Duurzaamheid HPI 2Ten ?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Heb zojuist even gegoogled en de ontsteking van een YZ85 is nagenoeg hetzelfde.
Aangezien ik toch de grondplaat moet aanpassen voor mijn project. Blijft alleen het vliegwiel nog over om pas te maken op mijn krukas.
Aangezien ik toch de grondplaat moet aanpassen voor mijn project. Blijft alleen het vliegwiel nog over om pas te maken op mijn krukas.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
ja, die bovenste , de hoogespanningsspoel, ma die heb je niet noodig danOlaf schreef:Maar de spoelen op de HPI grondplaat geven toch juist de betrouwbaarheidsproblemen?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Hoi Eifelyeti.
Ik begrijp je niet goed.
Is deze voor andere doeleinden bedoeld? Heb ik die niet nodig voor mijn ontsteking en een Kreidler wèl?
Ik zoek in ieder geval een betrouwbare ontsteking met een klein vliegwiel en met een lichtspoel van minimaal 35 a 40 watt.
Het extra vermogen van de HPI kan me in eerste instantie niet zo schelen.
Ik begrijp je niet goed.
Is deze voor andere doeleinden bedoeld? Heb ik die niet nodig voor mijn ontsteking en een Kreidler wèl?
Ik zoek in ieder geval een betrouwbare ontsteking met een klein vliegwiel en met een lichtspoel van minimaal 35 a 40 watt.
Het extra vermogen van de HPI kan me in eerste instantie niet zo schelen.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Olaf schreef:Hoi Eifelyeti.
Weet jij ook waar de pick-up van de 210 zit?
Zit die bij de spoelen ofzoiets?
Vriendelijke groeten, Olaf
HPI heft geen extra Pickup
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Hoi Thijs.
Effe voor de duidelijkheid. Ik bouw geen Kreidlerblok.
Het mag dus best wat werk zijn om een ontsteking om te bouwen. Dat geeft niet. De inwendige conus van het vliegwiel kan ik eventueel ook aan laten passen op mijn krukas.
Ik denk dat ik in de cross-wereld ga koekeloeren voor een betrouwbare ontsteking.
Ik heb echt geen zin in gezeik na al mijn aanpaswerk, want dat aanpassen is nog niet zo makkelijk, maar wel te doen denk ik... maar om dan achteraf te moeten concluderen dat al dat werk en geregel voor niks zou zijn geweest, dáár doe ik dit echt niet voor.
Als het vliegwiel van de 210 dan ook nog eens geen pick-up heeft, blijft er voor mij weinig over om wat mee te bouwen.
Effe voor de duidelijkheid. Ik bouw geen Kreidlerblok.
Het mag dus best wat werk zijn om een ontsteking om te bouwen. Dat geeft niet. De inwendige conus van het vliegwiel kan ik eventueel ook aan laten passen op mijn krukas.
Ik denk dat ik in de cross-wereld ga koekeloeren voor een betrouwbare ontsteking.
Ik heb echt geen zin in gezeik na al mijn aanpaswerk, want dat aanpassen is nog niet zo makkelijk, maar wel te doen denk ik... maar om dan achteraf te moeten concluderen dat al dat werk en geregel voor niks zou zijn geweest, dáár doe ik dit echt niet voor.
Als het vliegwiel van de 210 dan ook nog eens geen pick-up heeft, blijft er voor mij weinig over om wat mee te bouwen.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Hallo Roman,Eifelyeti schreef:Hallo Ed,Ed.P schreef:PVL kopen
een PVL heft geen lichtspoel....
ook goed, HPI Grondplaat met de 3 lichtspoelen, kleene Vliegwiel van de 210 met externe pickup.... en de prog. CDI van Ignitech....
met mijn Kokusan-Ignitech Oplossing ben ik zeer tevreden : viewtopic.php?f=4&t=45033&hilit=ignitech
Niet eens gezien ik ging er niet vanuit dat er mee op straat gereden zou worden , lijkt mij gezien de curve's ook een slecht plan.
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Waarom geen MVT ,die heb ik ook en werkt prima,beter dan een HPI die steeds kapot gaat.
De HPI heb ik ook gehad en is weer kapot gegaan,wat vermogen betreft merkte ik geen verschil.
De HPI heb ik ook gehad en is weer kapot gegaan,wat vermogen betreft merkte ik geen verschil.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Zou het een massaprobleem bij de 210 kunnen zijn?
Ik zeg dat aangezien de grondplaten geanodiseerd zijn en er lak op de massa van het staal van stator zit.
Het te heet worden van spoelen heeft toch vaak te maken met: ..of te dunne en te lange kabels, of een slechte massa.
Heb ik het mis?
Ik zeg dat aangezien de grondplaten geanodiseerd zijn en er lak op de massa van het staal van stator zit.
Het te heet worden van spoelen heeft toch vaak te maken met: ..of te dunne en te lange kabels, of een slechte massa.
Heb ik het mis?
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Vaak wordt er gezegd dat hij gewoon te heet wordt. Ik zelf heb nog geen problemen gehad met de 210, ik heb de kabels allemaal zo kort mogelijk en extra massa ook heb ik een verzwaarschijf op het vliegwiel wat meer warmte afgeeft dan alleen het vliegwiel waardoor hij wat koeler blijft.
Gr Thijs
Gr Thijs
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Hoi Thijs.
Mooi dat het bij jou werkt!
Dat gewicht is een goed idee denk ik ja, alleen zou de rotor helemaal niet zo warm moeten worden.
Als de warmte doorslaat naar het vliegwiel, is het eigenlijk al te heet geworden.
Een vliegwiel wordt hooguit zo heet als de temperatuur van je blok zelf en dat is met een gesloten kapje, dus met het kapje eraf, moet je 'm gewoon kunnen aanraken nadat je 'm net uit gezet hebt.
Ik heb een Honda motor en de modellen van die jaren stonden bekend om hun doorbranden van de spanningsregelaar of het maar half werken ervan.
Als gevolg daarvan werden de spoelen te heet.
Het is inductie wat plaatsvind.
Ik denk door een 'vernauwing' in het netwerk.
Dat kan door slechte massa, slechte contacten bij connectoren, slechte of te lange snoertjes of dus ook door een spanningsregelaar die niet goed berekend is op zijn taak.
Ik denk niet dat het aan de spoelen zelf ligt.
Door de anodisatielaag kan geen stroom vloeien en ook niet door de lak heen.
Het zijn de schroefjes die plaatselijk een 'beschadiging' maken en zodoende massa doorgeven.
Dit is belangrijk, omdat nooit alle massa door een kabeltje alleen loopt.
Wanneer dit wèl zo is, moet er een flinke kabel aangelegd zijn en meestal wordt hier juist op bezuinigd.
Op mijn Honda heb ik ook dikkere en kortere kabels aangelegd en heb ik extra koeling aangebracht op de spanningsregelaar.
Nu blijft het wèl heel.
Mooi dat het bij jou werkt!
Dat gewicht is een goed idee denk ik ja, alleen zou de rotor helemaal niet zo warm moeten worden.
Als de warmte doorslaat naar het vliegwiel, is het eigenlijk al te heet geworden.
Een vliegwiel wordt hooguit zo heet als de temperatuur van je blok zelf en dat is met een gesloten kapje, dus met het kapje eraf, moet je 'm gewoon kunnen aanraken nadat je 'm net uit gezet hebt.
Ik heb een Honda motor en de modellen van die jaren stonden bekend om hun doorbranden van de spanningsregelaar of het maar half werken ervan.
Als gevolg daarvan werden de spoelen te heet.
Het is inductie wat plaatsvind.
Ik denk door een 'vernauwing' in het netwerk.
Dat kan door slechte massa, slechte contacten bij connectoren, slechte of te lange snoertjes of dus ook door een spanningsregelaar die niet goed berekend is op zijn taak.
Ik denk niet dat het aan de spoelen zelf ligt.
Door de anodisatielaag kan geen stroom vloeien en ook niet door de lak heen.
Het zijn de schroefjes die plaatselijk een 'beschadiging' maken en zodoende massa doorgeven.
Dit is belangrijk, omdat nooit alle massa door een kabeltje alleen loopt.
Wanneer dit wèl zo is, moet er een flinke kabel aangelegd zijn en meestal wordt hier juist op bezuinigd.
Op mijn Honda heb ik ook dikkere en kortere kabels aangelegd en heb ik extra koeling aangebracht op de spanningsregelaar.
Nu blijft het wèl heel.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ik haak hier even op in, dit jaar kreeg ik het standaard RS blok niet geheel bij de 'les' en heb hier uiteindelijk onder expertise naar gekeken wat hem opviel was dat het vliegwiel zeikheet werd (we hebben het nu over een normale standaard MHKZ 6polige ontsteking), dit was wel met deksel erop en bij 28/30gr buiten temperatuur. Maar de (voorlopige) conclusie luide dat de ontsteking doorgeslagen zou kunnen zijn, een andere ontsteking gaf eenzelfde beeld met rijden, en! vroeger viel me vaker op dat het vliegwiel van een MHKZ bij m'n standaard RS ook altijd loeiheet werd en niet met blote handen was aan de te raken, dit geheel heeft zeker probleemloos 40.000km gefunctioneerd, maar nu lees ik dat het dus nooit goed heeft gezeten? kan iemand mij dit in jip&janneke taal uitleggen? Sorry voor het deels offtopic gaan jongens.
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Een vliegwiel word altijd heet,kan ook niet anders want de warmte word doorgegeven via de krukastap en blok.
Bij een watergekoeld blok zal het allemaal koeler blijven,een juist afgestelde ontsteking zal het ook koeler houden.
Een goede massa is natuurlijk altijd belangrijk.
Een HPI is een slechte constructie het kleine vliegwieltje kan de warmte gewoon niet kwijt,dit is nu al de 3e die bij mij problemen geeft.
Bij een watergekoeld blok zal het allemaal koeler blijven,een juist afgestelde ontsteking zal het ook koeler houden.
Een goede massa is natuurlijk altijd belangrijk.
Een HPI is een slechte constructie het kleine vliegwieltje kan de warmte gewoon niet kwijt,dit is nu al de 3e die bij mij problemen geeft.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Vergis je niet in de warmte die een ontsteking afgeeft aan het vliegwiel !
Houd maar eens je fietsdynamo vast na een ritje ..........
Houd maar eens je fietsdynamo vast na een ritje ..........
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ja, warm okee, heet ook nog wel, maar gloeiendheet is niet de bedoeling.
Over koeling gesproken..
De rotor is ongeveer hetzelfde als die van een wedstrijd-crossmotor. Ook behoorlijk klein en afgesloten. Maar hitteproblemen hebben deze ontstekingen niet.
De olie stabiliseert de temperatuur wel ja, maar die olie is ook niet bepaald koel te noemen. Temperaturen van 130℃ worden vrij makkelijk gehaald.
Maar originele of gebruikelijke stator ontstekingen hebben geen oververhittingsverschijnselen en dat is vaak volledig dicht met een kap, zonder verkoelende lucht dus.
Wat ik begrijp uit veel berichten van 210 gebruikers, is dat ze veelal zonder onstekingskap rijden, dus koele lucht bereikt het geheel wel.
Niet veel misschien, maar altijd nog meer dan gewoonlijk.
Of.. het licht aan ondeugedelijke bedrading, aarde of montage.. of het licht aan ondeugdelijk materiaal of ontwerp.
Over koeling gesproken..
De rotor is ongeveer hetzelfde als die van een wedstrijd-crossmotor. Ook behoorlijk klein en afgesloten. Maar hitteproblemen hebben deze ontstekingen niet.
De olie stabiliseert de temperatuur wel ja, maar die olie is ook niet bepaald koel te noemen. Temperaturen van 130℃ worden vrij makkelijk gehaald.
Maar originele of gebruikelijke stator ontstekingen hebben geen oververhittingsverschijnselen en dat is vaak volledig dicht met een kap, zonder verkoelende lucht dus.
Wat ik begrijp uit veel berichten van 210 gebruikers, is dat ze veelal zonder onstekingskap rijden, dus koele lucht bereikt het geheel wel.
Niet veel misschien, maar altijd nog meer dan gewoonlijk.
Of.. het licht aan ondeugedelijke bedrading, aarde of montage.. of het licht aan ondeugdelijk materiaal of ontwerp.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Hallo Ed,Ed.P schreef: Hallo Roman,
Niet eens gezien ik ging er niet vanuit dat er mee op straat gereden zou worden , lijkt mij gezien de curve's ook een slecht plan.
Pn
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Curve van een 210 is al een stuk minder agressief dan van een HPI binnenrotor maar echte tour ontstekingen zijn het niet...Ed.P schreef:Hallo Roman,Eifelyeti schreef:Hallo Ed,Ed.P schreef:PVL kopen
een PVL heft geen lichtspoel....
ook goed, HPI Grondplaat met de 3 lichtspoelen, kleene Vliegwiel van de 210 met externe pickup.... en de prog. CDI van Ignitech....
met mijn Kokusan-Ignitech Oplossing ben ik zeer tevreden : viewtopic.php?f=4&t=45033&hilit=ignitech
Niet eens gezien ik ging er niet vanuit dat er mee op straat gereden zou worden , lijkt mij gezien de curve's ook een slecht plan.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
ik ga ja niet touren met mijn roode, dat weet je toch, Wietsekreidler844 schreef:
Curve van een 210 is al een stuk minder agressief dan van een HPI binnenrotor maar echte tour ontstekingen zijn het niet...
voor te cruisen op zekerheid heb ik de kokusan Kromme als reserve op Map A
lekker cruisen ga ik met een 4pol Bosch ontsteking in mijn Fluor...
- Bijlagen
-
- Kurve aktuell....jpg (108.68 KiB) 6336 keer bekeken
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Is een agressieve curve dan slecht voor je cilinder of zuiger.
Wordt heter zeker? ..omdat je dan eerder met ontbranden begint en er dus meer warmte-energie in de cilinder komt c.q. blijft.
Met een latere ontsteking wordt je uitlaat juist heter en je cilinder koeler.. heb ik dat juist?
Wordt heter zeker? ..omdat je dan eerder met ontbranden begint en er dus meer warmte-energie in de cilinder komt c.q. blijft.
Met een latere ontsteking wordt je uitlaat juist heter en je cilinder koeler.. heb ik dat juist?
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ik heb al diverse oplossingen geprobeerd,van zonder deksel en zelfs zonder motorscherm tot een zelfgemaakt soortOlaf schreef:Ja, warm okee, heet ook nog wel, maar gloeiendheet is niet de bedoeling.
Over koeling gesproken..
De rotor is ongeveer hetzelfde als die van een wedstrijd-crossmotor. Ook behoorlijk klein en afgesloten. Maar hitteproblemen hebben deze ontstekingen niet.
De olie stabiliseert de temperatuur wel ja, maar die olie is ook niet bepaald koel te noemen. Temperaturen van 130℃ worden vrij makkelijk gehaald.
Maar originele of gebruikelijke stator ontstekingen hebben geen oververhittingsverschijnselen en dat is vaak volledig dicht met een kap, zonder verkoelende lucht dus.
Wat ik begrijp uit veel berichten van 210 gebruikers, is dat ze veelal zonder onstekingskap rijden, dus koele lucht bereikt het geheel wel.
Niet veel misschien, maar altijd nog meer dan gewoonlijk.
Of.. het licht aan ondeugedelijke bedrading, aarde of montage.. of het licht aan ondeugdelijk materiaal of ontwerp.
ramair systeem,niets hielp,de HPI bleef kapot gaan ,de laatste opmerking
van je dat het een ondeugdelijk ontwerp is ben ik het mee eens.Ik heb met een Kokusan met de zelfde set-up 1000km gereden met het deksel gemonteerd zonder ook maar 1 probleem.
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Tis alweer een tijdje rustig hier, blijft nu alles heel.?
Ik heb de stoute schoenen weer aangetrokken en heb een nieuwe
Hpi2ten betseld, en binnegekregegen
Volgende week maar eens uitdokteren hoe ik hem erop zet
Zodat de belangrijkste spoel de meeste koeling kan krijgen
Heb zelfs nog zitten denken om alleen die spoel vloeistofkoeling te maken
Kan ik nog vele nachtjes over slapen
Nog ideen, hoor ik het wel
Gerritjan
Ik heb de stoute schoenen weer aangetrokken en heb een nieuwe
Hpi2ten betseld, en binnegekregegen
Volgende week maar eens uitdokteren hoe ik hem erop zet
Zodat de belangrijkste spoel de meeste koeling kan krijgen
Heb zelfs nog zitten denken om alleen die spoel vloeistofkoeling te maken
Kan ik nog vele nachtjes over slapen
Nog ideen, hoor ik het wel
Gerritjan
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
midde schreef:Ik rij nu 5000km met mijn 210 tot alle tevredenheid. Ik heb wel een rvs verzwaring van hpi erop en dit bevalt mij uitstekend.
Gr Thijs
vraagje
heb je fot van die verzwaringschijf en is die standaard te bestellen
heb ooit ook al van mvt een binnenrotor verzwaard, maar deze verdraaide regelmatig op de kruktap
als deze hpi dit ook dot komt er een spiebaan bij in
gerritjan