Opknappen oude SOBW racers
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Opknappen oude SOBW racers
Vorige week na tijden weer eens het forum bezocht en dan begint het wel weer te kriebelen. Die 2 oude Kreidlers moeten toch weer eens opgeknapt worden.
Van 1992 tot 1998 heb ik actief deelgenomen in de sportklasse van de SOBW. De kreidlers zijn daarna in een hoek beland. In 2002 toch weer de racers uit de hoek gehaald om ze op te knappen. Alles uit elkaar gehaald en de frames laten stralen om ze daarna te spuiten. Helaas zijn ze daarna nog verder weggestopt en op de zolder beland, omdat ik eerst een paar oude BMW's wilde restaureren.
Dus Zaterdag naar zolder en de BMW E21 meuk aan de kant geschoven en de oude Kreidlers weer tevoorschijn getoverd.
Na 6 jaar van Nederlandse kampioenschappen te hebben verreden, zijn de beestjes wel weer aan een grondige opknapbeurt toe.
In het frame waren een aantal boutgaten dolgedraaid. Hier zijn nieuwe moeren ingelast. Verder wat deukjes geplamuurd en gaten dichtgelast.
De beide tanken zijn op de bevestigingspunten verstevigd, omdat deze scheuren vertoonden. Het nodige plamuur is gebruikt om de diverse deuken te laten verdwijnen van de nodige valpartijen. Morgen verf halen en dan hopen dat ik dit deze week nog kan spuiten. Het schijnt deze week nog redelijk weer te worden.
De beide motorblokjes naar de werkplaats gehaald voor wat opknapwerk.
50cc breidwand, zuiger met 1mm zuigerveer, 4 versnellingen, mikuni carburateur 16 mm en een electronische rotorontsteking afkomstig van een 125cc kart.
50 cc breidwand, 1mm zuigerveer, 4 versnellingen, mikuni carburateur 16mm (afkomstig van Yamaha FS1) en electronische vliegwielontsteking
Van 1992 tot 1998 heb ik actief deelgenomen in de sportklasse van de SOBW. De kreidlers zijn daarna in een hoek beland. In 2002 toch weer de racers uit de hoek gehaald om ze op te knappen. Alles uit elkaar gehaald en de frames laten stralen om ze daarna te spuiten. Helaas zijn ze daarna nog verder weggestopt en op de zolder beland, omdat ik eerst een paar oude BMW's wilde restaureren.
Dus Zaterdag naar zolder en de BMW E21 meuk aan de kant geschoven en de oude Kreidlers weer tevoorschijn getoverd.
Na 6 jaar van Nederlandse kampioenschappen te hebben verreden, zijn de beestjes wel weer aan een grondige opknapbeurt toe.
In het frame waren een aantal boutgaten dolgedraaid. Hier zijn nieuwe moeren ingelast. Verder wat deukjes geplamuurd en gaten dichtgelast.
De beide tanken zijn op de bevestigingspunten verstevigd, omdat deze scheuren vertoonden. Het nodige plamuur is gebruikt om de diverse deuken te laten verdwijnen van de nodige valpartijen. Morgen verf halen en dan hopen dat ik dit deze week nog kan spuiten. Het schijnt deze week nog redelijk weer te worden.
De beide motorblokjes naar de werkplaats gehaald voor wat opknapwerk.
50cc breidwand, zuiger met 1mm zuigerveer, 4 versnellingen, mikuni carburateur 16 mm en een electronische rotorontsteking afkomstig van een 125cc kart.
50 cc breidwand, 1mm zuigerveer, 4 versnellingen, mikuni carburateur 16mm (afkomstig van Yamaha FS1) en electronische vliegwielontsteking
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
@Erik, Niet meer zo fanatiek, maar dat was wel de bedoeling. Ik heb dat van de circuitdagen gelezen.
Perfect weer vandaag, dus verf wezen halen en spuiten.
Gifgroen metalic. Kawasaki kleur.
De andere is oranje metalic van de Ford ST.
Perfect weer vandaag, dus verf wezen halen en spuiten.
Gifgroen metalic. Kawasaki kleur.
De andere is oranje metalic van de Ford ST.
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
mooi werk die rode rotor ontsteking is volgens mij van een moto plat
gr anne
gr anne
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 15 feb 2012, 20:20
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Foto's uit de oude doos.
Het eerste jaar
1993 #38 met #80 Dennis van Zoelen.
1994 #31
Samen met Barry Veneman. Bij de meesten wel bekent.
1995 #5 Een nieuwe racer erbij gebouwd.
1996 #40
1997 #4
Een geweldige tijd, zucht.
Het eerste jaar
1993 #38 met #80 Dennis van Zoelen.
1994 #31
Samen met Barry Veneman. Bij de meesten wel bekent.
1995 #5 Een nieuwe racer erbij gebouwd.
1996 #40
1997 #4
Een geweldige tijd, zucht.
- jamojamo
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 201 keren
Re: Opknappen oude SOBW racers
Nu zie ik ook waar die gaatjes in het frame voor zijn, ik vroeg me af waarom je die open gelaten had, maar is nu duidelijk.
Leuke story zo, ook vrij veel originele elementen zoals wielen en voorvork. Had je de voorvork nog anders afgeveerd door de inhoud aan te passen?
Eric
Leuke story zo, ook vrij veel originele elementen zoals wielen en voorvork. Had je de voorvork nog anders afgeveerd door de inhoud aan te passen?
Eric
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Hoi Erik, wij mochten toen niet zo veel veranderen aan de brommer waar je toen mee reed. Stuurkuipjes mocht ook niet. Ik heb denk ik nog wel ergens regelementen liggen, maar dan zou ik moeten zoeken.
Aan de voorvork is niets veranderd. Ik ging met mijn, toen 70 Kg, op de tank zitten en vulde de voorvork tot de rand met hydrolische olie. Daarna afstappen en de doppen vastdraaien.Ben er altijd tevreden mee geweest.
Aan de voorvork is niets veranderd. Ik ging met mijn, toen 70 Kg, op de tank zitten en vulde de voorvork tot de rand met hydrolische olie. Daarna afstappen en de doppen vastdraaien.Ben er altijd tevreden mee geweest.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Opknappen oude SOBW racers
leuke startfoto van lelystad .
ik zie nog een hoop LVS rijders
7 = ronald , boers
daarnaast 72 = sander mos
verscholen achter 16 = leon bruning
achter leon = robert van vliet
##
ik zie nog een hoop LVS rijders
7 = ronald , boers
daarnaast 72 = sander mos
verscholen achter 16 = leon bruning
achter leon = robert van vliet
##
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
En rustig aan prutsen we wat verder.
Nu kom je ook waar een aantal zaken tegen die je vroeger al wilde veranderen, dus doen we dat nu, na 15 jaar.
Nieuwe Michelin banden gekocht met nieuwe binnenbanden. De oude binnenbanden vielen spontaan uit elkaar.
Tevens die wielen voorzien van nieuwe lagers.
Voor we alles definitief monteren ga ik eerst alles nalopen en aanpassen. Al het ijzerwerk wordt straks nog opnieuw verzinkt. De remklauw is gestraald en in de blanke lak gezet. Tevens is deze voorzien van alle nieuwe rubbers en een nieuwe remzuiger. De pennen van de remklauw die door de geleider schuiven zijn wel erg ruim geworden en heb de gaten groter gemaakt en nieuwe bronzen bussen gedraaid en die erin gezet.
Nieuwe ringen gedraaid voor de bevestiging van het spatbord. Deze is nu simpel te verstellen als er een hogere band gemonteerd wordt. Een andere merk spatbord moet nu ook makkelijker te monteren zijn.
Dat geklier met die bussen ook altijd. Doordat de telleraansluiting is weggelaten is er mooi de ruimte om van de bus een vaste opstelling te maken. Ik heb een nieuwe bus gemaakt en die met een alluminium ring opgesloten, wel met de nodige speling natuurlijk. Hetzelfde principe als de remklauw kant.
Het carter deksel heb ik gepolijst en de orginele verzonken bouten, welke je nog met de platte schroevendraaier vast moet zetten, vervangen voor inbusbouten. Deze inbusbouten heb ik eerst wel voorzien van een schuine onderkant. Dit werk even wat aangenamer.
Nu kom je ook waar een aantal zaken tegen die je vroeger al wilde veranderen, dus doen we dat nu, na 15 jaar.
Nieuwe Michelin banden gekocht met nieuwe binnenbanden. De oude binnenbanden vielen spontaan uit elkaar.
Tevens die wielen voorzien van nieuwe lagers.
Voor we alles definitief monteren ga ik eerst alles nalopen en aanpassen. Al het ijzerwerk wordt straks nog opnieuw verzinkt. De remklauw is gestraald en in de blanke lak gezet. Tevens is deze voorzien van alle nieuwe rubbers en een nieuwe remzuiger. De pennen van de remklauw die door de geleider schuiven zijn wel erg ruim geworden en heb de gaten groter gemaakt en nieuwe bronzen bussen gedraaid en die erin gezet.
Nieuwe ringen gedraaid voor de bevestiging van het spatbord. Deze is nu simpel te verstellen als er een hogere band gemonteerd wordt. Een andere merk spatbord moet nu ook makkelijker te monteren zijn.
Dat geklier met die bussen ook altijd. Doordat de telleraansluiting is weggelaten is er mooi de ruimte om van de bus een vaste opstelling te maken. Ik heb een nieuwe bus gemaakt en die met een alluminium ring opgesloten, wel met de nodige speling natuurlijk. Hetzelfde principe als de remklauw kant.
Het carter deksel heb ik gepolijst en de orginele verzonken bouten, welke je nog met de platte schroevendraaier vast moet zetten, vervangen voor inbusbouten. Deze inbusbouten heb ik eerst wel voorzien van een schuine onderkant. Dit werk even wat aangenamer.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Volgende klus, krukas lagers vervangen.
Ik ben er een tijd uit geweest, maar tips zijn welkom.
Binnenring van het lager van de as trekken.
Binnenringen zijn eraf.
De nieuwe binnenring verhitten.
Buitenring verwijderen.
De ring is eruit.
Het nieuwe lager is gemonteerd. Binnen en buitenringen.
Krukas monteren en met een paar bouten vast zetten.
Speling opmeten.
Speling is 0,06 mm. De binnenring er weer aftrekken, een vulring van 0,1 mm verwijderen en een vulring van 0,15 mm terugplaatsen.
Krukas is klaar en spelingvrij gemonteerd en loopt erg soepel.
Ik ben er een tijd uit geweest, maar tips zijn welkom.
Binnenring van het lager van de as trekken.
Binnenringen zijn eraf.
De nieuwe binnenring verhitten.
Buitenring verwijderen.
De ring is eruit.
Het nieuwe lager is gemonteerd. Binnen en buitenringen.
Krukas monteren en met een paar bouten vast zetten.
Speling opmeten.
Speling is 0,06 mm. De binnenring er weer aftrekken, een vulring van 0,1 mm verwijderen en een vulring van 0,15 mm terugplaatsen.
Krukas is klaar en spelingvrij gemonteerd en loopt erg soepel.
Laatst gewijzigd door Arnold D op 27 dec 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Opknappen oude SOBW racers
De buitenring moet je ook met een heet carter verwijderen.
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.
Enzo
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.
Enzo
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Dat is inderdaad niet verkeerd om de volgende keer even te verwarmen.Enzo-tvdzijden schreef:De buitenring moet je ook met een heet carter verwijderen.
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.
Enzo
Een hetelucht oven is goed genoeg ? Hoe warm moeten de carters zijn ?
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
De nieuwe band is gemonteerd en deze zijn inderdaad niet meer leverbaar, maar de oude leverancier van destijds had er nog 2 nieuwe liggen.kees-jan schreef:Zit er op de foto al een nieuwe band gemonteerd?~
Die Michelin M29 competition´s zijn namelijk nergens meer te krijgen
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 16:59
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Ik heb ze er bij mij ook onder zijn wel top bandjes. Alleen jammer dat als ze vergaan zijn er geen andere meer voor terug kunnen komen..Arnold D schreef:De nieuwe band is gemonteerd en deze zijn inderdaad niet meer leverbaar, maar de oude leverancier van destijds had er nog 2 nieuwe liggen.kees-jan schreef:Zit er op de foto al een nieuwe band gemonteerd?~
Die Michelin M29 competition´s zijn namelijk nergens meer te krijgen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Opknappen oude SOBW racers
viewtopic.php?f=23&t=40596&start=150Arnold D schreef:Dat is inderdaad niet verkeerd om de volgende keer even te verwarmen.Enzo-tvdzijden schreef:De buitenring moet je ook met een heet carter verwijderen.
Zo trek je de minimale passing van het carter stuk.
Enzo
Een hetelucht oven is goed genoeg ? Hoe warm moeten de carters zijn ?
- royekolen
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
- Locatie: odijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
hey,
ik zag dat er lagers uit kwamen met 11 kogels. dat werkt niet zo heel soepel ik zou er van 10 in doen. een kuntstof kooi zou ik er niet in doen. ik zou de kooi weg gooien en nooit meer naar kijken. ipv daar van zou ik oude gebruikte fag kooien gebruiken (brons en dan wel de dikke variant). zorg er wel voor dat de kogels en de ringen bij elkaar blijven. veder zou ik de speling op 0,8 tot 1 mm speling zetten en teflon keerkringen van emot gebruiken. voor een nieuw bigend zal ik een oud type rito drijfstang adviseren met een torrigton (als ik het goed schrijf) kooi.
als je dit doet en je doet het netjes dan heb jij nog uren speel plezier zonder gezeur
ik heb heel veel met claus en later ook alleen veel geklooi gehad maar dit is toch het beste wat ik heb kunnen vinden. ik heb mijn race blok niet meer open gehad sinds me laatste race in 2010 daar na heeft het blokje nog behoorlijk wat voor zijn kiezen gehad.
gr roy
ik zag dat er lagers uit kwamen met 11 kogels. dat werkt niet zo heel soepel ik zou er van 10 in doen. een kuntstof kooi zou ik er niet in doen. ik zou de kooi weg gooien en nooit meer naar kijken. ipv daar van zou ik oude gebruikte fag kooien gebruiken (brons en dan wel de dikke variant). zorg er wel voor dat de kogels en de ringen bij elkaar blijven. veder zou ik de speling op 0,8 tot 1 mm speling zetten en teflon keerkringen van emot gebruiken. voor een nieuw bigend zal ik een oud type rito drijfstang adviseren met een torrigton (als ik het goed schrijf) kooi.
als je dit doet en je doet het netjes dan heb jij nog uren speel plezier zonder gezeur
ik heb heel veel met claus en later ook alleen veel geklooi gehad maar dit is toch het beste wat ik heb kunnen vinden. ik heb mijn race blok niet meer open gehad sinds me laatste race in 2010 daar na heeft het blokje nog behoorlijk wat voor zijn kiezen gehad.
gr roy
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
1 Kreidler is inmiddels al weer een maand klaar en zie dat hier nog helemaal geen foto's zijn geplaatst. Bij deze.
Nog een actie foto van 5 april j.l. op Lelystad.
Als het weer goed is, zal ik de oranje eens van een kleurtje voorzien. en dan kan deze ook klaar gemaakt worden.
Nog een actie foto van 5 april j.l. op Lelystad.
Als het weer goed is, zal ik de oranje eens van een kleurtje voorzien. en dan kan deze ook klaar gemaakt worden.
- Jonkje
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21 mei 2013, 14:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Heel mooi! Ik heb dit net even aandachtig doorgekeken, erg sterk werk moet ik zeggen! Ik mag in mijn vrije tijd altijd voor de lol ook naar motoren zoeken op het internet en het komt maar heel zelden voor dat ik zulke mooie exemplaren tegen kom. Die zijn dan ook oprecht onbetaalbaar. En daar zit ook wel een dillema in: want je wil ze eigenlijk alleen hebben als je er echt je eigen hart en ziel in hebt gelegd en niet zo 'kant en klaar'.
Anyway, ik dwaal af. Ik hoop in de toekomst meer foto's en project te mogen bewonderen van je!
Anyway, ik dwaal af. Ik hoop in de toekomst meer foto's en project te mogen bewonderen van je!
Laatst gewijzigd door Jonkje op 28 mei 2013, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Volldampf
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
time is mony gehe Basteln,suche noch " KOLBEN-RÜCKHOL-FEDER wo bestellen bei NL-Tuning Service????Voll-Krampf-RS SS GT TT TI FF NE NE !! :mrgreen:gute "Renn-Lager-Kurbelwelle" werden schön "BLAU!" dreht sehr gut !
Laatst gewijzigd door Volldampf op 04 jun 2013, 12:27, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 27 feb 2011, 18:40
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Leuk Arnold om je zo te volgen Ben zelf samen met mijn broer in 93 begonnen in de Sport en trouw gebleven tot 2002. Heb al het spul nog in de schuur staan en ben van plan om ze ook een keer op te knappen/compleet te maken ! Met het 25 jaar bestaan van de SOBW afgelopen jaar hebben we nog in Berghem gereden ! met mijn Kreidler/en een beetje Yamaha. Succes groet Erik.
- Bijlagen
-
- sport2000.jpg (143.2 KiB) 29753 keer bekeken
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 22:14
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen oude SOBW racers
Bedankt heren.
@Erik, als jij de sportklasse trouw bent gebleven, moeten we wel eens met elkaar hebben gereden. Ik heb tot 1997 in de sportklasse A gereden.
Is dit de foto van het 25 jarig jubileum?
Ik ben afgelopen maandag in Staphorst geweest en dacht Tymen daar wel tegen te komen, maar helaas.
Na jaren weer eens bij de SOBW wezen buurten en ik pleit voor de PRE 2000 klasse.
@Erik, als jij de sportklasse trouw bent gebleven, moeten we wel eens met elkaar hebben gereden. Ik heb tot 1997 in de sportklasse A gereden.
Is dit de foto van het 25 jarig jubileum?
Ik ben afgelopen maandag in Staphorst geweest en dacht Tymen daar wel tegen te komen, maar helaas.
Na jaren weer eens bij de SOBW wezen buurten en ik pleit voor de PRE 2000 klasse.