Kan resonantie beschadigen?

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Kan resonantie beschadigen?

#1 Bericht door Nicolaas » 23 dec 2016, 18:19

Resonantie schade?
Wat opviel was dat na restauratie in 1995 van mijn vijfenzestiger Eitank de benzinetank nogal resoneerde. Toen enkele Kreidler bezitters zeiden daar ook last van hebben liet ik het er verder bij en nam het op de koop toe. Jaren later ontstond er een lekje in de lasnaad boven op de tank nabij het balhoofd. Met als gevolg een grote verfbblaas van 5 bij 10 cm op de strak gespoten ivoor kleurige tank en dat was flink schrikken. De benzine en gasdampen had de verf doen loslaten. Het gaatje in de lasnaad werd gelast en de tank opnieuw gespoten. Het is bekent dat resonantie grote schade kan veroorzaken. Zou dat ook bij mijn tank het geval geweest kunnen zijn. Of zoek ik het te ver en is het gewoon de leeftijd (50 jaar) van mijn Eitank. Eerder las ik op de site over lekkende benzine tanken die door roest, leeftijd of een andere oorzaak zijn gaan lekken. Nooit eerder las ik resonantie als oorzaak. Zijn er techneuten, ervaring deskundigen die daar meer van weten of anderen die een gelijk soortgelijke ervaring of idee over hebben.
Nicolaas.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 dec 2016, 18:35

Kan de krukas zelfs zijn.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#3 Bericht door nozems » 23 dec 2016, 18:43

Nicolaas er zijn er zelfs geweest die meerdere tanken lek gereden hebben in korte tijd door het bekende resoneren, ik zelf had ook een tank lek na (maar dat zal Henk beter weten) iets van 75.000km en bijna 40jaar, nu heb ik ook al lange tijd een bigbore setup maar die trilt/resoneert voor mijn gevoel minder dan de standaard 50cc die ik had, daar kreeg ik na lange ritten tintelende vingers van... het resoneren kan er zelfs voor zorgen dat lampjes eerder stukgaan en ook spatborden schijnen te kunnen scheuren hierdoor, ik heb zelf geschreven dat dit eigenlijk een knullig maar vooral goedkope manier van bouwen is, als het Kreidlerblok en je tank gewoon (net als bij normale motorfietsen) in rubbers had gehangen had je helemaal geen last meer gehad van resoneren...dat er dus iets na 40jaar stuk gaat door dat getril is eigenlijk nog een wonder dat het zo lang is goed gegaan.

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kan resonantie beschadigen?

#4 Bericht door Eric S » 23 dec 2016, 18:47

Door resonantie/trillingen is bij mijn RS m'n kentekenplaathouder uit het spatbord gescheurd en moet ik vaak mijn achterlichtlampjes vervangen.
Volgens mij komt dat bij mij ,net als Tjerry zegt,door de krukas.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#5 Bericht door nozems » 23 dec 2016, 18:53

Je kan hierop de krukas, de voornaamste boosdoener (ik ga ervan uit dat je met een originele Bosch ontsteking rijdt, want anders kan je ook met het vliegwiel aan de gang) laten balanceren, maar dan zal hij onherroepelijk bij een andere toerental weer gaan resoneren, je houdt dus altijd een toerengebeid over waarin dat voorkomt..vooral omdat het en een cilinder motor is..tel daarbij de directe verbinding van het blok aan het frame evenals de tank die direct op het frame zit gemonteerd op en je hebt een grote klankkast van jewelste! Daarom is het ook vaak nog niet aanwezig bij een volle tank, maar zodra die halfvol is begint het gegons..daarbij zit er ook iets verschil in frame's en tanken onderling, sommigen hebben er nauwelijks last van en anderen overstemmen je brommer als ze naast je rijden..

Gebruikersavatar
mucke
Berichten: 662
Lid geworden op: 25 aug 2003, 15:40
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kan resonantie beschadigen?

#6 Bericht door mucke » 23 dec 2016, 19:07

resoneren is een van de meest voorkomende reden bij motoren auto's bromfietsen dat lampen stuk gaan
vooral goedkopere lampen herken je dan direct
de lampen gaan ook stuk lang voordat de uiterste branduren zijn gehaald

Conrad

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#7 Bericht door Andy » 23 dec 2016, 21:55

Bij mijn oude RS heb ik 2 prachtige blok tanken in korte tijd lek getrilt, bij de derde heb ik wat schuim tussen gepropt (tank/frame)

Bij mij flour RS zit er 2 scheuren in de tunnel van zo'n 3cm. lang bij de versterkings vouwen bovenin.

Probeer zoveel mogelijk met halve volle tanks te rijden, dat scheelt trillen.

Als de ontsteking niet goed staat trilt het frame en rest ook meer.

Andy,

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kan resonantie beschadigen?

#8 Bericht door Mach4 » 24 dec 2016, 01:37

Ik heb geen last van merkbare resonantie,als je daar last van heb kan dat diverse oorzaken hebben,zoals versleten krukaslagers,onbalans
van de krukas of vliegwiel,baklagers die niet zo goed meer zijn,niet goed vast gezette tank of motorblok,niet goed afgestelde ontsteking
of carburatie tot zelfs een versleten of niet goed op spanning staande ketting aan toe.En ja dat kan tot diverse vervolgschades lljden,motorschade,kapotte benzine tanks en gescheurd frame of spatborden.Kortom zorg dat alles in orde is,
een Kreidler hoort van huis uit niet overmatig te resoneren.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#9 Bericht door nozems » 24 dec 2016, 08:27

Wat is overmatig resoneren Mach? Mijn oude trouwe atandaard RS had daar ook last van, regelmatig een lampje (achterlicht) stuk getrild en ook mn kentekenplaat ging dwars doormidden, en geloof me dat RSje was in bloedvorm, er was geen gelijkwaardige standaard RS die zo belachelijk goed reed.. en dan toch resoneren omdat er iets niet goed zou zijn?? Sorry maar van die opmerking maak ik brandhout.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#10 Bericht door Henk 3bakvoet » 24 dec 2016, 08:29

Resonantie is een natuurkundig verschijnsel bij trillingen.
En is altijd aanwezig, hoorbaar en niet hoorbaar.

Je moet behoorlijk natuurkundig opgeleid zijn om hier ook maar ene bal van te begrijpen.

En aangezien ik met mijn opleiding (één zwemdiploma en twee danslessen) heb ik voor Nico de oplossing.

Pas de juiste uitlaat toe, een originele die op jou 4.2 hoort.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#11 Bericht door mvl » 24 dec 2016, 08:48

Iets van het blok afslijpen daar waar hij in het frame hangt en die ruime opvullen met rubbertjes?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#12 Bericht door nozems » 24 dec 2016, 09:43

Menno dat lijkt me geen goede oplossing, je kan beter het frame verbreden, en het blok inclusief de blokbouten in rubbers te hangen, zo is er geen metaal op metaal contact meer en worden trillingen slechter door gegeven.... maar begin er maar aan, voor mijn special wilde ik ook zoiets toepassen, maar als je niet zelf de middelen hebt wordt het een langdraadige klus.

Daarbij is juist dat gonzen (binnen bepaalde perken) juist zo kenmerkend voor Kreidler.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#13 Bericht door mvl » 24 dec 2016, 10:16

Ik heb een oude fietsbinnenband tussen mijn tank en het frame. Verder valt het wel mee. Misschien inderdaad het Kokusan vliegwiel laten balanceren alhoewel ik niet heel veel toeren maak.

Wel heb ik overal van die kraanleertjes bij de bevestiging van sportbeugel, kentekenplaathouder etc. geen last meer van kapot trillen gehad.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Kan resonantie beschadigen?

#14 Bericht door kreidler844 » 24 dec 2016, 10:42

Resonantie in een Kreidler blok kan allerlei oorzaken hebben, meestal ligt het aan de balans van de krukas in combinatie met de drijfstang en de zuiger maar ook de koppeling kan resonantie veroorzaken. Kapotte of inferieure krukas lagers kunnen een oorzaak zijn maar ook het niet uitgelijnd zijn van de cilinder t.o.v. de krukas. Bovenste ophangpunt in rubbers zetten helpt niet veel omdat Kreidler een liggende cilinder heeft.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#15 Bericht door nozems » 24 dec 2016, 11:04

Waarom zou je alleen het bovenste ophangpunt in de rubbers hangen, daar is nergens over gesproken. Maar als je het Kreidlerblok volledig in trilrubbers hangt vang je toch nagenoeg de meeste trillingen af? Of zie ik dat verkeerd Wietse?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Kan resonantie beschadigen?

#16 Bericht door kreidler844 » 24 dec 2016, 13:15

nozems schreef:Waarom zou je alleen het bovenste ophangpunt in de rubbers hangen, daar is nergens over gesproken. Maar als je het Kreidlerblok volledig in trilrubbers hangt vang je toch nagenoeg de meeste trillingen af? Of zie ik dat verkeerd Wietse?
Wel de trillingen die uit je blok naar het frame gaan.

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#17 Bericht door rs-r » 24 dec 2016, 14:01

Enige tijd geleden monteerde ik op mijn TM een cilinder met nieuwe wand en zuiger. De zuiger was van Meteor en voorzien van een L-zuigerveer.
Dacht eens het setje te testen want het setje was lichtjes getuned naar 6.25pk, misschien was het fijn wat extra kracht te hebben.
Maar bleek dat deze set opmerkelijk meer trillingen met zich meebracht dan de originele set van 5.3 pk en een Mahle zuiger met 2 zuigerveren.
Het was zelfs niet fijn om mee te rijden zodat ik na het setje ingereden te hebben terug het originele setje monteerde, wat terug het heerlijke trillings-loos rijden bracht.

Ben vergeten hoeveel gewichtsverschil er was tussen de twee zuigers, maar veel was het niet.
AL bij al was het originele setje toch lekker iets krachtiger onderin en was het nieuwe setje wel op top een 5km sneller.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#18 Bericht door Caspar » 24 dec 2016, 14:13

Trilling=killing.
Oorzaak van veel ellende in de machinebouw.

Bij Kreidler een samenspel van zuiger , krukas en vliegwiel.
Je begrijpt dat een 5 gram lichtere zuiger al een verschil in balans oplevert.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#19 Bericht door Henk 3bakvoet » 24 dec 2016, 14:40

We wijken af.

Gonzen van de tank zonder dat de trillingen voelbaar zijn.

Gonzen!!! !

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Kan resonantie beschadigen?

#20 Bericht door kreidler844 » 24 dec 2016, 15:56

Het gonzen komt door trilling Henk. Doordat je tank mee trilt op de frekwentie van het blok gaat het resoneren. Resoneren betekend dat de trillingen zich vermenigvuldigen en uiteindelijk kan dit tot erge schade leiden.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Kan resonantie beschadigen?

#21 Bericht door kreidler844 » 24 dec 2016, 15:58

Zoek maar eens op youtube op tacoma bridge

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#22 Bericht door Caspar » 24 dec 2016, 16:55

de oorzaak van het gonzen (resoneren) is idd een trilling , die trilling komt voort uit een onbalans.
Onbalans in een 1 cilinder 2 takt is goed te verklaren.
Is ook helemaal niet zo erg , als het maar binnen de perken blijft.
Maar als een tank , spatbord of nummerplaat begint te scheuren , dan is het wel interessant om de oorzaak aan te pakken.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#23 Bericht door Henk 3bakvoet » 24 dec 2016, 17:08

Frequentie
Daar werkt je uitlaat op, toch? en als die niet optimaal functioneert op je set-up, dan gaat in veel gevallen je tank gonzen.

Toegegeven, zodra je blokbouten er uit trillen, en de scheuren in je spatbord vliegen (doe mij ook zo een kreidler :mrgreen: ) dan spreken we over een technisch wrak.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Kan resonantie beschadigen?

#24 Bericht door kreidler844 » 24 dec 2016, 17:18

Henk 3bakvoet schreef:
Frequentie
Daar werkt je uitlaat op, toch? en als die niet optimaal functioneert op je set-up, dan gaat in veel gevallen je tank gonzen.

Toegegeven, zodra je blokbouten er uit trillen, en de scheuren in je spatbord vliegen (doe mij ook zo een kreidler :mrgreen: ) dan spreken we over een technisch wrak.
Ik snap de gedachte Henk maar die vlieger gaat niet op, de resonantie in de uitlaat is van geluids- of eigenlijk luchtgolven en niet van trillingen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kan resonantie beschadigen?

#25 Bericht door nozems » 24 dec 2016, 18:13

Henk dacht even dat alleen de opgevoerde jongens hier 'last' van hebben, het is mij wel opgevallen wat Andy zei, dat als je ontsteking verkeerd staat hij wel degelijk meer trillingen doorgeeft. Maar zoals ik schreef mijn standaard RS was zoals ie bedoeld was en kwa afstelling was hij wel degelijk 100% en liep boterzacht..en dan gonzen door een verkeerde uitlaat? Dacht het niet!

Plaats reactie