Versnellingsbakolie

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Mjpzwart
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 jul 2003, 17:09
Locatie: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Versnellingsbakolie

#1 Bericht door Mjpzwart » 11 mei 2004, 23:27

Ik las in een ander topic wat over olieën voor de versnellingsbak, maar ik heb laatst in m'n LH, 80w90 GL5 hypoid transmission oil gedaan, is dit nou wel of niet goed of moet er andere olie in.

Groet, Maarten Zwart

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Steven » 11 mei 2004, 23:31

voorgeschreven staat SAE80 olie... of dit overeenkomt weet ik niet...??

bij de fietsenmakers in zwolle (schakelaar of bob korpershoek) verkopen ze de goede olie in ieder geval als je mocht twijfelen. zit geloof ik in gele flesjes van 325cc "puch, zundapp, kreidler".

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door HansJ » 11 mei 2004, 23:54

80W90 GL5 is cardanolie.
Dit is multigrade olie
Zoals Steven zegt geeft de fabriek SAE 80 olie op.
De gele busjes is Kroon-olie.
Daar staat op dat het voor KREIDLER en Z.....pp is.

Denk niet dat je blok in elkaar zal lopen, maar waarom andere olie dan de fabriek voorschrijft :?:

Merk je dat je koppeling anders is gaan werken (aangeijppunt) :?:
De koppeling en de diafragmaveer zijn ontworpen, gebaseerd op SAE 80. Dus je koppeling zou meer kunnen gaan slippen door deze olie.

HansJ

Bennie
Berichten: 481
Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Versnellingsbakolie

#4 Bericht door Bennie » 12 mei 2004, 08:36

Mjpzwart schreef:Ik las in een ander topic wat over olieën voor de versnellingsbak, maar ik heb laatst in m'n LH, 80w90 GL5 hypoid transmission oil gedaan, is dit nou wel of niet goed of moet er andere olie in.

Groet, Maarten Zwart
das veel te zwaar. Deze olie is voor zwaardere toepassingen. (cardan etc)
Je blok zal er denk ik niet van kapotgaan. Maar die dikke derrie tussen je platen enzo lijkt me toch niet echt fijn
ik doe er zelf 10w40 in op advies.
Toevallig heb ik mezelf gister nog laten adviseren door een oudgediende bij een grote en al lang bestaande bromfiets/motorzaak. Deze man heeft ook veel ervaring met Kreidlers.
Hij vertelde mij dat de aanduiding van Kreidler van sae 80 van vroeger is.
Die is nog wel in de handel, maar de aanduiding komt niet meer overeen met de moderne olie
Tegenwoordig hebben we multigrade olie en de 10w40 zou daar mee overeenkomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door Dimage » 12 mei 2004, 09:42

Gelijk er uit halen en zorgen dat er niets meer van die olie achterblijft.
Een hypoid olie is namelijk voor schuine vertandingen zoals in een cardan, het grootste gevaar schuilt er echter in dat hij in de GL-5 klasse valt.
Oliën in die klasse bevatten diverse zwaveltoevoegingen die messingbussen enz. aan tasten, deze zitten o.a. bij je trapas.
Dus mocht je in de toekomst lekkage krijgen, dan weet je waardoor het komt :(
Ik hoop het echter niet voor je.

Gebruikersavatar
Mjpzwart
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 jul 2003, 17:09
Locatie: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Mjpzwart » 12 mei 2004, 11:10

Als ik de olie vanmiddag aftap, dan blijft er toch altijd wat zitten ??

Bennie
Berichten: 481
Lid geworden op: 08 dec 2003, 08:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Bennie » 12 mei 2004, 11:56

Mjpzwart schreef:Als ik de olie vanmiddag aftap, dan blijft er toch altijd wat zitten ??
Laat hem nog maar 1x een beetje warm draaien (het zit er nu toch al in), dan is je olie het dunst. Dan gelijk aftappen.. ja.. een beetje blijft wel zitten. Maar dat vermengt zich wel met je nieuwe olie. En je kan evt deze ook nog een keer aftappen bij warme motor en vernieuwen.

succes

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#8 Bericht door Kreidler4Life » 12 mei 2004, 14:09

als je hem helemaal sgoon wil hebben moet je je blok uit mekaar trekken en door de koudontvetter halen dan is ckerweten schoon

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#9 Bericht door Melvin » 12 mei 2004, 14:48

dan gooi je er gewoon de goede olie in. en vervang je het na een week of 2 :wink:

Gebruikersavatar
greenwikinger
Berichten: 1183
Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door greenwikinger » 12 mei 2004, 16:43

ik heb hier kreidler sleutel boek voor me :


SAE of C80 : 4bak-325 cc
SAE of C80 : 3bak-250 cc


succes!
mvg michael

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Mario TT » 12 mei 2004, 17:31

GL-5 of gelijkwaardig tast zoals Frans al zegt koper of koper legeringen aan. Dus die niet gebruiken!

80w90 is opzich wel goed maar niet de GL-5 klasse.

Daarom is er in het andere olie topic al zoveel gezegt en geschreven dat je niet zomaar andere olie kan gebruiken. Tis trouwens grote onzin dat je zomaar 10w40 kan gebruiken, mensen laat je niet informeren door andere maar pak eens een boek over olie erbij en gebruik dan je gezond verstand.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#12 Bericht door Dimage » 12 mei 2004, 18:16

Gewoon op de aanbevolen (speciaal voor 2-takt) SAE 80 houden, lijkt mij het slimst.

Heb me tussendoor nog wat verdiept in de genoemde vervangers, maar deze worden in hoofdzaak aanbevolen voor andere merken/toepassingen.
Ook zitten er in de hogere GL klasses en EP klasses, zeer aggressieve dopes die koperlegeringen en diverse andere kunnen aantasten.
Er zijn weliswaar een aantal maatschappijen die hun olie zodanig hebben samengesteld (zoals Miller) dat deze niet meer aggresief zijn, maar om dan uit te zoeken welke olie je dan wel of niet mag gebruiken, moet je bijna eerst een hele studie volgen.

M.b.t de 10w40 als vervanger krijg ik het idee dat deze viscositeit uit een heel andere klasse olie gehaald wordt.
Afhankelijk van het feit of het een motorolie, versnellingsbakolie, enz. is, verschillen de waardes van elkaar.
Zo blijkt dat wanneer je het over de viscositeit hebt van een motorolie 10w40 hebt, deze aan viscositeit gelijk is aan een 80w90 in de versnellingsbakolie-catagorie.

Ik weet wel dat het een heel ingewikkeld verhaal is en dat je je het beste gewoon bij de oude vertrouwde SAE 80 kan houden voor 2-takt.

Bij iedere andere olie die je gebruikt, bestaat er een grote kans dat je de verkeerde pakt, dat zie je maar weer bij Maarten en dat geldt net zo hard (mss nog wel harder) voor het 10w40 verhaal.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Mario TT » 12 mei 2004, 18:21

Dat klinkt een stuk logischer wat je nu zegt Frans ... dat het vergelijkbaar is onder verschillende toepassingen. Maar dat betekent niet dat je het kan gebruiken voor een andere toepassing i.v.m bedrijfstemperatuur en al die andere factoren.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#14 Bericht door Dimage » 12 mei 2004, 18:43

Inderdaad, maar dat neemt niet weg, dat ik zeer geïnteresseerd ben in het feit dat sommige maatschappijen, het vergelijk trekken met SAE 80 en 10w40 en dat er ook in de trent van die waardes wordt aangeduid op http://www.denicol.com/versnellingsbak.htm m.b.t. 2-takt motoren.
Aangezien er nog geen antwoord is op dit verhaal, ben ik er zelf nog maar wat verder in gedoken en heb de vorige conclusie getrokken.

Blijkbaar zijn er sommige fabrikanten, die andere aanduidingen aanhouden en dan in de motorolie aanduiding spreken.

Wellicht is dit ook zo met dat gele flesje met 10w40 als aanduiding, waarop Kreidler en Zündap stond en waardoor deze discussie (in een andere topic) op gang is gekomen.

Zal iig ook eens een mailtje sturen naar denicol of zijn misschien hier wat meer over weten, zij duiden tenslotte hun versnellingsbakoliën voor 2-takt met natte platen ook in de motorolie klasse aan.

edit, mailtje verstuurd;
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraag voor u m.b.t. de viscositeits-aanduiding van uw versnellingsbakoliën voor 2-taktmotoren met een natte-plaat-koppeling;
Ik ben zelf Kreidlerrijder en daar wordt een SAE 80 versnellingsbakolie aangeraden.
Als ik echter bij u op de site kijk, dan kom ik in een 10w30 t/m 10w40 serie terecht.
In vergelijking met andere merken zou dit een zeer dunne olie moeten zijn.
Gebruikt u wellicht een andere aanduiding in deze klasse?
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#15 Bericht door nozems » 12 mei 2004, 22:01

een waarom werden er in enkele motorbladen (vraag me even niet welke ook alweer) gezegd dat 10w40 motorfietsolie UITSTEKEND geschikt zou zijn voor TWEETAKTMOTOREN??????
zou dit dan zomaar uit de lucht gegrepen zijn?
:evil: lijkt me toch van niet ,of deze motorbladen moeten wel een enorme hekel aan tweetakten hebben,als ik zo de vehalen lees dan MOET binnenkort m,n motor wel uit elkaar vallen door de olie die ik nu gebruik(10w40 dus).
:evil: erg vaag allemaal.

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Bolle Aad » 12 mei 2004, 22:03

Ik kan wel aan SAE 80 Hipoid olie komen (10,- p/ltr) merk; Kroon oil
Bij een automatrialen zaak
Is DAT geschikt >> :?:

Zat net nieuwe 10W40 in :evil:
bromfiets versnellingsbak olie voor honda :twisted:

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#17 Bericht door Dimage » 12 mei 2004, 22:11

Nee Aad, hypoid olie is voor schuine vertandingen zoals al eerder aangegeven.

Laten we iig eerst even de reacties van de maatschappijen afwachten eer in paniek te raken, zal er nog wat mailen.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Mario TT » 13 mei 2004, 00:11

Frans dan mag jij me uitleggen wat jij onder schuine vertanding verstaat want ik heb echt schuine vertanding in mijn bak, niet op alle tandwielen maar wel op een paar. En als het op schuine vertanding werkt dan moet dat ook op gewone vertanding.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#19 Bericht door Dimage » 13 mei 2004, 00:13

Nee, wat ik er over heb gelezen is het echt bestemd voor cardans en de eindoverbrenging.

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door HansJ » 13 mei 2004, 00:42

Mario TT,

Frans bedoeld dit soort overbrengingen (plaatje).links-boven
Er is sprake van een klein rondsel vaak met gekromde tanden (plaatje)
Hier heb je een hele hoge vlaktedruk op de tandflanken. Heel zwaar belast. Vandaar dat je vaak toevoegingen als EP (Extreme Pressure).

De schuinevertanding in het KREIDLER-blok kunnen als gewone tandwielen gezien worden.

Dus, zoals de fabriek voorschrijft SAE 80.

HansJ
Bijlagen
Image3.jpg
Image3.jpg (28.84 KiB) 60257 keer bekeken

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#21 Bericht door Michiel » 13 mei 2004, 12:36

hoezo olie speciaal voor 2 takt?
Het gaat om versnellingsbakolie.

Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.

In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mei 2004, 13:06

Michiel schreef:hoezo olie speciaal voor 2 takt?
Het gaat om versnellingsbakolie.

Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.

In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.
Dat weten we allemaal al. Hier gaat de discussie niet over. We zijn gezamelijk opzoek naar een goed en verantwoordt alternatief voor de SAE80 die Kreidler 20 jaar geleden adviseerde. Ieder heeft daar zijn eigen idee over.

Enzo

Gebruikersavatar
Mjpzwart
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 jul 2003, 17:09
Locatie: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Mjpzwart » 13 mei 2004, 14:12

Ik heb vanmiddag ff goeie olie gekocht bij een autozaak ga ik vanmiddag vervangen

Ik heb even in mijn theorieboek opgezocht wat een hypoíde verdanding is de plaatjes zijn niet zo duidelijk want die heb ik met mijn webcam gemaakt
Bijlagen
Dit is hypoïde vertanding, hierbij ligt de hartlijn van de pignonas lager dan de hartlijn van het kroonwiel
Dit is hypoïde vertanding, hierbij ligt de hartlijn van de pignonas lager dan de hartlijn van het kroonwiel
naamloos2.JPG (2.63 KiB) 60199 keer bekeken
Dit is gewone spiraalvertanding, hierbij liggen de hartlijnen van de pignonas en het kroonwiel in elkaars verlengde
Dit is gewone spiraalvertanding, hierbij liggen de hartlijnen van de pignonas en het kroonwiel in elkaars verlengde
naamloos.JPG (3.34 KiB) 60210 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mjpzwart op 13 mei 2004, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Steven » 13 mei 2004, 14:14

bij homoet verkopen ze eurol "80W" olie die gooi ik er zelf altijd in...

kost 5 euro voor een literflesje :)

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#25 Bericht door Melvin » 13 mei 2004, 16:20

dick baan heeft ook literflesjes met de goede olie voor 3,25 ofzo :D

Plaats reactie