juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
- arno meijer
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
- Locatie: amersfoort
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
Heren,
Wat is de juiste bedrijfstempratuur voor een stevig getunde kreidler met een watergekoelde cilinder,
heb het overal gevraagt van de specialist tot de amateur ,maar krijgt waardes van de 40 graden tot de 70 graden
wat is nu de juiste bedrijfstempratuur??????
Wat is de juiste bedrijfstempratuur voor een stevig getunde kreidler met een watergekoelde cilinder,
heb het overal gevraagt van de specialist tot de amateur ,maar krijgt waardes van de 40 graden tot de 70 graden
wat is nu de juiste bedrijfstempratuur??????
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Andy
- Berichten: 10330
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 343 keren
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
Radiateur is ook een belangrijk onderdeel om het geheel koel te houden. Heb in het verleden met verschillende getest.
Welk radiateur heb je ???
Andy,
Welk radiateur heb je ???
Andy,
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 239 keren
- Contacteer:
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
Hallo Arno,
een 50cc Sachs heft 55° met pomp en Thermostat, en een 50cc Zündapp heft so 50-70 graden.... wel met thermosyphon zonder Thermostat...
een 50cc Sachs heft 55° met pomp en Thermostat, en een 50cc Zündapp heft so 50-70 graden.... wel met thermosyphon zonder Thermostat...
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
De bewering van mij Arno van 40 tot 50 graden is niet uit mijn duim gezogen. Niet de minste professionals zweren bij een temperatuur van tussen de 40 en 50 graden. Zelf rij ik rond de 50 graden en met een pompje van Emot (Martijn) dat het heel goed doet. Als radiateur heb ik er eentje van een Quad 250cc.
Er is behoorlijk wat geschreven over dit onderwerp op de raceheldenvanweleer.nl. Hier de info:
https://www.deraceheldenvanweleer.nl/in ... 4#msg32574
Weet niet of iedereen dit kan lezen.... anders kopieer ik de belangrijkste passages wel ff...
Er is behoorlijk wat geschreven over dit onderwerp op de raceheldenvanweleer.nl. Hier de info:
https://www.deraceheldenvanweleer.nl/in ... 4#msg32574
Weet niet of iedereen dit kan lezen.... anders kopieer ik de belangrijkste passages wel ff...
- jamojamo
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
Uit het feit dat er verschillende zuigerspelingen aangehouden worden is het logisch dat er meerdere temperaturen goed kunnen werken. Ik denk dat het niet zo zwart wit gesteld kan worden maar dat een aangegeven gebied van 50 tot 70 prima kan zijn voor een straatmachine met normale waardes zoals een zuigerspeling die ook door een fabrikant wordt aangehouden. De kop wordt warm, de uitlaat en de zuiger. Elk weer kent zijn ideale mengsel en elke mengsmering is net iets anders. Waarom een strakke range van 40-50 aanhouden als dit veel moeite kost om te halen.
Vergeet niet dat een racer een schraal mengsel, hoge compressie en een vroeg ontstekingstijdstip kan hebben waarbij hij top presteert. Zie dan de koeling maar eens onder de 50 te houden.
Ik heb met de Mustang tegen de 70 graden aangezeten zonder thermostaat en met een Bosch T4 kachelpomp op een vrij klein radiatortje. Ik wil dan wel dat de lichtspoelen genoeg opbrengen om de pomp aan de gang te houden zonder de accu ook nog leeg te trekken.
Veel wijsheid toegewenst Arno,
Mvg,
Eric
Vergeet niet dat een racer een schraal mengsel, hoge compressie en een vroeg ontstekingstijdstip kan hebben waarbij hij top presteert. Zie dan de koeling maar eens onder de 50 te houden.
Ik heb met de Mustang tegen de 70 graden aangezeten zonder thermostaat en met een Bosch T4 kachelpomp op een vrij klein radiatortje. Ik wil dan wel dat de lichtspoelen genoeg opbrengen om de pomp aan de gang te houden zonder de accu ook nog leeg te trekken.
Veel wijsheid toegewenst Arno,
Mvg,
Eric
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 67 keren
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
De reden dat een watergekoelde (race) tweetakt zoveel kouder wordt gehouden dan de meeste viertakten is volgens mij om het verse mengsel koud te houden (= hogere dichtheid) en niet zozeer voor de koeling van de onderdelen.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar ik denk dat Johan het echt wel weet, we hebben het wel over een tot op de rand van de krant getund ding, wat op scherp staat! Ik ken Arno en die doet het niet voor minder, maar of het echt heel strak mikt met alle waarden weet ik niet, ik kan dat ook niet onderbouwen, maar ik denk niet snel dat je 'te koud' gaat zitten met koeling.
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 239 keren
- Contacteer:
Re: juiste bedrijfstempratuur van een watergekoelde cilinder
Eigenlijk hangt de ideale bedrijfstemperatuur van veel factoren af:
- de zuigerspeling
- Materiaal/kwaliteit van de zuiger
- compressieverhouding
- squish
- wat wil je er mee: racen op een circuit, cross of op de weg.
- uitlaat
- hoe is het rendement van de motor
- welke mengolie gebruik je
er zijn vast nog wel een paar dingen te noemen.
Allereerst zijn de temperatuurverschillen tussen de zuiger en cilinder groter naar mate je bedrijfstemperatuur lager is, iets hogere bedrijfstemperatuur zorgt ook voor een betere betrouwbaarheid, je olie werkt beter en verbrandt beter, lagere temperatuur vaak voor meer vermogen dus is het weer een compromis.
40 á 50 graden is mij voor een straatfiets te koud maar ja ieder nadeel heb z'n voordeel
- de zuigerspeling
- Materiaal/kwaliteit van de zuiger
- compressieverhouding
- squish
- wat wil je er mee: racen op een circuit, cross of op de weg.
- uitlaat
- hoe is het rendement van de motor
- welke mengolie gebruik je
er zijn vast nog wel een paar dingen te noemen.
Allereerst zijn de temperatuurverschillen tussen de zuiger en cilinder groter naar mate je bedrijfstemperatuur lager is, iets hogere bedrijfstemperatuur zorgt ook voor een betere betrouwbaarheid, je olie werkt beter en verbrandt beter, lagere temperatuur vaak voor meer vermogen dus is het weer een compromis.
40 á 50 graden is mij voor een straatfiets te koud maar ja ieder nadeel heb z'n voordeel