"Veertig is voor ons te langzaam" - Nootdorpers racen met opgevoerde brommers over de snelweg

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

"Veertig is voor ons te langzaam" - Nootdorpers racen met opgevoerde brommers over de snelweg

#1 Bericht door Maarten » 23 mei 2016, 19:45

Nootdorpers racen met opgevoerde brommers over de snelweg

"Veertig is voor ons te langzaam"

Door Robert Das
Artikel aangeleverd en gescand door: Stephan de R.


Nootdorp - In het zo vriendelijk ogende Nootdorp heeft zich een nieuwe rage ontwikkeld. Regelmatig wordt de gemeente opgeschrikt door een groepje snel voorbijschietende bromfietsers, die op weg zijn naar de rijksweg.
Een hoop rook en lawaai wordt uitgehoest door brommers, omgebouwd tot racemonsters. Met snelheden van wel 130 kilometer per uur razen ze over de rijksweg,
vaak onverzekerd en als het 'moet' tegen het snelverkeer in...
Zo uit de winkel loopt een brommer meestal niet harder dan veertig kilometer per uur.
"Dat is veel te langzaam. Je gaat toch geen veertig met zo'n ding rijden," zegt één van de Nootdorpers. "Het kan veel sneller, en een brommer opvoeren is heel eenvoudig."
Daar begint het dan ook meestal mee. De brommers worden dusdanig omgebouwd, dat ze veel harder kunnen rijden dan de veertig kilometer die de wet toestaat.. Een grotere cilinder, grotere carburateur, expansie-uitlaat, soms een extra vijfde versnelling en een andere tandwielverhouding leiden al gauw tot voor brommers ongekend hoge snelheden.
„Er zijn echt weinig jongens die hun brommer niet opvoeren. In Delft zie je veel Honda's al gauw 80 kilometer rijden. Wij doen het nog een beetje beter.
Onze brommers halen meestal wel 120 tot 130 kilometer per uur", wordt zelfs met trots beweerd.


Afbeelding
• 'Sporten' over de rijksweg, het liefst met 130 kilometer per uur en soms tegen het autoverkeer in...

"Sporten"

Het gaat om een groepje van ongeveer tien Nootdorpers in de leeftijd van 16 tot 20 jaar, die zich regelmatig bezighoudt met wat zij "sporten" noemen. Als
het weer het toelaat en een paar jongens zich hebben verzameld, snelt het stel op de opgefokte bromfietsen over de Brasserskade in de richting van Delft.
Voorbij de vliegbasis Ypenburg rijden ze zo hard mogelijk via rijksweg 13, een stukje rijksweg 4, langs de nieuwe "fly-over" bij Leidschendam, en via rijksweg 12 weer terug naar Nootdorp.
"Als politieagent moet je proberen met de normale stoptekens (hand opsteken, verlicht stopteken op surveillancewagens) de bromfietsers tot stilstand te brengen, dat is de enige methode," stelt adjudant W. Vermeulen, korpschef van de politie in Pijnacker. "Rijdt hij echter door, dan zul je het op andere manieren moeten proberen. De vraag is dan hoever je dan kan gaan. Je kunt naast de brommer gaan rijden en hem met 100 kilometer per uur beetpakken. Of je moet hem dusdanig de weg afsnijden dat hij niet meer verder kan. Het zijn allemaal mogelijkheden, maar wel heel gevaarlijk."

Rijksweg

In de meeste gevallen weten de Nootdorpers aan de politie te ontkomen. De surveillancewagens, meestal rijdend op gas, blijken niet snel en wendbaar genoeg
om de brommers te kunnen bijhouden. Ook bij het rijden op de rijksweg hebben de Nootdorpers iets bedacht om de snelle Porsches van de rijkspolitie van zich af te schudden. „Op de rijksweg begin je natuurlijk niets tegen zo'n auto. Ze zijn altijd sneller dan brommers. Wat we doen, als we door een Porsche op de hielen worden gezeten, is snel remmen en tegen het verkeer in terugrijden. Dat doet de politie nooit met een auto en dan ben je ze kwijt."
Dat spookrijden gebeurt meestal over de vluchtstrook. Het is echter ook al gebeurd, geven de betrokkenen zelf toe, dat ze het presteren tussen vangrail en derde rijstrook terug te rijden. En dat meestal zonder verzekering....
Tot dusver zijn er gek genoeg nog geen ernstige ongelukken gebeurd ten gevolge van dit opzienbarende rijgedrag. "Ja, ik ben natuurlijk wel eens met 110 km onderuit gegaan, maar dan stond ik meteen weer op. Ik hield er meestal niet meer dan een paar schrammetjes aan over," lacht één van de Nootdorpse jongens.

Beslag

Niet iedereen van de groep Nootdorpers doet zo lacherig.
Twee weken geleden moest de eerste zich verantwoorden voor zijn daden, tegenover de kantonrechter in Delft. Een wilde achtervolging door de politie in Pijnacker liep voor hem zuur af. De kantonrechter achtte het noodzakelijk beslag te leggen op de brommer en de 19-jarige bestuurder te veroordelen tot een boete van 250 gulden. De Nootdorper is inmiddels in hoger beroep gegaan, vanwege de hoge waarde van de brommer (ca 4.000 gulden).
"De officier van justitie is van mening dat mensen die met opgevoerde brommers rijden behalve het te hard rijden ook het in gevaar brengen van het overige verkeer ten laste moet worden gelegd," aldus adjudant Vermeulen van de rijkspolitie in Pijnacker.
"Bromfietsen zijn er niet voor gemaakt om 130 kilometer per uur te rijden. Opgevoerd zijn ze een gevaar op de weg. Het frame is te zwak, de remmen kunnen de hoge snelheden niet aan en de hele brommer is bovendien niet gekeurd om zo hard te rijden. Wil men dat wel, koop dan een echte motor of haal een kenteken en laat de brommer als motor keuren bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Dan kun je zo hard rijden als je wil."


Politie: "Oplossen door te praten.."


Motorvermogen

Eén van de Nootdorpse jongens weet de brommers feilloos op te voeren en af te stellen, hetgeen niet verboden is. Oude, versleten cilinders tovert hij om in een "nieuwe" met een grotere inhoud, wat meer motorvermogen en dus een snellere bromfiets oplevert. Vroeger snelde hij ook met bromfietsen over de weg, in de tijd dat hij nog geen rijbewijs had. Even een rondje over de rijksweg en dan gauw weer naar huis.
Hij trekt een stoffige deken van een racebrommer met een bijzonder gestroomlijnde vorm: racekuip, licht buizenframe en een heel groot motorblok.
"Tegenwoordig heb ik m'n rijbewijs en een verzekerde motor. Nu race ik eigenlijk niet zo veel meer. Ik houd me vooral bezig met het opvoeren van de brommers voor de jongens. Toch ging ik vroeger vaak de weg op en dan met deze motor. Daar heb ik wel snelheden van 140 kilometer per uur mee gehaald, vertelt de Nootdorper trots.
De betrokkenen moeten flink wat geld steken in hun "hobby". Het verhoogde benzineverbruik daar gelaten, moet al gauw rond de vijfhonderd gulden op tafel gelegd worden om een brommer op te voeren. Verschillende Nootdorpse jongens hebben echter wel vijfduizend gulden aan hun tweewieler uitgegeven. "Iedere keer zet je er weer wat nieuws op. En elke keer een beetje maakt al gauw dat je voor duizenden guldens aan je brommer verbouwt."

Alleen Nootdorp

Volgens de Pijnackerse politiechef gebeurt het op deze manier omgaan met brommers alleen in Nootdorp.
Het zijn zonder meer vakmensen in het opvoeren. Mensen komen uit de hele streek naar Nootdorp om daar hun brommers te laten nakijken en opvoeren, en als hobby kan ik me voorstellen dat het best leuk is. Maar je komt op gespannen voet te staan met de wet. Als de politie dan optreedt is dat niet leuk. Het gevolg is meestal dat een brommer dan in beslag wordt genomen, en dat kost de bestuurder meestal honderden, zo niet duizenden guldens. En dat is vervelend.

Een politieman kan natuurlijk bepalen of hij er wat aan doet of helemaal niets. Kijk, overal worden brommers opgevoerd,
maar als het zulke vormen begint aan te nemen dat zelfs de burgerij klaagt: hé, doe je daar nog wat aan, dan moet er zeker worden ingegrepen," aldus adjudant Vermeulen.
De Pijnackerse politie beschikt sinds twee jaar over een motorfiets, die ingezet kan worden om snelle bromjongens met gelijke middelen te bestrijden.
Vermeulen wil echter zo min mogelijk gebruik maken van de motor.
"Kijk, het is natuurlijk in de eerste plaats een terreinmotor, die niet bestemd is om over de weg te rijden. In de zandheuvels bij Nootdorp wordt regelmatig gecrosst en daar wordt hij vooral ingezet. Maar de motor kàn natuurlijk wel over de straat, en dan toont-ie z'n goede kwaliteiten: snel, wendbaar en de bestuurder heeft een goed contact met het publiek. Als het nodig is, gebruiken we 'm natuurlijk wel bij bromfietsacties. Met een fiets valt weinig tegen een brommer te beginnen.
In de wet staat onder meer dat een brommer een fiets met een hulpmotor is, waarvan de motor een cilinderinhoud van minder dan 50 cc moet hebben. Je moet dus ten alle tijde met een brommer kunnen fietsen. De Nootdorpers bouwen de brommers echter dusdanig om, dat niet meer van een brommer gesproken kan worden. De trappers maken plaats voor "steps": vaste voetsteunen op de brommer, waardoor fietsen niet meer mogelijk is.
Ook de cilinderinhoud word vergroot. Een beetje bromfietshandelaar verkoopt grotere cilinders met bijbehorende zuigers en grotere carburateurs voor een paar honderd gulden. Zij mogen het wel verkopen, de 16-jarige bromfietser mag het spul ook op zijn brommer zetten, maar hij mag er dan niet meer de straat mee op.

Afbeelding
• Adjudant W. Vermeulen van de rijkspolitie in Pijnacker:
"Niet heel agressief klopjachten en bromfietscontroles gaan houden".



Vol gas

De Pijnackerse politiechef: "Een maand geleden geeft een politieagent in Pijnacker een stopteken aan een 16-jarige bromfietser. In plaats van te stoppen geeft de jongen vol gas, de agent kan niet meer wegspringen en wordt vervolgens finaal onderuit gereden. En dan zeg ik, de bestuurder van de bromfiets is hier te ver gegaan. Achteraf zegt de jongen ook, dat-ie dat nooit had mogen doen. Ik heb geen idee waarom ze dit doen. Misschien is het nog een gebrek aan gevoel voor verantwoordelijkheid. Als ze op een normale manier met hun voertuig om zouden springen, was er niets aan de hand. Maar het is net dàt beetje meer, waardoor de verkeerssituatie ernstig in gevaar wordt gebracht"
"Een manier om dit probleem op te lossen, is niet heel agressief klopjachten en bromfietscontroles te gaan houden. We moeten een opening creëren, net als we indertijd met de "raadhuispleinjeugd" hebben gedaan. In een gezamenlijk gesprek horen we graag klachten over het politieoptreden en hoe we samen op een vriendelijke wijze tot een oplossing kunnen komen. Ik wil die Nootdorpse jongens best eens uitnodigen, om hierover te praten. En al kost het een avond, wat zou dat uitmaken. Nu kost het ons véél meer tijd en die jongens duizenden guldens als ze worden gepakt."
De Pijnackerse adjudant is bereid de eerste stap, om contact met de Nootdorpse bromjongens te leggen, te ondernemen.
Indertijd heeft dat met de "raadhuispleinjeugd", die omwonenden en winkeliers van het Pijnackerse dorpscentrum veel overlast bezorgde, ook zijn vruchten afgeworpen.
"Als er ergens problemen zijn praten wij daar graag over, want dit kan zo niet doorgaan."



==========================================



Weer brommers op rijksweg bij Nootdorp

Nootdorp - Op de rijksweg bij Nootdorp zijn opnieuw jongelui met met opgevoerde bromfietsen gesignaleerd. Deze melding kwam binnen van een automobilist , die maandagavond meldde dat hij twee bromfietsen had gezien, van wie er één bovendien zonder verlichting reed. Een wagen van de verkeersgroep Ypenburg kwam de jongelui echter niet meer op het spoor.



Afbeelding

.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2016, 21:39

Wat een verhaal in de krant. Eén ding weet ik zeker. Het is nooit gestopt. Alleen geen brommerplaatje voor 40Km/h meer.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#3 Bericht door Maarten » 23 mei 2016, 21:53

Ja, het is een heel verhaal, over de roemruchte historie van de Nootdorpse Kreidlers. In het artikel worden geen namen genoemd, maar het is inmiddels verjaard dus wie trapt af.... :-)
Ik denk de hoofdpersoon wel te herkennen...

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#4 Bericht door huib » 23 mei 2016, 22:09

prachtig stuk, had ik willen vinden!

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#5 Bericht door Jupke » 23 mei 2016, 22:16

Ja ik ben ook nieuwsgierig, wie was de tuner?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2016, 22:21

Jupke schreef:Ja ik ben ook nieuwsgierig, wie was de tuner?
Dat kan maar 1 iemand zijn. :lol: Piet de Boss.

Enzo

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#7 Bericht door stephan de r. » 23 mei 2016, 22:24

Ben blij dat ik dit krantenknipsel bewaard heb :wink:
Ik ben degene in het midden met de streep over mijn helm & inderdaad links Piet v/d Gaag.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#8 Bericht door Maarten » 23 mei 2016, 22:30

Bedankt Stephan!! Heb je nu vermeld, was ik ff vergeten. :oops:
Ik heb trouwens de meeste tekst overgetypt... 8)

Dus Piet vd Gaag links van jou op de foto?

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#9 Bericht door stephan de r. » 23 mei 2016, 22:43

Netjes gedaan Maarten :clap & inderdaad links naast mij Piet.

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#10 Bericht door huib » 23 mei 2016, 23:21

Ik wil naar de zolder van Stefan :D :clap :clap :clap

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#11 Bericht door Parlotti » 23 mei 2016, 23:44

Prachtig stukje nostalgie :lol: :clap
:wink: "Als je de geschiedenis niet kent, begrijp je ook de toekomst niet"

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#12 Bericht door Zatopek » 24 mei 2016, 11:12

Zeker een leuk stukje, denk dat Henk3Bakvoet ook mee zit te genieten :mrgreen:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#13 Bericht door nozems » 24 mei 2016, 12:03

Prachtig dit! Het geeft aan dat het al heel erg lang gebeurd, en nu nog steeds. Was Piet de enige die deze Kreidlers hun snelheid gaf, of waren er nog meer die de boel flink konden opvoeren?

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#14 Bericht door huib » 24 mei 2016, 19:57

Piet was de man ;-) ik weet van geen ander bij ons in de buurt dan..

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#15 Bericht door Maarten » 24 mei 2016, 20:03

Zandvoort:

30 Arthur Mooyman
29 Gart vd Bos
27 Hans Matla
26 Piet vd Gaag
25 Rene van Rijn
24 Pim van Leeuwen
23 Han Struik
22 John Boeman
21 Ruud vd Gaag
20 John Nesschoten
19 Marcel de Bruin
Bijlagen
pietclub30_arthur_mooyman-29_gart_vd_bos-27_hans_matla-26_piet_vd_gaag-25_rene_van_rijn-24_pim_van_leeuwen-23_han_struik-22_john_boeman-21_ruud_vd_gaag-20_john_nesschoten-19_marcel_de_bruin_148.jpg
pietclub30_arthur_mooyman-29_gart_vd_bos-27_hans_matla-26_piet_vd_gaag-25_rene_van_rijn-24_pim_van_leeuwen-23_han_struik-22_john_boeman-21_ruud_vd_gaag-20_john_nesschoten-19_marcel_de_bruin_148.jpg (81.82 KiB) 20168 keer bekeken

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#16 Bericht door rene albers 2takt » 24 mei 2016, 20:43

:clap :mrgreen:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#17 Bericht door Henk 3bakvoet » 24 mei 2016, 21:17

Mooi verhaal 8) doet me ergens aan denken.


Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#18 Bericht door Jan van Leeuwen » 24 mei 2016, 22:04

Kerstmis 1960.
Wij gingen dikwijls naar Nootdorp 't Wittepaard dansen. Toen reden wij altijd via Kostverlorenweg/ Wilsveen over de 2 Spoorweg overgangen vervolgens naar het Wittepaard 's avonds.

H. Veboom en ondergetekende wilde er overdag heen 2e Kerstdag.
Laten we over de snelweg A 4 gaan via de Oprit a/d Westvlietweg en bij de afrit Nootdorp er af over de
Rotonde nu Prins Clausplein. Dan zijn we veel sneller in Nootdorp zeiden we tegen elkaar.
Maar toen wij beneden a/d afrit aankwamen stond de Politie car achter ons -:( -;) wat nu dachten wij.
Jij Re af & ik Li af Oke.
Hans kreeg de Politie achter hem aan en ik ging Ri: Zoetermeer over het fietspad naast de A 12.
Ik ben toen door Zoetermeer weer via de Voorweg naar L.dam gerace't, mijn HMW Sprintmaster haalde
# ruim 76 Km.
Ik ben bij mijn vriend P.v Egmond in huis gekomen nadat ik de HMW in de schuur had weg gestopt.
Hij woonde op een Flat in de Nieuwstr: bovenste etage,van daar had ik uitzicht op ons huis.
Daar heb ik de Politie div: keren zien stoppen en kijken of ik thuis kwam,maar Jantje kwam niet.
Ik ben er tot 's avonds laat gebleven.
Daarna naar huis gegaan,moeder angstig waar heb jij de hele dag gezeten ? De hele dag Politie hier a/d
Deur gehad/geweest.
Ik de vlgnd:dag naar mijn baas Garage Dobbe a/d Stompwijkseweg 6 de Garage staat er nog !!
En ja hoor ik zag de Politie aankonen, ik vloog naar de Kelder waar mijn brommer stond en heb er alle
Auto dekens en vuile overals over heen gegooit en liep vrolijk de Gar: in.
Daar vroeg de politie waar ik was geweest. Oh ik ben naar Zandvoort geweest zij ik terwijl de andere agent naar de brommer liep te zoeken.
Mijn verhaal was geloofs waardig maar wel bevesigend. Ik heb de brommer daar enkeledagen laten staan. Tot dat de kust weer veilig was.

Maar H.Verboom zijn brommer was inbeslag genomen en moest hier voor Voorkomen.
Hij heeft een flinke Boete gekregen cijlinder en Race carberateur inbeslag genomen.

Dit was mijn Kerstverhaal anno 1960 van Jan de HMW man. Na een ritje over de A4 & A12.

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#19 Bericht door stephan de r. » 24 mei 2016, 22:15

En zo is het allemaal een beetje begonnen :lol:
Bijlagen
20150227_121443 (600x338).jpg
20150227_121443 (600x338).jpg (195.01 KiB) 19844 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#20 Bericht door Zatopek » 25 mei 2016, 09:50

Leuk topic! :clap

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#21 Bericht door pimvandongen » 25 mei 2016, 10:02

Leuk artikel!

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#22 Bericht door Bongers-70 » 25 mei 2016, 12:04

Leuk topic!

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#23 Bericht door Andy » 25 mei 2016, 12:26

Zeker leuke topic.... Maar nu ben ik wel benieuwd met welke uitlaten er werd gereden ??? Was homoet toendertijd er al met mooie uitlaten voor de wat snellere brommers.

Begin jaren 80 reed ik zelf met d. jager pijp, die presteerden het beste toendertijd. Heb er nog steeds 2 van liggen en een samba uitlaat, lijkt ook op d.jager uitlaat maar maakt meer geluid.
D.jager uitlaat heeft een duidelijke kenmerkende zware "brom" geluid.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#24 Bericht door nozems » 25 mei 2016, 13:02

Ik dacht Proma uitlaatjes? of had je die toen nog niet?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#25 Bericht door kreidler844 » 25 mei 2016, 16:37

Ik reed indertijd met een Fuego uitlaat en een Zeta SB cilinder die heel goed presteerden...

Plaats reactie