Met Ellie naar Wales!

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Met Ellie naar Wales!

#1 Bericht door thomasmaas » 10 mar 2016, 17:57

Beste Kreidlermannen,

Ik zal mij eerst even voorstellen: Ik ben Thomas, een 21 jarige student werktuigbouwkunde in Enschede. Naast het studeren boks ik 2 avonden in de week en ben ik bestuur bij de enschedese studenten MotorSport Groep, hier organiseer ik ritjes, kampeer evenementen en gezelligheidsavonden. Vandaar dat het wagenpark nu bestaat uit een BMW R60/6, Yamaha XT350 en sinds mijn 16e een Kreideler RM.
Destijds heb ik wel eens wat op dit forum gepost, meestal vanwege een niet werkende brommer en weinig verstand van het sleutelen eraan. (Grote) reparaties besteedde ik dan ook uit aan de locale brommerboer in Heino. Het blokje was totaal niet origineel toen ik hem kocht (44mm cilinder, 19mm carburateur). Ondertussen ben ik onder andere een blokrevisie, elektronische ontsteking, 40.000 km en een hoop ervaring en kennis rijker.
Het idee is ontstaan om komende zomer met de brommers 3 weken lang richting Wales op vakantie te gaan. Het zal een bont gezelschap worden, waarschijnlijk 10 à 12 man op Honda's, Sachs, Sparta, Vespa, Puch en dus ook Kreidler.
Nou wil ik naar aanleiding van deze gelegenheid de Kreidler ook maar eens goed aanpakken en netjes maken. Ze is door de jaren heen goed gebruikt en dat is te zien, na al die kilometers verdient ze ook wel weer wat liefde. De blokrevisie is ondertussen ook alweer 30.000 km geleden. Het lijkt me dus niet verkeerd om het blokje nog maar een keer goed aan te pakken, het is immers een goedkope verzekering van thuis komen.

Dit topic is bedoeld om verslag te geven van mijn bezigheden, en eventueel wat discussie te starten hierover. Nou hang ik al een paar jaartjes rond op dit forum rond en weet ik dat de meeste mensen hier sterk hun eigen visie hebben op dingen. Het liefst wordt alles origineel gemaakt en is er weinig ruimte voor commentaar op hoe Kreidler origineel dingen bedacht heeft.
Echter zal de Kreidler op mijn eigen manier aanpakken. Het doel is niet om de brommer terug te brengen naar origineel, maar om hem geschikt te maken voor de vakantie en de jaren die daarop volgen.
Ik hoop dat dit hier op prijs wordt gesteld, zo niet dan stop ik met jullie op de hoogte houden. Het is voor mij de eerste keer dat ik een project als dit bij ga proberen te houden op het internet dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

Dit is de brommer waar het over gaat:
Herschaalde kopie van 2016-03-10 16.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-10 16.jpg (178.32 KiB) 14157 keer bekeken
Ik noem haar Ellie.
Hieronder een korte samevatting:
Er zit geloof ik een 60 cc (44mm) Parmakit Breitwand cilinder op met de originele (Mahle) kop.
De carburateur is een Bing 1/19/109, vooral gebruikt op Zundapp omdat bij Kreidler de stationairschroef aan de framekant zit.
Kokusan electronische ontsteking, met 12V spanningsregelaar. Ik geloof dat het gewoon de oude is en dus niet de EVO.
4 bak direct met 59.500km op de teller. Gereviseerd bij 28.000km met nieuwe lagers, keerringen, krukas en zuiger.
Zijtassen gemaakt van legerpukkels.
Voorvorkkeerringen die maar blijven lekken ondanks het proberen van verschillende soorten keerringen.

Lijstje met dingen die ik wil doen:
-Blok reviseren, terzijnertijd inspecteren wat er allemaal nodig is.
-Achterbruglagers vervangen.
-Zadel comfort verbeteren. Het immitatiezadel zit er al een tijdje op en natuurlijk beginnen de veren door het schuim heen te prikken.
-Andere zijtassen.
-Diverse zwarte delen (achterbrug, motorschermen) beginnen te roesten, dus deze ga ik waarschijnlijk even stralen en spuiten.
-Ik wil nog even kijken naar het omzetten op motorkenteken, dit maakt het makkelijker om de brommer te verzekeren voor repatrouillering en dan hoef ik ook niet meer bang te zijn voor snelheidscontroles. Een ander frame met motorkenteken is zeker een optie.
-Verlichting op accu om wat licht te hebben wanneer je s'avonds de tent moet opzetten.
-Aansluiting voor het opladen van electronica en Garmin.
Gaandeweg zal deze lijst waarschijnlijk steeds langer worden.

Aan het frame en de tank ga ik waarschijnlijk voorlopig niks doen omdat ik hem daarvoor te lomp gebruik. Ook roest het nog niet en kost dit me te veel omdat ik dat uit zou moeten besteden.
De setup is vrij piekerig en loopt hard zat. Ik zou het ooit nog wel willen veranderen naar iets wat onderin beter trekt en minder piekerig is, de snelheid mag dan ook wel iets omlaag. Als de cilinder er echter nog redelijk goed aan toe is blijf ik hem gewoon gebruiken aangezien een nieuwe setup al heel snel heel veel kost.

Ik sta open voor vragen en zal af en toe updates met foto's posten wanneer ik er weer iets aan heb gedaan.

Groeten Thomas
Laatst gewijzigd door thomasmaas op 11 mar 2016, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mar 2016, 18:15

leuk verhaal. Wel effe je remplaten omdraaien. Die van het achterwiel zit nu in je voorwiel.

Enzo

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#3 Bericht door thomasmaas » 10 mar 2016, 19:13

Ik heb het altijd al raar gevonden dat er bij de voorrem een afwateringsgat aan de bovenkant zat.
Het blijkt inderdaad zo te zijn dat ik aan de voorkant een remankerplaat van een achterrem erop heb zitten. Achter heb ik dezelfde, omwisselen brengt dus niks op. Ik denk dat ik het lekker zo laat zitten. Het doet niks kwaad, ik heb er nog nooit last van gehad dat er te veel zooi blijft zitten in mijn trommel.

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#4 Bericht door gideon » 10 mar 2016, 20:42

Wij zijn vorig jaar met 4 man op de brommer een week langs de zuidkust gereden. Erg apart met links rijden hoor en vooral met zo'n groep. Een spiegel rechts is dan wel fijn moet ik zeggen anders blijf je omkijken. In
Engeland zie je weinig brommers, maar dat zul je zelf meemaken en bekijks zul je gegarandeerd hebben.
M wegen mag je niet op maar de andere snelwegen wel maar zou ik niet doen met 60, rare gewaarwording als je elke keer een halve meter naar de zijkant waait als een vrachtwagen je inhaald.... En ik zou niet met brommers gsan die minder dan 60 kunnen want je gaat klimmetjes krijgen en dan rij je nog maar 15 in z'n 1 als je boven bent.
Wij gingen vanaf Calais Engeland in.
Grt

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#5 Bericht door Caspar » 10 mar 2016, 20:58

Duidelijk een brommer die gebruikt wordt om te rijden. Mooi.
De matzwarte delen zou ik niet spuiten maar poedercoaten. Veel duurzamer.

Omzetten op motor kenteken kost nog geen honderd euro. Incl. Leges en plaat.
Is goed te doen als hij technisch in orde is.
Voor een behouden thuiskomst zou ik die noppenband vervangen voor een goede straat band.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#6 Bericht door Henk 3bakvoet » 11 mar 2016, 07:19

Dag Thomas,
Ik zou helemaal niets aan de brommer doen, hij rijdt immer al 30.000 km probleemloos, die paar kilometertjes naar Wales redt hij ook wel lijkt mij.
Motorkenteken? en de rest van je vrienden? brommerkenteken? gezellig.

Hoe groter de groep, 10-12 brommers, hoe groter de kans op ellende.

Wanneer gaat het evenement plaats vinden?

Tip: kijk als student even naar de kosten, of je nou met een motor! of brommer de boot neemt.
Of heb je dat al gedaan. :wink:

Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#7 Bericht door Bullet » 11 mar 2016, 11:53

Ik blijf me verbazen hoe snel Enzo alles ziet wat niet goed is of verkeerd gemonteerd, GEWELDIG :clap :clap

BULLET :rs

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#8 Bericht door thomasmaas » 11 mar 2016, 12:58

@gideon

Mooi om te lezen, dit soort tips zijn altijd bruikbaar!
Mijn plan is om een universele spiegel erop te monteren. Het stuk naar engeland toe heb ik hem dan aan de linkerkant van mijn stuur en als we in Engeland aankomen zet ik hem aan de rechterkant. Zeker als je met een groep rijdt is een spiegel wel erg fijn.
Snelwegen proberen we natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden, landweggetjes zijn veel mooier!
Waarschijnlijk zal de topsnelheid van de groep niet op 60 liggen, maar gewoon netjes op 45. De Sparta's gaan simpelweg gewoon niet zo snel en zijn ook niet lekker op te voeren, de rest kan wel allemaal harder.
Traag de berg op heb ik geen problemen mee, zelfs 10 km per uur vind ik dan prima. Gelukkig kunnen de Sparta's gemakkelijk meetrappen.
Als we voor snelheid zouden gaan waren we wel op de motor gegaan.

@Casper
De overweging om het te spuiten is omdat het een stuk goedkoper en laagdrempeligger is voor mij. Een straalkast hebben we in ons sleutelhok staan, spuiten zou ik dan gewoon met spuitbussen doen. Misschien dat ik er wel voor wil gaan om alles te lakken met POR-15, dat is nog een stuk sterker dan een poedercoating.
Het is inderdaad niet verkeerd om voor een duurzame keuze te gaan aangezien ik er nog wel eens dit soort dingen mee doe:
Herschaalde kopie van 2015-10-10 15.jpg
Herschaalde kopie van 2015-10-10 15.jpg (146.83 KiB) 13863 keer bekeken
100 euro voor een motorkenteken vind ik helemaal niet verkeerd. Ik zou dan wel moeten zorgen voor remlichtschakelaars en waarschijnlijk een iets betere voorrem, maar dat was ik sowieso al van plan.

Die noppenband word inderdaad nog vervangen voor een M45.

@Henk
De overweging om het blokje te reviseren heeft er mee te maken dat hij het de vorige keer ook ongeveer 30.000km volhield. Als hij in nederland een keer stuk loopt heb ik daar geen probleem mee, maar het zou toch erg jammer zijn als de vakantie hierdoor vervroegd eindigd. De koppeling blijft tegenwoordig een beetje hangen, en het blokje klinkt ook niet zo soepel meer.
Ik ga hem dus in ieder geval openmaken en inspecteren. Ik kan echter nog niet vinden wat alle spelingen mogen zijn.
viewtopic.php?t=1979 Dit lijstje heb ik wel gevonden, maar hier staan bijvoorbeeld geen radiaalspelingen en big en small-end spelingen, bovendien gaat dit over een indirect blok.

Ik zie dat baklagers veelal in C3 tollerantie worden aangeboden. Wat is de reden hiervoor? In princiepe worden de baklagers bij een kreidler niet erg heet, en draaien ze ook niet enorm veel toeren. Is het niet gewoon beter om CN lagers te gebruiken?

De meeste van mijn vrienden rijden inderdaad met brommerkenteken, maar ook 1 of 2 met motorkenteken. Ik ga er nog maar eens over denken of ik het waard vind om hem om te zetten naar motorkenten.

Hoe meer brommers hoe meer kans op pech, daar heb je inderdaad gelijk in Henk. Daarom wil ik mijn brommer dus ook in een staat brengen waar ik ervan uit kan gaan dat de mijne het in ieder geval volhoudt. Af en toe langs de weg sleutelen is niet erg, maar als dit 4 keer op een dag moet is de lol er snel vanaf.


Het plan is om tussen 15 augustus en 4 september weg te gaan. Waarschijnlijk gaan we in groepjes van 3 of 4 man rijden en spreken we af om s'avonds elkaar weer te zien in een vantevoren afgesproken dorpje. Daar kunnen we dan bij een boer aankloppen met de vraag of we bij hem in het weiland mogen overnachten, of we zoeken een camping op.
Het lijkt er nu op dat we van Enschede naar Calais rijden en daar de autotrein pakken. Dan door London heen, natuurlijk die magische Swindon rotonde meepakkend. Naar Wales en uiteindelijk de boot vanaf Harwich naar hoek van Holland weer terug pakken.

Het liefst zouden we geen boten of treinen vantevoren willen boeken aangezien je op een vakantie als deze nooit precies weet hoe het gaat lopen. Zonder boeken zou vooral de boot een stuk meer gaan kosten, dus hier gaan we nog even naar kijken. Voor de autotrein van Calais naar Dover heb ik nog niet kunnen vinden hoe veel het meer gaat kosten wanneer je zonder boeken mee wil. Er wordt genoemd dat je dan een extra toeslag moet betalen, maar er staat nergens hoeveel. Weet iemand op dit forum daar iets over?
Wat betreft brommers moet je voor alle overtochten het motortarief betalen, dus wat dat betreft maakt het niks uit wanneer ik op motorkenteken over zou gaan.

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#9 Bericht door polite » 11 mar 2016, 18:17

Hoop dat ik even mag inhaken :roll: . Wat voor poedercoat gaan we dan voor?? Zijdeglans??? Heb hier namelijk nog een paar ori schermen liggen die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#10 Bericht door thomasmaas » 13 mar 2016, 21:31

polite schreef:Hoop dat ik even mag inhaken :roll: . Wat voor poedercoat gaan we dan voor?? Zijdeglans??? Heb hier namelijk nog een paar ori schermen liggen die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken.
Volgens mij heb je mij niet helemaal goed begrepen. Ik wil het niet gaan poedercoaten maar wellicht lakken met POR-15. Het is misschien minder mooi dan poedercoaten, maar dan weet ik zeker dat ik het nooit meer opnieuw moet behandelen. http://www.gratis-web.nl/Product/P230-R ... 473-ml/109 Voor lak is het duur spul, maar alsnog een stuk goedkoper dan poedercoaten en het gaat er nooit meer af.


Ik ben bagage tassen van het poolse bedrijfje 21'Brothers aan het overwegen. Waterdicht, duurzaam, goed te betalen en ik vind ze ook nog eens mooi. Deze review ziet er goed uit. Ik heb vooral voor ogen om ze op mijn XT350 te gebruiken, maar voor de brommervakantie zijn ze ook super geschikt. Ik kan met een vriend van mij meebestellen, dus verzendkosten vallen dan ook erg mee.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#11 Bericht door thomasmaas » 15 mar 2016, 16:43

Herschaalde kopie van 2016-03-14 14.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-14 14.jpg (151.1 KiB) 13613 keer bekeken
Gisteren middag ben ik maar eens begonnen met het blokje onder de brommer vandaan te halen. Wat gaat het toch ook eigenlijk makkelijk met zo'n brommer. Ik heb lekker rustig aan gedaan, en alsnog heb je hem binnen anderhalf uur los.
Herschaalde kopie van 2016-03-14 15.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-14 15.jpg (130.73 KiB) 13613 keer bekeken
In en uitlaat afgedopt en het blokje schoongemaakt met koudontvetter. Toch nog niet helemaal mooi.
Herschaalde kopie van 2016-03-14 16.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-14 16.jpg (149.13 KiB) 13613 keer bekeken
Dat is beter!
In z'n geheel maar even gestraald. Het blokje moet toch nog uit elkaar, dus ik ben niet echt bang wanneer er grid in komt.

Ik heb direct maar even gekeken of ik de achterbrug as eruit kon krijgen, maar dat viel niet mee. De spie'en zater bijzonder vastgerot. Na veel kruipolie en verhitting heb ik ze er uiteindelijk toch uit weten te meppen zonder al te veel gedoe.
Herschaalde kopie van 2016-03-15 16.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-15 16.jpg (150.82 KiB) 13613 keer bekeken
Ik heb vandaag ook mijn NOS remschoenen binnen gekregen. Asbest schijnt toch nog het beste te remmen. Volgens mij is mijn trommel ook niet helemaal fris meer, maar een draaibank waar de het hele wiel in kan heb ik niet staan. Demonteren heb ik ook niet echt zin in aangezien de spaken aan de naaf geklonken zijn.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#12 Bericht door hermanp » 15 mar 2016, 20:24

Asbest remt het beste, ruikt ook het lekkerste.
Er zijn forumleden die ook een compleet wiel kunnen uitdraaien.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#13 Bericht door thomasmaas » 16 mar 2016, 18:36

hermanp schreef:Asbest remt het beste, ruikt ook het lekkerste.
Er zijn forumleden die ook een compleet wiel kunnen uitdraaien.
Ik ga het denk ik eerst maar even met deze remschoenen proberen, indien ik nog niet tevreden ben dan hoor ik graag wie het uitdraaien voor mij kan doen.
Herschaalde kopie van 2016-03-15 21.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-15 21.jpg (126.3 KiB) 13545 keer bekeken
Gisteren heb ik de cilinder eraf getrokken, alles kwam mooi makkelijk los.
De slijtage lijkt mee te vallen. De hoonsporen zijn er wel een beetje uit gesleten, dus ik ben nog aan het peinzen wat ik met de cilinder ga doen. Zuiger en zuigerveren ga ik waarschijnlijk in ieder geval vervangen. In de oude zuiger zit ook geen boosterpoort en aangezien de cilinder dit wel heeft is het zonde om er geen gebruik van te maken. Ik heb over de cilinder dit topic gestart in het technisch gedeelte.
Herschaalde kopie van 2016-03-16 17.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-16 17.jpg (128.94 KiB) 13545 keer bekeken
Klein beetje koolaanslag, maar zeker te overzien.
Herschaalde kopie van 2016-03-16 14.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-16 14.jpg (139.24 KiB) 13545 keer bekeken
Kleine beschadiging aan de uitlaatpoort vanwege de ooit gebroken zuigerveer, maar aangezien het hier al 30.000km op gelopen heeft maak ik me hier geen zorgen over.
Herschaalde kopie van 2016-03-16 18.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-16 18.jpg (146.07 KiB) 13545 keer bekeken
Pitting in de kop, maar hier geld hetzelfde voor als de foto hierboven.


De krukas voelt nog heel goed. Geen small of big-end opwaardse speling te voelen, en krukaslagers voelen ook nog erg solide en soepel. Er zit natuurlijk wel een klein wat zijwaardse speling op de drijfstang/big-end, ik kan niet vinden wat dit officieel mag zijn. Tips?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mar 2016, 18:40

Speling axiaal stel je in volgens fabrieksspecificatie. Speling radiaal ( wat jij zijwaards of omhoog, omlaag voelt mag er niet in zitten)

Enzo

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#15 Bericht door thomasmaas » 03 mei 2016, 11:22

Het is alweer een tijdje terug dat ik hier iets geplaatst heb vanwege drukte met tentamens en de andere motoren. De Kreidler vordert natuurlijk wel rustig verder.

De cilinder heb ik naar een revisiebedrijfje in Hengelo gebracht waar ze de hoonsporen wat hebben opgefrist. Ze hebben nagenoeg geen materiaal weg gehaald maar de cilinder ziet er weer als nieuw uit van binnen. De NiCaSil wand is dus nog goed en hoeft niks aan te gebeuren. Ik heb hier echter geen foto van paraat.

Ik ga er wel een nieuwe zuiger in zetten maar heb een beetje moeite met de maat indexering voor de 44mm zuigers. Misschien dat iemand hier er wat van kan zeggen.
Mijn cilinder heeft een diameter van 43,99mm, ik zou dus een zuiger met diameter 43,96mm willen hebben zodat ik een zuigerspeling van 0,03mm heb.
Als ik bijvoorbeeld VHM zuiger op CNC-parts bekijk dan hebben ze hierbij aangegeven dat maat index B overeen komt met 43,96mm. Ik wil echter een wat simpeler zuigertje hebben dan deze zoals bijvoorbeeld deze Voskamp Meteor zuiger. Ik ben er echter al voor gewaarschuwd dat de indexering niet voor elk merk hetzelfde is.
Kan iemand mij vertellen hoe de indexering van Meteor overeenkomt met exacte maten?
Herschaalde kopie van 2016-03-22 20.jpg
Herschaalde kopie van 2016-03-22 20.jpg (145.58 KiB) 13259 keer bekeken
Ik heb het blok ook gesplitst en geïnspecteerd.
Eigenlijk ben ik niet veel gekke dingen tegen gekomen. De baklagers lopen niet helemaal lekker meer, O-ringen zijn versleten en de kunsstof kooi van de krukaslagers is op een aantal plekjes ingescheurd. Ik ga er dus voor om dit allemaal in de revisie mee te nemen. Ook ga ik ervoor kiezen om de Top Racing krukas te vervangen. Dit was natuurlijk nooit een echt kwalitative krukas dus hiermee bespaar ik me voor de komende 30.000km een versleten big-end lager.

Heeft iemand trouwens ervaring met deze lagerschaaltrekker voor de binnenkrukaslagers? Hij is erg betaalbaar in vergelijking met het andere gereedschap wat hiervoor te krijgen is maar ik betwijfel of je hiermee echt onder het lager kan komen. Het is toch wel fijn om de krukaslagers te kunnen demonteren mochten deze nog anders uitgeshimd moeten worden.
Herschaalde kopie van 2016-04-15 12.jpg
Herschaalde kopie van 2016-04-15 12.jpg (143.73 KiB) 13259 keer bekeken
In de koppelingshevel was een deuk gesleten door de stift. Deze heb ik volgelast en weer vlak geslepen.
Herschaalde kopie van 2016-04-19 13.jpg
Herschaalde kopie van 2016-04-19 13.jpg (164.28 KiB) 13259 keer bekeken
Herschaalde kopie van 2016-04-19 14.jpg
Herschaalde kopie van 2016-04-19 14.jpg (151.73 KiB) 13259 keer bekeken
Het gehele blokje heb ik zwart gespoten met hittebestendige lak. Eerst matzwart en daarna een hoogglans heldere laag eroverheen. Het geheel heb ik een uurtje in de oven gelegd om de lak uit te harden. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat houden.
De randen van de koelvinnen en de koppelingsdeksel ga ik weer tot het alluminium opschuren zodat je een mooi contrast krijgt.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Met Ellie naar Wales!

#16 Bericht door kreidler844 » 03 mei 2016, 11:52

Zuiger kan ik je leveren op exacte maat.

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Met Ellie naar Wales!

#17 Bericht door Thijs Leuven » 03 mei 2016, 15:56

Wat een zalig topic dit! Ik lees eigenlijk zelden meer op het forum (heb al een paar jaar geen Kreidler meer, na het halen van mijn motorrijbewijs overgestapt op klassieke motoren) maar dit ga ik in de gaten houden. :clap

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#18 Bericht door HVG86cc » 05 mei 2016, 17:15

Dit wordt een mooie special ben benieuwd .
Mvg Henk.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#19 Bericht door thomasmaas » 09 mei 2016, 19:06

kreidler844 schreef:Zuiger kan ik je leveren op exacte maat.
Ik heb je hier een PB over gestuurd.
Herschaalde kopie van 2016-05-03 20.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-03 20.jpg (78.84 KiB) 13065 keer bekeken
Mijn telefoon had niet echt zin om een scherpe foto te maken maar hopelijk is het alsnog goed te zien. De hoonsporen zijn in ieder geval weer netjes.
Ik heb de lak van de randen van de koelribben en de koppelingsdeksel afgevijld tot het alluminium. Ik zal hier binnenkort ook even een foto van plaatsen.
Herschaalde kopie van 2016-05-03 14.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-03 14.jpg (169.84 KiB) 13065 keer bekeken
De tassen van 21' Brothers waren net op tijd binnen om 5 dagen lang uitgetest te worden op de BMW in Luxemburg.
Ze zijn erg groot. Misschien wel te groot voor de Kreidler, ik denk dat ik in ieder geval het rekje mag gaan verstevigen. Verder ben ik er erg tevreden over, ze voelen stevig en duurzaam aan en zijn op vele soorten rekjes toe te passen.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#20 Bericht door thomasmaas » 12 mei 2016, 12:22

Herschaalde kopie van 2016-05-09 22.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-09 22.jpg (161.35 KiB) 12992 keer bekeken
Ik heb de lak van de randen van de koelvinnen afgevijld. Ik heb nog geprobeerd om het te polijsten, maar dit maakte de lak op de zijkant van de koelvinnen alleen maar dof en deed niet zoveel met de randen.
Herschaalde kopie van 2016-05-09 23.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-09 23.jpg (133.22 KiB) 12992 keer bekeken
De koppelingsdeksel heb ik ook afgevijld, dit keer met een wat grovere vijl om een soort van geborstelde look te krijgen. Niet alle groeven zijn helemaal parallel, maar ik ben toch blij met het resultaat.
Herschaalde kopie van 2016-05-11 17.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-11 17.jpg (162.56 KiB) 12992 keer bekeken
De koppelingsas waar ik een extra O-ring op wil monteren.
Herschaalde kopie van 2016-05-11 18.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-11 18.jpg (173.89 KiB) 12992 keer bekeken
Herschaalde kopie van 2016-05-11 19.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-11 19.jpg (123.14 KiB) 12992 keer bekeken
Het draaien van een extra groef voor de O-ring. Omdat de afsteekbijtel zo ver naar voren gemonteerd moest worden ging deze af en toe een beetje happen, maar niet met grote gevolgen. Op de laatste foto is de groef nog niet helemaal diep genoeg, dat is ondertussen wel zo.

Ik heb er ook maar een grote bestelling aan onderdelen uit gedaan. Volgende week heb ik aardig wat tijd, dus het plan is om dan weer het blokje in elkaar te zetten.

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#21 Bericht door pascal » 12 mei 2016, 14:55

Leuke topic.
Succes

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#22 Bericht door thomasmaas » 24 mei 2016, 09:49

Afgelopen week heb ik vrij veel tijd gehad om aan de Kreidler te sleutelen. De onderdelen zijn binnen, dus ik kon lekker doorpakken.
Herschaalde kopie van 2016-05-18 13.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-18 13.jpg (136.75 KiB) 12806 keer bekeken
Eerst heb ik alle onderdelen eraf gehaald en gestraald welke ik zwart wilde gaan lakken. Ik wil waarschijnlijk de blokhendels en het rekje ook nog een keer aanpakken, maar dat doe ik een andere keer.
Herschaalde kopie van 2016-05-19 13.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-19 13.jpg (155.24 KiB) 12806 keer bekeken
4 dagen en 2,5 lagen lak verder was dit het resultaat. Ik heb het gelakt met POR-15. Het is knetterhard spul maar vereist wel goede voorbereiding. Ik heb er uiteindelijk ook een aantal druipers ingekregen en ook nog wat oneffenheden door het hergebruiken van de kwast. In combinatie met de hoogglans die de lak heeft vallen deze minpuntjes wel op. Maarja ik heb deze brommer meer voor verbruik dan voor de mooi, dus ik kan er blij mee zijn dat dit de komende 20 jaar waarschijnlijk niet meer gaat roesten.
De onderste kroonplaat heb ik ook nog even een laagje lak gegeven, maar dit staat niet op de foto.
Herschaalde kopie van 2016-05-18 16.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-18 16.jpg (141.75 KiB) 12806 keer bekeken
Ondertussen alle lagers uit het carter gehaald met behulp van een verfschroeier.
Herschaalde kopie van 2016-05-18 17.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-18 17.jpg (126.26 KiB) 12806 keer bekeken
De krukaslagers zaten lekker op hun plek, dus ik heb even een "special" tool gemaakt. Hiermee kon ik de lagers stukje voor stukje eruit hefbomen. Elke keer dat ik weer een millimeter verder was kon ik er een karosserie ring onder schuiven om de hefboom iets op te hogen, op deze manier hoefde ik ook niet in het alluminium van het carter te wrikken.

Hierna heb ik het de nieuwe lagers in de vriezer gegooid, en het carter met de schroeier weer verhit. De nieuwe lagers kon ik er gemakkelijk in laten vallen. Met nog een paar tikken van de hamer zaten ze op hun plek.
Herschaalde kopie van 2016-05-18 18.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-18 18.jpg (168.59 KiB) 12806 keer bekeken
De krukaslager-trekker die normaal gebruikt wordt om de krukas uit te shimmen heb ik niet, en vind ik eigenlijk ook te duur om zelf te kopen. Daarom heb ik op een andere manier geprobeerd om de lagers van de krukas af te trekken. Ik heb de eerdergenoemde lagerschaaltrekker besteld. In combinatie met een poelietrekker kon ik de lagerschalen eraf trekken zonder erge beschadigingen.
De krukaslagers heb ik ook met de vriezer en schroeier gemonteerd net zoals de lagers in het carter.
Herschaalde kopie van 2016-05-18 22.jpg
Herschaalde kopie van 2016-05-18 22.jpg (172.87 KiB) 12806 keer bekeken
Het meten van de axiale speling van de assen. Tot mijn verbazing bleek de krukas te weinig speling te hebben (0,02mm) ookal heb ik de lagers zonder shims gemonteerd. Ik heb de lagers uiteindelijk nog even flink aangehamerd, en hiermee kwam ik op een speling van 0,04 mm (perfect dus).
De andere assen ook mooi uitgeshimd. Bij bijna alle assen moesten er een aantal shims bij ten opzichte van hoe het voor de revisie was.


Met dank aan Wietse (kreidler844) heb ik een zuiger van de juiste maat binnengekregen. Ondertussen zit de brommer voorlopig weer bijna in elkaar, maar hier heb ik nog geen foto's van gemaakt.
Ik zie alweer uit naar het eerste proefritje!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 mei 2016, 17:53

Misschien een tip voor een volgend keer. De binnenlagers verwijder je eigelijk NIET met een hefboom tooltje omdat je dan de 0,05 mm passing beschadigd. Je hebt wel een verfstripper gebruikt maar het moet best heter.

En uitklokken van de assen doe je ZONDER keerringen.

Enzo
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (184.33 KiB) 12776 keer bekeken

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#24 Bericht door thomasmaas » 25 mei 2016, 01:47

Bedankt voor de feedback, Enzo.

De verfstripper maakte hem heet genoeg. Ik heb de IR-thermometer er meerdere keren opgezet en deze gaf zeker 180°C aan. Aan de temperatuur lag het dus waarschijnlijk niet.
Met de hefboom heb ik geen contactvlakken geraakt, ook heb ik het lager nauwlijks scheef gewrikt. Ik weet dus haast wel zeker dat de passing nog wel goed is.
Ook het uitklokken snap ik niet helemaal waarom dit volgens jou/de duitse handleiding zonder keerring moet. De keerring zal voor wat weerstand zorgen, maar voor de uiteindelijke uitslag zal het geen effect hebben als je er genoeg kracht op zet.

Er zijn punten waarop erg secuur gewerkt moet worden, maar gewoon de gevestigde regeltjes naleven zonder erbij na te denken ben ik niet zo van. Ze geven een goede leidraad, en ik zie het nut er zeker van in. Waarschijnlijk bouw ik deze brommer met andere princiepes en intenties dan de meeste specialisten hier, en dit zorgt ervoor ze net iets anders in elkaar steekt dan hoe het graag gezien wordt. Ik denk echter dat het compleet zal voldoen aan mijn verwachtingen, en ik er dus tevreden mee zal zijn.

De tijd zal het leren. Ik heb er in ieder geval een leuke hobby aan net zoals jullie allemaal.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mei 2016, 06:15

Het gevoel van draaien met de hand ben je kwijt. Ook vind de lip van de keerring het niet zo fijn om steeds gemonteerd en gedemonteerd te worden.
Het carter sluit nu eenmaal makkelijker zonder. Als je pech hebt ben je nu eenmaal niet met 1 keer meten klaar.

Ook ben ik voorstander van een dun kwetsbaar alu carter compleet en gelijkmatig te verwarmen ipv van zeer plaatselijk ivm krom trekken.

Enzo

Plaats reactie