Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#176 Bericht door bertRS » 15 apr 2016, 16:23

Gisteren ook de met de RMC-S overgestapt op Triboron en inmiddels een 50km gereden.
Loopt er verder goed op en bougie kleurt mooi lichtbruin.
Wel stationeer iets bij gesteld (hoger) omdat hij nadat hij lekker warm was soms uitviel als je moest stoppen. Komende weken zullen er nog wel wat kilometers volgen!

Groet Bert

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#177 Bericht door tet » 15 apr 2016, 19:36

Ik wilde ook overstappen op triboron,voor de brommer maar ook voor mijn veteraanmotoren maar toen gebeurde dit.....
Voor mijn Terrot 250cc 1925 motorfiets moet ik ook olie door de benzine mengen,het is tenslotte een tweetakt :mrgreen:
Hier moet vanwege de fabriek origineel 1;11 gesmeerd worden,ja je leest het goed 1;11 crying
Nu dacht ik dat met de veel betere huidige olie het wel wat minder kon.
Helaas pindakaas dat kan dus niet...............
Ik zal uitleggen waarom,ik heb het blok gedemonteerd en kwam erachter dat de krukas niet in lagers draait maar in bronzen bussen,ook zitten er geen keerringen in.
Dit houdt in dat er dus valse lucht zou worden aangezogen via de krukas"lagers"
Om dit te voorkomen werd er dus heel vet gesmeerd,de olie zorgt voor de afdichting :ugeek:
De bronzen bussen zijn ook niet spelingsvrij,dat kan niet want de krukas heeft 0.5 mm slingering wat niet gericht kan worden omdat de bigend pen gewoon een pen is met schroefdraad op de uiteinden en de wangen met moeren tegen de stuit in de pen worden getrokken.
Ik heb het blok inmiddels weer in elkaar gezet met wat olie in de bussen en het toen afgeperst.........laat de olie het nou nog redelijk afdichten ook thumbup
De smering van de terrot gaat dus gewoon 1;11-1;15 worden.......
Maar nu zat ik te denken........in onze brommers zitten lagers en keerringen dus daar hoef je niet 1;11 te smeren,allleen hou er wel rekening mee dat je met minder smering,zoals bijv.triboron 1;100,de keeringen ook minder olie krijgen en sneller zullen slijten met als gevolg valse lucht.........wat daar de gevolgen van kunnnen zijn hoef ik niet meer uit te leggen toch?
Denk er maar eens over na,de betere olie of welk wondermiddel dan ook kan het gebrek aan afdichting niet opvangen,dat is alleen een kwestie van volume scared
René

__________

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#178 Bericht door midde » 15 apr 2016, 21:30

Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#179 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 apr 2016, 21:33

midde schreef:Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.

Gr Thijs
Smeren van metaal is anders dan smeren van kunststof lijkt mij.

Maar die sneeuwscooters zijn toch niet over 1 nacht ijs gereden :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#180 Bericht door midde » 15 apr 2016, 21:48

Als triboron zich hecht aan alle metalen delen en dus ook de kruktappen zit het ook bij de keerringen.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#181 Bericht door tet » 15 apr 2016, 22:51

Ik ben er van overtuigd dat triboron goed smeert voor wat betreft de wrijving net als olie 1;50 doet,alleen qua volume is 1:100 de helft.
In het geval van iets versleten keerringen zou het dus minder afdichten als 2 x zoveel olie doet.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat versleten keerringen gebrek aan onderhoud zijn en vervangen moeten worden,bijna niks kosten en weet ik wat meer maar ik vind het iets om over te denken.
Wat ik mij ook afvraag is of het effect heeft op de afdichting van de zuigerveren..............
Toen ik mijn racers 1:25 smeerde met a747 en later 1:40 a747 probeerde was er op de bank vermogensverlies,ik schreef dat toendertijd toe aan de verminderde smering(dus zwaarder lopen)maar het kan ook met compressieverlies te maken hebben gehad,helaas is dat niet gemeten dus zekerheid zal ik nooit hebben.
Misschien is er een techneut die hier antwoord op heeft?
René

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#182 Bericht door tet » 15 apr 2016, 22:53

midde schreef:Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.

Gr Thijs
Thijs ik bedoel niet dat het niet voldoende zou smeren,alleen maar dat er minder olie(lees triboron) zit om eventuele speling af te dichten.
René

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#183 Bericht door midde » 16 apr 2016, 08:54

Ik begrijp jou. Het gaat niet alleen om de smerende werking maar ook gewoon om de olie zelf.

Gr

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#184 Bericht door Jekihero » 16 apr 2016, 09:09

Olie doet meer dan smeren, het acroniem "koegras" hebben we vroeger geleerd.
Koeling
Geluiddemping
Reinigen
Afdichten
Smering

Triboron zal ongetwijfeld niet op alle vlakken identiek scoren.
De ervaring zal t ons leren.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#185 Bericht door nozems » 16 apr 2016, 09:59

Ik lees alweer beren op de weg. Vwb onze Kreidlers maak ik me daar niet zon zorgen over, en als je nog in 1965 bent blijven hangen blijf dan vooral 1op20 smeren, de rode loper zal overal voor je uit lopen en iedereen zal je met open armen ontvangen:)

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#186 Bericht door tet » 16 apr 2016, 16:21

nozems schreef:Ik lees alweer beren op de weg. Vwb onze Kreidlers maak ik me daar niet zon zorgen over, en als je nog in 1965 bent blijven hangen blijf dan vooral 1op20 smeren, de rode loper zal overal voor je uit lopen en iedereen zal je met open armen ontvangen:)
Wat een stomme reactie...........
Ik kaart iets aan wat te overdenken valt bij het gebruik van een nieuw product wat gemaakt is om een moderne tweetakt te smeren.
Ik denk niet dat de fabrikant van triboron er rekening mee heeft gehouden dat het ook in antieke tweetakten gebruikt gaat worden,en dan bedoel ik niet alleen kreidlers maar ook andere brommertjes en motoren die veel simpeler en goedkoper gebouwd zijn als kreidlers en gewoon de massa aan olie nodig hebben.
En maak je niet bezorgd dat ik in 1965 ben blijven hangen,het is nog veel erger..........ik ben in de jaren 20-30 blijven hangen met de motoren en ik ga geen 1:20 maar 1:11 smeren :mrgreen:
En ja,de rode loper ligt uit en overal waar ik kom met deze stoomfietsen wordt ik met open armen ontvangen en zelfs gevraagd,voor machines van bijna 100 jaar oud gelden geen milieu bezwaren bij de gewone bevolking.op een paar treehuggers na vind iedereen het oké.
René

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#187 Bericht door rs-r » 16 apr 2016, 20:49

Omdat ik morgen wellicht weer een flinke rit zal maken, heb ik vandaag eens mijn cilinder gedemonteerd om de hoeveelheid smeerolie te bekijken in het drukcarter.
Lijkt mij toch dat de hoeveelheid Triboron goed aanwezig is voor maar 1/100 te smeren..
Bijlagen
IMG_8313.jpg
IMG_8313.jpg (60.43 KiB) 6085 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#188 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 apr 2016, 20:54

Mooi plaatje. Ziet er goed gesmeerd uit.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#189 Bericht door nozems » 17 apr 2016, 04:02

Rene mijn reactie sloeg niet op die van jou, als je het zo gelezen hebt is dat jammer. Maar hier en op fb is de discussie in volle gang over Triboron en als je dan leest hoe huiverig men is en dan ook vooral blijft hangen in het verleden... Tja. Dat er geen rekening mee gehouden is voor motoren uit het jaar kruik dat is iets om over na te denken. Zelf moet ik het ook nog waarmaken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Zelf viel mij juist op dat ik meer vermogen heb (iets dan) met de 1op100 menging.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#190 Bericht door nozems » 17 apr 2016, 04:12

De foto van Rsr is ook een indicatie dat het smeermiddel voldoende aanwezig is:)

Kijk dat je het niet snel in een racer zal doen snap ik, racen doe je onder gecontroleerde omstandigheden, en dan heb je juist liefhebbers langs de kant staan voor de geur en het geluid, maar met je brommer of rs buiten het cicuit om hoef je op 0,0 symphatie te rekenen met je tweetakt hobby, en dan is Triboron een mooie uitkomst.

Hoe alles zich op lange termijn gaat houden met Triboron of dat je er ook hoogtoerige Kreidlers met kunt smeren, ik heb werkelijk geen idee maar ik denk niet dat wij hier het wiel daarover opnieuw uitvinden.

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#191 Bericht door tet » 17 apr 2016, 12:01

nozems schreef:Rene mijn reactie sloeg niet op die van jou, als je het zo gelezen hebt is dat jammer. Maar hier en op fb is de discussie in volle gang over Triboron en als je dan leest hoe huiverig men is en dan ook vooral blijft hangen in het verleden... Tja. Dat er geen rekening mee gehouden is voor motoren uit het jaar kruik dat is iets om over na te denken. Zelf moet ik het ook nog waarmaken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Zelf viel mij juist op dat ik meer vermogen heb (iets dan) met de 1op100 menging.
Oké....prima :mrgreen:
Ik denk ook dat het in een kreidler geen kwaad kan en misschien zelfs beter is.
Ik weet ook niet of het verschil maakt v.w.b.de zuigerveer afdichting,als je de foto van rsr ziet lijkt het genoeg te zijn.
Ik ga het zeker in de Yamaha fs1 ook proberen,net als een kreidler is deze ook redelijk modern qua motorblok duis dat zal ook wel goed gaan.
Maar voor de veteranen is het dus duidelijk niet aan te raden,niet vanwege de smering van cilinder en zuiger maar voor de rest,deze neanderthalertechniek heeft gewoon het volume nodig :lol:
In mijn racers gebruikte ik trouwens buiten castrol a747 ook altijd TSL,ook modern spul maar uitstekend eigenschappen voor wrijvingsvermindering.
René

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#192 Bericht door kreidler844 » 17 apr 2016, 12:13

Ach jongens toch.... er zijn gevallen dat het niet kan, bijvoorbeeld oude Villiers blokken voor de rest moet iedereen het zelf weten. Foto van een gedemonteerde cilinder met meuk in de zuiger zegt mij niks, je moet kijken naar de smering in de lagers, vooral het big-end. Voorlopig krijgt dit goedje van mij het voordeel van de twijfel, ik gebruik het niet maar wie weet wordt dit anders.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#193 Bericht door Caspar » 17 apr 2016, 16:50

Ik heb er alle vertrouwen in dat het voldoet in een redelijk moderne tweetaktmotor zonder oliepomp.
Maar ik kijk nog even de kat uit de boom als jullie het goed vinden ;-)
Het vervuild i.i.g. de ingewanden minder dan Castrol a747.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#194 Bericht door kreidler844 » 17 apr 2016, 17:26

A747 is totaal ongeschikt voor straatgebruik, voor racedoeleinden goed.

Brandstof met A747 is zeer beperkt houdbaar.

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#195 Bericht door parid001 » 17 apr 2016, 17:32

hoe lang wietse?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#196 Bericht door kreidler844 » 17 apr 2016, 17:42

parid001 schreef:hoe lang wietse?
ongeveer 1 maand

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#197 Bericht door parid001 » 17 apr 2016, 17:46

dus een wintertje laten zitten is niet best
nieuwe benzine met 747 of extra erbij voegen?

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#198 Bericht door tet » 17 apr 2016, 18:11

kreidler844 schreef:
parid001 schreef:hoe lang wietse?
ongeveer 1 maand
Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#199 Bericht door kreidler844 » 17 apr 2016, 18:54

tet schreef:
kreidler844 schreef:
parid001 schreef:hoe lang wietse?
ongeveer 1 maand
Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.
De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#200 Bericht door tet » 17 apr 2016, 20:26

Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.[/quote]

De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.[/quote]

Waar baseer je dit op?
Ik heb de benzine met a747 die ik over had na het raceseizoen(eind september)gewoon bewaard tot het volgende seizoen eind april,even goed schudden en gewoon zonder problemen gebruikt........

Plaats reactie