Opknappen oude SOBW racers

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Bericht
Auteur
Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Opknappen oude SOBW racers

#1 Bericht door Arnold D » 22 okt 2012, 00:50

Vorige week na tijden weer eens het forum bezocht en dan begint het wel weer te kriebelen. Die 2 oude Kreidlers moeten toch weer eens opgeknapt worden.
Van 1992 tot 1998 heb ik actief deelgenomen in de sportklasse van de SOBW. De kreidlers zijn daarna in een hoek beland. In 2002 toch weer de racers uit de hoek gehaald om ze op te knappen. Alles uit elkaar gehaald en de frames laten stralen om ze daarna te spuiten. Helaas zijn ze daarna nog verder weggestopt en op de zolder beland, omdat ik eerst een paar oude BMW's wilde restaureren.

Dus Zaterdag naar zolder en de BMW E21 meuk aan de kant geschoven en de oude Kreidlers weer tevoorschijn getoverd.
Na 6 jaar van Nederlandse kampioenschappen te hebben verreden, zijn de beestjes wel weer aan een grondige opknapbeurt toe.

In het frame waren een aantal boutgaten dolgedraaid. Hier zijn nieuwe moeren ingelast. Verder wat deukjes geplamuurd en gaten dichtgelast.
De beide tanken zijn op de bevestigingspunten verstevigd, omdat deze scheuren vertoonden. Het nodige plamuur is gebruikt om de diverse deuken te laten verdwijnen van de nodige valpartijen. Morgen verf halen en dan hopen dat ik dit deze week nog kan spuiten. Het schijnt deze week nog redelijk weer te worden.

Afbeelding

Afbeelding

De beide motorblokjes naar de werkplaats gehaald voor wat opknapwerk.
50cc breidwand, zuiger met 1mm zuigerveer, 4 versnellingen, mikuni carburateur 16 mm en een electronische rotorontsteking afkomstig van een 125cc kart.

Afbeelding

50 cc breidwand, 1mm zuigerveer, 4 versnellingen, mikuni carburateur 16mm (afkomstig van Yamaha FS1) en electronische vliegwielontsteking

Afbeelding

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3730
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Opknappen oude SOBW racers

#2 Bericht door jamojamo » 22 okt 2012, 14:37

Leuk onderwerp Arnold, ga door met posten. Misschien pak je draad van het racen ook weer op?
Mvg,
Eric

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#3 Bericht door Arnold D » 22 okt 2012, 18:58

@Erik, Niet meer zo fanatiek, maar dat was wel de bedoeling. Ik heb dat van de circuitdagen gelezen. :mrgreen:

Perfect weer vandaag, dus verf wezen halen en spuiten.

Gifgroen metalic. Kawasaki kleur.
De andere is oranje metalic van de Ford ST.

Afbeelding

formule kreidler
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
Locatie: nieuw-buinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#4 Bericht door formule kreidler » 22 okt 2012, 20:01

mooi werk die rode rotor ontsteking is volgens mij van een moto plat

gr anne

kreidlerfryslan
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2012, 20:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#5 Bericht door kreidlerfryslan » 22 okt 2012, 20:39

mooi weer wat kreidler actie in friesland

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#6 Bericht door Arnold D » 22 okt 2012, 20:45

formule kreidler schreef:mooi werk die rode rotor ontsteking is volgens mij van een moto plat

gr anne

Klopt Anne

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#7 Bericht door Arnold D » 24 okt 2012, 15:35

Foto's uit de oude doos.

Het eerste jaar

1993 #38 met #80 Dennis van Zoelen.

Afbeelding

1994 #31

Afbeelding

Afbeelding

Samen met Barry Veneman. Bij de meesten wel bekent.

Afbeelding

1995 #5 Een nieuwe racer erbij gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


1996 #40

Afbeelding

Afbeelding


1997 #4

Afbeelding

Afbeelding

Een geweldige tijd, zucht.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3730
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Opknappen oude SOBW racers

#8 Bericht door jamojamo » 25 okt 2012, 13:08

Nu zie ik ook waar die gaatjes in het frame voor zijn, ik vroeg me af waarom je die open gelaten had, maar is nu duidelijk.
Leuke story zo, ook vrij veel originele elementen zoals wielen en voorvork. Had je de voorvork nog anders afgeveerd door de inhoud aan te passen?
Eric

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#9 Bericht door Arnold D » 25 okt 2012, 14:43

Hoi Erik, wij mochten toen niet zo veel veranderen aan de brommer waar je toen mee reed. Stuurkuipjes mocht ook niet. Ik heb denk ik nog wel ergens regelementen liggen, maar dan zou ik moeten zoeken.
Aan de voorvork is niets veranderd. Ik ging met mijn, toen 70 Kg, op de tank zitten en vulde de voorvork tot de rand met hydrolische olie. Daarna afstappen en de doppen vastdraaien.Ben er altijd tevreden mee geweest.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Opknappen oude SOBW racers

#10 Bericht door LVS » 25 okt 2012, 18:06

leuke startfoto van lelystad .

ik zie nog een hoop LVS rijders :mrgreen:
7 = ronald , boers
daarnaast 72 = sander mos
verscholen achter 16 = leon bruning
achter leon = robert van vliet

##

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#11 Bericht door Arnold D » 09 dec 2012, 22:51

En rustig aan prutsen we wat verder.

Nu kom je ook waar een aantal zaken tegen die je vroeger al wilde veranderen, dus doen we dat nu, na 15 jaar. :oops:

Nieuwe Michelin banden gekocht met nieuwe binnenbanden. De oude binnenbanden vielen spontaan uit elkaar. :mrgreen:
Tevens die wielen voorzien van nieuwe lagers.
Voor we alles definitief monteren ga ik eerst alles nalopen en aanpassen. Al het ijzerwerk wordt straks nog opnieuw verzinkt. De remklauw is gestraald en in de blanke lak gezet. Tevens is deze voorzien van alle nieuwe rubbers en een nieuwe remzuiger. De pennen van de remklauw die door de geleider schuiven zijn wel erg ruim geworden en heb de gaten groter gemaakt en nieuwe bronzen bussen gedraaid en die erin gezet.

Afbeelding

Nieuwe ringen gedraaid voor de bevestiging van het spatbord. Deze is nu simpel te verstellen als er een hogere band gemonteerd wordt. Een andere merk spatbord moet nu ook makkelijker te monteren zijn.

Afbeelding

Dat geklier met die bussen ook altijd. Doordat de telleraansluiting is weggelaten is er mooi de ruimte om van de bus een vaste opstelling te maken. Ik heb een nieuwe bus gemaakt en die met een alluminium ring opgesloten, wel met de nodige speling natuurlijk. Hetzelfde principe als de remklauw kant.

Afbeelding

Het carter deksel heb ik gepolijst en de orginele verzonken bouten, welke je nog met de platte schroevendraaier vast moet zetten, vervangen voor inbusbouten. Deze inbusbouten heb ik eerst wel voorzien van een schuine onderkant. Dit werk even wat aangenamer.

Afbeelding

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#12 Bericht door Arnold D » 11 dec 2012, 13:49

Volgende klus, krukas lagers vervangen.
Ik ben er een tijd uit geweest, maar tips zijn welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenring van het lager van de as trekken.

Afbeelding

Binnenringen zijn eraf.

Afbeelding

De nieuwe binnenring verhitten.

Afbeelding

Buitenring verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ring is eruit.

Afbeelding

Het nieuwe lager is gemonteerd. Binnen en buitenringen.

Afbeelding

Krukas monteren en met een paar bouten vast zetten.

Afbeelding

Speling opmeten.

Afbeelding

Speling is 0,06 mm. De binnenring er weer aftrekken, een vulring van 0,1 mm verwijderen en een vulring van 0,15 mm terugplaatsen.

Afbeelding

Krukas is klaar en spelingvrij gemonteerd en loopt erg soepel.
Laatst gewijzigd door Arnold D op 27 dec 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opknappen oude SOBW racers

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 dec 2012, 16:22

De buitenring moet je ook met een heet carter verwijderen.
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.

Enzo

kees-jan
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2011, 16:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#14 Bericht door kees-jan » 24 dec 2012, 19:17

Zit er op de foto al een nieuwe band gemonteerd?~

Die Michelin M29 competition´s zijn namelijk nergens meer te krijgen :wink:

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#15 Bericht door Arnold D » 24 dec 2012, 19:37

Enzo-tvdzijden schreef:De buitenring moet je ook met een heet carter verwijderen.
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.

Enzo
Dat is inderdaad niet verkeerd om de volgende keer even te verwarmen.
Een hetelucht oven is goed genoeg ? Hoe warm moeten de carters zijn ?

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#16 Bericht door Arnold D » 24 dec 2012, 19:41

kees-jan schreef:Zit er op de foto al een nieuwe band gemonteerd?~

Die Michelin M29 competition´s zijn namelijk nergens meer te krijgen :wink:
De nieuwe band is gemonteerd en deze zijn inderdaad niet meer leverbaar, maar de oude leverancier van destijds had er nog 2 nieuwe liggen.

kees-jan
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2011, 16:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#17 Bericht door kees-jan » 24 dec 2012, 20:03

Arnold D schreef:
kees-jan schreef:Zit er op de foto al een nieuwe band gemonteerd?~

Die Michelin M29 competition´s zijn namelijk nergens meer te krijgen :wink:
De nieuwe band is gemonteerd en deze zijn inderdaad niet meer leverbaar, maar de oude leverancier van destijds had er nog 2 nieuwe liggen.
Ik heb ze er bij mij ook onder zijn wel top bandjes. Alleen jammer dat als ze vergaan zijn er geen andere meer voor terug kunnen komen.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opknappen oude SOBW racers

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 dec 2012, 20:24

Arnold D schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:De buitenring moet je ook met een heet carter verwijderen.
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.

Enzo
Dat is inderdaad niet verkeerd om de volgende keer even te verwarmen.
Een hetelucht oven is goed genoeg ? Hoe warm moeten de carters zijn ?
viewtopic.php?f=23&t=40596&start=150

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#19 Bericht door royekolen » 27 dec 2012, 02:00

hey,

ik zag dat er lagers uit kwamen met 11 kogels. dat werkt niet zo heel soepel ik zou er van 10 in doen. een kuntstof kooi zou ik er niet in doen. ik zou de kooi weg gooien en nooit meer naar kijken. ipv daar van zou ik oude gebruikte fag kooien gebruiken (brons en dan wel de dikke variant). zorg er wel voor dat de kogels en de ringen bij elkaar blijven. veder zou ik de speling op 0,8 tot 1 mm speling zetten en teflon keerkringen van emot gebruiken. voor een nieuw bigend zal ik een oud type rito drijfstang adviseren met een torrigton (als ik het goed schrijf) kooi.

als je dit doet en je doet het netjes dan heb jij nog uren speel plezier zonder gezeur :)

ik heb heel veel met claus en later ook alleen veel geklooi gehad maar dit is toch het beste wat ik heb kunnen vinden. ik heb mijn race blok niet meer open gehad sinds me laatste race in 2010 daar na heeft het blokje nog behoorlijk wat voor zijn kiezen gehad.

gr roy

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#20 Bericht door royekolen » 27 dec 2012, 23:11

Het was gisteren een beetje laat en had een foutje claus wees mij er op . De krukas speling moet 0,08-0,1 mm zijn

Gr Roy

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#21 Bericht door Arnold D » 08 mei 2013, 23:36

1 Kreidler is inmiddels al weer een maand klaar en zie dat hier nog helemaal geen foto's zijn geplaatst. Bij deze.

Afbeelding

Nog een actie foto van 5 april j.l. op Lelystad.

Afbeelding


Als het weer goed is, zal ik de oranje eens van een kleurtje voorzien. en dan kan deze ook klaar gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Jonkje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mei 2013, 14:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#22 Bericht door Jonkje » 23 mei 2013, 10:05

Heel mooi! Ik heb dit net even aandachtig doorgekeken, erg sterk werk moet ik zeggen! Ik mag in mijn vrije tijd altijd voor de lol ook naar motoren zoeken op het internet en het komt maar heel zelden voor dat ik zulke mooie exemplaren tegen kom. Die zijn dan ook oprecht onbetaalbaar. En daar zit ook wel een dillema in: want je wil ze eigenlijk alleen hebben als je er echt je eigen hart en ziel in hebt gelegd en niet zo 'kant en klaar'.
Anyway, ik dwaal af. Ik hoop in de toekomst meer foto's en project te mogen bewonderen van je!
Laatst gewijzigd door Jonkje op 28 mei 2013, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#23 Bericht door Volldampf » 23 mei 2013, 11:03

time is mony gehe Basteln,suche noch " KOLBEN-RÜCKHOL-FEDER wo bestellen bei NL-Tuning Service????Voll-Krampf-RS SS GT TT TI FF NE NE !! :mrgreen:gute "Renn-Lager-Kurbelwelle" werden schön "BLAU!" dreht sehr gut ! :clap
Laatst gewijzigd door Volldampf op 04 jun 2013, 12:27, 3 keer totaal gewijzigd.

super5
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 feb 2011, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#24 Bericht door super5 » 23 mei 2013, 19:52

Leuk Arnold om je zo te volgen :wink: Ben zelf samen met mijn broer in 93 begonnen in de Sport en trouw gebleven tot 2002. Heb al het spul nog in de schuur staan en ben van plan om ze ook een keer op te knappen/compleet te maken ! Met het 25 jaar bestaan van de SOBW afgelopen jaar hebben we nog in Berghem gereden ! met mijn Kreidler/en een beetje Yamaha. Succes :clap groet Erik.
Bijlagen
sport2000.jpg
sport2000.jpg (143.2 KiB) 29719 keer bekeken

Arnold D
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opknappen oude SOBW racers

#25 Bericht door Arnold D » 23 mei 2013, 22:50

Bedankt heren.

@Erik, als jij de sportklasse trouw bent gebleven, moeten we wel eens met elkaar hebben gereden. Ik heb tot 1997 in de sportklasse A gereden.

Is dit de foto van het 25 jarig jubileum?

Ik ben afgelopen maandag in Staphorst geweest en dacht Tymen daar wel tegen te komen, maar helaas.
Na jaren weer eens bij de SOBW wezen buurten en ik pleit voor de PRE 2000 klasse. :mrgreen:

Plaats reactie