De Bromfiets is Terug (2015)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

De Bromfiets is Terug (2015)

#1 Bericht door Maarten » 09 nov 2015, 21:28

De Bromfiets is Terug (2015)

Bron: Max Gids, 2015
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)


Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets koopt, neemt toe.
Maar liefst twee op de vijf brommers zijn in bezit van ouderen.
Op een blinkende Kreidler, Zündapp of Tomos beleven zij het nostalgische gevoel van de jaren zestig.


Afbeelding


Afbeelding



achtergrond

Tekst. MARLOES DE MOOR 1
Foto's ANP, ARCHIEF

De Amsterdamse politie paraat op d Sparta (1979).

De Bromfiets is terug!

Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets koopt, neemt toe. Maar liefst twee op de vijf brommers zijn in bezit van ouderen.
Op een blinkende Kreidler, Zundapp of Tomos beleven zij het nostalgische gevoel van de jaren zestig.

"Een echte vent rijdt op een Zundapp of Kreidler", vonden de vetkuiven in de jaren zestig. Ze voerden hun 'buikschuivers' op, zodat ze er zo hard mogelijk mee konden scheuren. Anders waren de eigenaren van een Puch of Tomos. Die hielden van beatmuziek en beschouwden zich-zelf als non-conformisten of artistiekelingen, ook wel Beatniks. Het ging meer om het verfraaien van de brommers met attributen: mooie koplamp, gereedschapsbakjes en natuurlijk veel chroom. De ambachtsschooijongens met hun 'buikschuivers' en de studentikoze Tomos-rijders gunden elkaar veelal geen blik waardig. De rivaliteit van destijds is verdwenen, de vetkuiven en Beatniks ook, maar de bromfietsen zijn terug. Als de Tomos- en de Kreidler-rijder elkaar tegenwoordig onderweg tegenkomen - de grijze haren wapperend in de wind - groeten ze elkaar gemoedelijk. No hard feelings. Hooguit werpen ze een meewarige blik op passe-rende scooterjeugd, want "dat zijn geen échte brommers".

SLEUTELCLUBS EN TOERTOCHTEN

De pubers van de jaren zestig en zeventig vinden elkaar op oldtimer-brommerclubs of tijdens gezamenlijke toertochten. Ze delen de nostalgische gevoelens over hun 'machines' en bewonderen elkaars exemplaren. Vaak glimmend gepoetst en niet van nieuw te onderscheiden. Op Marktplaats is een bloeiende handel van tweedehands bromfietsen en onderdelen ontstaan. Sommige fietsenwinkels en brommerzaken hebben zelfs een aparte afdeling voor oldtimer-onderdelen in het leven geroepen. Niet voor niets.

WEER EVEN ZESTIEN

Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets bezit is in vijf jaar tijd met 32 procent gestegen. Dit in tegen-stelling tot jongeren bij wie het bromfietsbezit juist afneemt. Zij rijden bovendien liever op een modieuze (snor)scooter. Zo niet de ouderen. Ruim veertig procent van de 1,1 miljoen bromfietsen is eigendom van een persoon van vijftig jaar of ouder, blijkt uit cijfers van het CBS. Vijftigplussers beschouwen hun bromfiets niet louter als vervoersmiddel, maar vooral ook als een hobby: lekker sleutelen, tochten maken door de natuur en zich weer even zestien jaar voelen.



'We staan bekend als het brommerstel' Henk Kosters (64), loodgieter uit Den Ham, reed als jongen op een Kreidler. Hij kocht een paar jaar geleden twee Kreidlers uit de jaren zestig: een voor hemzelf en een voor zijn vrouw Hennie (63). Henk: "Mijn oudere broer had een Kreidler. Toen ik zestien werd, kon ik die van hem overnemen. Een Kreidler uit Duitsland was iets heel bijzonders in die tijd. Natuurlijk voerde ik hem op. Met de andere jongens deed ik wedstrijden om wie het snelst ging. Ik ben altijd een 'Kreidler'-man gebleven. Als iemand over een Zundapp begint, zeg ik: "Wil je ophouden met vloeken?" Een tijdlang heb ik geen brommer meer gereden, maar ik hield in mijn achterhoofd dat ik weer een Kreidler zou kopen als de kinderen groter waren. Dat heb ik gedaan. Ik heb hem zelf volledig gerestaureerd. Later heb ik nog een grijze Kreidler voor mijn vrouw Hennie aangeschaft. We zijn allebei lid van brommerclub 't Oale Kreng in Vroomshoop en genieten ervan om samen tochten te maken. Het is een gevoel van vrijheid en nostalgie." Hennie: "Op 18 april, de dag dat we veertig jaar getrouwd waren, reden we samen de Twentse Elfstedentocht voor brommers. Prachtig was dat! Vroeger, in onze verkeringstijd, zat ik bij Henk achterop de Kreidler. Hij woonde aan de andere kant van Den Ham. Als we gingen stappen, bracht hij me met de brommer thuis. Nu rijd ik zelf op een Kreidler en ben ik ook met het virus behept. Maar alleen met het rijden, hoor; het sleutelen en poetsen laat ik aan Henk over. In het weekend maken we vaak een rit en dan trekken we veel bekijks als we bij een terras stoppen. We staan in de omgeving bekend als het 'bromfietsstel'."

www.oale-kreng.nl



'Mijn zoons hebben er niks mee' Peter van Galen (64), advocaat in Utrecht, reed in de jaren zestig op een Tomos en heeft nu precies eenzelfde bromfiets weer terug. "Boven mijn bed hing een poster van een Tomos Silver Streak. Die wilde ik graag hebben. Maar ik was pas twaalf jaar en moest wachten tot ik zestien was. Al mijn zakgeld en het geld dat ik met bijbaantjes verdiende heb ik opzij gelegd om op mijn zestiende een Tomos te kunnen kopen. Wat was ik trots. Ik ben er zelfs met twee vrienden mee op vakantie geweest. Zeven jaar geleden kocht ik voor duizend euro precies dezelfde Tomos op Marktplaats. Ik moest er alleen nog twee gereedschapsbakjes op zetten en die laten verchromen. Toen had ik mijn Tomos uit 1966 weer terug. Ik sloot me aan mij de bromfietsclub Puch 66. Daar tref ik andere leden die me kunnen helpen met het sleutelen. Het zijn voornamelijk mannen tussen de zestig en zeventig jaar. Ik heb twee zoons van 34 en 36 jaar, maar die hebben nog nooit op een bromfiets gezeten en tonen er ook geen interesse voor. Het is toch iets van de jaren zestig. Zelf besteed ik inmiddels veel tijd aan mijn hobby. Via de club doe ik mee aan toertochten, maar ik ga ook graag alleen op pad. Onderweg kom ik vaak andere oldtimers tegen. Vroeger had de Tomos-rijder het niet zo op Kreidlers, maar die tijd is veranderd. Tegenwoordig groeten we elkaar gewoon."

www.puch66.nl


65 JAAR KREIDLER-BROMFIETS
Kreidler bouwde in 1950 de eerste bromfietsen. Die hadden een 50 cc-tweetaktmotor. In 1956 kwam ook een scooter van dit merk op de markt. Een jaar later verscheen de beroemde Kreidler Florett-bromfiets.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 nov 2015, 21:37

De Amsterdamse politie hadden in '79 zeker een Amerikaanse film gezien. :mrgreen:

Enzo

Gebruikersavatar
Nico Ha
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 aug 2004, 18:35
Locatie: Hazerswoude dorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#3 Bericht door Nico Ha » 09 nov 2015, 22:43

Rgusthaaaahg rijder.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#4 Bericht door Henk 3bakvoet » 09 nov 2015, 23:16

Enzo-tvdzijden schreef:De Amsterdamse politie hadden in '79 zeker een Amerikaanse film gezien. :mrgreen:
Enzo
Het nostalgische gevoel van de jaren zestig lees ik. Wat die foto in het artikel moet weet ik niet.

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#5 Bericht door jvr » 09 nov 2015, 23:35

Die SPARTA,S van die polities reden ook 85-90 p/uur, bloedsnel in die tijd.Hullie wel, wij 45 (haha)
In de jaren 1965 reden ze ook op die DKW,s ook bloedsnel, maar niet snel genoeg. soms !!

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#6 Bericht door gcge » 10 nov 2015, 12:47

jvr schreef:Die SPARTA,S van die polities reden ook 85-90 p/uur, bloedsnel in die tijd.Hullie wel, wij 45 (haha)
In de jaren 1965 reden ze ook op die DKW,s ook bloedsnel, maar niet snel genoeg. soms !!
Bij zowel de Sparta met Sachs blokje en "politie cilinder" als de DKW met handgeschakelde 3 bak houdt het toch echt op bij 75/80 km per uur.

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#7 Bericht door Nicolaas » 10 nov 2015, 12:58

In Utrecht herinner ik me dat ze een Berini reden. Die hadden wel een top van ruim 70 km p/u maar trokken langzaam op dus reden we ze vaak voorbij.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#8 Bericht door Andy » 10 nov 2015, 13:59

Die sparta is gewoon een 45km brommertje. Niet super snel maar super traag :lol:

Leuk om rond het park en centrum rond te rijden. Net als tegenwoordig parkeerbeheer op electrische scooters.

Andy,

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#9 Bericht door Harry Huizing » 10 nov 2015, 14:20

veeeeeel + 50tigers zoals ik geven niet meer om hard sjezen , meer aardigheid aan een litertje per uur verstoken , in mijn geval nog minder zelfs

Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#10 Bericht door Bullet » 10 nov 2015, 15:26

ik mag ook graag wat sneller doorrijden was in het verleden zo en nu nog steeds.

Bullet :rs

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#11 Bericht door nvliet » 10 nov 2015, 17:15

Bij ons in de dumpstore stonden vroeger van die witte DKWtjes van de politie, die liepen ook iets van 80, de lol was om zo'n ding als brommer te verzekeren en hem dan effe sneller te maken zodat je sneller ging dan de politie, er lagen altijd spullen zat daar, dus meestal lukte dat wel, het meeste spul wat er lag kwam van de domeinen, was waarschijnlijk in beslag genomen spul.

Co.

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#12 Bericht door jvr » 10 nov 2015, 19:53

In die tijd werden ze even gekieteld voor de politie-rijders, geloof mij maar, en die witte DKW-eetjes reden echt wel tegen de 90 km. Later in 65 kregen de meeste gemeentes een Kreidler-super met beenscherm, is ergens een foto van met 4 of 5 polities op zo,n supertje, en dat waren ze He !! Mooie tijd was dat, ook al kreeg ik ze vaak achter mij aan, maar weinig te pakken. Reed je naar huis, waren ze eral die wouten, ze wisten je wel te wonen. Jan.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#13 Bericht door hermanp » 10 nov 2015, 20:12

Mijn achterbuurman had afgelopen zomer een ex-politie-DKW in de schuur staan. Die ging echt geen 90, geloof mij maar. Tachtig was amper haalbaar.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#14 Bericht door Maarten » 10 nov 2015, 20:14

Weet nog wel dat de Haagse politie op Jawa's rond reed, in de 80'er jaren. Was een goedkoop alternatief voor de BMW, dachten ze. Heb ze langs de kant zien trappen op die kickstarter haha!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 nov 2015, 20:17

Maarten schreef:Weet nog wel dat de Haagse politie op Jawa's rond reed, in de 80'er jaren. Was een goedkoop alternatief voor de BMW, dachten ze. Heb ze langs de kant zien trappen op die kickstarter haha!
Waarschijnlijk bij Bolman vandaan. Mijn oom kocht bij hem in die tijd een nieuwe Jawa 350 Californian

Enzo

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2285
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#16 Bericht door Zolenheuvel » 10 nov 2015, 21:13

Prachtig stukje. :clap
Het toeval wil dat Henk en Hennie Kosters tegenover de ouders van onze vrienden uit Den Ham wonen :D

Gr Kees

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#17 Bericht door hermanngas » 10 nov 2015, 23:34

hermanp schreef:Mijn achterbuurman had afgelopen zomer een ex-politie-DKW in de schuur staan. Die ging echt geen 90, geloof mij maar. Tachtig was amper haalbaar.
Klopt, kon ons mooi niet bijhouden!

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#18 Bericht door nvliet » 11 nov 2015, 17:17

Ik was toendertijd wat lichter, ongeveer de helft, en voor de wind haalde zo'n DKW op de teller de 85, tegenwind 75, na het monteren van een andere carburateur, ik dacht een 17 mm van een Zundapp en de gaten ietsje ruimer, liep ie 90 voor en tegenwind, maar dat was maximaal haalbaar en bleef de boel net zo'n beetje heel, we hebben wel sneller geprobeerd, maar dan liep de boel vast door die gietijzeren cilinder, werd snoeiheet zo'n ding.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#19 Bericht door Caspar » 11 nov 2015, 18:56

Dus als ik het goed begrijp loopt zo'n DKW Politie brommer 90 met die aangepast setup.
Dat is sneller dan een RS met 5 bak , 20mm carburateur , en een lichtmetalen SB cilinder :shock:

Ik heb ooit op zo'n standaard DKW gereden. Maar ik kreeg hem niet boven de 70.
Nu ben ik wat groter dan gemiddeld. Misschien ligt het daaraan 8)

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#20 Bericht door Jupke » 12 nov 2015, 22:18

In herinner mij dat bij ons in zuid Limburg de rijkspolitie op DKW reed.
Maar die dingen waren echt niet super snel.

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#21 Bericht door nvliet » 13 nov 2015, 19:14

Zoals ik al zei was ik toen ook een stuk lichter, en de snelheid was op z'n eigen teller, hoeveel dat afwijkt kan je nu niet meer nagaan, maar het was wel stoer dat je sneller was als de plaatselijke bromsnor(dat was overigens ook een stevig gebouwd mannetje en ook wat corpulent).
Uit mijn oldtimer ervaringen weet ik dat de oude tellers altijd redelijk optimistisch waren. afwijkingen van 10 % verbazen mij niet.

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#22 Bericht door RCD » 14 nov 2015, 16:57

Een vader van een toenmalige klasgenoot werkte bij de rijkspolitie. Er was toen een soort "team"die de straten afschuimde op zoek naar opgevoerde brommers. Helaas voor dat team werden ze, rijdend in een zgn Citroen "Patatbus, links en rechts eruit gereden door de opgepepte Kreidlers, Zundapp's en Yamaha FSeentjes. Maar als je gepakt werd, sloopten ze alles wat niet conform was eraf tot de tandwielen aan toe. Liep je naar huis met alleen een kaal frame en een kaartje met het proces verbaal nummer op de plek waar 24 uur eerder nog je blok gilde.

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#23 Bericht door rene albers 2takt » 15 nov 2015, 20:14

mooi hoor

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#24 Bericht door Jupke » 15 nov 2015, 23:53

RCD schreef:Een vader van een toenmalige klasgenoot werkte bij de rijkspolitie. Er was toen een soort "team"die de straten afschuimde op zoek naar opgevoerde brommers. Helaas voor dat team werden ze, rijdend in een zgn Citroen "Patatbus, links en rechts eruit gereden door de opgepepte Kreidlers, Zundapp's en Yamaha FSeentjes. Maar als je gepakt werd, sloopten ze alles wat niet conform was eraf tot de tandwielen aan toe. Liep je naar huis met alleen een kaal frame en een kaartje met het proces verbaal nummer op de plek waar 24 uur eerder nog je blok gilde.
Ik kan me ook nog een paar lange wandelingen met een uitgeklede eitank herinneren.
Dan moest je thuis niet alleen uitleggen waarom je te laat was maar ook nog waarom je brommer zo kaal was. :oops:

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: De Bromfiets is Terug (2015)

#25 Bericht door Ger » 16 nov 2015, 08:09

Begin jaren 70 zo.n witte politie DKW gehad, kocht hem vanwege zijn snelheid..nou dat viel vies tegen...op het crosslandje in Rijswijk vlogen de Kreidlertjes me links en rechts voorbij!!
Zo.n Dkw kocht je toen voor een appel en een ei, dat dan weer wel.
Gr. Ger

Plaats reactie