vermogen leveren.

Groet.

Bij dit vermogen zou je ook eens naar een busje moeten kijken van 14 mm. in je tailpijp.
Hee Marinus, ga ik binnenkort een keer proberen.

Wietse
:wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: uitlaten topic

#1404 Bericht door nozems » 23 feb 2012, 21:44

Roman, wat is de diameter van dat busje?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: uitlaten topic

#1405 Bericht door Eifelyeti » 23 feb 2012, 21:45

26mm

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: uitlaten topic

#1406 Bericht door nozems » 23 feb 2012, 21:51

oke, dankje!een veel gebruikte maat in het snelle werk, uitlaatpoortoppervlakte van mijn set is een stukje kleiner, dat zal het topvermogen in ieder geval niet ten goede komen.

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: uitlaten topic

#1407 Bericht door RS3001 » 23 feb 2012, 21:54

Heb ik ook....26mm..... heeft Nico een aantal jaren geleden ook voor mij gemaakt. Absoluut verschil.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: uitlaten topic

#1408 Bericht door nozems » 23 feb 2012, 21:58

Bij de meeste kreidler cilinders wordt het uitlaatkanaal veels te groot gemaakt, vaak veel groter als een gat met een oppervlakte gelijk aan rond 26mm! dan is alle sjeu onderin weg, en je vermogen ook. maar wat nou een goede maat is?bij mij is het uitlaatkanaal rechthoekig 18X25mm, erg klein dus, en toch zit er iets meer dan 10pk aan het achterwiel in.

Dus wat die maat nou precies bepaald bij het uitlaatkanaal :?: ~het is in ieder geval belangrijk!

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: uitlaten topic

#1409 Bericht door Eifelyeti » 23 feb 2012, 22:03

heb ik ens van LVS bekommen.....
Bijlagen
Kurve SP mit Hülse.jpg
Kurve SP mit Hülse.jpg (49.32 KiB) 15358 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: uitlaten topic

#1410 Bericht door Caspar » 23 feb 2012, 22:09

Er moet al een lampje gaan branden als je een50cc racer ziet met een 28mm expansie uitlaat.
Groter is niet altijd beter.
Zelf rijd ik met een dun 26mm uitlaatje op een van mijn Kreidlers. Véél meer pit dan met 28 of 32mm uitlaat.
Het busje dat Marinus en Roman bedoelen is een iets ander verhaal , maar het effect is vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: uitlaten topic

#1411 Bericht door jamojamo » 26 apr 2013, 21:52

Iemand bekend met deze uitlaat? Volgens aanbieder bestemd voor een Kreidler maar lijkt ook wel op een Yamaha Sheriff uitlaatje of zo.
http://link.marktplaats.nl/670629243 Ik zal maar geen plaatje kopiëren zolang ie nog te koop staat ivm copyright.
Mvg,
Eric
Ps. ik heb geen belang noch belangstelling maar ben gewoon nieuwsgierig.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaten topic

#1412 Bericht door jbussink » 26 apr 2013, 21:55

is volgens mij niet yahama die heeft een knelkoppeling bij de bocht

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: uitlaten topic

#1413 Bericht door Caspar » 27 apr 2013, 16:57

Puch schakel ?
Heb ze wel eens op Vehikel zien liggen met deze steun.

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: uitlaten topic

#1414 Bericht door Ben Hengst » 27 jan 2014, 20:15

Nu ik mijn cilinder heb laten aanpassen, ben ik opzoek naar een goede uitlaat voor mijn set. Claus (LVS) heeft mijn 50cc KT cilinder aangepast door de timingen te verleggen en 2 blinde spoelers enin gemaakt.
De set liep met de 18mm bing en een jamacol voor de aanpassing maar 5 pk bij 8200 toeren en was daarna weg max toerental zat op 9500.
Na de aanpassing met de zelfde carb/uitlaat heb ik 6,6pk bij 9500 toeren en max toerental is 11900.

Met mijn standaard homoet p4 was het vermogen vanaf de 7000 toeren al iets hoger het max vermogen was 6.9 bij 9200 toeren.

Een homoet p6 had in de lage toeren veel minder vermogen en heeft 2 pieken in de hoge toeren bij 9800 toeren 7.4 pk en bij 11.000 toeren weer 7 pk. Max toerental is +/-13000.

Ik heb nu sinds kort een 21mm dellorto met een k&n filter. Dit zou al veel beter moeten lopen kreeg ik te horen. Nu ben ik alleen nog opzoek naar de juiste uitlaat. Ik zou graag een sp50 of homoet p6 of een andere expansie willen proberen (op de testbank). Zelf heb ik een p4 liggen mechanisch en glaswol. Heeft iemand een uitlaat liggen die ik zou mogen testen eventueel tegen vergoedig?
Mvg Ben Hengst

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: uitlaten topic

#1415 Bericht door jamojamo » 24 nov 2015, 19:50

dolle aad schreef:Bedankt voor je Reaktie Casper,

nee , geen nieuwe aanschaf , had m nog liggen op t zoldertje van de schuur maar was m eigenlijk vergeten dat `m nog had ,leuke verrassing dus , want ik kocht er toen nog een nieuwe verlengde 4 p voor .
maar zou eigelijk liever deze BOSS uitlaat gaan gebruiken ervoor .
O, de bocht is bij mij 32mm buitenwerks voor tuitcilinder .
Heb het 5bak blok er ondergehangen met deze 'verbouwde ' kleine :shock: zeta chroom -wand cilinder , en het is ,n motorfietsje , (geen STOP POLITIE STOP :lol: ) wat ik in de opslag had .
Moet er eerst nog wat puntjes op de I zetten met de remmerij e.d.
Nu ik gelukkig weer FIT ben ,wil ik wel weer eens wat proberen ermee , na een hele lange tijd .
Oa . tzt . 20mm bing en de uitlaatdempers is verwisselen , maar weet nog niet wat zoiets zou kunnen brengen ,
ZONDER het toerental extreem verder op te schroeven :!: omdat t `n klein cilindertje is .
Terugkomend op een oude reactie in dit uitlaten topic. Ik heb op Marktplaats de Bos demper gevonden die ik al jaren wil, eentje met 32mm vaste bocht en tuit aansluiting voor op mijn 15.43.97. Ik verwacht hem morgen of overmorgen. Ik ben erg benieuwd naar hoe hij het doet maar ook naar de bevindingen van jou Aad. Of heb je er nog niet mee gereden?
Dit is een foto uit de advertentie:
Bos demper2.jpg
Bos demper2.jpg (128.65 KiB) 12643 keer bekeken
Wat ik me van vroeger herinner en van later bij eentje die ik in mijn handen heb gehad is het chroom weg dik. Hopelijk is deze nog te polijsten. Ook die verkleuring hoop ik weg te krijgen met iets.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: uitlaten topic

#1416 Bericht door jamojamo » 27 nov 2015, 12:19

Een lang gekoesterde wens: een Bos demper zoals ik die als 16-jarige ooit op de brommer had.
De bijlage BosDemper2.JPG is niet meer beschikbaar
Staat er mooi op vind ik. Hij loopt helaas net iets minder mooi dan met de de Jager expansie. Minder kracht en ietsje meer toeren. Ik kan nu later opschakelen en ga naar dezelfde top met minder kracht. Vroeger op de brommer deed ie het beter maar ik had toen zelf geen de Jager om te kunnen vergelijken.
Mvg,
Eric
Bijlagen
BosDemper2.JPG
BosDemper2.JPG (136.01 KiB) 12539 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: uitlaten topic

#1417 Bericht door Caspar » 27 nov 2015, 18:01

Ik had de advertentie gezien. Grappig dat jij hem gekocht hebt ;-)
Wat is de verdere Setup van deze RS ?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: uitlaten topic

#1418 Bericht door jamojamo » 28 nov 2015, 14:48

Caspar schreef:Ik had de advertentie gezien. Grappig dat jij hem gekocht hebt ;-)
Wat is de verdere Setup van deze RS ?
15.43.97 W6 opgeboord naar 42mm ivm kras en nieuwe wand & zuiger. Binnenkopje op maat, Kokusan EVO ontsteking, originele 18mm carburateur met ori luchtfilter en thules. De topsnelheid laat te wensen over maar hij rijdt goed en is echt sterk met de de Jager uitlaat. Het is zeg maar een standaard RS naar de techniek van de huidige tijd gebracht door wegneming van de puntenontsteking, jockeypet kopje en blokfluit uitlaat.

De Bos demper is nog best om aan te zien maar was van binnen 1 bak roest. Ongelooflijk dat het chroom buitenom daarentegen nog knap is.

Mvg,
Eric

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: uitlaten topic

#1419 Bericht door gcge » 28 nov 2015, 18:40

Wat is de topsnelheid?

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: uitlaten topic

#1420 Bericht door mvl » 28 nov 2015, 19:15

Hoi

Moest de kop aangepast worden voor de 42mm boring?

Gr. Menno

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: uitlaten topic

#1421 Bericht door Henk 3bakvoet » 29 nov 2015, 09:55

Eric,

Is het erg veel werk om een kwast met verf over je standaard te halen? :lol:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: uitlaten topic

#1422 Bericht door Caspar » 29 nov 2015, 10:46

Henk, dat heet patina.
in een antiekzaak is dat een reden om de prijs te verdubbelen !

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: uitlaten topic

#1423 Bericht door jamojamo » 29 nov 2015, 17:45

gcge schreef:Wat is de topsnelheid?
85 km/H zit er meestal wel in. Hij wil de toeren om sneller te gaan gewoon niet draaien. Wel is er altijd genoeg kracht om in z'n 5 te kunnen rijden en is het verbruik slechts 1 op 29.
Tijdens de Tour van het hoge Noorden bij Wietse gaf de teller van KJ's BMW bijna 100 km/H aan toen ie bij mij en Hugo reed. Op de gps heb ik tijdens uitproberen geloof ik 93 gereden.

@mvl Menno: binnenkopje was niet een eis voor de 42 mm maar wilde ik om uit te sluiten dat ik potentie zou verliezen door het ouderwetse design van de jockeypet verbrandingsruimte. Ik heb hem uiteraard wel vergeleken maar de rij-eigenschappen zijn met het binnenkopje gewoon beter. De compressie is wel vrij hoog en ik heb een squish aangehouden van volgens mij 0,8 of zoiets. Meer verbrandingsruimte door een dikkere of dubbele pakking resulteert in minder kracht.

@Henk: ik heb daar geen zin meer in. Liever pruts ik aan de kentekenenloze projecten en rijd met deze tot het nodig is weer eens bijvoorbeeld de remmen te doen of zo.

@ Caspar: ik vind het wel wat hebben zo.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: uitlaten topic

#1424 Bericht door Caspar » 29 nov 2015, 17:48

Kan zijn dat die hoge compressie hem remt om meer toeren te draaien

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: uitlaten topic

#1425 Bericht door jamojamo » 04 dec 2015, 08:51

Caspar schreef:Kan zijn dat die hoge compressie hem remt om meer toeren te draaien
Absoluut, maar met wind tegen naar zijn 5 kunnen heeft ook wel wat. Met brommerkopje op deze cilinder en een normale blokfluituitlaat en contacpunt ontsteking (zeg maar originele toestand) liep ie veel langer en vooral gewilliger door met wind mee. Als ie nu al een keer zo lang doorloopt op een lang stuk met de kin op de koplamp gaat het met meer geweld en voelbare tegenzin.
Het is waarschijnlijk niet te verbeteren hoe hij nu rijdt zonder aan de poorten te zitten. Misschien een grotere carburateur maar het verbruik van 1 op 29 is eigenlijk ook wel lekker.
Nu we een paar dagen verder zijn en met deze harde winden moet ik zeggen dat ik toch meer te spreken raak over deze uitlaat. Ik had hem gemonteerd en zonder kit bij de tuit gereden maar dat heb ik inmiddels wel gedaan dus ik zal vandaag weer eens knallen (zonder lekkage) op de randweg hier.

Gr.,
Eric

Inmiddels weer wat meer gereden en de bevindingen zijn dat de uitlaat gevoelsmatig niet onderdoet voor de de Jager. Het is echter baggerweer dus we wachten maar af tot er weer een serieus ritje is met andere forumleden want dan merk je pas of je nog een beetje mee kunt komen.

Plaats reactie