juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 579
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#1 Bericht door arno meijer » 15 apr 2017, 20:49

Heren,

Wat is de juiste bedrijfstempratuur voor een stevig getunde kreidler met een watergekoelde cilinder,
heb het overal gevraagt van de specialist tot de amateur ,maar krijgt waardes van de 40 graden tot de 70 graden

wat is nu de juiste bedrijfstempratuur??????

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 apr 2017, 21:06


Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#3 Bericht door Andy » 15 apr 2017, 21:32

Radiateur is ook een belangrijk onderdeel om het geheel koel te houden. Heb in het verleden met verschillende getest.

Welk radiateur heb je ???

Andy,

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#4 Bericht door kreidler844 » 15 apr 2017, 22:58

Zo rond de 60 graden Celcius Arno

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#5 Bericht door Eifelyeti » 17 apr 2017, 10:18

Hallo Arno,

een 50cc Sachs heft 55° met pomp en Thermostat, en een 50cc Zündapp heft so 50-70 graden.... wel met thermosyphon zonder Thermostat...

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#6 Bericht door emilio » 17 apr 2017, 12:03

De bewering van mij Arno van 40 tot 50 graden is niet uit mijn duim gezogen. Niet de minste professionals zweren bij een temperatuur van tussen de 40 en 50 graden. Zelf rij ik rond de 50 graden en met een pompje van Emot (Martijn) dat het heel goed doet. Als radiateur heb ik er eentje van een Quad 250cc.

Er is behoorlijk wat geschreven over dit onderwerp op de raceheldenvanweleer.nl. Hier de info:
https://www.deraceheldenvanweleer.nl/in ... 4#msg32574

Weet niet of iedereen dit kan lezen.... anders kopieer ik de belangrijkste passages wel ff...

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#7 Bericht door jamojamo » 17 apr 2017, 12:58

Uit het feit dat er verschillende zuigerspelingen aangehouden worden is het logisch dat er meerdere temperaturen goed kunnen werken. Ik denk dat het niet zo zwart wit gesteld kan worden maar dat een aangegeven gebied van 50 tot 70 prima kan zijn voor een straatmachine met normale waardes zoals een zuigerspeling die ook door een fabrikant wordt aangehouden. De kop wordt warm, de uitlaat en de zuiger. Elk weer kent zijn ideale mengsel en elke mengsmering is net iets anders. Waarom een strakke range van 40-50 aanhouden als dit veel moeite kost om te halen.
Vergeet niet dat een racer een schraal mengsel, hoge compressie en een vroeg ontstekingstijdstip kan hebben waarbij hij top presteert. Zie dan de koeling maar eens onder de 50 te houden.
Ik heb met de Mustang tegen de 70 graden aangezeten zonder thermostaat en met een Bosch T4 kachelpomp op een vrij klein radiatortje. Ik wil dan wel dat de lichtspoelen genoeg opbrengen om de pomp aan de gang te houden zonder de accu ook nog leeg te trekken.
Veel wijsheid toegewenst Arno,
Mvg,
Eric

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#8 Bericht door Helmantel » 17 apr 2017, 22:08

De reden dat een watergekoelde (race) tweetakt zoveel kouder wordt gehouden dan de meeste viertakten is volgens mij om het verse mengsel koud te houden (= hogere dichtheid) en niet zozeer voor de koeling van de onderdelen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#9 Bericht door nozems » 18 apr 2017, 09:33

Ik heb er geen kaas van gegeten, maar ik denk dat Johan het echt wel weet, we hebben het wel over een tot op de rand van de krant getund ding, wat op scherp staat! Ik ken Arno en die doet het niet voor minder, maar of het echt heel strak mikt met alle waarden weet ik niet, ik kan dat ook niet onderbouwen, maar ik denk niet snel dat je 'te koud' gaat zitten met koeling.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder

#10 Bericht door kreidler844 » 18 apr 2017, 14:03

Eigenlijk hangt de ideale bedrijfstemperatuur van veel factoren af:
- de zuigerspeling
- Materiaal/kwaliteit van de zuiger
- compressieverhouding
- squish
- wat wil je er mee: racen op een circuit, cross of op de weg.
- uitlaat
- hoe is het rendement van de motor
- welke mengolie gebruik je
er zijn vast nog wel een paar dingen te noemen.

Allereerst zijn de temperatuurverschillen tussen de zuiger en cilinder groter naar mate je bedrijfstemperatuur lager is, iets hogere bedrijfstemperatuur zorgt ook voor een betere betrouwbaarheid, je olie werkt beter en verbrandt beter, lagere temperatuur vaak voor meer vermogen dus is het weer een compromis.
40 á 50 graden is mij voor een straatfiets te koud maar ja ieder nadeel heb z'n voordeel

Plaats reactie