De Bromfiets is Terug (2015)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 831 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
De Bromfiets is Terug (2015)
De Bromfiets is Terug (2015)
Bron: Max Gids, 2015
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets koopt, neemt toe.
Maar liefst twee op de vijf brommers zijn in bezit van ouderen.
Op een blinkende Kreidler, Zündapp of Tomos beleven zij het nostalgische gevoel van de jaren zestig.
achtergrond
Tekst. MARLOES DE MOOR 1
Foto's ANP, ARCHIEF
De Amsterdamse politie paraat op d Sparta (1979).
De Bromfiets is terug!
Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets koopt, neemt toe. Maar liefst twee op de vijf brommers zijn in bezit van ouderen.
Op een blinkende Kreidler, Zundapp of Tomos beleven zij het nostalgische gevoel van de jaren zestig.
"Een echte vent rijdt op een Zundapp of Kreidler", vonden de vetkuiven in de jaren zestig. Ze voerden hun 'buikschuivers' op, zodat ze er zo hard mogelijk mee konden scheuren. Anders waren de eigenaren van een Puch of Tomos. Die hielden van beatmuziek en beschouwden zich-zelf als non-conformisten of artistiekelingen, ook wel Beatniks. Het ging meer om het verfraaien van de brommers met attributen: mooie koplamp, gereedschapsbakjes en natuurlijk veel chroom. De ambachtsschooijongens met hun 'buikschuivers' en de studentikoze Tomos-rijders gunden elkaar veelal geen blik waardig. De rivaliteit van destijds is verdwenen, de vetkuiven en Beatniks ook, maar de bromfietsen zijn terug. Als de Tomos- en de Kreidler-rijder elkaar tegenwoordig onderweg tegenkomen - de grijze haren wapperend in de wind - groeten ze elkaar gemoedelijk. No hard feelings. Hooguit werpen ze een meewarige blik op passe-rende scooterjeugd, want "dat zijn geen échte brommers".
SLEUTELCLUBS EN TOERTOCHTEN
De pubers van de jaren zestig en zeventig vinden elkaar op oldtimer-brommerclubs of tijdens gezamenlijke toertochten. Ze delen de nostalgische gevoelens over hun 'machines' en bewonderen elkaars exemplaren. Vaak glimmend gepoetst en niet van nieuw te onderscheiden. Op Marktplaats is een bloeiende handel van tweedehands bromfietsen en onderdelen ontstaan. Sommige fietsenwinkels en brommerzaken hebben zelfs een aparte afdeling voor oldtimer-onderdelen in het leven geroepen. Niet voor niets.
WEER EVEN ZESTIEN
Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets bezit is in vijf jaar tijd met 32 procent gestegen. Dit in tegen-stelling tot jongeren bij wie het bromfietsbezit juist afneemt. Zij rijden bovendien liever op een modieuze (snor)scooter. Zo niet de ouderen. Ruim veertig procent van de 1,1 miljoen bromfietsen is eigendom van een persoon van vijftig jaar of ouder, blijkt uit cijfers van het CBS. Vijftigplussers beschouwen hun bromfiets niet louter als vervoersmiddel, maar vooral ook als een hobby: lekker sleutelen, tochten maken door de natuur en zich weer even zestien jaar voelen.
'We staan bekend als het brommerstel' Henk Kosters (64), loodgieter uit Den Ham, reed als jongen op een Kreidler. Hij kocht een paar jaar geleden twee Kreidlers uit de jaren zestig: een voor hemzelf en een voor zijn vrouw Hennie (63). Henk: "Mijn oudere broer had een Kreidler. Toen ik zestien werd, kon ik die van hem overnemen. Een Kreidler uit Duitsland was iets heel bijzonders in die tijd. Natuurlijk voerde ik hem op. Met de andere jongens deed ik wedstrijden om wie het snelst ging. Ik ben altijd een 'Kreidler'-man gebleven. Als iemand over een Zundapp begint, zeg ik: "Wil je ophouden met vloeken?" Een tijdlang heb ik geen brommer meer gereden, maar ik hield in mijn achterhoofd dat ik weer een Kreidler zou kopen als de kinderen groter waren. Dat heb ik gedaan. Ik heb hem zelf volledig gerestaureerd. Later heb ik nog een grijze Kreidler voor mijn vrouw Hennie aangeschaft. We zijn allebei lid van brommerclub 't Oale Kreng in Vroomshoop en genieten ervan om samen tochten te maken. Het is een gevoel van vrijheid en nostalgie." Hennie: "Op 18 april, de dag dat we veertig jaar getrouwd waren, reden we samen de Twentse Elfstedentocht voor brommers. Prachtig was dat! Vroeger, in onze verkeringstijd, zat ik bij Henk achterop de Kreidler. Hij woonde aan de andere kant van Den Ham. Als we gingen stappen, bracht hij me met de brommer thuis. Nu rijd ik zelf op een Kreidler en ben ik ook met het virus behept. Maar alleen met het rijden, hoor; het sleutelen en poetsen laat ik aan Henk over. In het weekend maken we vaak een rit en dan trekken we veel bekijks als we bij een terras stoppen. We staan in de omgeving bekend als het 'bromfietsstel'."
www.oale-kreng.nl
'Mijn zoons hebben er niks mee' Peter van Galen (64), advocaat in Utrecht, reed in de jaren zestig op een Tomos en heeft nu precies eenzelfde bromfiets weer terug. "Boven mijn bed hing een poster van een Tomos Silver Streak. Die wilde ik graag hebben. Maar ik was pas twaalf jaar en moest wachten tot ik zestien was. Al mijn zakgeld en het geld dat ik met bijbaantjes verdiende heb ik opzij gelegd om op mijn zestiende een Tomos te kunnen kopen. Wat was ik trots. Ik ben er zelfs met twee vrienden mee op vakantie geweest. Zeven jaar geleden kocht ik voor duizend euro precies dezelfde Tomos op Marktplaats. Ik moest er alleen nog twee gereedschapsbakjes op zetten en die laten verchromen. Toen had ik mijn Tomos uit 1966 weer terug. Ik sloot me aan mij de bromfietsclub Puch 66. Daar tref ik andere leden die me kunnen helpen met het sleutelen. Het zijn voornamelijk mannen tussen de zestig en zeventig jaar. Ik heb twee zoons van 34 en 36 jaar, maar die hebben nog nooit op een bromfiets gezeten en tonen er ook geen interesse voor. Het is toch iets van de jaren zestig. Zelf besteed ik inmiddels veel tijd aan mijn hobby. Via de club doe ik mee aan toertochten, maar ik ga ook graag alleen op pad. Onderweg kom ik vaak andere oldtimers tegen. Vroeger had de Tomos-rijder het niet zo op Kreidlers, maar die tijd is veranderd. Tegenwoordig groeten we elkaar gewoon."
www.puch66.nl
65 JAAR KREIDLER-BROMFIETS
Kreidler bouwde in 1950 de eerste bromfietsen. Die hadden een 50 cc-tweetaktmotor. In 1956 kwam ook een scooter van dit merk op de markt. Een jaar later verscheen de beroemde Kreidler Florett-bromfiets.
Bron: Max Gids, 2015
Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets koopt, neemt toe.
Maar liefst twee op de vijf brommers zijn in bezit van ouderen.
Op een blinkende Kreidler, Zündapp of Tomos beleven zij het nostalgische gevoel van de jaren zestig.
achtergrond
Tekst. MARLOES DE MOOR 1
Foto's ANP, ARCHIEF
De Amsterdamse politie paraat op d Sparta (1979).
De Bromfiets is terug!
Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets koopt, neemt toe. Maar liefst twee op de vijf brommers zijn in bezit van ouderen.
Op een blinkende Kreidler, Zundapp of Tomos beleven zij het nostalgische gevoel van de jaren zestig.
"Een echte vent rijdt op een Zundapp of Kreidler", vonden de vetkuiven in de jaren zestig. Ze voerden hun 'buikschuivers' op, zodat ze er zo hard mogelijk mee konden scheuren. Anders waren de eigenaren van een Puch of Tomos. Die hielden van beatmuziek en beschouwden zich-zelf als non-conformisten of artistiekelingen, ook wel Beatniks. Het ging meer om het verfraaien van de brommers met attributen: mooie koplamp, gereedschapsbakjes en natuurlijk veel chroom. De ambachtsschooijongens met hun 'buikschuivers' en de studentikoze Tomos-rijders gunden elkaar veelal geen blik waardig. De rivaliteit van destijds is verdwenen, de vetkuiven en Beatniks ook, maar de bromfietsen zijn terug. Als de Tomos- en de Kreidler-rijder elkaar tegenwoordig onderweg tegenkomen - de grijze haren wapperend in de wind - groeten ze elkaar gemoedelijk. No hard feelings. Hooguit werpen ze een meewarige blik op passe-rende scooterjeugd, want "dat zijn geen échte brommers".
SLEUTELCLUBS EN TOERTOCHTEN
De pubers van de jaren zestig en zeventig vinden elkaar op oldtimer-brommerclubs of tijdens gezamenlijke toertochten. Ze delen de nostalgische gevoelens over hun 'machines' en bewonderen elkaars exemplaren. Vaak glimmend gepoetst en niet van nieuw te onderscheiden. Op Marktplaats is een bloeiende handel van tweedehands bromfietsen en onderdelen ontstaan. Sommige fietsenwinkels en brommerzaken hebben zelfs een aparte afdeling voor oldtimer-onderdelen in het leven geroepen. Niet voor niets.
WEER EVEN ZESTIEN
Het aantal vijftigplussers dat een bromfiets bezit is in vijf jaar tijd met 32 procent gestegen. Dit in tegen-stelling tot jongeren bij wie het bromfietsbezit juist afneemt. Zij rijden bovendien liever op een modieuze (snor)scooter. Zo niet de ouderen. Ruim veertig procent van de 1,1 miljoen bromfietsen is eigendom van een persoon van vijftig jaar of ouder, blijkt uit cijfers van het CBS. Vijftigplussers beschouwen hun bromfiets niet louter als vervoersmiddel, maar vooral ook als een hobby: lekker sleutelen, tochten maken door de natuur en zich weer even zestien jaar voelen.
'We staan bekend als het brommerstel' Henk Kosters (64), loodgieter uit Den Ham, reed als jongen op een Kreidler. Hij kocht een paar jaar geleden twee Kreidlers uit de jaren zestig: een voor hemzelf en een voor zijn vrouw Hennie (63). Henk: "Mijn oudere broer had een Kreidler. Toen ik zestien werd, kon ik die van hem overnemen. Een Kreidler uit Duitsland was iets heel bijzonders in die tijd. Natuurlijk voerde ik hem op. Met de andere jongens deed ik wedstrijden om wie het snelst ging. Ik ben altijd een 'Kreidler'-man gebleven. Als iemand over een Zundapp begint, zeg ik: "Wil je ophouden met vloeken?" Een tijdlang heb ik geen brommer meer gereden, maar ik hield in mijn achterhoofd dat ik weer een Kreidler zou kopen als de kinderen groter waren. Dat heb ik gedaan. Ik heb hem zelf volledig gerestaureerd. Later heb ik nog een grijze Kreidler voor mijn vrouw Hennie aangeschaft. We zijn allebei lid van brommerclub 't Oale Kreng in Vroomshoop en genieten ervan om samen tochten te maken. Het is een gevoel van vrijheid en nostalgie." Hennie: "Op 18 april, de dag dat we veertig jaar getrouwd waren, reden we samen de Twentse Elfstedentocht voor brommers. Prachtig was dat! Vroeger, in onze verkeringstijd, zat ik bij Henk achterop de Kreidler. Hij woonde aan de andere kant van Den Ham. Als we gingen stappen, bracht hij me met de brommer thuis. Nu rijd ik zelf op een Kreidler en ben ik ook met het virus behept. Maar alleen met het rijden, hoor; het sleutelen en poetsen laat ik aan Henk over. In het weekend maken we vaak een rit en dan trekken we veel bekijks als we bij een terras stoppen. We staan in de omgeving bekend als het 'bromfietsstel'."
www.oale-kreng.nl
'Mijn zoons hebben er niks mee' Peter van Galen (64), advocaat in Utrecht, reed in de jaren zestig op een Tomos en heeft nu precies eenzelfde bromfiets weer terug. "Boven mijn bed hing een poster van een Tomos Silver Streak. Die wilde ik graag hebben. Maar ik was pas twaalf jaar en moest wachten tot ik zestien was. Al mijn zakgeld en het geld dat ik met bijbaantjes verdiende heb ik opzij gelegd om op mijn zestiende een Tomos te kunnen kopen. Wat was ik trots. Ik ben er zelfs met twee vrienden mee op vakantie geweest. Zeven jaar geleden kocht ik voor duizend euro precies dezelfde Tomos op Marktplaats. Ik moest er alleen nog twee gereedschapsbakjes op zetten en die laten verchromen. Toen had ik mijn Tomos uit 1966 weer terug. Ik sloot me aan mij de bromfietsclub Puch 66. Daar tref ik andere leden die me kunnen helpen met het sleutelen. Het zijn voornamelijk mannen tussen de zestig en zeventig jaar. Ik heb twee zoons van 34 en 36 jaar, maar die hebben nog nooit op een bromfiets gezeten en tonen er ook geen interesse voor. Het is toch iets van de jaren zestig. Zelf besteed ik inmiddels veel tijd aan mijn hobby. Via de club doe ik mee aan toertochten, maar ik ga ook graag alleen op pad. Onderweg kom ik vaak andere oldtimers tegen. Vroeger had de Tomos-rijder het niet zo op Kreidlers, maar die tijd is veranderd. Tegenwoordig groeten we elkaar gewoon."
www.puch66.nl
65 JAAR KREIDLER-BROMFIETS
Kreidler bouwde in 1950 de eerste bromfietsen. Die hadden een 50 cc-tweetaktmotor. In 1956 kwam ook een scooter van dit merk op de markt. Een jaar later verscheen de beroemde Kreidler Florett-bromfiets.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
De Amsterdamse politie hadden in '79 zeker een Amerikaanse film gezien.
Enzo
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Het nostalgische gevoel van de jaren zestig lees ik. Wat die foto in het artikel moet weet ik niet.Enzo-tvdzijden schreef:De Amsterdamse politie hadden in '79 zeker een Amerikaanse film gezien.
Enzo
- jvr
- Berichten: 3922
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
- Gegeven waarderingen: 12 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Die SPARTA,S van die polities reden ook 85-90 p/uur, bloedsnel in die tijd.Hullie wel, wij 45 (haha)
In de jaren 1965 reden ze ook op die DKW,s ook bloedsnel, maar niet snel genoeg. soms !!
In de jaren 1965 reden ze ook op die DKW,s ook bloedsnel, maar niet snel genoeg. soms !!
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
- Locatie: Raamsdonksveer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Bij zowel de Sparta met Sachs blokje en "politie cilinder" als de DKW met handgeschakelde 3 bak houdt het toch echt op bij 75/80 km per uur.jvr schreef:Die SPARTA,S van die polities reden ook 85-90 p/uur, bloedsnel in die tijd.Hullie wel, wij 45 (haha)
In de jaren 1965 reden ze ook op die DKW,s ook bloedsnel, maar niet snel genoeg. soms !!
- Nicolaas
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
- Locatie: Utrecht - Maarsen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
In Utrecht herinner ik me dat ze een Berini reden. Die hadden wel een top van ruim 70 km p/u maar trokken langzaam op dus reden we ze vaak voorbij.
- Andy
- Berichten: 10331
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 343 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Die sparta is gewoon een 45km brommertje. Niet super snel maar super traag
Leuk om rond het park en centrum rond te rijden. Net als tegenwoordig parkeerbeheer op electrische scooters.
Andy,
Leuk om rond het park en centrum rond te rijden. Net als tegenwoordig parkeerbeheer op electrische scooters.
Andy,
- Harry Huizing
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
- Locatie: grunn-city
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
veeeeeel + 50tigers zoals ik geven niet meer om hard sjezen , meer aardigheid aan een litertje per uur verstoken , in mijn geval nog minder zelfs
- nvliet
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
- Locatie: Zuid-Scharwoude
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Bij ons in de dumpstore stonden vroeger van die witte DKWtjes van de politie, die liepen ook iets van 80, de lol was om zo'n ding als brommer te verzekeren en hem dan effe sneller te maken zodat je sneller ging dan de politie, er lagen altijd spullen zat daar, dus meestal lukte dat wel, het meeste spul wat er lag kwam van de domeinen, was waarschijnlijk in beslag genomen spul.
Co.
Co.
- jvr
- Berichten: 3922
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
- Gegeven waarderingen: 12 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
In die tijd werden ze even gekieteld voor de politie-rijders, geloof mij maar, en die witte DKW-eetjes reden echt wel tegen de 90 km. Later in 65 kregen de meeste gemeentes een Kreidler-super met beenscherm, is ergens een foto van met 4 of 5 polities op zo,n supertje, en dat waren ze He !! Mooie tijd was dat, ook al kreeg ik ze vaak achter mij aan, maar weinig te pakken. Reed je naar huis, waren ze eral die wouten, ze wisten je wel te wonen. Jan.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Mijn achterbuurman had afgelopen zomer een ex-politie-DKW in de schuur staan. Die ging echt geen 90, geloof mij maar. Tachtig was amper haalbaar.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 831 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Weet nog wel dat de Haagse politie op Jawa's rond reed, in de 80'er jaren. Was een goedkoop alternatief voor de BMW, dachten ze. Heb ze langs de kant zien trappen op die kickstarter haha!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Waarschijnlijk bij Bolman vandaan. Mijn oom kocht bij hem in die tijd een nieuwe Jawa 350 CalifornianMaarten schreef:Weet nog wel dat de Haagse politie op Jawa's rond reed, in de 80'er jaren. Was een goedkoop alternatief voor de BMW, dachten ze. Heb ze langs de kant zien trappen op die kickstarter haha!
Enzo
- Zolenheuvel
- Berichten: 2293
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 34 keren
- Ontvangen waarderingen: 266 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Prachtig stukje.
Het toeval wil dat Henk en Hennie Kosters tegenover de ouders van onze vrienden uit Den Ham wonen
Gr Kees
Het toeval wil dat Henk en Hennie Kosters tegenover de ouders van onze vrienden uit Den Ham wonen
Gr Kees
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Klopt, kon ons mooi niet bijhouden!hermanp schreef:Mijn achterbuurman had afgelopen zomer een ex-politie-DKW in de schuur staan. Die ging echt geen 90, geloof mij maar. Tachtig was amper haalbaar.
- nvliet
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
- Locatie: Zuid-Scharwoude
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Ik was toendertijd wat lichter, ongeveer de helft, en voor de wind haalde zo'n DKW op de teller de 85, tegenwind 75, na het monteren van een andere carburateur, ik dacht een 17 mm van een Zundapp en de gaten ietsje ruimer, liep ie 90 voor en tegenwind, maar dat was maximaal haalbaar en bleef de boel net zo'n beetje heel, we hebben wel sneller geprobeerd, maar dan liep de boel vast door die gietijzeren cilinder, werd snoeiheet zo'n ding.
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Dus als ik het goed begrijp loopt zo'n DKW Politie brommer 90 met die aangepast setup.
Dat is sneller dan een RS met 5 bak , 20mm carburateur , en een lichtmetalen SB cilinder
Ik heb ooit op zo'n standaard DKW gereden. Maar ik kreeg hem niet boven de 70.
Nu ben ik wat groter dan gemiddeld. Misschien ligt het daaraan
Dat is sneller dan een RS met 5 bak , 20mm carburateur , en een lichtmetalen SB cilinder
Ik heb ooit op zo'n standaard DKW gereden. Maar ik kreeg hem niet boven de 70.
Nu ben ik wat groter dan gemiddeld. Misschien ligt het daaraan
- nvliet
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
- Locatie: Zuid-Scharwoude
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Zoals ik al zei was ik toen ook een stuk lichter, en de snelheid was op z'n eigen teller, hoeveel dat afwijkt kan je nu niet meer nagaan, maar het was wel stoer dat je sneller was als de plaatselijke bromsnor(dat was overigens ook een stevig gebouwd mannetje en ook wat corpulent).
Uit mijn oldtimer ervaringen weet ik dat de oude tellers altijd redelijk optimistisch waren. afwijkingen van 10 % verbazen mij niet.
Uit mijn oldtimer ervaringen weet ik dat de oude tellers altijd redelijk optimistisch waren. afwijkingen van 10 % verbazen mij niet.
- RCD
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Een vader van een toenmalige klasgenoot werkte bij de rijkspolitie. Er was toen een soort "team"die de straten afschuimde op zoek naar opgevoerde brommers. Helaas voor dat team werden ze, rijdend in een zgn Citroen "Patatbus, links en rechts eruit gereden door de opgepepte Kreidlers, Zundapp's en Yamaha FSeentjes. Maar als je gepakt werd, sloopten ze alles wat niet conform was eraf tot de tandwielen aan toe. Liep je naar huis met alleen een kaal frame en een kaartje met het proces verbaal nummer op de plek waar 24 uur eerder nog je blok gilde.
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
-
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Ik kan me ook nog een paar lange wandelingen met een uitgeklede eitank herinneren.RCD schreef:Een vader van een toenmalige klasgenoot werkte bij de rijkspolitie. Er was toen een soort "team"die de straten afschuimde op zoek naar opgevoerde brommers. Helaas voor dat team werden ze, rijdend in een zgn Citroen "Patatbus, links en rechts eruit gereden door de opgepepte Kreidlers, Zundapp's en Yamaha FSeentjes. Maar als je gepakt werd, sloopten ze alles wat niet conform was eraf tot de tandwielen aan toe. Liep je naar huis met alleen een kaal frame en een kaartje met het proces verbaal nummer op de plek waar 24 uur eerder nog je blok gilde.
Dan moest je thuis niet alleen uitleggen waarom je te laat was maar ook nog waarom je brommer zo kaal was.
- Ger
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
- Locatie: ZOETERMEER
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: De Bromfiets is Terug (2015)
Begin jaren 70 zo.n witte politie DKW gehad, kocht hem vanwege zijn snelheid..nou dat viel vies tegen...op het crosslandje in Rijswijk vlogen de Kreidlertjes me links en rechts voorbij!!
Zo.n Dkw kocht je toen voor een appel en een ei, dat dan weer wel.
Gr. Ger
Zo.n Dkw kocht je toen voor een appel en een ei, dat dan weer wel.
Gr. Ger