Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#1 Bericht door Henk 3bakvoet » 01 nov 2014, 12:58

Bron: Bromfietsblad nov/dec 2014.

Triboron

Graag jullie expertise.
Bijlagen
Triboron1.JPG
Triboron1.JPG (152.65 KiB) 38522 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#2 Bericht door nozems » 01 nov 2014, 13:49

Ik dacht eerst dat je weer een stukje toneel aan het spelen was, maar heb uiteraard gegoogeld en kon er alleen zo gauw iets vinden bij de Zundapp veteranenclub afgaande daarop zijn ze wel heel enthousiast en hebben er naar zeggen mee gereden.

Er zou geen uitstoot zijn zoals we deze gebruikelijk kennen en het geeft ook geen geur af, en in Scandinavië gebruiken ze het in die racesneeuwmobielen, de smerende werking zou komen van een soort 'semi' metaal Boron? welke een filmlaag achterlaat op de draaiende delen, klinkt goed. Dit zou 15jaar geleden al op de markt moeten zijn gekomen, wellicht dat de 2takt dan nog wel een bestaansrecht had behouden, al weet ik niet in wat voor chemische componenten het weer je uitlaat uitkomt na verbranding.

Ben ook erg benieuwd wanneer het hier in NL leverbaar is. Leuk om te lezen in ieder geval.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#3 Bericht door nozems » 01 nov 2014, 14:11

Heb er nog iets meer over gevonden, in Scandinavië zijn er al meer mensen op overgeschakeld en zonder klachten of mechanische problemen en het schijnt daar dat ze het zelfs in combinatie met E85 ethanol mixen, iets wat met regulieren 2takt olie zeker niet zou lukken. Ik begin er zelf enthousiast over te worden :)

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#4 Bericht door KJ » 01 nov 2014, 14:56

Had idd ook al eens iets over gelezen, introductie was ergens eind 2010 / begin 2011.
Destijds was er nog een heleboel onduidelijk over de smerende werking en of er een "snel geld verdien-model" aan de introductie ten grondslag lag.
Zolang TTS / Power RS 2T en ander 2Taktoliën nog voldeden ff afgewacht.
Het product heeft zich ondertussen bewezen en er is een bredere "range" van producten beschikbaar.

Volgend jaar maar eens proberen in een oud (of misschien wel nieuw) cilindertje lijkt me.

Is het inderdaad geurloos dan "tackelen" we direct al die sportief fietsende, zogenaamde milieufreaks die we de laatste jaren onderweg met een toertochtje helaas steeds vaker tegenkomen met een demonstratief dichtgeknepen neus.... ](*,) ](*,) :rs :thumbleft

http://www.triboron.de/html/klassiker.html

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#5 Bericht door Caspar » 01 nov 2014, 16:35

Klinkt goed , en de grondstof borium is een bekend en bewezen element.
We wachten af.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#6 Bericht door lazy rider » 02 nov 2014, 09:31


Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#7 Bericht door nozems » 02 nov 2014, 10:30

Ik ben nog niet zover om het direct te bestellen, je kunt het ook gebruiken in combinatie met 2takt olie. Maar het is toch fantastisch, oke we zijn wel gewend aan een dikke pluim uit de uitlaat en rook die zelfs je ogen doen tranen, maar wat als dat nou eens over was, dan rijd ik weer voor m'n plezier achteraan bij toertochtjes, want de reden dat ik nu altijd vooraan rijdt is dat ik niet uitgerookt wil worden en vanwege de herrie van anderen (maar daar is al een oplossing voor, oordopjes). En wat van alle mensen die totaal niks hebben met stinkende herrie brommers, eindelijk geen stank en rook meer, blijft alleen het geluid nog over :)

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#8 Bericht door De Snavelaar » 02 nov 2014, 11:15

Vind het niets. Weg rook, geen blauwe walm meer door de hoofdstraat van Bergen bij de eitankdag. Een nostalgiekiller dus. Ik zou dit alleen overwegen als er geen juist smeermiddel meer leverbaar zou zijn. :cry:

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#9 Bericht door erik de l » 02 nov 2014, 12:58

Ik vind het vooral DUUR. 20 euro voor een halve liter , Voor onze racefietsende wegpiraten?? No way! Gewoon een kwalitief goede 2takt olie en dan 1 op 50 of 60 smeren. En als we dan zorgen dat de Kreid niet te veel herrie maakt en we gedragen ons netjes in het verkeer..! Dan komt het helemaal goed :)

,Erik

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#10 Bericht door Jekihero » 02 nov 2014, 15:52

Lijkt me geweldig, nooit meer koolafzetting en een uitlaat die er alleen nog maar af hoeft omdat deze vergaan is.
Geen terug gekotste olie in het luchtfilter en geen smeerboel rondom de carburateur.
Het enige wat ontbreekt is een echt betrouwbare referentie. Om met mijn "Arnold" blokkie hier mee te experimenteren gaat te ver.

Maar inderdaad, 20 euro om 25 liter euro 95 hier mee aan te lengen is fors aan de prijs.
Zelfs als 1:100 zou kunnen is de prijs fors.

Ronald

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#11 Bericht door lazy rider » 02 nov 2014, 19:14

Met 30 ML Star Tron kun je 90 liter benzine behandelen , en dat voor € 8.95 .

Johan

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#12 Bericht door Henk 3bakvoet » 02 nov 2014, 19:48

Ik las op hun site een pers bericht over een Saab (tweetakt) smering was 1:33 heden met Triboron 1:100 reeds duizenden km verder en geen centje pijn.
Ik weet eigenlijk niet of dit product in de zelfde categorie valt als het vroegere Power-up, de ouderen onder ons weten dit fenomeen nog wel, een wonder middel als je ze moest geloven, als je olie peilstok stond te dansen in het carter, bracht Power-up je motor terug in staat van nieuw :lol:

Het is wel zo dat je als fabrikant van Triboron niet de gek kan steken met dit spul.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#13 Bericht door jamojamo » 03 nov 2014, 08:15

Henk 3bakvoet schreef:Ik las op hun site een pers bericht over een Saab (tweetakt) smering was 1:33 heden met Triboron 1:100 reeds duizenden km verder en geen centje pijn.
Je maakt me nieuwsgierig Henk. Als rechtgeaarde milieu-activist :^o vind ik dat als je de keuze hebt om iets minder milieu-belastends te gebruiken dat je dit niet na zou moeten laten. Vandaar dat ik lpg blijf rijden met de oldtimer ondanks de 91 euro MRB #-o .
Ik ga me er zeker in verdiepen.

Mvg.,
Eric

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#14 Bericht door Henk 3bakvoet » 03 nov 2014, 09:12

lazy rider schreef:Met 30 ML Star Tron kun je 90 liter benzine behandelen , en dat voor € 8.95 .
Johan
Voor dat we de weg kwijt raken Borium is de vervanger voor de huidige meng oliën De vervanger dus.
Johan heeft het over Startron een additief, een toevoeging dus aan de benzine om de kwaliteit op pijl te houden.

De standaard brommertjes de TM en RS gaan 1:125 mengen
En de snelle bigbore met 1:100

Als dit echt het wonder middel is voor de smering van tweetakt motortjes begrijp ik niet waar Aspen2 zijn bestaansrecht vandaan haalt.

Vragen genoeg lijkt mij.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#15 Bericht door nozems » 03 nov 2014, 09:35

Uiteindelijk is het net zo duur als de huidige volsyntheet mengolie, dus waarom men klaagt? Veelal word er niet bezuinigd op oliën en rijdt minimaal de helft van Kreidlerrijdend NL nog rond met de gedachte uit de jaren 60, die rijden dus eerder nog 1op25 en als je denkt dat men dat waardeert heb je het flink mis, al helemaal de mensen niet die niks hebben met stinkende herrie brommers, die zien je liever komen dan gaan, zeker met zo'n karakteristieke dikke blauwe pluim uit je uitlaat.

Ik ben echt enthousiast, maar heb nog geen knoop door gehakt.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#16 Bericht door kreidler844 » 03 nov 2014, 10:03

Bardahl adviseert al jaren een mengverhouding van 1 op 100 met zijn olie, maar ik durf het nog niet aan..... en hoef om die paar centen het niet te laten.
Bij een brommertje wel overigens.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#17 Bericht door nozems » 03 nov 2014, 10:28

Met mijn huidige olie moet dat ook kunnen, maar ook weer een kwestie van niet durven, en kijk de mensen hier op het forum vinden het fantastisch rokende uitlaten e.d maar ik kan je zeggen dat er nog veel meer, heel veel meer mensen zijn die er een gruwelijke hekel aan hebben, net als de lucht ervan en dan is zoiets toch een oplossing voor beiden. Goedkoop is het product zeker niet, maar een dure tweetakt olie in de gebruikelijke mengverhouding van 1op25 ook niet!

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#18 Bericht door jamojamo » 03 nov 2014, 10:48

kreidler844 schreef:Bardahl adviseert al jaren een mengverhouding van 1 op 100 met zijn olie, maar ik durf het nog niet aan..... en hoef om die paar centen het niet te laten.
Bij een brommertje wel overigens.
Door het regelmatig demonteren van cilinder(s) de laatste tijd ben ik overtuigd geraakt dat 1:50 nog erg vet is. De najaarsrit heb ik 1:60 gereden en durf nog wel verder te gaan als de jerrycan leeg is.
Echter vind ik het altijd fijn als eerst een ander die ik vertrouw het heeft uitgeprobeerd :mrgreen: .
Jij hebt veel contact met cuppers en crossers die toch ook op het scherpst van de snede rijden. Zijn er in die groep geen ervaringen met 1:100 of andere soorten mengsmering zoals op boron gebaseerde oliën?
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#19 Bericht door erik de l » 03 nov 2014, 18:20

Jaaren geleden reed een buurman van mij van Hagestein naar Utrecht met een automaatje woon/werk . Automaatje was erg opgevoerd...... Bij een smering van 1 op 80 ging het volgas van de Viaans brug af mis...
De man is later importeur geworden van Dynojet vermogensbanken en kits.

,Erik

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#20 Bericht door jamojamo » 23 nov 2014, 21:59

Ik heb bij Jean Davids op de beurs een flesje Triboron Konzentrat opgepikt. Gelijk een andere klant voor een zeperd behoed en eigenlijk Jean ook die 1 ltr. Injection voor Konzentrat meegaf voor 48 euro. Had die klant waarschijnlijk een motorschade van 480 euro gekost en een slechte naam voor Triboron.
Ik ben nog niet door de jerrycan voorgemixte olie heen dus hoe de ervaringen zijn post ik pas in het voorjaar als ik minstens 1 tankje leeggereden heb.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#21 Bericht door nozems » 24 nov 2014, 08:57

Held :lol: nou Eric ik heb er wel vertrouwen in en vind het gaaf dat je het gewoon gaat proberen!

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#22 Bericht door danahi » 25 nov 2014, 10:04

Jean zit niet echt in de buurt en rekent 15 euro voor de verzendkosten dus heb ik nog niet besteld. Ik wil er ook wel mee gaan testen maar kijk nog even hoe ik een flesje hier krijg.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#23 Bericht door danahi » 27 nov 2014, 16:52

Gaat er soms iemand a.s. weekend naar Eelde of 30 december naar Vriezenveen.

Jean zal daar zijn en dan kan die iemand misschien een flesje Triboron voor me meenemen.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#24 Bericht door hermanp » 27 nov 2014, 19:04

Ik ga naar Eelde. Wie nog meer? Staat 'ie al op de kalender?
Ik kan zo een flesje voor je meenemen. In een envelop kan het voor een postzegeltje opgestuurd worden? :-)

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Het lijkt mij niet verkeerd

#25 Bericht door jamojamo » 28 jan 2015, 10:08

Gistermiddag 20 km gereden op de mix 1:100 Triboron in Euro95 van de TinQ. Het zal wel verbeelding geweest zijn maar ik had het idee dat ie makkelijker doortrok tot een iets hoger toerental. Ik heb totaal 20 liter gemixt klaarstaan.
Hiervoor reed ik 1:60 Kroon Tornado volledig synth. met ook de goedkoopste benzine.
Ik heb (vooraf) de kop eraf gehad die redelijk schoon was en heb hem alleen een beetje schoongeveegd om later te kunnen vergelijken.
To be continued.
Eric

Plaats reactie