Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Beste collega-hobbyisten,
Ik heb een Eitank uit 1965 die olie lekt. Nu heb ik inmiddels gelezen dat voor het oplossen hiervan er een nieuwe O-ring geplaatst zal moeten worden waarbij het blokje open zal moeten. Omdat ik de Kreidler pas een maand in mijn bezit heb weet ik niet of ik er nog wel voldoende olie in zit en of er nog op gereden kan worden. In de technische handleiding lees ik hoeveel en welke olie er in hoort. Mijn vraag is echter of er een manier is om te peilen en ook of er een alternatieve (meer eenvoudige) oplossing is om de lekkage te stoppen. Ikzelf dacht aan het aanbrengen van een soort van extra pakking onder de aftapbout o.i.d.
Bedankt voor eventuele reacties alvast.
Groet,
Peter (Amstelveen)
Ik heb een Eitank uit 1965 die olie lekt. Nu heb ik inmiddels gelezen dat voor het oplossen hiervan er een nieuwe O-ring geplaatst zal moeten worden waarbij het blokje open zal moeten. Omdat ik de Kreidler pas een maand in mijn bezit heb weet ik niet of ik er nog wel voldoende olie in zit en of er nog op gereden kan worden. In de technische handleiding lees ik hoeveel en welke olie er in hoort. Mijn vraag is echter of er een manier is om te peilen en ook of er een alternatieve (meer eenvoudige) oplossing is om de lekkage te stoppen. Ikzelf dacht aan het aanbrengen van een soort van extra pakking onder de aftapbout o.i.d.
Bedankt voor eventuele reacties alvast.
Groet,
Peter (Amstelveen)
- Bijlagen
-
- $_85 (1).JPG (78.29 KiB) 9156 keer bekeken
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Er zit voldoende olie in als je het kan zien zitten als je de vulplug verwijderd. Vullen met bijvoorbeeld Kroon olie voor Kreidler (born2brom aalsmeer bij jou om de hoek). Ik meen 250 ml. Overschot loopt vanzelf uit het vulgat. Lekkende as is waarschijnlijk de reden van de verkoop en blok moest bij mij in ieder geval open.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
2 O-ringen vernieuwen. Daar moet het blokje voor open. Dan moet ook de schakelnaaf niet ingelopen zijn en de bronzen bus moet netjes op maat zijn. Anders moet dat ook nog aangepakt worden.peterkra schreef:Beste collega-hobbyisten,
Ik heb een Eitank uit 1965 die olie lekt. Nu heb ik inmiddels gelezen dat voor het oplossen hiervan er een nieuwe O-ring geplaatst zal moeten worden waarbij het blokje open zal moeten. Omdat ik de Kreidler pas een maand in mijn bezit heb weet ik niet of ik er nog wel voldoende olie in zit en of er nog op gereden kan worden. In de technische handleiding lees ik hoeveel en welke olie er in hoort. Mijn vraag is echter of er een manier is om te peilen en ook of er een alternatieve (meer eenvoudige) oplossing is om de lekkage te stoppen. Ikzelf dacht aan het aanbrengen van een soort van extra pakking onder de aftapbout o.i.d.
Bedankt voor eventuele reacties alvast.
Groet,
Peter (Amstelveen)
Bij de aftapplug een nieuw koper gevoerd ringetje. Als hij daar lekt heb je dat zo door als je even alles schoon spuit met remmenreiniger.
Enzo
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Fijn Kreidlermannen! Mijn eerste kennismaking met dit forum en al zo snel reacties terug! Hartelijk dank daarvoor. Aha, het kan dus ook mengsmering zijn. De olie is lichtgeel van kleur (dus in ieder geval schoon). Mijn Kreidler staat in de (verwamde) tuinkamer op de plavuizen. De lekkage bestaat uit naar ik schat ongeveer een paar druppels per dag.
Hoe kan ik peilen of er nog mee te rijden valt? Alle olie aftappen en opnieuw bijvullen? Ik zie twee bouten die de aftapplug kunnen zijn. Een grote en een kleine. Welke is het? Zie foto.
Bedankt alvast weer.
Peter
Hoe kan ik peilen of er nog mee te rijden valt? Alle olie aftappen en opnieuw bijvullen? Ik zie twee bouten die de aftapplug kunnen zijn. Een grote en een kleine. Welke is het? Zie foto.
Bedankt alvast weer.
Peter
- Bijlagen
-
- WP_20141130_21_14_29_Pro.jpg (170.64 KiB) 9006 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
viewtopic.php?t=10241
Afbeelding 9
De achterste kleine is de aftap. Maar dat heeft geen zin. Je kan nog door de olie heen kijken zo schoon.
Zet de Kreidler op de standaard en draai de plug rechts uit de koppelingsdeksel. Bijvullen tot het er uit stroomt.
Maar dit blok lekt als een vergiet en heeft dringend revisie nodig. Is dus geen tweetakt olie uit je luchtfilterkoker.
Druppel aan het schakelpedaal verklaart veel. Lekkage bij de schakelnaaf. Als er recent onderhoud of revisie is gepleegd is dat niet correct gedaan.
Enzo
Afbeelding 9
De achterste kleine is de aftap. Maar dat heeft geen zin. Je kan nog door de olie heen kijken zo schoon.
Zet de Kreidler op de standaard en draai de plug rechts uit de koppelingsdeksel. Bijvullen tot het er uit stroomt.
Maar dit blok lekt als een vergiet en heeft dringend revisie nodig. Is dus geen tweetakt olie uit je luchtfilterkoker.
Druppel aan het schakelpedaal verklaart veel. Lekkage bij de schakelnaaf. Als er recent onderhoud of revisie is gepleegd is dat niet correct gedaan.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Nee direct helaas.gcge schreef:Is dit een indirect geschakeld blok?
- vrouwenverwarmer
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 30 sep 2005, 13:55
- Locatie: Katwijk
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Mengsmeer olie heeft meestal een andere kleur.
En ik zie ook de druppels aan de schakelpook .
Waarschijnlijk dus de o ring van de schakel as. Zoals Tjerry al opmerkt.
Is inderdaad een direct geschakeld blok. Dat hoort niet.
Maar het heeft ook voordelen.
Ik zou de winter gebruiken voor een reparatie/revisie. Nu heb je de tijd ervoor.
En ik zie ook de druppels aan de schakelpook .
Waarschijnlijk dus de o ring van de schakel as. Zoals Tjerry al opmerkt.
Is inderdaad een direct geschakeld blok. Dat hoort niet.
Maar het heeft ook voordelen.
Ik zou de winter gebruiken voor een reparatie/revisie. Nu heb je de tijd ervoor.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Wederom de bekende lekkages bij een kreidler , de kleine aftap lijkt mij ook niet geheel origineel .
Voor deze olie lekkages moet het blok open en is een gehele revisie aan te bevelen .
viewtopic.php?f=32&t=39559&start=875
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... uct_id=289
johan
Voor deze olie lekkages moet het blok open en is een gehele revisie aan te bevelen .
viewtopic.php?f=32&t=39559&start=875
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... uct_id=289
johan
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
.
Laatst gewijzigd door lazy rider op 01 dec 2014, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Probleem is dat de revisie net (niet goed) is uitgevoerd. Je vraagt je af met zo'n eindresultaat hoe graag je garantie wil claimen.
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Iedereen bedankt voor alle info. De verkoper toont zich schappelijk en komt mij tegemoet. Het probleem wordt opgelost door de persoon die het blokje oorspronkelijk voor hem gereviseerd heeft (in Nijland).
Peter
Peter
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Weet je zeker dat dat een reviseur in Nijland is ??peterkra schreef:Iedereen bedankt voor alle info.
De verkoper toont zich schappelijk en komt mij tegemoet. Het probleem wordt opgelost door de persoon die het blokje oorspronkelijk voor hem gereviseerd heeft (in Nijland).
Peter
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
Gelukkig gaan ze het oplossenpeterkra schreef:Iedereen bedankt voor alle info. De verkoper toont zich schappelijk en komt mij tegemoet. Het probleem wordt opgelost door de persoon die het blokje oorspronkelijk voor hem gereviseerd heeft (in Nijland).
Peter
http://link.marktplaats.nl/m867386506
Enzo
- de specialist
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen
De vraag is hoe ze het gaan oplossen.
Hopelijk word het geen vloeibare pakking blok.
Daar heb ik al vele voorbeelden van gezien.
Hopelijk pakt motorentechniek het goed aan.
We wachten het af.
Hopelijk word het geen vloeibare pakking blok.
Daar heb ik al vele voorbeelden van gezien.
Hopelijk pakt motorentechniek het goed aan.
We wachten het af.