"Veertig is voor ons te langzaam" - Nootdorpers racen met opgevoerde brommers over de snelweg

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#26 Bericht door Parlotti » 25 mei 2016, 23:07

kreidler844 schreef:Ik reed indertijd met een Fuego uitlaat en een Zeta SB cilinder die heel goed presteerden...
Ik reed van 1972 tot 1975 altijd met een originele RS-uitlaat op mijn super Breitwand, want in mijn beleving was er geen betere pijp.
Tja :-k zijn de "ori"-uitlaten van nu minder of zijn de latere alternatieven beter?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#27 Bericht door Andy » 25 mei 2016, 23:31

Tja parlotti, is een goede pijp..................... Maar als je harder wilt dan 90, moet je toch aan de expansie pijp.

Andy,

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#28 Bericht door stephan de r. » 26 mei 2016, 09:28

Andy schreef:Zeker leuke topic.... Maar nu ben ik wel benieuwd met welke uitlaten er werd gereden ???

Andy,
In die tijd werd er door de snellere man gereden met een Jamacol uitlaat,zal eens kijken of ik daar nog een fotootje van heb :wink:

Steef

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#29 Bericht door kreidler844 » 26 mei 2016, 09:47

stephan de r. schreef:
Andy schreef:Zeker leuke topic.... Maar nu ben ik wel benieuwd met welke uitlaten er werd gereden ???

Andy,
In die tijd werd er door de snellere man gereden met een Jamacol uitlaat,zal eens kijken of ik daar nog een fotootje van heb :wink:

Steef
Fuego is de expansie uitlaat van Jamarcol

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#30 Bericht door nozems » 26 mei 2016, 09:52

Een Fuego heb ik nog weleens onder m'n Puch gehad.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#31 Bericht door kreidler844 » 26 mei 2016, 09:54

Volgens mij verbouwde Piet van der Gaag deze dingen voor zijn snelle sets.

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#32 Bericht door stephan de r. » 26 mei 2016, 13:38

stephan de r. schreef:
Andy schreef:Zeker leuke topic.... Maar nu ben ik wel benieuwd met welke uitlaten er werd gereden ???

Andy,
In die tijd werd er door de snellere man gereden met een Jamacol uitlaat,zal eens kijken of ik daar nog een fotootje van heb :wink:

Steef
Dit is hem :wink: was er ook in een zwarte uitvoering.
Bijlagen
Fuego ( jamacol uitlaat ).jpg
Fuego ( jamacol uitlaat ).jpg (19.12 KiB) 12480 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#33 Bericht door kreidler844 » 26 mei 2016, 13:44

mijn oude ligt hier nog wel ergens..

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#34 Bericht door Maarten » 26 mei 2016, 20:11

Absoluut, de door Piet omgebouwde Jamacol met de demper verder naar achter, die moest je hebben. Een lekker snerpend geluid. Deed het best goed.
Zwarte pijp met het chrome dempertje.
Tot Piet er achter kwam dat de Homoet pijp toch beter was. En toen moest iedereen die uitlaat! :-)

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#35 Bericht door Helmantel » 26 mei 2016, 21:53

Indrukwekkend, dat ze met redelijk eenvoudige middelen 130 haalden! Of was dat nog in de tijd dat een uur nog 80 minuten was? :mrgreen:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#36 Bericht door kreidler844 » 27 mei 2016, 08:39

Enthousiaste teller, voortschrijdend inzicht, bijziendheid, de wil is de vader van de gedachte... Er waren toen nog geen of weinig GPS-en om de echte snelheid goed te meten.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#37 Bericht door nozems » 27 mei 2016, 17:03

toch denk ik dat ze wel richting de 120km/h gingen, bedenk wel dat Piet het truukje goed en al vele jaren beheerst vwt de snelle 60ers als er dan ook nog puber/jonge jongens van 50kg op het zadel zitten kom je echt heel ver. Wat is sowieso leuk vind is dat het daar al heel veel jaren aan de gang is en dat een pvdg kreidler alom bekend is, het is dan ook gewoon een mooi en sportief model!

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#38 Bericht door pascal » 27 mei 2016, 17:09

nozems schreef:toch denk ik dat ze wel richting de 120km/h gingen, bedenk wel dat Piet het truukje goed en al vele jaren beheerst vwt de snelle 60ers als er dan ook nog puber/jonge jongens van 50kg op het zadel zitten kom je echt heel ver. Wat is sowieso leuk vind is dat het daar al heel veel jaren aan de gang is en dat een pvdg kreidler alom bekend is, het is dan ook gewoon een mooi en sportief model!
50kg?
Denk je dat ze toen niks te vreten hadden?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#39 Bericht door nozems » 27 mei 2016, 18:32

Kijk es naar die foto's? Het zal niet veel schelen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#40 Bericht door Maarten » 28 mei 2016, 11:08

Ik heb een keer met Piet dat ritje gereden (ca. 1988), zoals in het artikel beschreven, over het Prins Clausplein. Ik was daar totaal niet bedreven in, voor Piet was het uiteraard gesneden koek.
Enfin, vanaf het verkeersplein loopt het omlaag, en ik liggen er op achter de cockpit... in een poging Piet bij te houden haha. In de zesde versnelling, die had ik toen al, hoorde ik de motor alsmaar hoger in toeren gaan... zoemen... Toerenteller stond in de uiterste stand en de chrome snelheidsmeter stond op 130!
Niemand had in die tijd GPS.
Snelheden werden afgelezen op de teller of op de teller van een meerijdend voertuig zoals een auto.
Maar het zal best 120 zijn geweest. 8)

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#41 Bericht door Helmantel » 28 mei 2016, 13:01

Begrijp me goed, ik geloof graag dat die Kreidlers indertijd flink hard liepen. Ik zal wel gewoon jaloers zijn, omdat mijn brommer indertijd misschien net 90 haalde en de geplande RS nog steeds in onderdelen ligt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#42 Bericht door Maarten » 28 mei 2016, 22:56

Helmantel schreef:Begrijp me goed, ik geloof graag dat die Kreidlers indertijd flink hard liepen. Ik zal wel gewoon jaloers zijn, omdat mijn brommer indertijd misschien net 90 haalde en de geplande RS nog steeds in onderdelen ligt :mrgreen:
Aan de tandwielverhouding/toerental kan ook uitgerekend worden wat de topsnelheden waren.
De snelle mannen uit Nootdorp e.o. reden bij de snelle ritten met hun zuigergestuurde 60 cc'tjes ook in de kopgroep toen er wel gps was.
Maar je moet er wel voor werken hoor, als je 100 kilo weegt en rechtop zit, en niet weet hoe je dat ding in de powerband moet houden, haal je nog maar 90 km/uur. De berijder is in het voordeel als die klein is en niet zwaar, strak jasje aan... overal zoeken of er nog ergens te besparen is op (lucht)weerstand... opjagen tot de hoogste toerentallen, in de zuiging hangen...
De Kreidlers waren ook dusdanig zwaar vertand en hoogtoerig, dat die zesde versnelling niet zo vaak gebruikt werd, althans niet door mij. Wel door de echt snelle mannen ;-)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#43 Bericht door nozems » 29 mei 2016, 05:56

Het is mens en machine in harmonie dus. Soms hoor je mensen dat het dan geen kunst zou zijn met een zware vertanding erop, maar je motor moet het wel trekken dus waren die machientjes goed geprepareerd:)

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: "Veertig was voor ons te langzaam"

#44 Bericht door Jan van Leeuwen » 01 jan 2017, 16:35

Daarom voerde wij onze Brommertje,s op.Grote Dell "Orto,s en Snelle nokkenasje,s voor de Alpino,Demm
en Motom 4Takten. Deze haalde ruim 70Km+
Morini,s Itom,s en Alpino,s, Puch,s JLO en HMW,s waren de snellere 2 Takten. over 70Km soms wel 90 a
100+Km.
Kreidlers waren er nog nietbij wel hadden wij met vastlopers of overslaande motoren te maken,bougie,s
die te warm waren of veel te kleine sproeiers.
De 4 takten hadden last van zwevende kleppen o.a de Demmetje,s daar kwamen de stoterstangentje,s
z.g breinaalden naast de tuimelaartje,s te staan,dan was het stoppen afkoelen en de stoterstangentje,s
weer onder de tuimelaars duwen,want krom waren de klepje,s gelukkig niet wel hadden ze het zuigertje
geraakt.
De 2 takten kende grotere schade,s o.a een Kneller of Piper uitgelopen Bicend of gaatje in de zuigerkop.
Mijn HMW bleef gelukkig heel maar 2x een kromme kruktap vliegwiel zijde na de"montage van motor en krukas richten heb ik hem de 2e keer gericht in het blok met het vliegwiel er op.
Daarna geen last meer gehad,omdat ik met een Snerper uitlaat ging rijden Snelheid # 96 Km.
Met een koehoorn ging hij krom,vol uit in z'n 2e Versn:bij te hoog toerental.
Omdat de koehoorn wel toeren gaf maar geen vermogen meer in z'n 3e versn:dus bleef ik met een snerp
uitlaatje rijden.
Onze LEKOFA HMW van Jan Koerts behaalde ruim 105 Km met expansie uitlaat en # 10.500 t/min !!
Dit was in 1962/63. Met stroomlijn haalde hij over de 115Km !!
Er kwam wel politie kijken maar kregen geen bekeuring als ze je maar niet op de Openbareweg aantroffen
want dan was je het haasje.
Wat mij vele malen is overkomen,als gevolg hoge boete(,s).
Maar hierover later meer.
Jan & Jan de HMWmannen.
Bijlagen
PF_20110115_043.JPG
PF_20110115_043.JPG (81.24 KiB) 10070 keer bekeken
PF_20110115_039.JPG
PF_20110115_039.JPG (58.31 KiB) 10070 keer bekeken
PF_20110115_038.JPG
PF_20110115_038.JPG (33.98 KiB) 10071 keer bekeken
PF_20110301_122.JPG
PF_20110301_122.JPG (45.79 KiB) 10071 keer bekeken

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: "Veertig was voor ons te langzaam"

#45 Bericht door Jan van Leeuwen » 13 feb 2017, 20:39

Jan van Leeuwen schreef:Daarom voerde wij onze Brommertje,s op.Grote Dell "Orto,s en Snelle nokkenasje,s voor de Alpino,Demm
en Motom 4Takten. Deze haalde ruim 70Km+
Morini,s Itom,s en Alpino,s, Puch,s JLO en HMW,s waren de snellere 2 Takten. over 70Km soms wel 90 a
100+Km.
Kreidlers waren er nog nietbij wel hadden wij met vastlopers of overslaande motoren te maken,bougie,s
die te warm waren of veel te kleine sproeiers.
De 4 takten hadden last van zwevende kleppen o.a de Demmetje,s daar kwamen de stoterstangentje,s
z.g breinaalden naast de tuimelaartje,s te staan,dan was het stoppen afkoelen en de stoterstangentje,s
weer onder de tuimelaars duwen,want krom waren de klepje,s gelukkig niet wel hadden ze het zuigertje
geraakt.
De 2 takten kende grotere schade,s o.a een Kneller of Piper uitgelopen Bicend of gaatje in de zuigerkop.
Mijn HMW bleef gelukkig heel maar 2x een kromme kruktap vliegwiel zijde na de"montage van motor en krukas richten heb ik hem de 2e keer gericht in het blok met het vliegwiel er op.
Daarna geen last meer gehad,omdat ik met een Snerper uitlaat ging rijden Snelheid # 96 Km.
Met een koehoorn ging hij krom,vol uit in z'n 2e Versn:bij te hoog toerental.
Omdat de koehoorn wel toeren gaf maar geen vermogen meer in z'n 3e versn:dus bleef ik met een snerp
uitlaatje rijden.
Onze LEKOFA HMW van Jan Koerts behaalde ruim 105 Km met expansie uitlaat en # 10.500 t/min !!
Dit was in 1962/63. Met stroomlijn haalde hij over de 115Km !!
Er kwam wel politie kijken maar kregen geen bekeuring als ze je maar niet op de Openbareweg aantroffen
want dan was je het haasje.
Wat mij vele malen is overkomen,als gevolg hoge boete(,s).
Maar hierover later meer.
Jan & Jan de HMWmannen.
Bijlagen
Zwaantje.jpg
Zwaantje.jpg (70.42 KiB) 9385 keer bekeken

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#46 Bericht door gertje007 » 15 dec 2017, 20:04

Ik was zo enthousiast , geworden ,dat ik met mij TM en Aad bougie ,ook een keer mee geweest ben , ik werd helemaal stront gereden . Wat me wel bij gebleven is idat er een heel aardige man/ jongen was ,die achter mij bleef rijden , Ik vind dit gewoon , stoere mannen ferme taal . en met een hart van goud .

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#47 Bericht door Maarten » 08 dec 2018, 18:26

Huib schreef:19 november 2018

Beste heer Daane,

Mijn naam is Huib van der Ende en ben de beheerder van De rode Kreidler groep op Facebook. Wij rijden allemaal op een rode Kreidler dat zult u begrijpen. Dat is iets van vroeger wat is blijven hangen. Toen was dat voor ons een spannende of leuke tijd. Waar we herinneringen van delen. U snapt het wel denk ik. U komt daar ook in voor, wij kennen u uit dat verleden :-). Voor ons lang niet meer zo spannend als vroeger. Meer met een lach en vaak de verhalen waar we het trotst op zijn, gek wel. Nu zoveel jaar later zijn we nieuwsgierig hoe u terug denkt aan die tijd. Ons lijkt het leuk om u is te ontmoeten. Ik kan niet inschatten wat er toentertijd allemaal gebeurt is. Ik heb een herinnering dat u mij achterna kwam op de Puch maxi bij Aad van Leeuwen aan de Delftsestraatweg en dat ik het weiland ben in gerend. Uiteindelijk heeft u mij niet gevonden maar was wel de brommer kwijt. Weet u dat bijvoorbeeld nog? En zo zijn er velen onder ons. Mijn verhaal is een licht dingetje en er zullen andere zijn maar verder dan de opgevoerde brommer weet ik natuurlijk niet. U wel, maar stel dat u het interessant lijkt om ons nog weer is te ontmoeten. Bijvoorbeeld een Mels Kemp, om er maar 1 te noemen, als een soort reunie. Dan horen wij graag van u. U kunt ons verhaal bekijken op de groep. Bij de fotoalbums en de rode Kreidlers in onze regio staan ook interviews die ik gemaakt heb met de meeste nog steeds actieve rijders.

Wie weet vind u het wat. Ik denk dat u er ook wat aan heeft. U kunt me bellen mailen schrijven wat dan ook.

Vriendelijke groet,

Huib van der Ende
Delftsestraatweg 71
2645 AA Detfgauw
huibl@hotmail.com
0648252177


Dhr. Tjeerd Daane schreef: 23 november 2018

Dag Huib,

Wat een leuke brief en wat een leuke groep Kreidler liefhebbers en nee, ik kom niet voor een reünie naar Pijnacker. Het is ruim 35 jaar geleden en ik ben al 11 jaar met pensioen.
Ik bewaar zeker herinneringen aan mijn jaren in Pijnacker ( 1980 – 1990), goede, leuke, maar ook minder goede en minder leuke. Ik werkte als motoragent bij de verkeersgroep Den Haag in een groot deel van Zuid Holland in de jaren ‘70. Ik kwam tijdens een avonddienst als eerste aan bij een ongeval tussen twee bromfietser op het fietspad langs de prov. wel 22 in Bleiswijk. Die waren met hoge snelheid frontaal op elkaar gebotst. De bestuurder van de ene bromfiets, een jonge jongen, bleek te zijn overleden en de duopassagier van de andere bromfiets, een jong meisje, stierf onderweg naar het ziekenhuis. De bestuurder was zeer ernstig gewond. Voor mij als jonge beginnende agent was dit een uiterst traumatische ervaring. Je moet ouders ‘s avonds laat gaan vertellen dat hun zoon en dochter niet meer thuis komen. Gezien jullie leeftijden nu, kun je daar nu wat bij voorstellen.
Als diender in Pijnacker reed ik in het begin (1980) met een ULM (ultra licht motorvoertuig). Dit was een 70 cc DKW. Als ik plat over het stuur lag haalde het ding zeker 75 km per uur. Op het fietspad werd ik dan regelmatig ingehaald door jonge jongens op Zundapps en Kreidlers, die ongelovig omkeken of het wel een echte politieman was. Niet veel later kregen we op Pijnacker een 250 cc Honda off the road. Die kunnen velen van jullie zich nog wel herinneren. De top lag niet hoog maar hij accelereerde als de bliksem.
Opvoeren van bromfietsen vond ik niet zo erg, dat had ik zelf ook gedaan, maar als je in de club van Piet van der Gaag 75 of 80 km per uur reed was je echt een watje. Velen konden veel sneller dan 80 km per uur, zeker als Piet van der Gaag de bromfiets onder handen had gehad, want dat kon hij als geen ander. Het bekende rondje Veenweg – Rijksweg 12 – Brasserskade voor deze groep ging met snelheden van rond de 100 km/u. Vreselijk spannend voor jullie terwijl de adrenaline door je lijf giert maar niet alleen levensgevaarlijk voor de rijders zelf maar ook voor andere weggebruikers. Ook bromfietsers uit Nootdorp hebben ernstige ongelukken gehad of zijn dodelijk verongelukt.
Deze ervaringen maakte, dat ik (beroepshalve) iets anders tegen deze ‘sport’ aan keek dan de groep 16+ die op snelle bromfietsen reed. Ook werden in die tijd veel bromfietsen, voorals Kreidlers, gejat, gestript en weer doorverkocht. Gouden handel. Wat ik wel altijd zeer waardeerde was de sportieve houding van verreweg de meesten van jullie als er een ‘gepakt’ was. Het spoorde jullie aan om nog slimmer te zijn dan de politie en vaak lukte dat ook. All in the game.
Ik weet nog wel als ik jaren later met mijn vrouw boodschappen ging doen in de passage in Pijnacker, dat ik dan zo’n snuiter tegenkwam, inmiddels met vrouw en achter de kinderwagen en die in het voorbijgaan zei: “Ha Daane, weet je nog van vroeger?”. Zonder wrok en met een lach van herkenning op het gezicht.
En zo hoort het.
Het voorval dat ik jou achterna heb gezeten op de Delftsestraatweg kan ik me niet herinneren maar zoals je het beschrijft, zou het zo maar gebeurd kunnen zijn.
Ik vind het fijn dat je zo’n leuke nostalgische hobby hebt en dat deze hobby jullie bindt. Ik heb dat zelf met hardlopen, ik heb 8 marathons gelopen en ben al jaren atletiektrainer. Het contact met anderen houdt je jong.
Het gaat jullie goed.
Met vriendelijke groet
Tjeerd Daane
Friesland
Bijlagen
Dhr. Tjeerd Daane
Dhr. Tjeerd Daane
Dhr. Tjeerd Daane.jpg (36.23 KiB) 4155 keer bekeken
Brief aan Dhr. Daane
Brief aan Dhr. Daane
brief-aan-Dhr.Daane.jpg (44.01 KiB) 4157 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#48 Bericht door hermanngas » 08 dec 2018, 22:44

Dat moet geweldig voelen om zo een brief terug te krijgen van "oom agent" van toen.

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: "Veertig is voor ons te langzaam"

#49 Bericht door huib » 28 dec 2018, 19:29

Dat was zeker leuk om weer contact te hebben met deze toch wel bijzondere man. :-) Ik hoop stiekem dat hij toch naar de borrel komt. Wie weet. Huib

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Van onze correspondent van het Zuiderend

#50 Bericht door Maarten » 23 mei 2023, 10:35

Van onze correspondent van het Zuiderend

Bron: Mei Inoar - De Doarpskrante fan Suwâld, Maaie 2023, Jiergong 47 Nümer 5
Tekst: Tjeerd Daane

Van onze correspondent van het Zuiderend
Van onze correspondent van het Zuiderend
Tjeerd-Daane.jpg (164.5 KiB) 924 keer bekeken

Mei Inoar - De Doarpskrante fan Suwâld
Mei Inoar - De Doarpskrante fan Suwâld
Mei Inoar - De Doarpskrante fan Suwâld.jpg (95.8 KiB) 901 keer bekeken

Van onze correspondent van het Zuiderend

Brommer nostalgie

Zoals de lezers van de dorpskrant inmiddels wel weten, werkte ik in de jaren '80 bij de politie in Pijnacker - Nootdorp, toen nog rustige tuindersdorpen met ongeveer 17.000 en 5000 inwoners. Beide gemeenten zijn in 2002 samengevoegd en volgens de toekomstprognose zullen er in 2025 ongeveer 75.000 mensen wonen. Vergelijk dat eens met Burgum en Suwáld. De kans dat Afien en ik ooit teruggaan naar het westen van het land is dan ook zeer gering.

Opgevoerde bromfietsen

In ons dorp rijden sommige jongeren op opgevoerde bromfietsen. Dat was ook al zo toen ik in het westen werkte. Menige bromfietser maakte er in die tijd een 'sport' van om zeker 90 of 100 km/u te kunnen rijden. Dat een verzekering bij ongevallen vermoedelijk niet zou uitkeren, daar stonden die jonge jongens toen niet bij stil. Het werd alleen maar stoer gevonden om snel te rijden.
Tijdens mijn 8 jaar motordienst bij een verkeersgroep, heb ik veel ongevallen gezien waarbij opgevoerde bromfietsen waren betrokken. Bij een van deze ongevallen was ik als eerste ter plaatse. Twee opgevoerde bromfietsen waren op een fietspad in een flauwe bocht tegen elkaar gereden. Het was nacht en donker. De bestuurder van de ene bromfiets overleed ter plaatse en het meisje van 16, dat achterop de andere bromfiets zat, overleed in het ziekenhuis. De bestuurder zelf was levensgevaarlijk gewond.
Voor mij persoonlijk was dit voorval een traumatische ervaring. Toen ik van de verkeersgroep naar een landgroep ging, wat Pijnacker was, viel het me op dat er enorm veel bromfietsen waren opgevoerd. Er bestond in die tijd een groep jongeren die op bromfietsen van het merk Kreidler reden, die tegenwoordig "De Rode Kreidlergroep" wordt genoemd.
Het was voor de politie lastig om deze snelle rijders te controleren, want er tussenuit gaan bij politiecontrole was een soort sport geworden. Als het lukte om uit handen van de politie te blijven, leverde dit veel respect op bij de maten. Een rondje Nootdorp over de vluchtstroken van de rijkswegen 4, 12 en 13, met dik 100 km/u, plat over het stuur, was een zeer gewild rondje voor de mannen. In het begin had de politie Pijnacker de beschikking over een zogenaamde URM, een ultra licht motorvoertuig. Met deze 75 cc motor met kentekenplaat mocht je op de openbare weg. Het ding ging echter niet sneller dan ongeveer 70 km/u. De jongens op de opgevoerde bromfietsen keken meewarig om, als ze me op het fietspad met veel hogere snelheid voorbij reden.
We kregen echter de beschikking over een off the road motor, een Honda 250 cc die niet sneller kon dan 130 km/u, maar verschrikkelijk snel accelereerde. Voordat deze snelle jongens het in de gaten hadden, reed ik al naast ze en met het brede stuur van de motor konden ze er nagenoeg niet meer tussénuit. Een van de eerste bromfietsers wilde niet stoppen en reed via de berm een brede sloot in. Ik vond dat hij hiermee straf genoeg had en liet het er verder bij. De bromfiets was onder water verdwenen en de berijder stond tot zijn middel in de sloot beteuterd te kijken. Heel wat bromfietsers heb ik voor een technische keuring richting politiebureau laten rijden met forse boetes en soms inbeslagneming van onderdelen of zelfs de hele bromfiets tot gevolg.
Maar alle bromfietsers wisten waarom de controles waren, want ook in hun groep was er wel eens een tegen een boom gereden met fatale afloop.
Toen ik wegens promotie Pijnacker verliet, was er vermoedelijk niet een lid van deze groep die daar om treurde.
De 'Rode Kreidlergroep' nodigde mij al enige malen uit, om op een nieuwjaarsborrel in Nootdorp te komen om ouwe verhalen op te kunnen halen. Ik kon de boot nog steeds afhouden, totdat er een van hen, inmiddels een vader van middelbare leeftijd, mij voorstelde om met een paar man van de club naar Friesland te komen.
Ja, dat was wel even een dingetje. Deze vertegenwoordiger van de Rode Kreidlerclub verzekerde me, dat er in de groep enkel met waardering en respect voor de politie teruggekeken werd op deze "wilde harenperiode" en dat er geen sprake was van enige rancune. Ik stond bij hen bekend als streng, maar ook als fair en recht door zee.
Vanwege de gezondheid van Afien kon ik nog geen toezegging doen, maar nu het ergste bij haar achter de rug is, heb ik de club uitgenodigd om op een zondagmiddag langs te komen om ouwe koeien uit de sloot te halen. Dus als dorpsgenoten op een zondag in mei een groep Rode Kreidlers met daarop mannen van middelbare leeftijd door het dorp en omgeving zien en horen toeren, dan weten jullie waar deze groep vandaan komt en wat ze komen doen. Toen jonge jongens met wilde haren, nu mannen van midd@lbare leeftijd, inmiddels ook vermoedelijk vaders van ook weer jonge jongens die hun bromfiets willen opvoeren of hebben opgevoerd. Als ze er zijn zal ik ze toch eens vragen hoe ze hier nu over denken.
Afien en ik kijken er al met veel genoegen naar hun komst uit. Ze zijn van harte welkom in huize Daane.

Tjeerd Daane

Mei Inoar
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
hermanngas (23 mei 2023, 22:57)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie